Kodály Zoltán zenei nevelési rendszerének pedagógiai
értelmezése
A 2015-ös őszi előadások gondolatmenete
(ELTE, Kodály terem, Miskolc, Bartók terem)
Bevezetés:
2015
tavaszán egy kerekasztal-beszélgetésre gyűltünk össze a Zenetudományi
Intézetben, ahol a jelen zenei közoktatásának jeles képviselői keresték a
választ arra a kérdésre, hogyan jelenik meg ma a Kodály Zoltán által
kialakított zenepedagógiai elmélet és gyakorlat?
A
megbeszélés után felidéződött bennem a közel négy évtizede
kezdődő bizonytalanság, melyet Petrovics Emil vitaindítója összegzett
a Parlament Kulturális Bizottságában 1979 októberében:
„Mi a
baj a Kodály-módszerrel? Elavult? Jól vagy netalán rosszul alkalmazzuk?
Megkövesedett és konzervatívvá vált? Alkalmas-e a zene megszerettetésére?
Megértettük egyáltalán? Vagy talán a zenétől idegenkedő, a zenei
képességfejlesztést bagatellizáló oktatási szakemberek erősödtek meg
annyira, hogy bajba került a világhírű „System”? - megannyi jogos kérdés, sorolhatnám
oldalakon keresztül. S a válasz is ezernyi...-
így kezdte, s később szenvedélyes hangon folytatta: Miért fontos, hogy
birtokában legyünk egy olyan zenei fogantatású pedagógiai gondolatnak, amely az
etika, a társadalmi magatartás, az emberi ideálok elérése tekintetében célt és
irányt mutat? Azért, mert a zene nemcsak
az esztétika iránt tesz fogékonnyá. Arányt sugall és mértéket. Megkönnyíti,
harmonikussá teszi az életet... Majd súlyos,
problémafeltáró, gondolatsor következett:
„Miért
ingott meg tehát a társadalom hite a módszer hatékonyságában? Azért, mert sok
helyütt gépiessé vált, mert az ügyesebbek „mutatvánnyá” értéktelenítették, mert
a zene és a szépség helyét átvette a szűkkeblű technikázás.. nemzeti szerepe elüzletiesedett,
az eszmét nemcsak terjesztettük, de ki is árusítottuk.
Vissza
kell állítanunk a társadalom hitét abban, hogy egyedül a Kodály –módszer
alkalmas a kodályi pedagógiai gondolat megvalósítására.” (Vélemények, viták zenekultúránkról 1982)
Az ülés
elemezte a jelen helyzetet, de a tények részleges feltárásánál többre nem
jutott.
Továbbra is nyitva maradt a legfontosabb
kérdés: milyen szerepe és feladata van a zenei közoktatásnak a társadalmi tudat
formálásában és a pedagógiai rendszer teljességében, s hogy e feladatot hogyan
képes megvalósítani?
A
rendszerszemléletű zeneoktatás és fejlesztésének lehetőségei című
doktori dolgozatomban (1987) válaszként azt állítottam, hogy a pedagógiai
rendszer eredményességét a kodályi zenei nevelés általánossá tétele
jelentősen javíthatná, mivel a holisztikus rendszerek hatékonyságát néha
egy kis elem aktivitása képes nagymértékben megváltoztatni - és ez a hiányzó
elem a zenei nevelés.
Az
addigi, de főként az azóta eltelt időszak kutatásai bizonyították ezt
a tényt és a jelenlegi humán krízis idején még fontosabb, hogy ezt a
lehetőséget a társadalom jövője érdekében tudatosabban használjuk. Ez
indokolja, hogy Kodály Zoltán eredeti gondolatait és a korábbi rendszer
működését a pedagógia
fogalmaival újraértelmezzük és a jelenhez igazodva kiteljesítsük.
Fontos
hangsúlyoznunk, hogy a zenei szakképzés, tehát az előadóművészi képzés
kérdéseivel e helyen nem foglalkozunk. Azt a rendszert tekintjük témánknak,
amely az általános iskolák ének-zenei nevelését hivatott ellátni, valamint az
ilyen iskolák munkájához szükséges ének-zene tanárok képzését teszi
lehetővé. Ide soroljuk a művészeti általános iskolákat is, hiszen
azok nem művészképzési céllal működnek, csupán a közoktatás
lehetőségeit gazdagítják az egyéni képességekhez igazodva. A tanulók ide nem azért járnak, hogy
művész legyen belőlük. Vizsgálódásunkat a doktori disszertáció
szerint a pedagógiai rendszer áttekintésével kezdjük, és ebbe helyezzük be a
teljes rendszerre vonatkozó eredeti gondolatokat, bizonyítva Kodály Zoltán
alapvetően pedagógusi szemléletét.
Miért van szükség a pedagógiai
rendszerre?
A
pedagógia az a tudomány, amely alakítja, formálja a növekvő ember útját a
jobb élet tartalma, formája és célja irányában, de ugyanakkor a növekvő
személyiséget arra készteti, hogy saját maga foglaljon állást helyzetéről,
aktív részese legyen önfejlesztésének. A pedagógia egy kultúrtudomány,
de nem határolható be foglalkozástudománnyá.
· A
pedagógiai rendszer célja és feladata, hogy minden gyermeknek megadja azt a
cselekvési képességet, mely lehetővé teszi, hogy a társadalomban
boldogulni tudjon.
· A
létfontosságú képességek/kompetenciák megalapozzák a személyiség
értékrendszerét
· Meghatározzák
a cselekvés, munkavégzés színvonalát, az „iskolai és életkarriert”
· Az
esztétikai aktivitások fejlesztik a vitális kompetenciákat és javítják az élet
minőségét
Melyek az életfontosságú kompetenciák? Hogyan
lehet ezeket fejleszteni a kodályi elvek alapján vezetett ének-zene
foglalkozásokon? Erre adnak
választ a korábbi dolgozat 1-2-3 fejezetei melyek
A zene ajándéka című könyvben is
megtalálhatóak az alább megjelölt fejezetekben:
a/
Szociális kompetencia –a nevelés feladata
( 3 - 4. fejezet)
- egyéni
irány (önkontroll, önfejlesztés, belső harmónia)
- közösségi irány (együttműködés,
kapcsolatteremtés)
b/ Kommunikációs
kompetencia –az oktatás feladata (5. fejezet)
- a kulturális
kódok, a változatos kifejezésformák ismerete és alkalmazása
c/ Kognitív
kompetencia- az oktatás folyamán fejlődik (2. és 6.fejezet)
- A
teljességben eligazodó, strukturáló, ismeretfeldolgozási képesség, absztrakt és
szimbolikus gondolkodás
-
A pedagógia szintjei:
o
Filozófiai szint:
Általános vagy filozófiai célt, követendő irányt, útmutatást ad a
pedagógia számára (elvek)
o
Cselekvéselméleti szint: A Neveléselmélet
és Didaktika/Oktatáselmélet opreacionalizálja,
gyakorlati szakmai megoldásokká alakítja át a célokat
o
Gyakorlati szint: A
pedagógiai műhelymunka, ahol a cél és a szaktárgyi elmélet az életkor és
egyéni lehetőségek szerinti változatokban a különböző módszerek,
tanítási technikák és a taneszközök útján kerül megvalósításra.
Itt
világosan látszik, hogy Kodály Zoltán a filozófiai szinten a teljes rendszer
célját és irányt mutató elveket adott, de módszert soha nem alkotott. Nemesszeghy Márta
néninek azt mondta, mikor kérdezte hogyan kell végrehajtani a kitűzött
célokat, hogy „maga a pedagógus!” A módszert egyébként Ádám Jenővel
készíttette el.
Kodály
Zoltán többször is meglátogatta az ének-zenei iskolát az Erkel Ferenc utcában.
Balról
az iskolaalapító Nemesszeghyné Szentkirályi Márta.
A pedagógiai folyamat elemei:
§ Általános
és társadalmilag fontos célmeghatározás
§ Gyakorlatban
végrehajtható cselekvési célok
§ Szervezeti
formák: létesítmények, igazgatás
§ Tananyag,
tanterv:
az ismeretek, képességek és az ezeket fejlesztő taneszközök rendszere
§ Módszerek,
technikai eszközök, oktatás megszervezése
§ Tanárok
§ Diákok
§ Ellenőrzés,
visszajelzések a végzett munkáról
§ Kutatás: a
hatékonyság megismerése, segítése céljával
§ Költségek
Hogyan épült fel a zenei nevelés
rendszere Kodály Zoltán munkája alapján?
I. Kodály Zoltán pedagógiai elvei világosan
érthetőek a külön-külön jól ismert, de itt rendszerbe rendezett
gondolatainak olvasása közben. ( Az idézetek az 1987-es doktori dolgozat IV.
fejezetében bővebben és helymegjelöléssel találhatóak, emiatt nem tettük
őket idézőjelbe itt).
o
Én „praeceptor Hungariae”- a magyar nemzet tanítója
vagyok. .. Minél több embert tudunk a nyomorból és a tudatlanságból
kiemelni, annál jobb magyarok vagyunk. (Személyes vallomás a Múzeum filmjén)
o
A nagy cél: európai magyarokat nevelni. Az iskola első nyolc évében a
hangsúly inkább a magyarra essék.
o
A leggondosabb családi nevelés sem
adhatja meg azt, amit az óvó ad: az emberi közösségbe való beilleszkedést… A magyar élet számtalan visszássága egyenesen a közösségi nevelés hiányából ered. A
magyar gyermek későn, vagy sohasem tanulja meg,
hogy nem magunkért élünk, hanem egymásért.
Általános pedagógiai cél a
Kodály-idézetek alapján:
- Minden
teendőnk egyetlen szóban foglalható össze: nevelés.
- Megmutatni
a millióknak az igazi zenét, s azzal boldogabbakká s jobbakká tenni őket.
- A zene
nem magánosok kedvtelése, hanem lelki erőforrás, amelyet minden
művelt nemzet igyekszik közkinccsé tenni. Kapja meg belőle részét
minden magyar gyermek!
-
A zenei nevelés sajátságos céljai ebben
a pedagógiai áttekintésben:
- A zene
rendeltetése: belsővilágunk jobb megismerése, felvirágozása és
kiteljesedése. (önismeret, önkontroll)
- Az
iskolai rendszeres zenei nevelés másik feladata: ezentúl
nem véletlen szerencse dolga lesz egy-egy népi énektehetség felbukkanása, s
lehetséges lesz időben képzéséről gondolkodni, s az elkallódástól
megóvni.
- A zenei
nevelés a zenei ismeret-átadás és a rendszeres aktivitással való képességfejlesztés
egységét jelenti.
- A
demokrácia ezen a ponton kettőt jelent: az egyik: a zenei
művelődés eszközeinek hozzáférhetővé tétele mindenki számára,
a másik: a nemzeti sajátságok teljes érvényesítése
Tanterv:
- A zene a
nyelvhez hasonló megnyilvánulása az emberi léleknek. Nagyjai olyat mondanak az
emberiségnek, amit semmilyen más nyelv nem tud kifejezni. Ha nem akarjuk, hogy
holt kincs maradjon, minden erőnkkel azon kell lennünk, hogy nyelvét minél
többen értsék.
- Az angol
iskolák tanterve így nyilatkozik a zene helyéről a nevelésben: „A zene értékét az iskola életében ma már annyira elismerik,
hogy felesleges hosszabban fejtegetni.” (1929)
- Ettől
mi még messze vagyunk: nekünk bizony még igen hosszasan kell fejtegetnünk a
zene fontosságát mindenféle szempontból.
Módszerek, eszközök:
- Úgy
tanítani az éneket és a zenét, hogy ne gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen
a tanulónak.
- A
közvetlen megérzés útját kell egyengetni.
- A
gyermek első hangszere a facimbalom lehet. Rajta készen kapja a hangot,
némi kézügyességgel hibátlanul tudja játszani első dallamait, s megjegyzi,
hogy a hosszabb léc mélyebb hangot ad. Második hangszere lehet a furulya.
- Valahára
mégiscsak el kellene érnünk oda, hogy iskoláink egymást követő fokozatai
énekben is folytathassák egymás munkáját, s ne legyen kénytelen mindegyik
elölről kezdeni.
A korai évek pedagógiai
jelentősége:
Kezdeni
már az óvodában kell. .. Az újabb
lélektan meggyőzően fejti ki, hogy a nevelésben a 3-7 éves kor sokkal
fontosabb a következő éveknél. Amit ez a kor elront vagy elmulaszt,
később helyrehozni nem lehet. Ezekben az években dől el az ember
sorsa jóformán az egész életre.
Mire az
énekhang kifejlődik, már játszva ritmusvirtuózzá lehetne fejleszteni minden
gyermeket, poliritmikus játékokkal,
ütőhangszerekkel. Az angol gyermek
már ritmusírást is tanul, még a betű előtt. Minden gyerek szeret
firkálni, rajzolni. Egy kis irányítással nagy hasznára firkálna, üres
időtöltés helyett.
Mit énekeljünk?- a népi játékdalok jelentősége:
- A
gyermeknek öröme telik a zenei formák játékában, mikor a szöveg értelmével még
semmit sem gondol, gyakran dúdol értelmetlen szavakat, örül a tisztán zenei
kaleidoszkópnak, mint a színes kavicsnak. Ezért szereti az értelmetlen refréneket,
rájákat…
- Engedjünk
a költészet e tisztán zenei elemének az óvodában is egy kis teret, amennyit a
világ minden népének dalai, sőt a legnagyobb költők engednek.
- A gyermekdal
a regösénekkel együtt egy sokkal nagyobb közösség sajátja. A gyermek, mint egész
fejlődésében, dalában is újra átéli az ember őskorát. Ezért kezdi
életét a primitív ismétlődő formával.
A gyermek lelkéből fakad, mint a gejzír. A gyermekdal hangterjedelme,
témái, motívumai univerzálisak, szövege a gyermek életének, játékának része.
A tananyag felépítése:
- Ádám
Jenővel közösen dolgozott, keresve a zenei nyelv elsajátításának
legegyszerűbb módjait és hangszereket.
Szó-mi füzetek és a Módszeres énektanítás a relatív szolmizáció alapján a háború alatt jött létre.
(1943-47)
- Kodály
gyakorlatokat írt a zenei motívumok automatizálására, nehézségi sorrend
alapján, (Ötfokú zene, a 333, 22, 44, Bicinia-sorozat), valamint
kórusművek a gyerekeknek, felnőtteknek, egynemű- és vegyes kari
művek a kóruséneklés támogatására, fejlesztésére. Mindig olyan szinten
komponált, hogy azt élményszerűen el is tudják énekelni a kórustagok, így
jutalmazva őket a munkáért.
- Énekeskönyv.
Kodály Zoltán és Ádám Jenő munkája (1948) Ádám Jenő: Az énektanítás módszere
1941
Igazgatás, tanárok:
- Minden a
vezetőn múlik. És itt van szükség sürgős
reformokra. Súlyosbítja a helyzetet,
hogy állások betöltésénél sohasem a legjobb erőket választják ki, hanem az
„összeköttetés” vagy mint legújabban a fővárosnál „pártközi megegyezés”
dönt. … Így csak természetes, hogy szinte véletlen a „right man at right place”.
- Az új
énektanárnak a többi tanáréval mindenben egyenlő helyzetet kell
biztosítani. Mert ma hiába várjuk a képzettebb zenészfiatalságot erre a
pályára, hiába mondjuk, hogy magasztosabb hivatást, nemzetépítőbb
feladatot nem találnak. Megnézik, mennyi az énektanító fizetése s egyenlőre
inkább moziba mennek zongorázni, mert éhezve nem tudnak nemzetet építeni…..
o
A tűznek nem szabad kialudni.
Költségek:
- Nálunk
minden baj gyógyítására egyetlen szert szokás ajánlani: Az állam adjon pénzt.
Azt hiszem, rámutattam néhány dologra, ami nagyot lendíthetne az iskola
zeneművelésén, és sem az államnak, sem másnak egy fillérjébe sem kerülne.
Nem kell hozzá más, mint néhány énektanár, akinek lelki szükséglete az a kis
munkatöbblet, amire hivatala nem kötelezi, de ami éppen a hivatalos munka ízét,
lelkét, értelmét adja meg. Szerencsére vannak ilyenek is.
- A pénz
nem mindig termel eszméket. Pénz volna itt elegendő, csak nem mindig arra
fordítják, amire kellene. De éppen ami a legértékesebb: azt nem lehet pénzen
venni. Nem az erszény, hanem a lélek üressége a nagyobb baj. S nekünk
ebből túlontúl kijutott.
-
II. A gyakorlat megszervezése:
Intézmények kiépítése:
Zenei
tagozatos általános 1950-51
Zenei gimnázium 1953
Zeneiskolai
tanárképzés 1957
Ének-zene
szakos főiskolai tanárképzés a közoktatás számára az országban több
helyen, nagy létszámmal.
A pedagógiai munka feltételeinek
kialakítása:
Az új
intézményekhez tananyagot, tanterveket és tanerőt is biztosítani kellett,
valamint megfelelő mennyiségű és szintű hallgatót. Mindez rövid
határidőn belül végbement.
Az
óvónők képzésében
a
felvételnél kötelező ének-zene képességvizsgálat és nagyon jó zenei-
módszertani felkészítés volt.
A tanítványok szerepe visszaemlékezések,
tények alapján:
A rendszerhez
tartozik a gyakorlati munka megszervezése, irányítása, az eszközök, módszerek
biztosítása. Kodály Zoltán ebben is igazi pedagógusként segítette a célt.
Tanítványa, Bárdos Lajos így emlékszik a kezdetre:
„Csodálatos
érzékkel, sasszemmel fedezte föl, kit milyen irányba lendít a tehetsége. Nekem
azt mondta: „magának érdemes lenne zeneelmélettel és vokális művekkel
foglalkoznia.” Akkoriban eszembe sem jutott még, hogy ennek szenteljem
életemet.
Kerényi
Györgyben a zenetudóst, Ádám Jenőben a pedagógust látta meg. Ádám is,
Kerényi is Berlinben járt az 1930-as években, s ellátogatott Fritz Jőde nyilvános énekóráira, amelyen a neves zenetudós
és pedagógus a relatív szolmizáció módszerét
alkalmazta. Ádámnak is, Kerényinek is ez a módszer annyira megtetszett, hogy Jődét meghívták Magyarországra. Jőde
három előadást tartott Budapesten az énekoktatás korszerű
módszereiről, amelynek egyik fontos eleme a relatív szolmizálás. Kodály
maga is szorgalmazni kezdte a relatív szolmizáció
elterjedését. Ezután hamarosan elterjedt a Bicinia első füzete,
később sorra a többi pedagógiai munkája.”
Ádám
Jenő így vall a kezdetről: „Én 1942-ben tettem kottát a tanszak
növendékei elé azzal a szándékkal, hogy relatív szolmizációs
nevekkel énekeljenek. Kodály egy-két év után mindinkább arra ösztökélt, hogy
írjam meg az iskolai énektanításunk módszertanát. Kodályt ez a kérdés mindennél
jobban foglalkoztatta. Azokban a rendkívül feszült háborús időkben
zeneszerzés helyett gyermekhangszerekkel, olcsón készíthető és könnyen
használható fa és fémcimbalmokkal, valamint tisztán és ékesen szóló magyar
furulyákkal kísérletezett. Hangszerkészítőkkel tárgyalt, iskolákat
látogatott, pedagógusokkal értekezett.
Kerényi
Györggyel elkészítette a 600 éneket tartalmazó Iskolai Énekgyűjteményt.
Elkészült a 333 olvasógyakorlat, az Ötfokú zene, a négy füzet kétszólamú magyar
népdal is. Volt már tananyag, de hiányzott egy összefoglaló, irányító
vezérfonal, ami megismertesse a pedagógust a tanítás módjával. „Módszeres énektanítás a relatív szolmizáció alapján” c. kötettel 1943 tavaszán
készültem el.” Kodály „Útravaló”-t írt elébe „..
Szerzője szerencsésen egyesíti magában a legmagasabb zenei képzettséget a
népiskolai gyakorlat közvetlen tapasztalataival. Ismeri a gyermek lelkét, észjárását,
képessége pontos határát.”
Ádám
Jenő a könyvhöz írt előszavát így fejezi be: „…fúrjon-faragjon rajta, alakítsa,
csiszolja a legnagyobb tanítómester, a gyakorlat.” Tudjuk, hogy Ádám Jenő
volt az első, aki megkezdte a rádión keresztül való énektanítást. Amikor
ezt az ötletét először vetette fel, sok ellenzője akadt. „A mikrofon
nem taneszköz”- mondogatták. Azóta a rádió és televízió már általános
taneszközzé is vált, és újabbak jelennek meg, amelyekről mai oktatásunkban
nem lehet lemondani, ha a „módszer” alkotójához hűségesek akarunk
maradni!” (közli: Gábor Lilla 1979 Az ének-zene tanítása 4. szám)
1959-ben Ádám Jenőt 63 évesen
nyugdíjazták, utána mintha nem is élt volna, elfelejtették. 1982-ben, 85 évesen
halt meg, addig sérült lányával együtt élt a Moszkva tér 14 számú házban. 1978-ban levelet írt módszetanának
ügyében, kérdve- hová tűnt az ő neve?
1960-ban Szőnyi Erzsébet vette át a
tanszéket, 1954-ben megjelent A zenei
írás-olvasás módszertana II. kötete („Kodály módszer”-ként ismerik külföldön is.) Kodály Zoltán 1967-ben halt meg 85 évesen.
A megválaszolatlan kérdés
Petrovics Emil
1979 októberében, a Parlament Kulturális Bizottságában tartott vitaindítójában
ezt kérdezte: „Mi baj a Kodály módszerrel? Elavult? Jól vagy netalán rosszul
alkalmaztuk? Megkövesedett és konzervatívvá vált? Alkalmas-e a zene megszerettetésére?
Megértettük
egyáltalán?
Több
évvel Kodály halála után sokan érezték a korábbi kitűnő eredmények
halványulását, a változást érző és továbbfejlesztést segítő csoportok,
egyének vitákat rendeztek, de a neves „módszer-használók” nem válaszoltak érdemben
a kérdésre. (Vélemények, viták zenekultúránkról, 1982)
A
pedagógia tudományának az akkor újszerű rendszerelmélet segítségével, annak
szempontjai és 25 éves tanári tapasztalat alapján próbáltam
választ adni a Rendszerszemléletű zeneoktatás és fejlesztésének
lehetőségei című disszertációmban. (ELTE, 1987) Opponensek:
Petrovics Emil és dr. Mészáros István. Értékelése: Summa cum laude. Részlet az opponensi véleményből:
”A
disszertáció szerzője a legfrissebb neveléstudományi-neveléslélektani
kutatások eredményeit, a modern hazai és külföldi neveléselméleti - és
didaktikai szakirodalmat szerencsés kézzel, kellő pedagógiai
szakértelemmel összefoglalta és ezekkel szoros kapcsolatot teremtve ezekre
építette a Kodály által javasolt zenei nevelés elveit, gyakorlatát. Ez tehát
teljesen új a zenei nevelési /és a neveléstudományi szakirodalomban. Ezzel az
újszerű eljárással szerzőnk meggyőzően és hatékonyan képes
volt megvilágítani és szakszerűen feltárni a nevelés /vagyis az általános
emberfejlesztés és a zenei nevelés között lévő belső összefüggéseket,
rendszer-kapcsolatokat.”
Melléklete
az OPI- ban készült 120 oldalas alternatív ének-zenei
tanterv. A Tiszakécskei kísérleti tanterv
részeként (1984-88) ami Fifti-Fifti programként
jelent meg 1992-ben és a NAT alapja lett, de az ének-zene tanterv nem jelent
meg benne.
Visszajelzés diákoktól 1982-ben (Csepeli
Jedlik Ányos és Arany János Gimn.)
A
doktori dolgozat része volt egy visszajelzés a diákoktól - a tárgy igénylése és
értékelése helyzetéről. Gimnáziumi tanulók (egy belvárosi és egy
külső kerületi gimnáziumból) a kérdések után véleményt is írhattak a
hátoldalon. A kérdőívek eredményét a százalékos arány mutatja.
A
vizsgálat kérdéseire kapott válaszok nagyon pozitívak voltak a tárgy
oktatásának szükségességére vonatkozóan.
A kérdőív néhány megválaszolt kérdésének összegzése:
o
Szükséges-e az ének-zene tárgy a
gimnáziumban? Igen: 93 (73) Nem: 7 (27)
o
Mit szeretsz és igényelnél jobban az
órán?
o
A válaszok összesítése után kialakult
rangsor a legkedveltebbtől lefelé:
o
Zenehallgatás
o
Közös éneklés (csaknem azonos a
zenehallgatással)
o
Ismerkedés mai/modern zenével
o
Zenetörténeti ismeretek
o
Hangszeres muzsikálás
o
Egyéni éneklés
o
Zenei elemzés (csaknem azonos az egyéni
énekléssel)
o
Szerinted szükséges-e az ének-osztályzat
a középiskolában?
o
Igen: 24 (23) nem: 75 (77)
o
Igényled-e feleleted után a tanárod
értékelését?
o
Igen: 86 nem: 14 Szóbeli: 92 Osztályzat: 8
A dolgozat V. fejezetében javaslatok a
változtatásra:
· A
vokális kultúrát kiegészíteni hangszerekkel szakkör, baráti kör formájában
(citera, gitár, kamarazene)
· Az
írás-olvasás arányát változtatni a követelményben
· Zenehallgatás
a mai technikai szinten és kitekintve a mai sokszínű műfajok és
világzene felé
· Befogadás
és aktivitás (alkotás) aránya
· Új
aktiváló eszközök bevezetése:
1. számítógépes programok, izgalmas feladatok,
2. zenekari
v. hangszeres alap az énekléshez,
3. oktatóprogram az elméleti feladatokhoz,
4. oktatócsomag
készítése a témákhoz, stb. (1987-ben!)
A fejlesztés didaktikai szempontjai:
A
kodályi alapelv: kiemelten az életszerűség/ a kor követelményei,
a gyermeki személyiség sajátosságai
A cél: a
teljes ember, kiteljesedett egyén a zene segítségével.
Élni
segítő zene - boldogságot, örömet okozó élmény
A
módszer lényege: életkor alapján adni a tananyagot egyéni és
képességbeli differenciálással
Fokozatosság
a teljes rendszerben, egymásra épülés, változatos szervezeti
formák, szempontok
A
közösségben és a közösségért dolgozni
Demokratikus -
mindenki esélyegyenlőséggel vehet részt
A
komplexitás elve - Nyelv, zene, tánc, képzőművészet
A fenti
elvek alapján készült az a felhasználható anyag, amely 1987 óta várja a
felhasználási lehetőséget, alapja lehet egy megújuló tantervi munkának,
megkönnyítve azt:
- OPI
tantervi kísérletének komplex/integrált tanterve 12 osztálynak 6-18 éves korig
Báthory Zoltán vezetésével egy munkacsoportban készült el- (Mátrai Zsuzsa,
Kardos Margit, Benkéné dr. Antal Ilona, Kárpáti Andrea) Fifti-Fifti néven
jelent meg 1992-ben, a hiányzó szerzői jogok miatt a korábban központi
zenei tantervi rész nélkül.
- A zenei
tanterv 120 oldalon teljes curriculum- jelleggel készítve,
taneszközökkel és tanári kézikönyvekkel várja a felhasználást:
Osztályokra
bontva az ének-zene tanterv
Tankönyvek
az 1-2-3 osztály számára
Kerettantervi
(50%) és teljes tantervi változat
A
tankönyvek is megvannak teljes formában.
Az alternatív tanterv esztétikai koncepciója
és a zenei program címmel egy rövid cikk jelent meg a Pedagógiai
Technológia című lapban az elkészült anyagról, ami eddig nem került
hasznosításra.
(szerző:
Benkéné dr. Antal
Ilona, 1988)
Hogyan
jut el a zene a gyermekekhez?
A
kodályi elveken épülő zenepedagógia felvázolása
A zenepedagógia rendszere
(A
táblázatok és ábrák megtalálhatóak A zene ajándéka című könyvben)
Kodály Zoltán útmutatásai:
•
A cél: a teljes ember,
kiteljesedett egyén a zene segítségével, a zenei kifejezés/nyelv kialakítása
•
Eszköz: Élni
segítő zene - boldogságot, örömöt okozó élmény. Fokozat a teljes
rendszerben, a tananyag és követelmények egymásra épülése
•
Alapelvek: az
életszerűség, a korszerűség, a gyermeki személyiség érdeklődése,
sajátosságai
•
Módszer: életkor
alapján, egyéni differenciálással tanítva fejleszteni, változatos szervezeti
formákkal közösségben és közösségért dolgozni
A tanárképzés feladata:
•
Megteremteni az ismeretek átadásának és
a képességek fejlesztésének egységét, az ismereteket a készséggé
fejlődő képességekre építeni, gazdagítani az emberi érintkezés
kommunikációs lehetőségeit /komplexitás/
•
A művészet befogadásának képessége
az aktivitás jelenléte nélkül nem növekszik harmonikusan, de ehhez meg kell
teremteni a feltételeket
•
A sajátos anyag jelrendszerének, a
megértéshez szükséges zenei nyelvnek az alapelemeit, szabályait a tanterv
alapján kell kialakítani.
A zenei/esztétikai jelrendszerek
alakításának életkori sajátosságai
•
3-6 év- A
művészetek globális szemléletéből indulva az anyag játékos gyűjtése a konkrét gondolkodás
idején
•
6-9 év- Készségfejlesztés, aktivitás a
kódrendszer alapjainak, a zenei elemek, fogalmak tudatosításával
•
9-12 év- A zene
belső törvényszerűségeinek feltárása, a struktúrák építése, logikai,
rendszerbeli összefüggések
•
13-15 év- Zenetörténeti ismeretek,
funkció-elv, stílus, elméletek. Fejlesztés közösségi zenei aktivitással
•
15-18 év- Társadalomtudomány és
művészetek kapcsolódása, a szimbolikus gondolatok művészi
megjelenítése, a művészetek teljessége és katartikus hatása. Tudatos
részvétel a kulturális életben.
Kodály Zoltán elveinek érvényessége és
időszerűsége:
2005.
március 9-11. között svéd kutatásaim kapcsán szakmai meghívottként jelen voltam
Brüsszelben az Európai Unió Science in Society
Fórum rendezvényén, ahol az európai tudomány minőségi javítása,
versenyképessége volt a téma. Szakemberek és politikai, társadalmi
vezetők vitatkoztak az esélyegyenlőség lehetőségeiről, a
változáshoz szükséges intézkedésekről.
A záró
plénumon hozzászólásomban hangsúlyoztam a tudományos gondolkodás, az emberi
kapacitás határait növelő, energiát és kreatív, alkotóképességet,
intuíciót adó esztétikai –zenei tevékenységek szükségességét, főleg a
gyermekkorban kifejtett hatékonyságát, tudományos, gazdasági előnyeit.
Javaslatomban kértem ennek a területnek fontosságát megillető kezelését,
mint az emberi tartalékok kibontakoztatásának feltételét. Javaslatomat azonnal
elfogadta a Jan Figel által vezetett Fórum. Ez több
kiegészítésen átjutva javaslattá alakult 2009-re.
Az Európai Parlament állásfoglalása 2009-ben:
!
Felszólítja a tagállamokat, hogy
határozzák meg a művészeti oktatásnak, mint jelentős pedagógiai
eszköznek a szerepét a szellemi kapacitás és a kreativitás terén a globalizált és multikulturális világban.
!
Hozzanak különleges intézkedéseket a
művészeti oktatás előmozdítására a versenyképesség érdekében.
!
Javasolja a művészeti oktatás
beillesztését a tagállamok iskolai tantervébe az európai kulturális modell
fejlesztése és támogatása céljából az óvodától minden szinten.
!
Készítsenek tanulmányokat a
művészeti és kulturális oktatás hatásáról a tanulók tudás- és
készségszintjében.
!
A szakma teremtsen egyensúlyt az
elmélet és gyakorlat között, mivel az iskoláknak a kultúrához való
hozzáférés demokratizálásának fő helyévé kell válnia.
Ideje lenne, hogy Magyarország is eleget
tegyen az EU ajánlásának.
Utóhang:
Az 1980-as
években elindult tantervelméleti kutatások megosztották a pedagógusokat. Voltak, akik változást akartak, de sokan
féltek tőle. Doktori disszertációm védése után feladatokat kaptam a
változást támogató pedagógus- és zenész kiválóságoktól, melyeket akkori tudásom
szerint teljesítettem:
· Az OPI
munka mellett tanítani kezdtem az ELTE pedagógiai tanszékén és speciálkollégiumot tartottam a végzős
zenetanároknak A jeltől a katarzisig témában (1987-89)
· Zsolnay
József megkért, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek közt végzett pedagógiai
munkában zenei téren segítsek a korai évek fejlesztési lehetőségeiben.
· Nagy
József professzor a közoktatás zenei nevelésének gazdagítására tervezetet
készíttetett velem, amit egyetemekkel és szakértőkkel konzultálva 1987-88
telén elkészítettem.
· Falvy Géza
igazgató Úr (Zenetudományi Intézet) megbízott
hogy Véber Gyula professzortól hozzam
haza az Utrechtben kidolgozott különleges tanárképzési modelljének tervét, és
Svédországba is elmehettem tapasztalatokat gyűjteni a tanárképzésben. (1988. március-április)
Miután a
tanulmányútról visszatértem, fokozatosan minden lehetőség bezárult
előttem. Mindezt érezve és látva, korábbi tapasztalataim alapján
elhatároztam, hogy Svédországban települök le és 1989 tavaszán elmentem. 2009-ben tértem vissza, azóta itthon élek és
a Látható hangok programmal segítem a hátrányos helyzetű régiók
pedagógusait és gyermekeit az esélyegyenlőség elérésében.
Antal-Lundström
Ilona 2007 után magyarul is megjelent cikkei:
· A kiválóság titka- Az esztétikai alapú
pedagógia Új
Pedagógiai Szemle 2008 /11-12. (67-92.
oldal).
· Kodály pedagógiai elvei a modern esztétikai
filozófia tükrében Új Pedagógiai Szemle
2009/7 (18-35 oldal)
· A Váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola 2007
évi konferenciájának 2008-ban
megjelentetett
cikk-gyűjteménye: Művészetek
szerepe a személyiségfejlesztésben,
-Nemzetközi művészeti nevelési konferencia, Vác, két előadást közöl: A zenei aktivitások szerepe a cselekvési képességek
fejlődésében (91-103 oldal)
és: A „Látható hangok” oktatócsomag bemutatása. Esztétikai foglalkozások a 3-8 éves gyermekek
kommunikációs fejlesztéséhez
(381-393 oldal)
· „A zene ajándéka” című könyv 1996-ban Uppsalában, 2001-ben Koppenhágában, átdolgozott magyar
kiadása pedig 2011-ben az Argumentum kiadónál jelent meg
· Kodály
Zoltán és Karácsony Sándor elveinek tükröződése a modern pedagógiai
filozófiában. I: A nevelés kozmológusai- Kodály Zoltán, Karácsony Sándor és Német
László megújuló öröksége- (105-115.old) Károli Gáspár Református Egyetem-2012,
Budapest
· Monori muzsikusok (2014) Új
Pedagógiai Szemle, 2014/1. sz
· A zene mindenkié - de hogyan tegyük azzá? Kodály-születésnapi megemlékezés 2014
decemberében Parlando (www.parlando.hu)
2014/6. sz.
· A látható hangok fejlesztő program
bemutatása. Interjú Bolykiné
Szűcs Mónika ózdi óvónővel. (2015) Új Pedagógiai Szemle,
2015/1-2.sz
· Bővebben
a Látható hangok programról és képzéséről: www.lathatohangok.hu honlapon
---
A Kodály
portré forrása: mek.oszk.hu, a kecskeméti látogatást megörökítő felvétel
pedig: sulinet.hu
---
Fritz Jöde 'Tonika-Do' Szemináriuma
Budapesten 1938-ban. Történelmi Háttér - Tartalom - Módszer – Kihatásai. Matthias Funkhauser
előadása (pdf) (Parlando 2015/4.)