Csernus Szilvia
Már nem csak titokban népszerű -
A magyar jazz nyomában a Vendéglátóipari Múzeumban
Képes
magyar jazztörténet címmel
nyitotta meg november közepén új kiállítását az óbudai Krúdy-házban
működő Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari
Múzeum. A tárlat több mint száz esztendő eseményeit dokumentálja.
Fotó:
Siklós Péter
Ha nem maradtak
volna fenn kották, lemezborítók, koncert- és színházi plakátok, lényegesen
kevesebbet tudhatnánk meg a jazz idestova egy évszázados történetéről.
A műfaj legérdekesebb magyar képes és tárgyi dokumentumaiból szemezget a
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
időszakos kiállítása.
Az Óbuda óvárosának mementójaként autentikus teret képező Magyar
Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum épületének kapuja
mögött a kiállítás zenei időutazásra hív. Az érdeklődők kották,
plakátok, lemeztasakok, szakkönyvek, CD-k, valamint hangszerek között sétálva
szelhetik át a magyarországi jazztörténet első, bő évszázadát, az 1853-as
előzményektől egészen a jelenkorig. Figyelemmel kísérhetik a korai
jazz műfajának üdvözölt megjelenését a pezsgő századelő idején,
a húszas évek plakátjain keresztül, majd további hányatott sorsát a kommunista
rezsim ideje alatt, amikor a műfaj a „tánczene” és az „esztrád muzsika”
banánszoknyája mögé volt kénytelen rejtőzni. Tanúi lehetnek a
másodvirágzásnak, a hatvanas évek feltámadásának, és napjaink ezerszínű
jazz-életének olyan páratlan dokumentumok segítségével, amelyek elénk
varázsolják a magyarországi jazz múltját és jelenét egyaránt.
A
kiállítás főkurátora Simon Géza Gábor, a tárgyak és emlékek döntő
része az ő gyűjteményének részét képezik; az anyag válogatásában és
bemutatásában munkatársa, dr. Bajnai Kára és a múzeum
igazgatója, Kiss Imre vett részt. A tárlókban és falakon az Országos Széchenyi
Könyvtár Zenemű-, és Színháztörténeti Tára és a ceglédi Dobmúzeum
gyűjteményéből láthatunk dokumentumokat és tárgyak. A kiállított
portrék Gyémánt László, Külüs László és Nyakas Attila
festőművészek, továbbá Siklós Péter és Hutton
László fotóművészek alkotásai.
Az
időrendi sorrendiséget követve lépked át a látogató egyik korszakból a
másikba, kezdve az akkor alakult Rózsavölgyi Társaság gondozásában megjelent Néger-dalok kottagyűjteményével,
amely Ira Aldridge, afro-amerikai színész műsoa
nyomán jelent meg. Aldridge többször is fellépett The Padlock,
azaz A lakat című előadás „néger”
szereplőjeként. Az első időszakot a kiállítás a magyarországi
jazz kőkorszakaként emlegeti, felvonultatott dokumentumai pedig világosan
láttatják, hogy a századforduló könnyűzenéje a revü és a tánc
műfajára szorítkozott, a publikum szórakoztatására szánva magát. A
koncertplakátok, zongoraszalonok hirdetései továbbvisznek a húszas évek
mulatóinak világába, ahol az úri közönség táncol, de legalábbis hajnali ötig jól
érzi magát korának legjobb „táncexcentrikusai”, a „scenirozott dalok”, illetve a „plasztikus táncok”
ellenállhatatlan, őrült kavalkádjában.
Fotó:
Siklós Péter
Jazzbandek
nőnek ki a föld alól is a magyar szvingkorszak idején,
a harmincas években Sternberg Ferenc elindítja jazz témájú havilapját. A nagy
cezúra, a háború után, 1947-ben a Monstre Haway és
Jazz-Parádé beveszi a Zeneakadémia nagytermét. A sztálinizmus legsötétebb évei
után óvatosan és fokozatosan, de megnyílnak az ajtók kifelé és befelé, míg az
amerikai életútjához hasonlóan a jazz nálunk is utat talál a koncerttermekbe,
úgy mi magunk is megnyitjuk határainkat az amerikai jazz nagyjai számára. Számos
kapcsolódási pontot világítanak meg a képek, ahogyan megfigyeljük az amerikai
és az európai jazz párhuzamos fejlődését, és találkozunk olyan nemzetközi
eseményekkel, jazzkoncertekkel, turnékkal, mint például Louis Armstrong
budapesti, népstadionbeli koncertje, illetve Ella Fitzgerald
Erkel Színházban tartott koncertjének hirdetőplakátja, amelyek lassan, de
az addig titokban népszerű jazz enyhülő tiltásának jelei a magyar
zenei életben.
A
hetvenes-nyolcvanas évek dokumentumai a terem egy nyitottabb, tágasabb
szegletében kezdődnek, s mintha egy gát szakadna át, hirtelen
művelődési és ifjúsági házak, amatőr találkozók és
professzionális fesztiválok plakátjainak özöne nyitja ki a világot. A Magyar
Rádió jazzhete, a Videoton Interjazz Fesztivál és az
országosan kiterjedt jazzélet egyéb eseményeinek dokumentumai mind azt
mutatják, hogy a jazz széles rétegek számára értéket teremt: a produkciók
lenyomatai, a lemezek és kazetták borítói a falon, jazzben élő és a
jazzből kinyíló együttesek albumai a Benkó Dixieland Bandtől, a Trio Midnighton és a Hot Jazz
Banden át az After Crying
zenekarig.
A
kiállítás különleges, művészetek közti nézőpontját tükrözi, hogy a
hivatásos zenész, a hangszerész, a kereskedő és a zenetudós szakmája
mellett a fotográfus és a képzőművész-festő művészetén
keresztül is megmutatja, ki milyen szemszögből látja, érzékeli a jazz
abszolút jelenét, a koncerten jelen lévő művészt. Így a tárlat
végéhez közeledve a múzeumi látogató Siklós Péter objektívjén át és Nyakas
Attila ecsetvonásai nyomán válik Babos Gyula, Berki Tamás, Török Ádám, Joe Murányi
és Szakcsi Lakatos Béla ihletett pillanatainak tanújává. Szakkönyvek és
kottafüzetek láthatók a vitrinek üvege alatt, egyebek között Molnár Antal, Chappy, illetve a magyar jazztörténet dokumentálásában már
korábban is elévülhetetlen érdemeket szerzett Simon Géza Gábor kötetei.
Persze
a történetnek itt még nincs vége. A kiállítást, melyet Doncsev
András, a Nemzeti Kulturális Alap alelnöke nyitott meg, ezzel is jelezve, hogy
a projekt az NKA kiemelt támogatását érdemelte ki, rendszeres
kísérőprogramok teszik még vonzóbbá. A megnyitón a régi jazz hagyományának
ápolásában régóta jelentős szerepet játszó Bohém Ragtime Jazz Band
kamaraformációja, a Bohém Trió adott koncertet, de fellép itt 2016-ban még a Binder-Borbély duó, az Akadémia jazztanszakos növendékei, a
Halper László Experiment és sokan mások.
Ludas Matyi
(szatirikus hetilap), 1957, Várnai György rajza
Ludas Matyi
(szatirikus hetilap), 1959, Vasvári Anna rajza
(A két karikatúra csupán illusztráció, nem tartoznak
a kiállítás anyagához.)