HARNONCOURT-PORTRÉ
Ki-ki a
saját bőrén megtapasztalhatja az idő múlását, amikor szembesül azzal,
hogy ami neki továbbél a közelmúltból, a nála alig-generációval fiatalabbaknak
is a befejezett-lezárult múlthoz tartozó. Ráadásul, az idő-határok
korántsem egyenes vonalúak. Hasonlóképp, élménnyé szublimálódhatnak a zenetörténet
és előadóművészet-történet eseményei, amelyek idővel részben
dokumentum-adatokká személytelenednek, másrészt arra a sorsra jutnak, hogy
hírként csupán szájhagyomány útján terjedjenek.
Az én
generációm számára Harnoncourt egészen kivételes jelentőséggel bírt.
Először tanáromtól, Németh Gusztávtól hallottam a nevét, s a barokk (s
azon belül is Bach) zenéje iránt egészen kivételes érzékkel rendelkező
összhangzattan-tanár, a ZTI győri tagozatának vezetője, az intézmény
zenekarának karmestere elragadtatottan osztotta meg fogékony hallgatóival zenei
élményét is. Bach Brandenburgi versenyei revelációként hatottak. Az egyszeri
élmény aztán fokozatosan beépült zenei életembe, a felvételek után hallhattam
budapesti fellépései során együttesét, a Concentus Musicust, később Salzburgban zenekari hangversenyek és
operaelőadások dirigenseként láthattam-hallhattam. S közben rendre
jelentek meg Harnoncourt könyvei magyarul is (egy könyvpremieren is alkalom
nyílt a személyes találkozásra). Röviden, Harnoncourt „fogalom” lett – számomra
csakúgy, mint megannyi zenekedvelő számára.
Akik
viszony olyan korba születtek, amikor Harnoncourt már-már élő legenda
lett, etalon a régizenészeknek, értő
kottaolvasásra nevelő mester, követhetetlen mennyiségű felvétellel –
nekik minden bizonnyal csak kis valószínűséggel adatik meg az életreszóló Harnoncourt-élmény. A gazdag kínálatban a
dirigens talán nem több, mint a legjobbak egyike – s
ez a besorolás valószínűsíti a „tán csodállak, ámde nem szeretlek”
gesztusát. Mert kicsi a lehetősége a személyes „felfedezés-élménynek”.
Ráadásul, a sok felvétel elbizonytalaníthatja a zenebarátot: mit hallgasson meg
elsőként – s ha a nagy megérintettség elmarad, másnak, másoknak jut a
kitüntető figyelem.
Ráadásul,
Harnoncourt életműve korántsem monolitikus. A Concentus-korszakon
belül is jelentős a hangzáskép változása – amikor pedig valamely híres
zenekar vendégkarmestereként készít felvételt, kettőn áll a vásár; az
együttes (többé-kevésbé) jellegzetes hangszín-világát módosítja a dirigens
kottaolvasata, zenei elképzelése.
A nem
szakmabelinek szíve joga, hogy ízlése szerint válogasson a hallgatnivalók
gazdag kínálatából – s ha biztosra akar menni, akkor is több
lehetőségből választhat. A mindig ugyanazt, de más-más
előadásban hallgatók stíluskorszak, szerző
avagy konkrét művek nyomába szegődnek – másokat a nagy nevek
vonzanak, velük „bármit” szívesen hallgatnak. De a zenehallgatásra szánt
idő véges – ezért időről-időre jelennek meg olyan
válogatások, amelyek célja egyfajta előválogatás.
A Warner
Classics „insp!ration” sorozata is
tetszetős tematikus kínálatokkal jelentkezik, tematikus vagy egy-egy
jelentős művészegyéniséghez kapcsolódó programokkal. Ezek sorába
tartozik egy Harnoncourt-portré is.
1991 és
2005 között készült Warner-felvételekből ad ízelítőt 9 számmal,
többségükben ciklikus művek tételeivel. Négy alkalommal az Amsterdami Concertgebouw Zenekart, háromszor az Európai
Kamarazenekart, egy-egy alkalommal pedig a Berlini és a Bécsi Filharmonikusokat
vezényli Harnoncourt (ez utóbbi felvételen a Wiener Singverein
is közreműködik). Beethoven Coriolan-nyitányával
kezdődik az összeállítás. majd Dvořák 9.
szimfóniájának nyitótétele következik. A folytatás: két 3. szimfónia III.
tétele (Bruckneré és Brahmsé), majd ismét Dvořák, ezúttal egy szláv tánc. Aztán megint
szimfónia-nyitótétel (Haydn, no. 102), még egy 3. szimfónia III. tétele
(Beethoven), majd Schubert 5. szimfóniájának nyitótételével vezet az út a
program legkésőbbi szerzőjéhez és művéhez: befejezésül az
osztrák Franz Schmidt „Das Buch
mit sieben Siegeln”
című oratóriumának fináléjához. Az 1938-ban Bécsben bemutatott mű
szakmai berkekben is kevéssé ismert – így már csak ezért is érdemes megismerni
ezt a felvételt.
(Warner
825646175123)
Fittler Katalin