Forrai Miklós:
A
karvezető
Kiadó: Magyar
Kórus II. kiadás
Budapest, Fery Oszkár utca 55.
Csiky Gyula
festőművész rajzaival
Kiadás
éve:
1941
Oldalszám:
129
A könyv mérete:
14×20 cm
Megjegyzés: A
szerző könyvét édesapjának ajánlotta hálás köszönettel
A karvezető
(Részlet)
BEVEZETŐ
A Zeneművészeti Főiskola egyházi zene
tanszakának egyik fontos főtárgya a karvezetés, kargyakorlat. Bárdos Lajos
tanítja e tárgyat. Az ő előadásain írt jegyzeteim alapján készült ez
a könyvecske, mely a hároméves tanulmány anyagát foglalja röviden össze.
Szerencsés lehettem ezeket az adatokat feljegyezni és most közreadni, hogy
azok, akik nem tehetik meg, hogy személyesen vegyenek részt az ő előadásain,
némileg kárpótolva legyenek.
Töretlen ugaron első szántás ez, mert a magyar
szakirodalom, sajnos egyetlen ilyen irányú munkával sem rendelkezik: éppen
ezért minden, a legkisebb és jóindulatú tanácsot és hozzászólást az ügy
előrevivése érdekében hálásan fogadok és várok.
Hálás köszönetet mondok mindazoknak, akik e munkám
megjelenését előmozdították, így dr. Pantol
Mártonnak, a „Magyar Kórus” szerkesztőinek, László M. Consilia,
Andor Ilonka középiskolai énektanárnőnek és Boros Ferenc szeretett tanáromnak,
akik önzetlen és fáradhatatlan közreműködésükkel az anyaggyűjtésben
és elrendezésben segítségemre voltak.
Budapest, 1936. Liszt Ferenc emlékév.
***
A második kiadást ötévi tapasztalattal – bővített
formában szeretettel adja közre 1941 vízkeresztjén a Szerző
Az énekóra (I. ...
) (II. ...)
III. Fegyelem
A jó énekkar mindig fegyelmezett! Ez a fegyelem állandó, szigorú és
mindenre kiterjedő.
A karvezető művész, aki hangszere, az
énekkar segítségével tolmácsolja kompozíciót. Az énekes pedig a a legapróbb finomságban is
átveszi vezetőjének művészi akaratát. Ez azonban fegyelem nélkül
lehetetlen.
Három részben foglalkozunk a fegyelmezéssel:
A) A próbán
B) Általában
C) A templomban
Fegyelmezés a
próbán
Módszeres munka magában is fegyelmez, tehát a
fegyelmezés és fegyelemtartással nincs gond akkor, ha a „ Megtanítás
módszere” című fejezetben közölt elveket megtartottuk. Mert azzal, hogy az énekest állandóan
foglalkoztatjuk, már megelőztük és kiküszöböltük a fegyelmezetlenség
lehetőségeit.
A karvezető legyen fegyelmezett. „Csak az tarthat fegyelmet, aki
maga is fegyelmezett”, ismerjük a régi mondást; tehát az önfegyelmezés, a jó példa már
magában is nagy segítség a fegyelemtartásnál.
Az önfegyelem a következőkben nyilvánul meg:
Pontos megjelenésben. Az énekes szemében ez az egyik legkevésbé
elnézhető külsőség. Mert ha már ő is („az énekes”) pontosan
megérkezett, akkor legyen a karvezető is pontos, mert a legközelebbi
alkalommal majd ő nem lesz ott a próba kezdetén.
Türelem.
Csak ezzel a fegyverrel lehet úgy harcolni, hogy a munkát siker is koronázza.
Ne az énekesekben, hanem önmagunkban keressük a hibát, ha elvesztettük a
türelmünket. Próbáljuk meg újra jóindulattal, nyugalommal megindítani a
félbeszakított munkát, mert jól tudjuk: „ A
türelem, rózsát terem”.
„Aki mérges, annak soha sincs igaza!” A karvezető tehát dühös, mérges,
toporzékoló, kótát tépő stb. nem lehet, mert ilyenkor „soha
sincs igaza”. Hanem éppen most mutatja meg, hogy mennyi az önuralma, Némán
bevárja azt a 10-15 másodpercet, amíg új munkához képes kezdeni, nyugodt,
emberhez méltó hanggal.
Ha ezt nem tudja megtenni a nagy felindultságban, tegye félre azt a művet,
amin így felbosszankodott és helyette kezdjen egy egész másfélének
foglalkoztatásába. Mert ha az elsővel bíbelődik továbbra is, nemhogy
haladni nem tud, a munkájában, hanem idegessége átterjed az egész énekkarra és
az eredmény éppen a fordítottja lesz annak, mint aminek lennie kellene.
Kiabálva nem lehet, de nem is szabad csendet teremteni.
Sokszor halljuk a következő csend teremtést:
Pszt, figyelem!
Pszt, figyelem!
Többször egymás után állandó crescendóval, és mégsem lett csend! Pedig mindenki
kitűnően hallotta a felszólítást.
Vagy máskor: Csend legyen! Még mindig nincs csend?! Ez mégiscsak hallatlan! Stb. Amiből az
következik, hogy „csak csend teremthet csendet!”
Ha tehát zaj van, és a karvezető csendet akar,
komolyan a kar elé áll esetleg vezénylésre emeli a kezét és némán vár...
Vár addig, amíg mindenki észre nem veszi, hogy van karvezető és hogy mondani akar valamit. Vár,
amíg az állandó beszélgetők is el nem szégyelték
magukat és a munkát el lehet kezdeni.
Első ilyen csendteremtés talán perceket fog igénybe venni. Másodízben a
csendesítő idő a felére csökken, később a szoktatás által
néhány másodperc alatt – anélkül, hogy a karvezető ezt külön hangos szóval
kérné – néma csend lesz a teremben.
Ha tanítás közben keletkezik zaj vagy lárma, ugyanezzel a módszerrel
teremtjük meg a csendet. Utána a mondanivalónkat egészen halkan kezdjük,
amivel a figyelmet külön is magunkra tereljük.
Sohasem őrmesterkedni
Ne legye a karvezető zsarnoka karának!
Jóindulattal, higgadt önmérséklettel, igazságosan kell mindent elbírálnia. Ne felettes
uralkodó legyen, hanem vezető, jóságos atyja, segítő barátja az
egyesületnek.
Eljárás a
fegyelmezetlenekkel
a) Legelső alkalommal komolyan,
kérőn ránéz a karvezető az ilyen óra alatti rendzavaróra.
b)
Később, ha ez tovább is előfordul, az illetővel négyszemközt az
énekkaron kívül beszél, a legnagyobb jóindulattal, szeretettel. „Betyárból lesz
a legjobb pandúr”. Tehát kérjük meg őt arra, hogy miután az ő
környékén vannak egyesek, akik bizony nem tesznek eleget a fegyelemre irányuló
kérésnek, szóljon az ilyeneknek barátságosan, és kérje meg őket arra, hogy
ne okozzanak magatartásukkal fennakadást, kellemetlenséget. Ezzel talán elértük
azt, hogy éppen ő lesz az, aki vigyáz a rendre, jó példával jár elől,
tehát nem rendetlenkedik.
c)
Ha ez sem használ, akkor név és megszólítás nélkül komolyan feléje fordulunk és
jóindulattal figyelmeztetjük: pl. Kérek mindenkit, hogy az éretlen
megjegyzésektől tartózkodjék, mert ezzel az úgyis olyan rövid
időből lopják a drága perceket! Stb.
d)
Csak legvégső esetben az élesebb dorgálást, de akkor is igazságosan,
komolyan és szigorúan, mert csak így várhatunk javulást.
e)
Kizárás, amikor a javulásra semmi reménység és az ilyen tag jelenléte a karra
nézve csak hátráltató lehet!
Forrai Miklós – NÉVJEGY (Magyarszék, 1913 – Budapest, 1998.) Liszt-díjas
karnagy, érdemes művész. 1934-ben megalapította a Forrai-kórust, majd
1948-tól a Budapesti Kórus karigazgatójaként tevékenykedett. Nevéhez több hazai
ősbemutató fűződik. Számos nagy jelentőségű pedagógiai
és kóruskiadványt adott közre. (1936. A karvezető, 1939. Falladák, – madrigál gyűjtemény, 1943. Ezer év kórusa
– gyűjtemény. 1959. Liszt-férfikarok, 1959. Erkel-kórusok.) 1941 és 1988
között a Zeneművészeti Főiskola tanára volt.