Karczag Márton: Fricsay 100
Akit a zene éltetett
2 részlet a
könyvből
A
Zeneakadémián
(1922
– 1933)
„Hadd mondjak
még néhány szót a Zeneakadémiáról is, amelyet Liszt Ferenc alapított. Az én
időmben Hubay Jenő a tehetséges hegedűművész és pedagógus
volt az igazgató. A zongorát tanulók osztályát Dohnányi Ernő vezette.
Bartók Béla volt a másik híres zongoratanár. Kodály Zoltán és Weiner Leó
tanították akkoriban a komponálást. Apám – hacsak
tehette – jelen volt a zongoraóráimon. Nemsokára körülbelül tíz éves koromban,
beíratott a zenefőiskolára, hogy hegedűt tanuljak Mambrinyi
(Mambrinyi Gyula, 1874–1928) professzornál.
Ezt nagyon
okosan tette apám, mert a dirigensnek legalább annyira értenie kell a vonós
hangszerekhez, hogy szakavatottan tudja irányítani a próbákon az e hangszeren
játszókat.
Az én apám
azonban ezzel sem elégedett meg. Egy nap – 12 – 13 éves lehettem –
kijelentette: elég jól játszol már zongorán és hegedűn. Ám ha a zenekart
meg akarod érteni, akkor a fúvós hangszereket is meg kell ismerned. Másnap már
klarinétórát adott a szakmában első tanárom, Alto Berner,
akire ma is hálásan gondolok. Nem lettem klarinétvirtuóz, de kétévnyi gyakorlás
után megtanultam bánni a fafúvós hangszerekkel.
Amikor ennek a
tanfolyamnak is vége volt, apámnak hirtelen az a számomra ijesztő ötlete
támadt, hogy a rézfúvós hangszerekkel is meg kell próbálkoznom. Addig nem hagyott
nyugtot, amíg fújni nem tudtam a ventiles harsonát.
Utoljára az ütőhangszerekkel kellett ismeretséget kötnöm. Megtanultam a
kettős ütést a kisdobon és a dobpergetést az üstdobpáron. Még a török és a
kínai cintányér között is különbséget tudtam tenni. Amikor 13 vagy 14 éves
lettem, eszébe jutott apámnak, hogy ideje volna megkezdenem a zeneszerzés
tanulmányozását.
Ez az elgondolás
azonban alapjában véve megvalósíthatatlannak látszott, mert a főiskolára
csak érettségivel lehetett felvételt nyerni, és én még csak 14 éves voltam.
Apámnak azonban olyan nagy volt a tekintélye Magyarországon, hogy problémámról
tárgyalhatott a főiskola tanáraival. A felvételi vizsgám – legnagyobb
meglepetésemre – sikerült és megkezdhettem zeneszerzői tanulmányaimat.
Így
léptem át 14 évemmel – és rövidnadrágban – a főiskola kapuit.
Évfolyamtársaim valamennyien 20 éven felüliek voltak, sőt még 30-40 éves
is akadt köztük. Nagyszerű főiskolai légkörben éreztem magam. Kodály
csodálatos órákat adott a komponálás tudományából. Boldogan mentünk Weiner Leó
kamarazene óráira. Hacsak tehettük, belopóztunk Bartók
zongoraóráira is. A nagy művész mindig arra intette hallgatói, maradjanak
hűek a kottához, és ne akarjanak mást, mint amit például Mozart akart. A
muzsikusok számára felbecsülhetetlenek voltak Dohnányi zongoraórái, aki
szavakban sohasem tudta híven kifejezni gondolatait. Ha fontos mondanivalója
volt, akkor gyakran odaült a zongorához és szemelvényeket adott elő az
ő hallatlanul kedves és gavalléros módján, amely állandó romantikájával d’Albertre emlékeztetett. Még ma is fülembe cseng, ahogy
Mozartot és Beethovent játszotta. Ég és föld különbség volt Dohnányi és Bartók
játékmódja között. Az egyik mélyen romantikus és szubjektív egyéniség, a másik
a megtestesült tárgyilagosság, ami hideg tűzzel és leírhatatlan
akaraterővel igyekszik hű maradni az eredeti hangjegyekhez. A
harmadik nagy Kodály volt, akit már akkor bibliai bölcsesség jellemezett.
Nem
tudom, vajon melyik főiskola tudott még ilyen színvonalas oktatást
nyújtani ebben az évszázadban? Lehetett-e ennél szebb élmény osztályrésze egy
fiatal zeneművésznek? Ezeknek a nagy mestereknek a tanítása mindnyájunkra,
így rám is óriási hatással volt. Lehet azon csodálkozni, hogy nekünk, akkori
fiatal muzsikusoknak hálásnak kellett lennünk, hogy ilyen intézményben
tanulhattunk?
Volt
még egy másik szerencsénk is. Budapesti főiskolánkon két hangversenyterem
volt, a tulajdonképpeni főiskolai dísz- és bálterem. Itt rendezték a
legtöbb zenekari hangversenyt. Ennek következtében lényegében minden
délelőtt zenekari próba volt valamelyik neves karnaggyal. Akkoriban Mengelberg és Weingartner, Kleiber és Schuricht, Furtwängler
és Klemperer, valamint Bruno Walter adták egymás kezébe a karmesteri pálcát. A
világon semmilyen hatalom sem tudott volna megakadályozni abban, hogy ne
lopózzunk fel az orgonakarzatra, és ne hallgassuk meg a próbákat. Az élet nagy
ajándékának fogtuk fel akkoriban az ilyen élményt.”
Fricsay valódi
iskoláját elsősorban édesapjától kapta, s csak azután az alma
matertől. A zeneügyi igazgató olyan gyakorlati tudással látta el
csemetéjét, amivel élete végéig lépéselőnyben tudott maradni a többi
karmesterrel szemben. Fricsay a zongorán kívül öt
évig tanult hegedülni, majd a klarinét, a harsona és az ütősök
következtek. Később azt nyilatkozta, hogy egy karmesternek nem csak
praktikus okokból ajánlatos több hangszeren játszani, hanem azért is, mert a
gyakorlati tudással a zenészek könnyebben megnyerhetőek. Másik ideája
volt, hogy egy dirigensnek meg kell hallgatni a kollégái próbáit és
előadásait, – jót és rosszat egyaránt, hiszen mindenből lehet tanulni
– ahogy ő tette diákkorában.
Fricsay Ferenc
zeneakadémiai éveiről számtalan téves adat kering. Ezek forrása olykor
maga a karmester, akinek töredékes visszaemlékezései nem mindig vannak
szinkronban a Zeneakadémia anyakönyvi kivonatával, illetve az egyéb
fellelhető dokumentumokkal. Fricsay mindenképpen
különleges tehetség lehetett, édesapja ugyanis már 1922 szeptemberében, nem
sokkal a gyerek nyolcadik születésnapja után beíratta az intézménybe. A római
katolikus vallású „katona zeneigazgató” – ahogy a hatalmas regiszterben áll –
családjával ekkor a Főherceg Sándor utca 17-ben lakott. Érdekes
megfigyelni, hogy Fricsayék szinte minden évben
költöztek. 1923 nyarán a Laky Adolf utca 4-ben
laktak, egy évvel később a Ferenc József körúton, 1928-tól az Üllői
út 135. I. emeletén, 1930-tól pedig a X. kerület Héderváry
utca 41-ben. Talán valahol mélyen ezek az állandó vándorlások is hozzájárultak
ahhoz, hogy a karmester csak élete vége felé leljen igazi otthonra.
A nyolcéves fiú először a zongora
tanszak gyakorló tanfolyamán az elemi – előkészítő – osztályba járt.
Mestere Székely Arnold volt, akitől az első félévben jó érdemjegyet
kapott, a második félévben mégis kimaradt. Következő szeptembertől Fricsay folytatta a
zongoratanulmányait, félévkor jelest kapott. Így két év alatt végezte el a
két-féléves előkészítőt. 1924 szeptemberében kezdte el a zongora
tanszak gyakorló tanfolyamának első osztályát. Egy bejegyzés szerint az
első félévben elbocsátatott. A második félévet már a hegedű tanszak
első évében kezdte, de ott sem vizsgázott. Úgy tűnik, Ferenc még
éretlen lehetett a zeneakadémiai képzésre, ami nem csoda, hisz 1925-ben még
csak tizenegy éves. Következőleg 1928-ban találkozunk újra a nevével,
ekkor a zeneszerzés szak előkészítőjébe iratkozott be. Személyi
oldaláról kiderül, hogy V. gimnáziumi magántanuló, aki a magyar mellett németül
is beszél, ami a századfordulón természetes volt egy polgárcsemeténél.
Mindazonáltal nagyon furcsa, hogy Fricsay élete
végéig legendás harcot vívott a német nyelvtannal. Berlini zenészei annyira
szerették azonban, hogy kedvéért ők lettek a „der Orchester”
(A karmester logikája szerint a férfiakból álló együttes nem lehet semleges
nemű, csak hím.).
Lehetséges,
hogy Fricsay önszorgalomból látogatta Bartók és
Kodály óráit, zeneszerzésre mégsem ők oktatták, hanem Siklós Albert
(Budapest, 1878.VI.26. – Budapest, 1942.IV.3.). Siklós volt az első magyar
zenetudós, aki 1910-ben megjelent Hangszereléstan
című könyvének II. kötetében foglalkozott a katonazenekarokkal.
Elképzelhető, hogy innen datálódott kapcsolata Fricsay
Richárddal, aki ezért hozzá íratta be a fiát. Fricsay
jegyei jók ekkor voltak, tanárai közül a zongorista Thoma
István nevét érdemes még kiemelni. Az akadémiai zeneszerzés I. évfolyamát
1929-ben kezdte el, ekkor a reálgimnázium VI. évfolyamába járt. A
következő évben nem vizsgázott, 1931 szeptemberétől mégis a III.
évfolyamban, középiskola mellett folytatta a zeneszerzés szakot. Utolsó
tanévében már csak jó és jeles érdemjegyeket kapott.
Karmester
főszak csak az 1950-es évek elejétől működik a Zeneakadémián,
korábban csak egyéves képzés létezett a zeneszerzés fakultáson. Nem is igazán
lett volna szükség karmester szakra, hisz még ebben az időben is csak a Székesfővárosi
Zenekar létezett az Opera - Filharmónia zenekarán kívül – no és a
katonazenekarok: ezek pedig nem igényeltek túl sok új dirigenst. Fricsay órái között csak az utolsó évben jelent meg a két
féléves karnagyképzés, Unger Ernő irányításával. Ebből jelesre
vizsgázott, ami nem csoda, hiszen tizenkilenc éves korára már rutinos
dirigensnek számított.
Először
zenekar élén
Fricsay Ferenc
legkorábbi gyerekkori élménye is a vezényléssel kapcsolatos. Mindössze négy
éves lehetett, amikor egy Állatkerti koncerten eltűnt édesanyja
mellől, apja mögé lopózott és ösztönösen vezényelni kezdett, nem kis
derültséget okozva ezzel. Ekkor leszedték a dobogóról a kisfiút, de úgy
tűnik a sorsa elől nem akart kitérni. Először 11 évesen, a gimnáziumban
állt egy néhány tagú diákzenekar élén. A latin tanárjukat lepték meg szülinapja
alkalmából egy kis produkcióval, meglepő műsorszámmal, a Cigánybáró
Toborzójával. Fricsay élete végéig hű maradt
Johann Strausshoz.
Neményi Lili, a kiváló
szoprán, aki az 1927/28-as évadban Szegeden volt primadonna,
visszaemlékezéseiben megemlíti, hogy az egyik operettben Fricsay
kiskamaszként a színen átvonuló gyerekekből álló zenekart vezényelte. Ha
ez igaz, akkor már tizenhárom évesen gyakorolhatta későbbi hivatását. A
két művész következőleg a világháború után találkozott az
Operaházban. Összekötötte őket a társulat megvetése. A „sanzonettnek” és a „katonakarmesternek” sokszor kellett
bizonyítania ahhoz, hogy befogadják őket.
„Apám ebben az időben hívta fel
figyelmemet zenekarának tanulóira. Együttese ugyanis több mint száz
főből állott, utánpótlásról pedig úgy gondoskodtak, hogy ezeket a
gyerekeket már 12 éves korukban fölvették zenetanulóknak, és egyenruhába
öltöztették őket. Minden héten háromszor vezényelhettem klasszikus
szimfóniákat egy teljes zenekar előtt. Apám néha-néha eljött
ellenőrizni. Legtöbbször kritizált, de mindig volt egy-egy elismerő
szava számomra.
Ezekben
az években minden héten hangverseny adott a Magyar Rádióban. Sohasem felejtem
el azt a délutánt, amelyen – pontosan öt órakor – a Tannhäusernek
A vendégek bevonulása című részletével kellett
volna elkezdenie a műsort. Az óra mutatója öt előtt tízet, majd
nyolcat és végül ötöt jelzett, de apám – szokásával szöges ellentétben – még
sehol sem volt látható. Ekkor odajött hozzám a rangidős zenész, aki
kollégáival együtt kisgyermek koromtól fogva ismert, mert gyakran megfordultam
köztük, és a legtöbben tegeztek.
- Hallgass ide –
mondta -, a hangversenyt meg kell kezdeni. Elvállalod a vezénylést?
Természetesen
örömmel vállaltam a helyettesítést. A bemondó nagyon diplomatikusan így
konferált: „Az első gyalogezred zenekarának koncertje következik. Vezényel
Fricsay karnagy”. A Richárd vagy Ferenc utónevet meg
sem említette.
A
trombitafanfárokkal és a Tannhäuser indulójával sikeresen
kezdtem a föllépést, amikor kinyílt az ajtó, és megjelent apám. Mintha földbe
gyökerezett volna a lába, úgy állt ott egy ideig, tiszti körgallérjában, és
figyelte, hogy az ő helyén a fia vezényelt… A
második számtól már természetesen ő vezényelt.
A hangverseny
után – mint derült égből a villámcsapás – úgy csapott le rám a kérdéssel:
Hogy jutott eszedbe, hogy vezényelj helyettem?
- Apám, valahogy
meg akartam menteni a helyzetet. A zenekar rangidőse is megkért erre és én
– „beugrottam”.
Ekkor rám nézett
és ennyi mondott:
- Különben nem is csináltad rosszul.
Azt hiszem ebben
a pillanatban tisztázódott bennem végleg, hogy a vezénylés lesz számomra a
megfelelő életpálya.”
Fricsay karmesteri
vizsgájára 1933. június 13-án került sor. Ekkor saját nyitányát vezényelte egy
hosszú est nyitószámaként. A Zeneakadémia évkönyvének tanulsága szerint mást
nem dirigált, noha ő maga a Nürnbergi mesterdalnokok részleteit is
megemlíti. Záróvizsgáit letette, de oklevelet nem kapott.
„Közben változó
szorgalommal folytattam főiskolai és ezzel párhuzamosan középiskolai
tanulmányaimat. 1933-ban léptem föl a főiskola pódiumára, hogy letegyem a
záróvizsgát. Tizenkilenc évesen saját szerzeményemet, a Cyrano de Bergerac nyitányt és a Nürnbergi mesterdalnokok részleteit
vezényeltem. Az idő tájt sokat komponáltam romantikus stílusban, kissé
Kodályra emlékeztetve. Szerzeményeim azonban jelentéktelenek voltak.
Kinyílt hát
előttem az élet kapuja! Az opera akkori igazgatója is részt vett a
záróvizsgán, és másnap üzent, hogy keressem föl. Nagy izgalom töltött el, de
pontosan tudtam, hogy mit akarok, amikor beléptem az opera igazgatójának
szentélyként tisztelt szobájába.
Az igazgató úr,
aki a magyar operát újjátervezte, a professzorok szigorú típusához tartozott.
Megkérdezte, szeretnék-e az operához kerülni.
- Excellenciás uram, mikor lenne szabad
vezényelnem?
Hideg és megsemmisítő pillantást
vetett rám cvikkerén át, majd így válaszolt:
- Fiatalember, először
természetesen segédkarmesteri teendőket fog ellátni.
- Excellenciás uram, én vezényelni
szeretnék, hogy megmutassam, mire vagyok képes.
Makacsságom
aligha tetszett az igazgatónak, és ezt én teljesen megértem. Röviden, de
velősen megmondta, hogy még egyszer fontoljam meg az elképzeléseimet. Én
nem követtem a tanácsát, mert vezényelni akartam.”
Fricsay Ferenc ugyan
magabiztosan hárította el Radnai Miklósnak, az Operaház legendás igazgatójának
ajánlatát, ám ez a felkérés koránt sem volt annyira megalázó, mint amennyire
azt a heves ifjú érezhette. Ekkoriban a pályakezdés bevett módja volt, hogy a
tehetséges érdeklődők magánénekesi korrepetitorként kezdték a
színházi tapasztalatszerzést. Ezekben az időkben így szerződött az
Operaházhoz Széll György, Doráti Antal és Solti
György is.
Az
pályakezdő karmester még egyszer számot adott tudásáról a Zeneakadémián. Doroszlai Károly és Fricsay
Ferenc próbaszolgálatra beosztott honvédkarmesterek honvédkarmesteri
szakvizsgájára 1935. október 9-én került sor. Az Országos Magyar Királyi Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola részéről dr. Dohnányi Ernő
főigazgató, mint elnök, dr. Isoz Kálmán a Magyar
Nemzeti Múzeum nyugalmazott igazgatója, mint titkár és Siklós Albert voltak a
bizottsági tagok, a honvédség részéről Materna
Győző alezredes és Figedy Sándor
törzskarmester. Az elméleti feladat egy Siklós által feladott hangszerelési
gyakorlat volt, melyet mindketten kiváló minősítéssel teljesítettek. A
vizsga második felében a gyakorlati tudásról kellett számot adni, ekkor az I.
magyar királyi gyalogezred zenekara élén Haydn Üstdob szimfóniájának I.
tételét, Beethoven Egmont-nyitányának első felét, Kéler
Rákóczi nyitányának és Bach Esz-dúr fugájának fúvósátiratát vezényelték. Ez is
kiválóan sikerült a jelölteknek. Fricsay Ferenc
teljesítette azt a vizsgasort, amelyen először édesapja esett át 1921-ben…
_______________________________________________________________
* Akit a
zene éltetett – Fricsay 100
Ha van magyar karmester, aki megérdemli az
újrafelfedezést, akkor az idén 100 éve született Fricsay
Ferenc (Budapest, 1914. VIII. 9. – Basel, 1963. II. 20.) mindenképpen közéjük
tartozik. Igazságtalanul kevés idő – mindössze negyvennyolc év – jutott
számára, s ebből csak négyet, 1945 és 1949 között töltött a
fővárosban, mint az Operaház és a Székesfővárosi Zenekar dirigense. Fricsay Ferenc pályáját egészen fiatalon, Szegeden kezdte,
mint a helyi katonazenekar és a Filharmonikusok vezetője. A tíz éves
tapasztalatszerzést követően, a világháború után került Budapestre, majd
1947-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon robbant be a nemzetközi zenei életbe,
Gottfried von Einem Danton halála című
operájának ősbemutatójával. Pályáját ezután semmi sem állíthatta meg: 1949-től
a berlini opera és a RIAS zenekar vezetője, 1952-től utazó karmester
(Nyugat-Európa nagyvárosain kívül eljutott Észak- és Dél-Amerikába, valamint
Izraelbe is), 1956 és 1958 között a Bayerische Staatsoper főzeneigazgatója volt. Karrierjét tragikus
betegség törte ketté, mely korai halálához vezetett.
Fricsay Ferenc azokban az években volt hazájától
távol, amikor a vasfüggöny a határokra nehezedett, így pályájáról nem igazán
értesült a hazai közönség. Számtalan lemezfelvétele azonban ma is, a világ
bármely táján időtálló bizonyítéka karmesteri nagyságának.
Neki köszönhető, hogy a Deutsche Grammophon Gesellschaft a
vezető kiadók közé került, a II. világháború után szinte a teljes
klasszikus repertoárt Fricsayval rögzítették.
Születésének centenáriumára az összes felvételét ismét megjelentetik.
A karmester rengeteget tett két kedvenc magyar
zeneszerzője, Bartók Béla és Kodály Zoltán életművének nemzetközi
megismeréséért. Nemcsak saját zenekaraival játszotta kompozícióikat, hanem
vendégszerepléseire is szinte kivétel nélkül magával vitte műveiket.
Ő vezényelte A kékszakállú herceg vára olasz
és svéd, a Psalmus Hungaricus bécsi és a Háry János olasz
bemutatóját. Luzernben ő mutatta be Kodály
utolsó művét, a Szimfóniát
Fricsay távol a hazájától arra is mindig nagy gondot
fordított, hogy magyar muzsikusok vegyék körbe. Talán legközelebbi barátja
Palló Imre volt, a karmester mentora, Elsa Schiller a
Zeneakadémián végzett. Gyakran koncertezett Fischer Annie-val
és Anda Gézával, Münchenbe szerződtette Takács Paulát és Simándy Józsefet, elindította Vásáry
Tamás és Kulka János karrierjét.
A könyv
az alábbi fejezeteket tartalmazza:
- Akit a zene éltetett – Karczag
Márton
- Két visszaemlékezés (Csobádi Péter – Fricsay 91 éves titkára, és Palló Imre karmester)
- Fricsay lemeznapló – Ókovács Szilveszter kommentjei Fricsay
lemezeihez
- teljes hanglemezlista
- teljes koncert és operaelőadás lista –
összeállította: Karczag Márton