Zeneoktatás Ausztráliában és Új-Zélandon
A legkisebb kontinens európai hagyományokat követ. Bár térbeli értelemben Ausztrália a
legelszigeteltebb kontinens, kulturális szálai erősen kapcsolódnak
Európához. Ez persze elsősorban gyarmati múltjának köszönhető: az
európai kultúrát és oktatást a letelepedő gyarmatosítók honosították meg.
Az ő hatásuk volt a legerőteljesebb földrész – akárcsak a szomszédon
Új-Zéland – zeneoktatására és egész zenei életére. Hiszen a térség legnagyobb
zenei eredményei is az európai muzsikához kapcsolódnak, gondoljunk csak az
említett országokból származó olyan kiváló művészekre, mint Joan Sutherland, Kiri
Te Kanawa (a képeken) vagy mostanában Danielle de Niese.
Az ausztrál zeneoktatás kezdetei a 19. század közepére
nyúlnak vissza. Ekkoriban a tehetősebb európai bevándorlók – hazájuk
szokásainak megfelelően – magántanárt fogadtak gyermekeik mellé. Az
iskolai oktatásba, brit mintát követően, az 1840-es években került be az
énekóra. Ebben azonban akadtak területi különbségek, a legfejlettebb,
legkiépítettebb oktatása a gazdagabb államoknak, Victoriának és Új-Dél-Walesnek volt. Nem sokkal később az angliai
kórusmozgalmak is éreztették hatásukat a kontinensen, az éneklés „lelket
nemesítő” hatásának érdekében sorra alakultak az énekkarok. A 20. század
folyamán pedig a különböző zeneoktatási mozgalmak, Orff, Dalcroze és természetesen Kodály módszere is elterjedtek.
Zenepedagógusunk elvei alapján intézményt is hoztak létre az ausztrálok: az Ausztráliai
Kodály Zenei Intézet a „zene mindenkié” szellemiséget igyekszik
terjeszteni. A saját lapot (Australian
Kodály Journal) is kiadó és konferenciákat szervező intézet az
oktatáson kívül a tanárképzésre és -továbbképzésre is
hangsúlyt fektet, valamint játékos zenei foglalkozásokat szervez gyerekeknek.
Ausztráliának van zenetanárokat és zenét tanuló diákokat összefogó intézménye
is: az 1967-ben megalakult Ausztrál Társaság a Zeneoktatásért (ASME) azt
a célt tűzte ki, hogy hazájában mindenki hozzájuthasson a minőségi
zeneoktatáshoz. Ennek érdekében konferenciákat szervez, kiadványokat ad ki, és
mindent megtesz „az ausztrál zene sokszínűségének” megőrzése
érdekében. Az új-zélandi zeneoktatást összefogó intézmény a MENZA rövidítésre
hallgat, emellett létezik a mindkét országban működő oktatáskutató
intézet, az ANZARME is.
Új-Zéland híres szülöttje, Kiri Te Kanawa
2004-ben alapítványt is hozott létre hazája fiatal muzsikusainak támogatására,
így remélhetőleg az ország hamarosan még több híres zenésszel
büszkélkedhet majd.
Fotók: http://www.kiritekanawa.org/#
(Kondor Kata-MusiciansWho)