Klem Dénes
Lehetőségek a tanórán kívüli zenei nevelésre
Egerben
A
Kodály-koncepció egyik alappillére, hogy a zene adjon örömöt a gyerekeknek,
legyen szó akár befogadó-, vagy alkotótevékenységről, s pedagógusként meg
kell ragadni az olyan alkalmakat, amikor az iskola falain kívül van
lehetőségünk zenei nevelésre. Egerben dolgozó pedagógusként az e téren
szerzett tapasztalataimat foglaltam össze a következőkben.
Ifjúsági hangversenyek
Több
mint 60 éve működik Magyarországon az ifjúsági hangverseny-sorozat,
amelyet a Filharmónia Magyarország szervez, többek között Egerben is. A
koncertek célját, fő profilját a gyermekek zenei nevelése adja,
elsősorban komolyzenével. Ami különösen értékessé teszi a koncerteket, az
a zenei sokszínűség, amit minden évben tapasztalhatunk. Hangsúlyozni kell, hogy minden koncert
fellépői igyekeznek fejleszteni mind a befogadói-, mind az alkotói
kompetenciákat. Jó példa erre a 2014/2015-ös évadban eddig látott két
fellépő: az ír és skót népzenét játszó M.É.Z. együttes és a már tengerentúl is ismertté vált Budapest Saxophone Quartet műsora is.
Mindkét zenekar a gyerekek ritmuskészségét igyekezett fejleszteni: előbbi
egyszerűbb, utóbbi kissé nehezebb osztinátót, a
Bolero híres kisdobszólamát próbálta tapsoltatni a gyerekekkel, melyhez az egyik
szaxofonjátékos játszotta a dallamot. Talán elmondható, hogy a M.É.Z. „dalkísérete” egyszerűbb volt és könnyebben
sikerült a publikumnak elsajátítani, mint az igen bonyolult „Ravel-ritmust”. Alkalmazkodva
a korosztályhoz (7-14 év) a gyerekek számos kérdést is kaptak a
fellépőktől, ezzel is fokozva a koncertek hangulatát. Több példa is
volt arra az elmúlt években, hogy a művészek a színpadra szólítottak néhány
nézőt, akik megszólaltathatták a hangszereket, vagy táncolhattak a
publikum előtt, bár leginkább a ritmus – és énekélési készséget
fejlesztő játékokkal, feladatokkal igyekeznek közelebb hozni a gyerekekhez
a muzsika szépségét. Összefoglalva: minden aspektusukban az
élményszerűséget hivatottak elérni ezek a koncertek úgy, hogy közben nevelnek
is.
Rendkívüli
ének-zene órák
A
2013-2014-es tanévben kapott iskolánk lehetőséget arra, hogy 10 alkalommal
rendhagyó ének-zene órákat látogassanak diákjai a Bródy Sándor Megyei Könyvtár
Zeneműtárában. Az órákon domináltak az interaktív, webes játékok, bemutatók,
fejlesztve ezzel a gyerekek digitális kompetenciáját. Tapasztalataim mindenképpen
pozitívak: a sok új ismeret mellett az iskolai énekórán már elhangzottakat többször
tudták a gyerekek alkalmazni, s mind befogadó-, mind alkotótevékenységet
végezhettek tanulóink. A foglalkozások témáit előre megkaptam a
Zeneműtár munkatársaitól, s magam dönthettem el, hogy mely csoportokat
kívánom bevonni a munkába. A résztvevő gyerekek mindegyike emelt
szintű énekes osztályba járt.
A 4.
osztály Prokofjev: Péter és a farkas
c. meséjével, valamint Mozart: A
varázsfuvola c. daljátékával találkozott. Az első foglalkozáson a könyvtáros bábok
és hangzó anyag segítségével tudatosította a Prokofjev-mű szereplőit
s az őket „megjelenítő” hangszer nevét, fejlesztve ezzel a
hangszínhallást, míg a Mozart-mű esetében a korosztálynak megfelelően
a szereplők és a cselekmény vázlatos bemutatása történt meg verbálisan,
vizuális szemléltetés segítségével.
Az 5.
osztály Tinódi Lantos Sebestyén életével, valamint a barokk-kal
mint korstílussal ismerkedett. Különleges élményt jelentett a gyerekeknek a
Tinódival kapcsolatos foglalkozás. Mint a legtöbb alkalommal, itt is interaktív
játékokkal segített elmélyíteni a históriás énekes életével kapcsolatos
információkat a könyvtáros. Az óra igazi varázsát az élő zene adta: egy egri gitáros-énekes produkciójában hallhattunk
részleteket Tinódi Egri históriának
summája c. művéből.
A 6.
osztály Ludwig van Beethoven életével és életművével ismerkedett. Közös
vonása és értéke volt a barokkot és a legendás bonni mestert bemutató
foglalkozásoknak az adott kor széles horizontú bemutatása. Muszorgszkij híres
művével, az Egy kiállítás képeivel,
valamint Erkel Ferenc életével, életművével kapcsolatban mélyítette el
tudását a 7. osztály. Mivel az ének-zene szaktantermeknek csak elenyésző
hányada van manapság felszerelve megfelelő IKT-eszközökkel
(pl. interaktív tábla), igazán értékessé válhatnak az olyan alkalmak, amikor
egyszerre láthatják például Victor Hartman
festményeit (megfelelő méretben) és hallhatják Muszorgszkijnak a képek
által ihletett zenéjét. A foglalkozást vezető könyvtáros igyekezett
párhuzamosan bemutatni (ez is a tudatosítást elősegítendő) az eredeti
zongoradarabot és a Ravel által hangszerelt változatot is. A Hunyadi László és a Bánk bán című operák szereplőinek és tartalmának
tudatosításán kívül egészen érdekes, ritkán hallható tényeket is megtudhattak
diákjaink, amikor Erkel Ferenc életművével foglalkoztak.
A
legtöbb új ismeretet a 8. osztályos diákok szerezték, akik három foglalkozáson
a musical-lel, a blues-zal és
a világzenével ismerkedtek meg. Állandó probléma, hogy 8. osztályban, az
általános iskolai tanulmányok végén kevés idő van a kortárs- és populáris
zenei műfajokkal és irányzatokkal foglalkozni, bár a NAT 2012 erre
lehetőséget ad. Érdemes néhányat ezek közül megismertetni a diákokkal,
mert ez is kultúránk része. Utóbbi foglalkozások megegyeztek azon
aspektusukban, hogy audio-vizuális szemléltetés
mellett tisztázta a könyvtáros magát a műfaj (illetve gyűjtőnév)
fogalmát, sőt, a blues-zal élőzenén
keresztül, közös muzsikálással kerültek kapcsolatba: mindannyian kaptak egy-egy
rizsszemekkel töltött gömböt, s azt fel-le rázva, egy egyszerű osztinátóval kísérték a jelenlévő gitáros 12/8-os
blues-játékát, teret adva ezzel a generatív tevékenységnek.
Kutatók éjszakája
Az
ország egyik legidősebb felsőoktatási intézménye az Eszterházy Károly
Főiskola. Ének-zene Tanszékük a Kutatók éjszakája elnevezésű, országos
rendezvényen vonja be minden tanévben a hevesi megyeszékhely ének-zene
pedagógusainak segítségével a gyerekeket. A 2013/2014-es tanévben a 6.a (emelt szintű énekes) osztállyal vettünk részt a
Tanszék két rendezvényén.
A „Kvíz
és zenefelismerés” talán pedagógiai szempontból is az egyik legfontosabb programja
volt a napnak, mert diákjaink más egri iskolák azonos korcsoportjába tartozó
tanulóival mérhették össze meglévő zenei ismereteiket játékos formában
úgy, hogy azt nem érezték „vérre menő” versenyzésnek. A kvíz mindössze
13+1 kérdésből állt, s csupán néhány zeneműrészletet kellett
felismerni a jobbára 11 éven felüli „népes seregnek”. Sem a kérdések
megfejtése, sem a hallott részletek megnevezése nem okozott nagy nehézséget a
csapatoknak, így a program fő célját, a befogadói kompetenciák komplex
fejlesztését elérte. Az „Orgonatúrán” az Eszterházy Pál-terem orgonájának
hangján keresztül ismerkedhettünk a hangszerek királynőjével. Hangszertörténeti
előadást hallhattunk, amit néhány, az orgona szempontjából
jelentősebb zeneszerző darabjának előadásával tett
élményszerűvé az előadó. A gyerekek a 45 perces program végén meg is
szólaltathatták a hangszert, valamint - a hangszer felépítésének köszönhetően
- magát a működést is megtekinthették.
A teljes
program célja kettős: egyrészről a gyerekeknek zenei élményt adni az
ének-zene órán kívül, másrészről a Tanszék közvetlen kapcsolatot tarthat
fönn az ének-zene szakos kollégákkal, mint a megye egyetlen felsőoktatási
intézménye, ahol ének-zene tanárok képzése is folyik.
Jelen
beszámolóval arra próbáltam rávilágítani, hogy városunk, megyénk iskolái
megtalálhatják Egerben az órán kívüli zenei nevelés lehetőségeit, a
feltételek adottak. Végül jegyezzük meg: az iskola falain kívül, lakóhelyünkön
életre hívott zenei programokat nem szabad kihagynunk éves munkánk
tervezéséből, mert sokszor nagyobb segítséget adhatnak mindennapi zenei
nevelési munkánkhoz, mint azt gondolnánk.
A szerzőről:
Klem Dénes az egri Lenkey János Általános Iskola ének-zene szakos tanára