Művészeti iskolák és művészek
Dr.
Gyimesi László a középfokú képzés változásairól, kulturális életpályákról
Jelentősen átalakul jövőre a művészeti szakképzés is, hiszen
a KLIK alól kikerülve számos művészeti szakképző iskolának új fenntartója
lesz, emellett változik a hozzá kapcsolódó jogszabályrendszer, s a szakmai és
vizsgáztatási rendszer szabályai, a kerettantervek, a modulelemek is átalakulnak.
Dr. Gyimesi László, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szövetségének főtitkára, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének
elnöke azt mondja, mindez minden bizonnyal hosszabb távon azzal is együtt jár
majd, hogy az állami finanszírozással azokat az intézményeket segítik
elsősorban, amelyek valóságos és minőségi teljesítményt produkálnak. Így
szükség lesz minősítésre is… A szakszervezeti vezető emellett beszélt
a készülő művész életpálya-modellről is, arról, hol tart az
elképzelés, s melyek lesznek a következő lépések.
- Az
elmúlt években jelentősen átalakult a közoktatás, hiszen állami
fenntartásúvá vált, s a KLIK az ország legnagyobb munkáltatójává lépett
elő. Most azonban ismét változik a rendszer, hiszen a szakképzéssel
foglalkozó intézmények más fenntartóhoz tartoznak majd, s az oktatás részei is
átalakulnak. Mindez milyen hatással lesz a művészeti képzéssel foglalkozó,
középfokú intézményekre?
- Kezdjük azzal, hogy a központosításnak
akadnak előnyei és hátrányai egyaránt. S most is folyamatosan szükség van
finomhangolásra, korrekcióra. Viszont a kormányzatok az elmúlt húsz évben csak
beszéltek az oktatási reform szükségességéről, senki nem tett le azonban koherens
javaslatot arról, hogy mindennek hogyan kellene kinéznie a gyakorlatban. A
mostani kormány jelentős átalakítást hajtott végre, amelynek az eredménye
nyilván első menetben nem tökéletes, de korrigálható. S aztán lehet, hogy
ezek is újabb korrekciókra szorulnak, s persze elképzelhető, hogy a végén
kiderül, mégsem jó… De legalább történt változás, s az ember bízik a jobb
rendszer születésében! Ennek a reformnak egyik eleme a mostani változás. A köznevelési
területen belül a szakképzés rendszerét hagyományosan két tárca felügyeli: az
oktatási és a foglalkoztatási, azaz most az Emberi Erőforrások Minisztériuma
és a Nemzetgazdasági Minisztérium. Éppen emiatt a kettősség miatt mindig
is akadtak a szakképzés terén komoly viták arról, hogy a közoktatási vagy a
szakmai oldal kapjon-e nagyobb hangsúlyt. Egyértelmű válasz nincsen, meg
kell találni a megfelelő arányokat. A legutóbbi szakképzési törvény
módosításakor született egy olyan döntés, ami erre a kérdésre egyfajta választ
adott. Ezeknek az iskoláknak jelentős részét a KLIK-től átveszi a
Nemzetgazdasági Minisztérium, s létrehoz – a KLIK-től eltérően – területi
szakképzési centrumokat. Ezáltal talán tisztul a KLIK profilja is, s ennyivel
kevesebb iskola tartozik majd alá.
- Mindez
mennyiben érinti a zenepedagógusokat?
- Szakszervezeti szemmel nézve azt mondhatom,
hogy mindez a jogviszonyokat közvetlenül és azonnal nem befolyásolja, mert egy
áthelyezés. Emellett a művészeti szakképzés tiszta profilú
szakközépiskolái közül a zenei képzés a KLIK-nél marad, míg például a
képzőművészet átkerül az új szervezetekhez. Nyilván külön megoldást
kell találni a többprofilú iskolák esetében. Azonban a pedagógusok munkájukat
2016 szeptemberétől továbbra is elvégzik, csak most már nem a
KLIK-től, hanem egy hasonló fenntartótól kapják a fizetésüket. Ahogy
korábban az önkormányzattól kerültek a nagy, központi fenntartóhoz. Ugyanabban
az iskolában tanítanak továbbra is, és nagyjából ugyanazt. Ugyanakkor sok minden
átértékelődik, nemcsak intézményi, hanem szakmai, tartalmi szempontból is.
Már az is látszik, hogy az iskolaszerkezet alapvetően nem alakul át, de
már megjelentek új elnevezésű intézménytípusok is. Ezek most szeptembertől
még nem kelnek életre, a következő iskolaév elején azonban már igen. A
jelenlegi, szakiskolának nevezett intézmények alakulnak át szakközépiskolákká,
míg a jelenlegi szakközépiskoláknak az elnevezése szakgimnázium lesz. A
művészeti középfokú képzés sajátossága, hogy fél lábbal kilóg a szakképzés
egészéből. A művészeti szakközépiskolai képzés feladata nem azonos az
általános, hasonló szakközépiskolákhoz, ahol a szakmát és érettségit egyszerre
vagy egy év eltéréssel szerzik meg a tanulók. Azokban az intézményekben szakmát
kapnak a kezükbe, míg a művészeti szakközépiskola meghatározó célja, hogy
felkészítse a felsőfokú továbbtanulásra a növendékeket. Közülük azonban
kevesen jutnak be ezekbe az intézményekbe.
Akadnak, akik az adott hivatás környékén maradnak, de olyanok is vannak
jócskán, akik teljesen elszakadnak az adott művészeti ágtól. De azok a
merész előrejelzések, amelyek a szakképzésen keresztül meg tudják jósolni
a munkaerőpiac igényeit is – számszerűen, például hogy hány
cipőfelsőrész–készítőre lesz szükség Baranya megyében, vagy
női szabóra a Jászságban -, azok véleményem szerint a tenyér-jóslás
kategóriájába tartoznak… Visszatérve a művészeti szakképzéshez, azért
ennek profilja aligha fog változni. De az elhangzó nyilatkozatokból kiderül,
hogy változni fog az ehhez kapcsolódó jogszabályrendszer. Több szakmában az OKJ
rendelkezései is átalakulnak majd. Ebből következően a szakmai és
vizsgáztatási követelmények szabályai, a kerettantervek, valamint az egyes
szakmai felkészítés elemeit összefoglaló modulok - tehát az is, hogy mit kell
megtanítani az adott szakmában - változnak.
- S
mekkora lesz ez az átalakulás?
- Kérdés, hogy nagy, kicsi vagy közepes… Úgy
látom, hogy ezek a változások a művészeti területen több dolgot akarnak
megvalósítani, az egyik magának a szakképzésnek az érettségi vizsga során
történő megjelenítése.
- Mit
jelent ez?
- Ha valaki érettségi vizsgát tesz, akkor a szakmai
tárgyból is tudjon érettségizni. Ez egyébként jelenleg is teljesíthető. Sokkal
lényegesebb, hogy mi van az emeltszintű érettségivel, s hogyan tud abban a
művészeti szakképzés megjelenni, mint az érettségi része. Az iskolák szakképzése
mind a magas szintű szakmai képzés megszerzésére irányul, ezért valószínűleg
úgy kell irányítani a szabályozást, hogy ez része lehessen az emelt szintű
érettséginek. Ami valószínűleg erősebb, differenciáltabb szakmai
tudást is fog igényelni. Ez könnyebbé teheti a felsőfokú képzésre pályázók
dolgát. Magasabb lehet a pontszámuk, emellett megnyitja azt a lehetőséget
is – ha a felsősokú intézmény lehetővé teszi -, hogy az értékesebb
szakmai végzettségből is tudjanak pontszámot vinni. Ezt egyébként mindenki
jó iránynak és elképzelésnek tartja. S az elejtett szavakból úgy tűnik,
hogy az iskolákon belül az állami finanszírozási és támogatási rendszer azokat
az iskolákat akarja majd támogatni, amelyek valóságos és jó minőségű
teljesítményt produkálnak.
- Ezt
mi alapján döntik majd el?
- Ennek nincs meg a rendszere. Nem titok a
szakmán belül sem, hogy aránytalannak tűnik a képzettek száma és a munkaerőpiac
felvevőképessége... Ez persze nem azt jelenti, hogy művész iránt
érdeklődőket ét kellene terelni például a mezőgazdasági
szakmákba, de az is kétségtelen, hogy amikor a középfokú művészeti
oktatási rendszer több száz tanulót vizsgáztat az adott szakképzettségre, és a
felvevő piac csupán néhány tucatot vár, akkor ez a számok aránytalanok. Emellett
ez a rendszer a jól működő, színvonalas intézmények elől von el
a forrásokat…
- Mit
terveznek, hogyan minősítenek majd, hogyan kívánják ezzel csökkenteni a túl
sok középfokon végző számát?
- Nem ismerem a pontos menetrendet, de az
nem kétséges, hogy az állam egyszerűen az említett - támogatott
létszámokon - keresztül fogja csökkenteni a támogatási forrásokat. Ettől még
nem kell feltétlenül bezárni egyetlen intézményt sem, de szembe kell nézni
azzal, hogy az állam csak akkora létszám támogatását vállalja, ami álláspontja
szerint nagyságrendileg elégséges, szükséges. Az azonban biztos, nem 500 képzett
és 14 felvett arányában, hanem olyan arányokkal, ami mégis bőséges
választékot ad a tehetségekből. Korábban egyébként hasonló gondokkal
küzdött az alapfokú művészetoktatás is. Olyan képzések folytak, amelyeket
az állam sok pénzzel támogatott, azonban nem voltak igazán eredményesek… Mindennek
egyébként van más vonzata is. Egy alapfokú képzés nem ígér semmit a gyereknek,
csupán azt, hogy jól érzi magát, szeretni fogja, amit csinál. Középfokon sokkal
inkább vérre megy a játszma, hiszen ha egy fiatalt odacsábítanak, szakképzettséget,
reménybeli hivatást ígérnek neki, és tetejébe még lehet, hogy tandíjat is fizettetnek
vele. Ha az ígéretekből ezek után nem valósul meg szinte semmi, az már
probléma. Egy felnőtt embert állítunk olyan helyzet elé, ami méltatlan és
méltánytalan. Nem beszélve az állami pénzfelhasználás felelősségéről,
valamint a nagyon komoly szakmai felelősségről is. Mindez őszinte tükörbe nézésre
készteti a szakmát, ami nem lesz könnyű, de azzal az előnnyel is jár,
hogy azok az intézmények, akik talpon maradnak, talán jobb kondíciók mellett
tudnak a későbbiekben dolgozni. Azonban az utóbbi gondolatok
elsősorban a magániskolákat érintheti, de azért a folyamat aligha
korlátozódik erre a körre. Persze mindez a szakmán belüli, belső
szolidaritást is kikezdheti, gondoljunk azonban arra, hogy a kívülről
jövő igazságtétel mindig rosszabb. Bár az alapfokú művészetoktatás
most nem érintett, sok olyan kolléga akad, aki alap- és középfokon is tanít.
- S
mekkora forrással rendelkezik majd ez az új fenntartó? Mert a KLIK esetében
rendszeresen hallani jelentős hiányról…
- Azt gondolom,
hogy valószínűleg nem azt az összeget tervezték be a költségvetésbe, amit
a KLIk javasolt, illetve szükségesnek tartott, hanem kevesebbet. S így nem is
hiányról, hanem kevesebb pénzről beszélünk. Ne felejtsük ugyanis el, hogy
állami költségvetés által fenntartott szervezetről van szó…
- Térjünk
át a művész életpálya-modellre, amelyről mostanában szintén sokat
hallani. Mikorra lesz kész a tervezet, mikortól indulhat el?
- Tavaly – külön felkérés nélkül – kezdtem
neki ennek a feladatnak, amely mára az EMMI és az Magyar Művészeti Akadémia
érdeklődését is felkeltette. Az életpályának egy művész életét átfogó
időszakot és az az alatt zajló történéseket tekintettem. Absztrahálni lehet,
hogy kivel mi történik, akárcsak ennek az állomásait is: tanulás, bekerülés,
aktív pálya, önkéntes befejezése, nyugdíj. Ezekhez rendeltem különböző
dolgokat, a szerint, hogy hol és miben lehet segíteni. Ezt a vázlatot tavaly, a
színházi és táncművészeti terület intézményei számára az MMA és a
Veszprémi Petőfi Színház által szervezett veszprémi tanácskozáson vált
első ízben ismertté. A Magyar Művészeti Akadémia komolyan vette az
elképzelést, s ezt követően az év folyamán e tárgyban több megbeszélést
hívott össze. Az alapja az én anyagom, magam is többször részt vettem ezeken a
beszélgetéseken.
- Az
idei, debreceni összejövetelen is fontos pont volt a tervezett modell…
- Kicsit más módon került elő, egy
szekció foglalkozott az életpálya-modell kérdésével. Az előkészítő
anyag az én munkám, de már az év folyamán az MMA-ban és más testületekben
szerzett tapasztalatok alapján leszűkítettem és az egészet alapvetően
jól fogadtak. Végig jelen volt Halász János is, mint parlamenti képviselő,
s az MMA felügyelő testületének elnöke, s nagyon pozitívan nyilatkozott
erről az elképzelésről, mint olyanról, mint amit meg lehet és meg is
kell csinálni. Most a módosítása készül az előadó-művészeti
törvénynek, és ez lehet az egyik legfőbb vonulata.
- Mindez
azonban jelentős összegeket igényel… Mennyit és honnan lesz rá pénz?
- Még nem tudom megmondani… Persze,
tisztában vagyok azzal, hogy muszáj lesz előbb-utóbb számokat sorolni… De
lesznek azok is, hogyha elkészül a jogszabály- tervezet, amelynek egyik legkiemelkedőbb
eleme a művészek előmeneteli rendszere, a bértábla. S arról se
feledkezzünk el, hogy itt is a több pénz minőségi teljesítményhez kötött.
Kérdés, hogy ki és hogyan dönt majd erről. Igazságos
értékelő-rendszer nem létezik. Ebben a területben benne van a szubjektív
tévedés lehetősége… Az jelent még némi előnyt és egyben nehézséget,
hogy az EMMI – érthetően – a kulturális ágazat egészében tud csak gondolkodni,
az ő felelősség körébe tartozik a művészet mellett a közművelődés,
a közgyűjtemények, a könyvtárak munkavállalóinak az ügye, ahol ez a kérdés
hasonlóan égető. Én úgy látom, hogy erre az egészre csak úgy lehet megoldást
találni, ha szétválasztjuk, de nem elszakítjuk a két területet. Mindkét
területnek meg van a saját szakmai törvénye, és azon belül kell a megoldásokat
keresni, azzal a közös elvi alappal, mely szerint a létre kell hozni a kulturális
területen is az életpálya modelleket. Az előadó-művészek annyiban
tartanak előrébb, hogy a törvény alapján létrehozott NEÉT, azaz a Nemzeti Előadó-művészeti
Érdekegyeztető Tanács a tárca segítségével készített egy bérfelmérést. Sosem
állítva, hogy ez a bérfelmérés tökéletes vagy teljes lenne, vagy összemérhető
bármilyen más kincstári adatokkal, de azért tükrözte, hogy milyen bérállapot
voltak 2013 júniusában – amelyek máig lényegesen nem változtak. S ez azt
mutatta ki, hogy nagyon nagyok a bajok. A minisztérium – helyesen – kérte az
államkincstárt, vizsgálja meg, hogy a garantált közalkalmazotti minimálbérhez
képest a kulturális területen milyen eltéréseket találni. Megállapították, hogy
összesen 500 vannak azok, akik fizetése a bérminimum szintjét éri csak el, a
többiek többet keresnek. A két adat azonban nincs szinkronban. Az Államkincstár
elmulasztotta azt hozzátenni, hogy a minimális közalkalmazotti bér mértéke
bármitől több lehet, például soros előrelépés, bérkompenzáció miatt
is, s akkor máris eltér a bértáblától… Ráadásul a MÁK csak a közalkalmazottak
bérét tudja felmérni, s ők a felét se teszik ki a teljes művészeti létszámnak.
Mindenesetre remélem, hogy mindezt az EMMI-vel ősszel mindezt tisztázzuk,
s az e tárgyban elvileg megalakult bizottság elkezdi azt a munkát, ami
elengedhetetlenül szükséges a továbblépéshez.
- Az
adatok felmérése után mi következik?
- Utána jönnek a nagy lépések. Azonban
kockázat az is, ha az életpálya-modell csak közalkalmazottakban gondolkodik,
mert akkor a művészeti területen szinte fölösleges mindezzel foglalkozni. Ha
csupán a zenekarokat vizsgáljuk, akkor is látjuk, hogy milyen kevés a
közalkalmazott, hiszen nem tartozik ebbe a körbe például az NF, a MÁV, a
Pannon, a Dohnányi vagy a Danubia… Még a nemzeti kategóriából sem mindenki
közalkalmazott. Ez probléma. Ha azonban le tudunk szakadni a közös
modellről, akkor a saját, az előadó-művészeti törvényünkön belül
maradhatunk, akkor van jogi, finanszírozási technika. Egyébként a pedagógus
életpálya modell is könnyen megoldotta ezt a kérdést, e tekintetben azonos
helyzetbe hozva a közalkalmazottakat és a munkaviszonyban foglalkoztatottakat.
A művész életpálya-modell kapcsán pedig biztató az is, hogy a
felvetésről eddig senki nem nyilatkozott nemlegesen. Ismereteim szerint az
MMA és az EMMI vezetője a közelmúltban találkozott, beszéltek erről a
kérdésről is, s a felvetést a minisztérium pozitívan fogadta. Ha törvénybe
belekerülnek a szükséges módosítások, akkor ősszel még ősszel a
parlament elé kerülhet. Most talán van erre esély, és a politikai motiváció is
adott, és remélhetőleg a szakmai szervezetek is félre tudják tenni a
művészek érdekében részérdekeiket.
Réfi Zsuzsanna