Révész
József
Zenei örökségünk
Cigányzenészek
Bevezetés
Nem kétséges, hogy a cigányság hagyománya része magyar, és egyetemes kultúránknak. Ez hangsúlyozottan igaz a cigányság arisztokráciájának is tekintett muzsikusokra, akik a magyar reformkor óta jelentős szerepet töltenek be a kulturális életben, és olyan tevékenységet folytatnak, amelyre büszkén hivatkoznak minden fórumon. A cigányság olyan rétegéről van szó, amely jelentős szerepet töltött be az elmúlt évszázadban is az országkép formálásában. (Kállay 2002) A muzsikálás, mint önálló foglalkozás a 18. századhoz köthető, előtte inkább csak kiegészítő jövedelemforrás volt. A 19. századtól kezdve a második világháborúig nagy népszerűségnek örvendtek a cigányzenészek és bandák. Az 1848-49-es szabadságharc alatt hivatalos, cigányokból álló katonai zenekarok kísérték a magyarokat a harcokba, lelkesítő zenét játszva a katonák buzdítására. A korszak írói, költői, művészei is gyakran megemlékeznek a roma zenészekről, ennek egyik leghíresebb példája Vörösmarty Mihály A vén cigány című verse, de talán nem ismeretlen Liszt Ferenc cigányzene és cigány kultúra iránti rajongása, 1859-ben jelentetett meg egy könyvet a cigányzenéről, melyben egyenesen azt állítja, hogy az, amit világszerte magyar zeneként ismernek, az valójában a cigányok zenéje. Azért állíthatta ezt, mert valóban a cigány muzsikusok voltak a korszak zenészei, így a magyar zenét is ők játszották. Ez azonban nem volt cigányzene abban az értelemben, hogy a romák maguk között, maguknak nem azokat a dalokat énekelték, nem arra mulattak, amit a magyaroknak játszottak. ( Dr. Balogh 2011)
Mit játszanak
”A zenében rendezett hangok segítségével igyekszünk megragadni a legvégső realitást”. (Vaughan Williams) A muzsika mindennapi életünk része. Valamely változatával már mindannyian találkoztunk. Legtöbbször csak a hátérben szól, és rohanó életünkben egyre kevesebb időnk jut arra, hogy ebben a csodálatos, és néha titokzatos világban elmerüljünk. „Legyen a zene mindenkié” – vallotta Kodály Zoltán. Miért van az, hogy a gyermek bárhol is éljen a világban, függetlenül családi, és kulturális gyökereitől, örömét, bánatát dúdolgatással fejezi ki, játékát énekkel, ritmusok kopogásával kíséri? Mert a zene, az egyetemes és örök zene ott van mindnyájunkban. A zene fontos formáló erő, közösségi élményt ad, együtt gondolkodásra bátorít. Kinyitja fantáziánkat, tágabb látókört biztosít. Ha feltesszük magunknak azt a kérdést, hogy mi a zene, akkor nyilvánvalóan elég különböző válaszokat kapunk. Az emberiség történelme során sokféle választ adott erre a kérdésre, megtoldva egy másik kérdéssel: Mire való a zene?
A zene valóban az emberi természet része mélyen bennünk gyökeredzik. De másként gondolt a zenére az ősember, mást találtak meg benne a nagy ókori kultúrák, és megint máshogy épül be a XXI. század emberének az életébe. Volt már a hatalom megszemélyesítője, a nevelés eszköze, a gyógyítás, vagy az imádság és áhítat kifejezője. (Révész 2013) A muzsika rendkívül sok formában létezik, egyidős az emberiséggel.
A cigányság muzsikus rétege nem egységes, különbségek tapasztalhatók már abban az alapvető kérdésben, hogy pontosan milyen zenét játszanak. Ez igen fontos kérdés, hiszen ez alapvetően meghatározza a közönséget, a helyszínt, valamint a finanszírozás formáját.
- Magyar nóta
- Szórakoztató zene
- Cigány népzene
- Klasszikus zene
- Jazz
Magyar nóta:
Eredetileg a hangszeres verbunkos zenét nevezték így. Mai értelmezése szerint a magyar nóta a 19. század második felének magyar népdalt utánzó dalműfaja. A magyar nóta csaknem két százados pályafutása a 19. század elején kezdődött. Zenei ihletője elsősorban a verbunkos volt.
Jellemzői:
A magyar nótában igen gyakori a szekvencia, kivéve a kvinttel feljebb vagy lejjebb való ismétlést. A hangzatfelbontás, mint dallamalkotó eszköz kötelező. Fontos követelmény, hogy a magyar nóta dallamának könnyen harmonizálhatónak kellett lennie, sőt kívánnia kell a harmóniát. Ez a követelmény a nóta eredeti közönségének ízlésében keresendő. A könnyen harmonizálhatóság a magyar nóta máig egyik legfontosabb megkülönböztető jegye a hasonló sorszerkezetű magyar népdaloktól. A verbunkos zene nagyjából már meghonosította azokat a Nyugat-európai elemeket, amelyek megkülönböztetik a magyar nóta zenei anyagát a népdaltól. Az európai műzenéből átvett dallamfordulatokról elmondható, (mi-fa-so kezdet, la-so-ti-do vagy fa-mi-si-la záróformula, stb.) hogy nehezen énekelhetőek, mert nem csupán dallami, hanem harmóniai gondolkodásban gyökereznek hangközei (kromatika, bővített kvart, szűkített kvint, stb.)
Szórakoztató zene:
Talán ez a műfaji megfogalmazás adja a legtágabb értelmezési keretet, és épp emiatt, az ide tartozó zenék minősége között itt található a legnagyobb különbség. Mindazok a zenék bekerülhetnek ebbe a besorolásba, melyek közös jellemzője a megírás eredeti okaiban kereshetők. Céljuk a szórakoztatás. A klasszikus zene táncosabb alkotásaitól kezdve a népies műdalokon át a filmzenéken keresztül egészen a popzene népszerű dalai mind beleférnek a „szórakoztató zene” értelmezésébe.
Jellemzői:
Legfontosabb ismérvét a köznyelv egyszerűen „fülbemászó” dallamnak tartja. Igen fontos a könnyen megjegyezhető dallam, és az egyszerű harmóniából álló kíséret. Összhangzattani alapjai általában kevés akkordból építkeznek, a dallamok nem túl bonyolultak, könnyen énekelhetők, jellemző a gyakran visszatérő refrén.
Cigány népzene:
Műfajok: lassú, lírai dal, táncdal, botoló nóta. A hangszeres hagyományok kreatív felhasználása: a lassú dalok többszólamúsága; a tánc- dalok előadási jellegzetességei (pergetés, szájbőgőzés, hangszerpótló eszközök, esztam-ritmus). Szolgáltatott (és részben alkalmazott) hagyományok: betlehemezés, karácsonyi kántálás, csillag-játék. Alkalmazott hagyományok: búcsús és halottas énekek. A románi elem használata a narratívokban (para- románi). A magyar cigányok táncai: páros cigánytánc, botoló tánc.
2. Az oláh cigányok zenéje és táncai
Az oláhcigány narratív hagyomány: A cigány nyelv, mint a közösségi értékrend hordozója: a hétköznapi és a rituális beszéd különbsége; a formális-rituális beszéd műfajai és jellemzői; az oláhcigány „igaz beszéd” (csácsi vorba) defi níciója. A férfi és női éneklés „igazsága”. Az éneklés, mint közösségi esemény formai feltételei: formális viselkedés, formális beszéd, kötele- zően aktív részvétel. Az oláhcigány népzene két műfaja (’lassú’ vagy ’asztali’ dal loki / me- szalyaki gyili és ’tánc-’ vagy ’ugrós dal’ khelimaszki / xuttyadi gyili) és jellemzői (népköltészeti jellemzőkkel
Műfaji sokféleség: dalbetétes mese és történet, régi és új stílusú lassú, lírai dal, táncdal, karácsonyi ének (korinda). Műfajnevek a lassú dalokra: kîn- tyik dă zsálye ’szomorú dal’, kîntyik hăl proszt ’szerény dal’, kîntyik hăl triszt ’szomorú dal’, kîntyik dă năkăzsală ’könnyes dal’. A ’táncdal’ neve: kîntyik dă zsok (Forray 2007)
Klasszikus zene:
Általános értelmezésében évezredes múltú, folyamatos és határozott tradícióval bíró, szilárdan megalapozott, mégis dinamikus esztétikai szempontrendszerrel bíró művészet, amely művelői, a zeneszerzők és az előadók útján (optimális esetben) műalkotásokat hoz létre. Szokás komoly zenének is nevezni, de akkor a könnyű zenét komolytalan zenének kellene hívni. Véleményem szerint a klasszikus zene meghatározásakor figyelembe kell vennünk keletkezésének okait. Nem a szórakoztatás a cél, hanem nyelvként értelmezve gondolatok, és érzelmek közvetítésére alkalmas közlésforma. Ezért a zeneszerzők egy zenemű megírásakor nem feltétlenül a könnyű befogadhatóságot, hanem a mondanivaló művészi kifejezéseit tartották szem előtt. „De miben áll a művészet, és a művészi zene jelentősége? A művészeti alkotás a valóság esztétikai elsajátítása, két lényeges feltételét egyesíti az érzelmi nevelésnek. Egyik oldalról megkívánja a valóság alapos, a teljes gondolati apparátus útján kialakított, általánosító és absztraháló ismeretét. Tehát a társadalmi valóság objektív és helyes ismeretén kell alapulnia. De ezt az igaz ismeretet konkrétként, érzékelhető valóságként teszi élménnyé közönsége számára, tehát élmény–értékű hatással alakíthatja érzelmi magatartását” (Ujfalussy, 1968: 21).
Jazz:
A jazz gyökerei a nyugat-afrikaiak kulturális és zenei kifejezésmódjában, az afroamerikai zenei hagyományokban (például blues, ragtime) valamint az európai katonai zenekarok zenéjében találhatóak meg. A 20. század elején az amerikai néger közösségekből indult ki és az 1920-as évekre vált nemzetközileg is ismertté. Innentől kezdve fokozatosan vált meghatározó zenei stílussá a világban, amely jelentős hatással volt/van a többi zenei irányzatra is. Számtalan változat és irányzat létezik, (Ragtime, New Orleansi stílus, dixieland jass, szving, bepop, stb,) közös jellemzőjük a sztenderdek, és az azokra épülő improvizatív zene együttes jelenléte. A sztenderdek olyan zenei művek, amelyek fontos részét képezik a dzsesszzenészek repertoárjának, mivel közismertek mind a zenészek, mind a hallgatóság között. A sztenderdeknek hiánytalan listája nem létezik, mivel az idők során újabb és újabb számok válnak sztenderddé. Nagyobb fake bookok (olyan dalos könyvek, amelyek, popszámok százainak dallamát és akkordmenetét tartalmazzák) és dzsessz-kiadványok képet adhatnak arról, mi számít sztenderdnek.
Kit játszanak
Prof. Dr. Forray R. Katalin: „Muzsikusnak lenni” című tanulmányában, az alábbiak szerint összegzi a különböző, cigányság által játszott műfajokat:
- Komolyzenét játszó fiatalok
- Cigányzenét játszó idősödő zenészek
- Autentikus zenét játszó általában oláhcigány népzenészek
- Tánc, és szalonzenészek
3. Az ún. autentikus népzenét játszó, általában az oláhcigány, kisebb hányadban beás közösségbe tartozó zenészek korábban valamilyen vállalkozásból vagy kereskedelmi tevékenységből éltek, és csak az utóbbi 10–15 évben fordultak a zene felé az irántuk mutatkozó érdeklődés és igény hatására. Rendszeres szereplőivé váltak az itthoni és külföldi roma- és nemzetiségi fesztiváloknak. Jellemzően nem rendelkeznek magasabb zenei képzettséggel.
Képzés:
Hagyományosnak mondható a cigány származású zenészek hangszerválasztása. A vonós hangszereken kívül, (hegedű, brácsa, gordonka, nagybőgő) a klarinét, és a cimbalom tekinthető hagyományos hangszernek, illetve a jazz műfajában alkotó zenészek között még a zongora, gitár, és ütős hangszerek a jellemzőek.
- Családi hagyomány (népzene, klasszikus cigányzene repertoár)
- Zeneművészeti szakiskolák (Konzervatórium, Zeneakadémia)
- Nagypapa
- Rajkó zenekar (1952)
Szociológiai kutatásokból tudjuk, hogy a társadalmi felemelkedés egyik legfontosabb feltétele az oktatásban rejlik. A roma származású zenészek képzésében a tradíció, és a modern képzés egyformán szerepet kap. A zenei alapokat már otthon, születésüktől kezdve magukba szívják. A hangszerválasztásban a nagypapa komoly szerepet kap. Mivel az apa dolgozik, gyakran ő van a gyerekkel, és saját hangszerét adja a gyermek kezébe. Ugyanakkor a klasszikus zenei képzés is nagy szerepet kap. Mára már természetes, hogy a cigányzenész dinasztiák gyermekei a Konzervatóriumot, és a Zeneakadémiát is elvégzik, és sikerrel diplomáznak zeneművészként. Sajnos ez azonban bizonyos mértékű értékvesztéssel is együtt jár. A klasszikus zenei képzés miatt hamarabb kikerülnek a tradicionális cigányzene hatásai alól, így a családi zenei kultúrát már nem bírják akkora mértékben. Viszont a Rajkó zenekar 1952-es megalakulásával a hagyományos zenét játszó, és magas szinten művelni akaró fiatal zenészek számára is megteremtette a magas fokú zenei műveltség megszerzésének a lehetőségét.
A múlt:
- 16–17. sz.: szórványos említés – az „idegenségtől” a „megszokottság” felé; „kombinált” foglalkozások. A cigányzenészek a korszak balkáni környezetében (az Oszmán Birodalomban és a román fejedelemségekben).
- 18. sz.: Az első híres cigányzenész (Barna Mihály) és zenei környezete. A 18. sz. végének zenekartípusa, alkalmazkodás a bécsi szerenádegyüttesekhez; Nyugat-Magyarország kitüntetett helyzete, a kotta nélküli játék, mint szenzáció, az „őstehetség” mítosza. A feudális főúr igényei szerinti tanulmányok, alkalmazkodás a divatokhoz.
- 19. sz. A nagy zenész hármas: Lavotta, Csermák és Bihari; stílusuk különbsége; a verbunkos kialakulása, néhány jellemzője; népi és műzenei elemek a verbunkosban; a palotás-csárdás ellentét. A cigányzenész, mint a nemzeti zene hordozója a szabadságharc előtt és után. (Forray, 2007)
- A 19. század elejétől a hagyományos vályogvető, üstfoltozó, lókereskedő mesterségek mellett egy szerény kisebbségnek módja nyílt a felemelkedésre.
- A kommunizmus idején „cigánykérdés nem létezik”. Ugyanakkor kirakatemberként kiváltságos helyzetüknek köszönhetően utazhattak, bejárták a világot kitűnő megélhetést biztosítva ezáltal. Magyarországon is nagy a népszerűségük, a hatvanas években csak Budapesten 103 banda van, valamint nagy állami együttesek, az Állami Népi Zenekar, a Belügyi Zenekar, a Rádió Népi Zenekar stb. Ez a hangszerekkel való kereskedés lehetőségét is magával hozta.
- A rendszerváltás után a gazdasági változások miatt sorra bezártak az éttermek. A cigányzene néhány drága luxuséterem fordult elő, de ez az átlagember számára nem megfizethető.
Jelen és jövő:
- Bár az ezredforduló táján élénkülés tapasztalható, mégis kevés a tartósan zenészeket foglalkoztató éttermek száma, inkább a turizmus kiszolgálására szakosodott éttermek foglalkoztatnak állandó együtteseket. Az ok az, hogy drága az élőzene. A www.vendegvaro.hu honlap adatai szerint 15 cigányzenés étterem van Budapesten, ezenfelül 8 zenés csárda vidéken.
- Az állandó bizonytalansággal járó vendéglátós muzsika helyett, egyre vonzóbbak az állandó megélhetést biztosító színpadi együttesek, a Rajkó Zenekar, valamint a 100 tagú cigányzenekar
- Növekszik a versenyhelyzet, sok a zenész, kevés a fellépési lehetőség. Az elmúlt évtizedekben a nagy szimfonikus zenekarok nagyon komoly fejlődésen mentek keresztül. Ennek több okát is látom.
- Mivel a kultúra nem termel követlen hasznot, ez gazdasági válság idején óhatatlanul visszaszorul. Lassan eltűnőben van az a hagyományos zenekari életpálya, hogy a zenész sikeres próbajáték után, a próbaév letöltését követően határozatlan idejű szerződést kap, majd 30-40 évig ugyanott muzsikál. Ehelyett sikeres felvétele esetén minden alkalommal határozott idejű szerződést kap. Ezáltal bármikor fel lehet neki mondani, ugyanakkor jóval olcsóbb is a zenekar vezetése számára, mivel a járulékokat saját maga fizeti. Ez létrehozott egy igen fontos intézményt, a HAKNI-t. Ez olyannyira általános jelenség, hogy a világszínvonalú zenekarok jelentős részét adó német nyelvterületen már speciális kifejezés is létezik erre a jelenségre. Németországban MUKKE, vagy MUGGE, (MUsikalisches GelegenheitGEschäft), Ausztriában Geschäft, vagy Gscheftl
- Ezek együttesen csak a legjobb képességű, magasan kvalifikált, ugyanakkor önmagát sikeresen képviselni tudó, jelentős kapcsolati hálóval rendelkező muzsikus számára teremtenek megélhetési feltételeket.
Összegzés:
A
hagyományos cigányzenét is szolgáltató éttermi muzsikálás, és a cigány népzene
művelői mellett három olyan területet látok, ami a roma származású
zenészek számára megélhetést, és egzisztenciát biztosít:
- Cigányzenét játszó színpadi együttesek. (Rajkó zenekar, 100 tagú cigányzenekar) Itt a szakmai tudás mellett elengedhetetlen a családi háttér, mint kapcsolati háló.
- Klasszikus zenét játszó szimfonikus zenekarok. A nagyon magas képzettség, kiváló adottságok, és sikeres szereplés nemzetközi zenei versenyeken elengedhetetlen. Ugyanakkor meg kell említeni egy igen fontos tényt. A zenei világ rendkívül sokrétű. Egy átlagos zenekarban teljesen megszokott, hogy 15-20 nemzet képviselői dolgoznak együtt. Ebben a környezetben az esetleges negatív etnikai megkülönböztetések nem lehetségesek.
- Jazz. A jazz műfajának kiemelkedő művelői között igen nagy számban vannak jelen a cigány származású zenészek. Mint a hazai, mint a nemzetközi színpadokon, és jazzfesztiválokon rendszeresen találkozhatunk velük.
Szakirodalom:
Dr. Balogh Zoltán, Fábiánné Andrónyi Katalin (2011): Romológiai ismeretek. Vitéz János Kar
Forray R. Katalin (2007): Muzsikusnak lenni. Gypsy Studies – Cigány Tanulmányok Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék
Forray R. Katalin (2013): Az idő fogságától szabadon Tanulmányok a cigányság iskolázásáról és felemelkedéséről. Oktatás és társadalom. Új mandátum kiadó
Kállai Ernő (2011): A cigányzenészek helye és szerepe a magyar társadalomban és a magyar kultúrában
Révész
József (2013: A zene, mint kifejezőeszköz Előadás, Soproni Nyugdíjas
Egyetem - 2013 őszi szemeszter.
Ujfaussy
József (1968): Az esztétika alapjai és a zene. Tankönyvkiadó. Budapest