ÉLETMŰVÉVEL A MAGYAR
MŰVÉSZETOKTATÁST SZOLGÁLTA!
Egy
névfelvételi kísérlet után - Váczi Károlyra emlékezve
Szeretett zongorája mellett (Felvégi Andrea
felvétele. Muzsika 2002/4. )
Váczi Károly zongoraművész-tanár (Kispest, 1921. május 22. - Budapest, 2007. december 12.) elhunytát követően egyik közeli barátja és pályatársa gondosan előkészítve felvetette, hogy méltó lenne, ha a szülőhelyén működő állami fenntartású alapfokú művészetoktatási intézmény felvenné a 8 éve elhunyt kiváló zenepedagógus nevét. Az előterjesztő indokként kiemelte, hogy Váczi Károly, amikor a zeneakadémiai tanári munkáját nyugdíjba vonulása miatt befejezte, évekig volt megbecsült korrepetitora az iskolának, melynek kerületi szintű decentralizásását az 1960-as évek végén nemcsak kezdeményezte, de oroszlánrészt is vállalt annak sikeres megvalósításáért.
Bár a névfelvételi kezdeményezést a Zeneiskola akkori igazgatója támogatta, a névfelvétel tárgyában összehívott nevelőtestületi értekezlet oly annyira nem sikerült, hogy a tanárok többsége még az iskola nagy/hangverseny/termének Váczi Károlyról történő elnevezését sem támogatta. Nem számított fentnevezett gazdag életútja, a művészetoktatás terén elért elévülhetetlen érdemei, a több évtizedes pedagógiai munkássága, páratlanul gazdag zongoraművészi karrierje, rádiófelvételeinek sokasága, de még az sem, hogy az iskolához került volna Váczi Károly zenei hagyatékának (zongora, kották, könyvek, lemezek, stb.) jelentős része.
Az elutasítás legfőbb oka e sorok írója szerint az lehetett, hogy Váczi Károly neve az elmúlt évtizedekben sajnos feledésbe merült: felnőtt egy generáció, akinek ez a név már keveset, vagy talán semmit nem mond. A névfelvételi szándék legfőbb indítékaként éppen ennek a negatív folyamatnak a megszakítása is lebegett az előterjesztő előtt, de valószínűleg az is, hogy a jelenleg még „névtelen” művészetoktatási intézmény becsatlakozzon azokhoz az iskolákhoz, amelyek kiváló magyar zenepedagógusok nevét viselik: pl. Czövek Erna, Fasang Árpád, Szabolcsi Bence, Molnár Antal, Ádám Jenő, Galambos János, Kroó György, Király-Kőnig Péter, Lukin László, Békefi Ernő, Hidas György, Budaker Gusztáv, Palotásy János, Andor Ilona, Kocsis Albert, Kósa György, Fischer Annie, stb.).
E sorok összeállítója meggyőződéssel vallja, hogy ha az 50-es és 60-asa években a budapesti zeneoktatás irányításában Váczi Károly, mint a Fővárosi Zeneiskola Szervezet igazgató-helyetteseként nem vett volna részt, majd a Fővárosi Pedagógiai Intézet vezető-szakfelügyelőjeként a korábban centralizáltan működő iskolák kerületi szintű önállósításában, ma nem állnának ilyen biztos alapokon a budapesti zeneiskolák sem pedagógiailag, sem pedig tárgyi körülmények terén. Ha csak ennyit tett volna VÁCZI KÁROLY a zeneoktatásért, már akkor is megérdemelné emlékének méltóbb gondozását szülőföldjén, Kispesten. De Váczi Károly ennél sokkal többet tett:
● A Váczi család kispesti lakóhelyei: Jókai utca, később
Berzsenyi u. 24. családi ház. Id. Váczi Károly (1893-1976) a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola klarinétművész-tanára volt; a Kispesti
temetőben nyugszik.)
● Ifj. Váczi Károly Kispesten járt általános iskolába (Üllői
út,) és a Deák Ferenc Gimnáziumban érettségizett. A Templom téri templomban
volt ministráns.
● 1935-1943 volt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
zongora művészképzőse: többek között Weiner Leó, Dohnányi Ernő
tanítványa.
Váczi Károly zeneakadémiai
leckekönyvének első oldala
● 1942-1953 Fővárosi zeneiskolák tanára;
● 1953-1970 Fővárosi Zeneiskola Szervezet központi igazgató-helyettes, fővárosi vezető szakfelügyelő;
● 1968-
● 1992-
● A Magyar Kodály Társaság és a Magyar Liszt Ferenc Társaság
alapító tagja;
● A PARLANDO Zenepedagógiai folyóirat alapító
szerkesztőbizottsági tagja, írója volt 1959 és 1990 között;
● A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete
elnökségének évtizedeken át lelkes tagja, a zenei közélet aktivistája;
● Átiratok, kották szerkesztése a Zeneműkiadó, Budapest
(EMB) kérésére;
● Aktív zongoraművészi közreműködés a magyarországi
zenei életben szólistaként/kamaramuzsikusként egyaránt, főleg Dohnányi
Ernő és Weiner Leó műveinek kiváló előadójaként. Játékát
számtalan rádió és lemez felvétel őrzi, pedagógiai működéséről
megemlékezik a 125 éves Zeneakadémia „Nagy tanárok, híres tanítványok” c.
kötete is 2000-ben.
Ez a kis összeállítás azért született, hogy HÁTHA A MÉG „NÉVTELEN” ISKOLÁINK VALAMELYIKE ÉPPEN E SOROKAT OLVASVA VÁLLALKOZIK VÁCZI KÁROLY ÉLETMŰVÉNEK MÉLTÓ MÓDON TÖRTÉNŐ MEGŐRÖKÍTÉSÉRE!
IDÉZETEK
ZENEI FOLYÓIRATOKBÓL:
1.)
Parlando zenepedagógiai folyóirat (2008/2.)
VÁCZI KÁROLY
zongoraművész-tanár
emlékére
(Kispest, 1921- Budapest, 2007)
A
zene szeretete kisgyermekkorától végigkísérte az életét. Muzsikus családból
származott: édesapja, Váczi Károly korának kimagasló
klarinétművésze volt. Először az ifjabb Váczi is klarinétozni
kezdett, de korán kiderült, hogy az ő hangszere mégis inkább a zongora
lesz. Ezen az instrumentumon olyan gyors előmenetelt tanúsított, hogy
tizenhárom évesen Kósa György felvette zeneakadémiai osztályába.
1934-et írtak.
A
Kósánál töltött évek éppoly meghatározóak voltak művészi
fejlődésében, mint az ezzel párhuzamos kamaraórák Weiner Leóműhelyében. A negyedik évfolyam befejezése, a
tanári diploma megszerzése után sikerrel felvételizett Dohnányi Ernő művészképzőjébe.
Dohnányi-mesteriskoláját az 1941/1942-ben kezdte, s a következő tanévben
is folytatta. 1943-ban kiadott zongoraművészi diplomája különösen értékes
volt számára, mivel Dohnányi mesteriskolájából Váczi Károly az utolsó, akinek
oklevelét a Mester még a Zeneművészeti Főiskola főigazgatójaként
írta alá. Életre szóló élményt jelentett a fiatalember számára a kor egyik
legnagyobb zongoraművészétől tanulni, ahogy arról e lap hasábjain
megjelent közös interjúnkban megemlékezett [(„Dohnányi-metodika (2.)” PARLANDO 2004/4., 21-25. old.]. Fontos művészi feladatának tartotta,
hogy a háború után, a „finom lebeszélések ellenére” is műsorán tartsa
Dohnányi zongoradarabjait, leggyakrabban a Suite
nach altem Stil (op. 24) szerepelt hangversenyei programján.
1942-től,
még mint Dohnányi-tanítvány kezdett el tanítani.
Félévszázados pedagógiai tevékenysége során minden fokon oktatott: először
a székesfővárosi zeneiskolák zenetanfolyamain 1945-ig, majd 1945-49 között
a Székesfővárosi Felsőbb Zeneiskolában, 1952-53-ban pedig a
Fővárosi 6. sz. Körzeti Zeneiskola igazgatója volt. A konzinak
először 1949-től 1954-ig (még Állami Zenekonzervatórium korában) volt
tanára, később 1970-1982 között ugyanott (immár Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola) az iskola igazgatóhelyettese. Végül a
Zeneakadémia adjunktusaként ment nyugdíjba 1991-ben.
A
budapesti alsó fokú zeneoktatás történetében a legnagyobb változásokat a ’60-as
évekbeli nagy átszervezések jelentették, melyek egybeforrtak Váczi Károly nevével.
1967-ben a Fővárosi Pedagógiai Intézetvezető
szakfelügyelője lett, és az ő munkájának is köszönhetően egy év
múlva létrejöttek a mai formájukban ismert kerületi zeneiskolák. Szerteágazó
tanári és szervezői tevékenysége mellett arra is szakított időt, hogy
a Parlando Szerkesztőbizottságában hosszú
időn keresztül feladatokat lásson el.
Váczi
Károllyal nemcsak kiváló tanárt veszítettünk, hanem a 20. századi magyar zenei
élet egyik koronatanúját és aktív közreműködőjét is. A
Dohnányi-kutatás például nem lehet elég hálás a Mesterrel kapcsolatos
visszaemlékezéseiért Dohnányi pedagógiájáról, vagy mikor számunkra hihetetlen
módon szemtanúként mesélt többek között Dohnányi C-dúr szextettjének (op.
36) és a Suite en valse-nak
(op. 39) ősbemutatójáról. Nem feledhetjük a zongoraművész úttörő
munkáját sem. Nevéhez fűződik egy-egy Mosonyi- és Csízik
Béla-zongoraverseny ősbemutatója, valamint Sosztakovics 1.
zongoraversenyének magyarországi bemutatója. Legfőképp azonban sok száz
tanítványa emlékezik emberségére, empátiájára, széleskörű szakmai
tudására.
Dr. Kovács Ilona zenetörténész
2.)
Muzsika 2002. április, 45. évfolyam, 4. szám, 10. oldal |
Devich Márton: |
Pódium és katedra |
Beszélgetés Váczi Károllyal |
|
Váczi
Károly zongoraművész-pedagógus két aranydiplomája után hamarosan
gyémántdiplomáját veheti kezébe. A 81 esztendős egykori
Dohnányi-növendék zeneakadémiai éveit, a háború alatti zenei élet eseményeit,
pályáját és a magyar zeneoktatás fejlődésének mozzanatait idézi fel a
Muzsika olvasóinak. -
Muzsikus
családból származom - meséli Váczi Károly. - Édesapám korának egyik legismertebb
klarinétművésze és tanára, harminc évig az Operaház szólistája volt.
Egyidejűleg a Nemzeti Zenedében, később a Zeneművészeti
Főiskolán tanított, 1950-ig. Nem csoda hát, hogy egészen kicsi koromtól
annyi jó zenét hallottam. Többek közt apám és muzsikustársai játékát
figyelhettem sok éven át, amikor magával vitt egy-egy operaelőadásra, és
a zenekari árokban, az operairodalomban viszonylag ritkán használatos
cseleszta mögött ücsörögve élvezhettem végig a produkciót. Az akkori
csodálatos előadások, a világhírű énekesek, karmesterek megismerése
életre szóló élményt adott. -
|
3.)
Czigány György emlékirataiból:
1931. augusztus 12-én születtem Budapesten. Eszmélésem városa Győr: féléves koromtól 12 éven át ebben a városban éltem, ez gyermekkori élményeim színhelye. Két évig voltam a győri bencés gimnázium tanulója, s ebben a városban végeztem kezdeti zenei tanulmányaimat is. A szőnyegbombázásokat már Pestszenterzsébeten, az ostromot Budán éltem túl. A Konzervatóriumban Váczy Károly növendékeként sikeresnek induló zongorista pályát kezdhettem meg, melynek hozadékait máig fontosnak tartom. 1956-ban volt zongoraművészi diploma hangversenyem a Zeneakadémián. Ott Kadosa Pál és Horusitzky Zoltán volt a mesterem. Innen a Magyar Rádióba kerültem szerkesztőnek…..
4.)
|
Művelődés
közművelődési folyóirat - Kolozsvár |
|
Ha valaki belenéz Balogh Ferenc professzor úr egyetemi indexébe, többek között ilyen aláírásokat lát: Waldbauer Imre, Weiner Leó, Kodály Zoltán, Gábriel Ferenc, Országh Tivadar, Kókai Rezső, Bartha Dénes, Major Ervin, Molnár Antal. Valamennyien a magyar művelődéstörténet jelentős személyiségei!
Balogh Ferenc, a világhírű magyar hegedűiskola neveltje, Hubay Jenő egykori tanársegédjénél, Gábriel Ferencnél végzett, majd nyugati meghívásokkal a zsebében – többek között a salzburgi Mozarteumot választhatta volna – Kodály Zoltán tanácsára nem nyugat, hanem kelet felé indult el, Erdélybe, ahol 1946-ban a székelyudvarhelyi Református Gimnázium és Tanítónőképző zenetanári állását foglalta el.
Azt mondja, választását sohasem bánta meg.
Igazi magyar sors, Trianon árnyékában. Balogh Ferenc 1920-ban született Aszódon, a kiskunok világában. Édesapja az Isonzo vidékéről hazajövet találkozott leendő feleségével Fiumében, aki akkor még novícia volt. A háborúból leszerelt szászbonyhai születésű Balogh Salamon nem ment haza Erdélybe, hanem feleségül vette Kun Juliannát. Házasságukat Aszódon, a lány szülővárosában kötötték meg, s itt született meg Ferenc fiuk is. Édesapja, erdélyiként, nem maradhatott ki a Székely Hadosztályból sem, ahol Márton Áron, a későbbi gyulafehérvári római katolikus püspök volt a hadnagya. Akárhogyan is alakult az életük, a Balogh fiúk – hárman voltak testvérek – igazi erdélyiként nőttek fel, akkor is, amikor Budapesten éltek, s akkor is, amikor Erdélyben. 1932-ig a két ország, Magyarország és Románia között ingáztak attól függően, hogy a két szülő közül kinek volt nagyobb honvágya, s természetesen attól is függően, hogy hol volt biztosabb a megélhetésük.
1932-es, székelyudvarhelyi megtelepedésük után, a három Balogh fiú, az ottani Római Katolikus Gimnáziumban tanult. Ferenc 1938-ban átkerült Marosvásárhelyre, mivel az anyaszékben már nem volt senki, aki megfelelő színvonalon taníthatta volna hegedülni. Vásárhelyen Haják Károly és George Ionescu voltak a mesterei. 1939-ben, az első Enescu versenyen – ahol maga George Enescu is jelen volt – az első díjat: Nicola Amati, cremonai hegedűkészítő mester műhelyéből kikerült hegedűt – Balogh Ferenc nyerte meg. George Enescu meghívta Párizsba, hogy további tanulmányait az ő vezetésével végezze. Ment is volna boldogan, de Marosvásárhely hírhedt román polgármestere, Dandea úr, azt a feltételt szabta kiutazásához, hogy térjen át az ortodox hitre és változtassa meg a nevét Baloghról – Bologára.
Nem tette!
Észak-Erdély visszatérése után ő is indult volna, sokadmagával Budapestre tanulni, de hogyan és miből? Végül, Székelyudvarhely értelmiségi és iparos rétege egyik, a városka mozitermében tartott hangversenye után, összeadta a tandíjához szükséges összeget. Így jutott ki, már a tanév megkezdése után, 1940 októberében, a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémiára, ahol az egyéni felvételi letétele után, hegedűből, azonnal harmadévre vették föl.
Tanárairól
már szóltunk, hadd említsünk néhányat valahai kamarazene partnerei közül is: Martzy Johanna – nyugatra ment, az amszterdami zenekar
koncertmestere volt; Cziffra György, aki az 1956-os forradalom idején – három
év kényszermunkával a háta mögött – hagyta el Magyarországot és vált a világ
egyik legismertebb előadóművészévé. Deák Ágnes és Váczi Károly itthon maradtak, és a világhírű
magyar zongora- és hegedűiskola hagyományait adták tovább
tanítványaiknak…..
Demény Attila
5.)
Deák Ágnes
Tanárok, kollégák, emlékmorzsák, emléklapok
(4. folytatás)
Parlando 2015/4. szám
Váczi Károly (Kispest,1921- Budapest, 2007) zongoraművész-tanár, kamaramuzsikus, fővárosi vezető zeneiskolai szakfelügyelő, igazgató-helyettes
Váczi Károllyal egyszer, mint a Konzi tanára, tanári koncerten játszottam. Akkor Ő is ott tanított, igazgatóhelyettes is volt. Beethoven a-moll hegedű-zongora szonátáját játszottuk. Tanári koncerten játszani, úgy érzem, különös
kihívást jelent. Saját növendékeim és közvetlen kollégáim előtt – hiszen ők a legkritikusabb közönség – akár félelmetes felelősséget is jelenthet...
***
Összeállította: Zelinka Tamás