HANGOK UTÁN
ZENE
Interjú Farkas Gábor zongoraművész-tanárral
Igazán inspiráló fődíjat ígért a New York Concert Artists&Associates
által kiírt, rendhagyó verseny: egy szólóestet a Carnegie Hall-ban
a 2015/16-os szezonra, valamint egy album elkészítését a Steinway&Sons
lemezkiadójánál, mindezt teljes médiatámogatással. A versenyre a világ minden
pontjáról jelentkeztek a 35 év alatti zongoristák – ez volt a korhatár – és a
zsűri Farkas Gábor produkcióját találta a legjobbnak. A hírt számos lap és
portál – így a Legato is – megírta, úgyhogy arra
gondoltam, ideje lenne már a részletekről is beszélgetni Gáborral.
- Már a meghatározás is impozáns: „Winner
of the 2015 NYCA Worldwide Debut Audition”. Jó volt alatta látni a nevedet és a
fotódat!
- Én lepődtem meg a legjobban, hogy nyertem, mert erre
nagyon kevés esélyt láttam. Varsóban is rengetegen voltunk, és
mellette még négy városban tartottak meghallgatásokat: New York-ban, Londonban,
Münchenben, és Düsseldorfban. Mindenütt volt egy első díjas, ezeket a
produkciókat aztán bizonyára visszanézték a dvd-felvételeken,
és így választották ki a győztest. Megmondták, hogy melyik napon, hány órakor
teszik fel a honlapra az eredményt, és amikor megláttam a képemet, annyira
meglepődtem, hogy mondtam valami cifrát. Kérdezte is a feleségem, hogy
már megint mit felejtettem el…..
- Ugyanazt a műsort játszod a koncerten és a CD-re?
- Ezt még nem tisztáztuk. A verseny előtt le kellett
adni két műsortervet a koncertre, meglátjuk, melyiket választják. Az első
verzióban Schubert B-dúr szonátája és Liszt h-moll szonátája szerepel, a másik
programban pedig négy Chopin ballada és négy Liszt opera átírat – ezeket
egyébként a Zongora sorozatban, a Nagyteremben is játszom majd decemberben. A
lemezről sem tudok még részleteket, annyit kérdeztek, hogy kik azok a szerzők,
akiktől a legszívesebben játszanék. Erre is leadtam egy tervet.
- Van néhány mitikus koncertterem, mint a Carnegie
Hall, vagy éppen a Nagyterem, ami mindenkinek, aki a Zeneakadémián végzett,
valamiféle érzelmi többletet ad, legalábbis ezt mesélik. Ez is egy cél lehetett
még tizenéves korodban, hogy egyszer itt adhass koncertet.
- Igen, és sokat is kellett várni rá. Annak, aki
Budapesten tanul a Bartók Konziban, talán korábban is
van már lehetősége fellépni a Nagyteremben egy-két darab erejéig, és ez
biztosan nagy húzóerő egy fiatal zenésznek. Azoknak viszont, akik vidékről
kerülnek be, ez „álomkategória”. Én Miskolcon jártam konziba,
és 1996-ban az egész zongora tanszakkal feljöttünk a Liszt versenyre. Akkor
láttam először a Nagytermet, ami teljesen lenyűgözött. Néhány évvel később,
amikor felvételizni jöttem a Zeneakadémiára, megint megnézhettem, aztán a
diplomakoncertemet már ott tarthattam. Az első meghirdetett, „igazi” nagytermi
szólóestemet pedig már diploma után, a Zongora sorozatban adtam.
- A Zeneakadémiát, ami tizenöt éve még csak egy
távoli vágy volt, oly annyira magadévá tetted, hogy néhány éve tanítasz is,
méghozzá zongora főtárgyat. Pauk György mondta pár
éve, amikor interjút készíthettem vele, hogy a sok remek hegedűs között mindig
azt keresi, akinek a kezében emberi hangon szólal meg a hegedű.
- Ez éppen így van a zongoránál is. Nekem is az kelti
fel a figyelmem, ha emberi hangon szólal meg, ha énekel. Vizsgákon végigülünk
három napot, de ritka az a pillanat, amikor úgy érezzük: egy művészt hallunk.
Nagyon sokan zongoráznak kiválóan, és aztán egyszerre jön valaki, akinél
elfelejtjük, hogy vizsgán ülünk, és szinte koncerten érezzük magunkat. A sok
hang után végre zenét hallunk! Szoktam én is azon gondolkodni, hogy mennyi az,
amire születni kell, és ami tanítható. Kezdő tanár vagyok, még sok a
tanulnivalóm ezen a téren. Nagyon jó, hogy a vizsgák után vannak közös értékelések,
mindig figyelem, hogy a kollégák mit mondanak, milyen darabokkal dolgoznak, és
milyen módszerrel. Van olyan növendék, akinél fél év alatt ugrásszerű változást
tudtak elérni.
- Azt olvastam egy korábbi interjúdban, hogy próbálsz
személyre szabottan tanítani.
- A vizsgákon van egy előírt anyag, amit meg kell
tanulni, mondjuk, el kell játszani egy Bach prelúdium fúgát, meg van rengeteg
más is. Ha megállapítjuk, hogy a növendék nem egy lírai alkat, akkor olyan
darabot választunk a kötelező mellé, amiben a technikai oldalát tudja jobban megmutatni,
a másiknál meg, aki líraibb, épp fordítva. Vagy
például, ha tudom, hogy XY lassabban tanul, akkor neki olyan darabot adok,
amiben fejlődni tud. Próbálok úgy tanítani, hogy mindig a növendék aktuális
hiányosságait pótoljuk egy-egy darabon keresztül, de mondom, nekem is nagyon
sok tanulnivalóm van még tanárként.
- Mindenkinek mindent el kell tudnia játszani? Egy
vékony, kicsi kezű lánynak is egy Brahms zongoraversenyt?
- Igen, ez lenne az ideális. Nekem sincs nagy kezem,
mégis mindent meg kell tudnom oldani. Szerintem az is egyfajta tehetség, hogy
az ember hogyan tud minél hamarabb túljutni a technikai nehézségeken, hogy
hogyan tudja kezelni a hangszert, aztán mindezeket elfelejtve hogyan lesz az
egészből igazi zenélés, ami a legfontosabb.
- Te már mindent el tudsz játszani, de vannak
szerzők, darabok, amelyek közelebb állnak hozzád, a lelkivilágodhoz. A személyiséged
nem változik, de az élethelyzetek igen. Most, a harmincas éveid elején, ebben
az adott életszakaszban ki az, mi az, amit a leginkább vágysz hallgatni és
játszani, ami a legjobban kifejez téged?
- Nem változott az, hogy továbbra is a romantikusok
állnak hozzám legközelebb, mindig nagyon szívesen meghallgatok egy Schumann Kreislerianat, egy Csajkovszkij Évszakokat, Chopint,
Lisztet. Ami új, hogy talán egy kicsit többet játszom otthon magamnak Bachot,
Debussyt, és Ravelt. Zenehallgatásnál is ugyanez a helyzet, egyre több Bachot
hallgatok, például a kocsiban. Olyan jó érzés, annyira megtisztítja az ember
lelkét, hogy az elképesztő! Sajnos arra, hogy csak úgy, magamnak játsszak,
kevés idő jut, mert mindig készülni kell valamire. Nagyon gyorsan kell tanulni
és koncertképessé varázsolni darabokat.
- Két nap múlva is utazol…
- Igen, Baráti Kristóffal Marseille-ben lesz
koncertünk, ahol Dohnányi, Bartók, Schumann, és Saint-Saëns
darabokat játszunk, utána Csajkovszkij b-moll zongoraverseny Miskolcon és Pécsett,
Kobajasi Kenicsiroval. Nyáron megyek Japánba, ahol
szólókoncertjeim lesznek, és mesterkurzust is tartok, aztán jön a Kaposfest, és nekem is lesz Siófokon egy kurzusom. Ami még
nagy öröm: Finnországban alakult egy Liszt Társaság, és óriási megtiszteltetés,
hogy engem kértek fel alelnöknek. Most szervezzük az őszi, finnországi
koncerteket és előadásokat, amelyek Liszt köré fognak épülni, és ahol én is
játszom majd jó néhány darabot.
- A féléves kisfiatoknak, Beninek te játszol
gyakrabban, vagy az anyukája? (Sugii Yuki zongoraművész – a szerk.)
- Az
anyja többször játszik neki, néha úgy is gyakorol, hogy az egyik kezében a
gyerek, a másikkal meg zongorázik…Benike
egyébként minden darabot szeret. És mostanában már ütögeti is a zongorát,
élvezi, hogy szól.
- Gondolom, az se zavarja, amikor te gyakorolsz.
- Szerencsére megszokta. Októberben a Haláltáncot és
Bartók 3. zongoraversenyét gyakoroltam otthon, alig volt egy hónapos, és vígan
végigaludta az egészet. És most is: Csajkovszkij zongoraversenyt gyakoroltam
éppen, ő meg nyugodtan aludt közben. Sőt, ha elkezdek gyakorolni, kicsit meg is
nyugszik. Remekül működik a dolog.
- Akkor most jól megy az élet.
- Persze, jól megy, úgyhogy boldog is vagyok.
Bokor Gabriella
(Forrás:
Legato 39 – 2015.
május)
Liszt: Hungarian Fantasy
(Farkas Gábor-zongora, Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Kocsis Zoltán