Kodály ZoltánNÉ
PÉCZELY SAROLTA bízik abban,
hogy a Kodály-MÓDSZER alkalmazása újra lendületet kaphat Magyarországon
Kodály Zoltánné Péczely Sarolta mindezt abból
az alkalomból mondta el az MTI-nek, hogy 40 évvel ezelőtt hozták létre a
kecskeméti Kodály Intézetet és a Nemzetközi Kodály Társaságot, amelynek ő
a tiszteletbeli elnöke.
Kodály Zoltán zenepedagógiai koncepciójának a lényege,
hogy a gyermek az óvodától kezdve naponta találkozzon az énekléssel. Neki
köszönhetően számos énekzenei általános iskola alakult, ahol heti hat
zeneóra mellett a karéneklés is kötelező volt. Az ilyen iskolákba járó
gyermekek amellett, hogy zeneértő felnőttekké váltak, jobban tudnak
teljesíteni és jobbak a fizikai képességeik is.
Kodály Zoltánné Péczely
Sarolta (jobbról)és dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora
a ’Fókuszban a
Kodály-módszer csúcsintézményei’ címmel tartott sajtótájékoztatón Budapesten,
a Zeneakadémia
épületében 2015. október 1-jén.
Zeneakadémiai
hangversennyel és nemzetközi konferenciával ünnepelte
a kecskeméti Kodály
Zoltán Zenepedagógiai Intézet és a Nemzetközi Kodály Társaság
1975-ös
megalapításának 40. évfordulóját. (MTI Fotó: Marjai János)
"Sajnos a körülmények úgy hozták, hogy
ezeknek az iskoláknak a száma, ahol napi énekóra volt és ennek áldásos hatását
más tantárgyakban is megtapasztalhatták, mára megfogyatkozott. Pedig - bár a
személyes jelenléte természetesen nagyon hiányzik - azt, hogy Kodály szerint
mit kellene tenni, ma is pontosan tudjuk, ezt nem kell kitalálni" - mondta Kodály Zoltánné Péczely Sarolta. Kifejtette
továbbá: a Kodály-módszer alkalmazása az elmúlt évtizedekben időszakonként
és országonként eltérő intenzitással folyt, előfordult olyan is, hogy
bizonyos országok "ügyesen előrementek", és talán bizonyos tekintetben
még előttünk is jártak. "Most
ott tartunk, hogy itthon talán egy kicsit leapadtan látjuk a módszert.
Ugyanakkor bizakodó vagyok a mindennapi éneklésre vonatkozó miniszteri
kezdeményezéssel kapcsolatban".
Reményei
szerint a mindennapi éneklés a Kodály-módszert felélesztve folyhatna,
összekötve a zenei írás-olvasás tanulásával. Felhívta ugyanakkor a figyelmet
arra, hogy ezt csak körültekintően szabadna bevezetni, először
azokban az iskolákban, ahol van rá igény és a lehetőségek is adottak. "Ebben reménykedem, ezért is vállaltam,
hogy részt veszek a kezdeményezésben, mert úgy érzem, hogy talán el tudunk
indítani valamit ezen a téren".
A
Kodály-módszer nemzetközi terjedéséről felidézte, hogy kezdetben
Amerikában és Japánban volt a legnagyobb érdeklődés, de hamarosan
Franciaországban és Angliában is erősödött a jelenlét.
"Tulajdonképpen ezek az országok azóta is
folytatják az alkalmazását. A görögök is csatlakoztak, van ott egy nagyon
sikeres konzervatórium. Kínában is nagyon érdekes fejlemények vannak most,
ők is igen jól és zeneileg megalapozottan végzik a módszer meghonosítását" - sorolta a példákat.
Az itthoni csúcsintézmény, a kecskeméti Kodály Intézet 40 évvel ezelőtti
megszületése szerinte annak volt köszönhető, hogy a város felismerte:
azzal, hogy tesz valamit Kodályért,
beírhatja a nevét a világ kulturális életébe.
"Kodály halála után felkeresett az akkori
kecskeméti tanácselnök és azt mondta, hogy miután Kecskemét Kodály
szülővárosa, úgy gondolják, hogy szeretnének valamit tenni érte. Kodály
egyébként mindvégig jó kapcsolatban volt a várossal, gyakran lejárt oda,
meglátogatni az iskolát. Először egy múzeumról kezdtünk gondolkodni, de
hamarosan kiderült, hogy a budapesti, köröndi lakást nem tudom szétszedni.
Végül miután két sikeres nemzetközi szemináriumot tartottunk Kecskeméten a
Kodály-módszerről, úgy látszott, hogy ennek alapján igény lenne egy
pedagógiával foglalkozó intézményre. Így alakult meg a kecskeméti Kodály
Intézet, melynek létrehozásában Kecskemét egész vezetősége - ma sem értem,
hogy történhetett így - teljesen mellettem állt" - mesélt a 40 évvel ezelőtti alapításról Kodály
Zoltánné Péczely Sarolta.
(2015.X.1.)