Deák Ágnes*
Tanárok, kollégák, emlékmorzsák, emléklapok
(5., befejező rész)
Ahogy
telnek-múlnak az évek (egyre gyorsabban), úgy gondolkozom, úgy nézek egyre
gyakrabban visszafelé. (Szerintem a legtöbb idős ember így van ezzel.)
Felidézek családtagokat, rokonokat, barátokat és természetesen nagyon sok
pályatársat.
A Parlando előző számaiban (2015/1., 2015/2., 2015/3., 2015/4.) sok muzsikusról írtam; rajtuk kívül is
sokukra emlékszem név szerint, s a velük kapcsolatos apró történetekre is
(zenekritikusok, zeneszerzők, karmesterek, kollégák), csak egyre
homályosabban.
De... érthetetlenek és bosszantóak a
memória szeszélyes játékai. Egyes események emléke összemosódik – számomra
egykor nagyon fontos muzsikusok neve megtalálhatatlanul tűnik el.
1956
ősze izgatott és forrongó napjainak több emléke is összekavarodhatott a
fejemben. Emlékezetem szerint az Erkel Színházban A
Cigánybáró volt műsoron azon a bizonyos napon, október 23-án. A darab egy
pontján behozták a magyar zászlót, amit a hallgatóság ujjongó örömmel, tapssal,
éljenzéssel fogadott. Később megtudtam (sajnos már írásom közlése után),
hogy a Trubadúrt játszottuk aznap. Hogy hogyan került a Trubadúrba a magyar
zászló, azt nem tudom, de hogy ott volt, az biztos (a Cigánykórusban tűnt
fel – A Szerk.). És biztos a lelkesedés, a
taps, az éljenzés – mindenben biztos vagyok. Abban is biztos vagyok, hogy
férjemmel siettünk a Rákóczi úton a 6-os villamos felé, amikor egy kolléga
rohant velünk szembe, s futtában odakiabált: „Arra ne menjetek, ott már
lőnek!” (Ennek az estének a részleteit már megírtam a Parlando
egyik korábbi számában.) Lehet, hogy A Cigánybáró
valamelyik későbbi előadásán is volt magyar zászló, volt taps és
éljenzés, de olyan kitörő lelkesedés, mint október 23-án, az első
napon, nem lehetett. Úgy látszik, ezt a két eseményt mosta össze az
emlékezetem.
A
tévedésért elnézést kérek tisztelt olvasóimtól.
Pár
sorral fentebb írtam, hogy sajnos több, számomra régen nagyon fontos muzsikus
neve tűnt el emlékezetemből. Holtukban is megkövetem őket,
amiért nevüket elfelejtettem; sajnos nevük említése nélkül, de feltétlenül
írni, emlékezni szeretnék róluk e sorokkal. Olykor játszottam zenekarral is –
növendék koromban és később. A karmesterek nevére sem emlékszem.
A Parlando fent említett számainak egyikében már írtam a Musica Classica elnevezésű
kis zenekarról, amelynek az 1940-es évekbeli indulásától megszűnéséig,
körülbelül két-három évig, tagja voltam. A zenekart Flesch
Imre operaénekes alapította; én a zenekarban szólamvezető vagy
koncertmester voltam; többször is játszottam kíséretükkel Vivaldi koncerteket.
A karmester nevére nem emlékszem...
Az
1940-41-es tanévben IV. akadémiai osztályos voltam, és Gábriel Ferenc tanár
úrnál Csajkovszkij hegedűversenyét tanultam. Az első tételt
zongorakísérettel, a Zeneakadémia nagytermében, növendék-koncerten is
eljátszhattam. A koncerttel kapcsolatban nagyon sok mindenre emlékszem.
Elsősorban természetesen szüleim örömére – Gábriel Tanár úr tanácsaira,
biztatására és a hangverseny után értékelésére. Jemnitz
Sándor zenekritikus méltató szavaira a Népszavában, Martzy
Johanna segítségére a koncert előtt, s arra, hogy ő vállalta a
lapozást a zongorakísérő mellett, az alapos és kimerítő zongorás
próbákra, még a zongorakísérő tanár alakjára, mozdulataira, hangjára, a
koncerten viselt magyaros, zsinóros ruhájára, CSAK sajnos éppen a nevére nem...
A
következő tanévben „önként ismétlő IV. akadémiai osztályos” növendék
voltam. A IV. osztályt végző hegedűs növendékek – tanáruk javaslatára
– jelentkezhettek a Hubay-díjon és a Reményi-díjon való részvételre. Hubay
Jenő (1858 – 1937, hegedűművész, zeneszerző és pedagógus)
1919-től 1934-ig a Zeneakadémia főigazgatója, 1934-től örökös
elnök és a hegedűtanszak vezetője volt. Emlékére alapították a Hubay
Díjat. Reményi László hangszerkészítő mester minden tanévben egy saját készítésű
mesterhegedűt ajánlott fel, az ő nevét viselő versenyen részt
vett, IV. zeneakadémiai osztályos hegedűs növendékek legjobbjának.
Én mind
a két versenyen részt vettem. A Hubay-díjjal kapcsolatban szinte semmire nem
emlékszem: hányan játszottunk, milyen darabokat, ki nyert, mi volt a díj? Egyik
darabom valószínűleg Dohnányi Ruralia Hungarica
című művének (átirat) egyik tétele volt.
A
Reményi-díjon öten játszottunk: három fiú, barátnőm és riválisom,
Cserfalvi Eliz és én. A kötelező darab Bach h-moll Partita-jának
bourrée tétele volt (a double
nélkül, amit ma már nem értek, hiszen a két tétel szorosan összefügg). A Bach
tételen kívül mindenkinek egy-egy virtuóz darabot kellett játszania. Paganini
művet csak Eliz és én játszottunk: ő a Boszorkánytáncot, én a La Campanella-t. A díjat Cserfalvi Eliz nyerte.
A
következő tanévben már a Goldmark Károly
Zeneiskolába iratkoztam be, Rados Dezsőhöz. Az 1943-44-es tanévben Wieniawski d-moll hegedűversenyét (mindhárom tételt,
zongorakísérettel) készültem eljátszani, növendékhangversenyen. Természetesen a
zeneiskola más növendékei is készültek a hangversenyre.
Rados
Dezső tanít
A Goldmark Zeneiskolának az Erzsébet körúton volt egy bérelt
hangverseny-terme. A hangverseny napján délelőtt Rados tanár úr eljött
hozzánk, Rákóczi úti lakásunkra, és szokott lelkes és lelkesítő módján,
még egyszer meghallgatott egy pár részletet, néhány tanácsot adott. Közben
megjegyezte: „A nácik betörtek Magyarországra, de a koncertet azért megtartjuk.” 1944. március
19. volt – a náci csapatok aznap foglalták el Magyarországot. Délután
elindultunk Édesanyámmal a helyszínre; Rados Dezső állt a kapuban, s az
érkező közönséget és hallgatóságot kézmozdulataival küldte el. Tudtommal
aznap már egyetlen nyilvános koncertet vagy színházi előadást sem lehetett
megtartani.
Ezt a
művet a későbbiek folyamán csak tanítottam; pódiumon soha nem játszottam
el. A helyszín azért különlegesen érdekes számomra, mert körülbelül kilenc
hónappal később ugyanebben a házban (talán ugyanebben a teremben) feküdtem
sebesülten, néhány hétig.
Pár
mondat erejéig meg kell szakítanom a zenei emlékezést: egyéni „kortörténetet”
szeretnék megírni. 1944. október 15-én, Horthy Miklósnak a háborúból való
kiugrásra tett sikertelen kísérlete után, Szálasi Ferenc és nyilas bandája
vette át a hatalmat. Szálasi „nemzetvezetővé” kiáltotta ki magát, és a
nyilas hordák megkezdték rémuralmukat. Nővérem és én december végén
barátoktól hamis iratokat szereztünk. Az Erzsébet körúton jártunk, szállást
keresve. Ekkor már folyt Budapest ostroma, ami Pesten január 18-ig, Budán
február közepéig tartott.
Amikor
a nővéremmel szállást kerestünk, egy belövés pici repeszdarabja három
helyen eltalálta a lábamat. Ideiglenes szükségkórházba kerültem: ez volt az előbb
említett Erzsébet körúti ház megfelelő terme. A kórházat egy ún. nyilas
pártszolgálatos védte, őrizte; ez a nyilas néha megpróbált élelmet
szerezni. Még ebben az időben is (1945. január!) töretlenül
és lelkesen hitt a náci győzelemben, abban, hogy nemsokára megérkezik, a
V2, „a náci csodafegyver”.
A
sebesültek között többen voltak hamis papírokkal, s voltak kiskatonák, nácik,
nyilasok. A sebeimet ellátó orvos később azt mondta, hogy szerencsém volt,
mert ha a repesz egy-két centiméterrel odébb sebesít meg, térdből
amputálni kellett volna az egyik lábamat.
A
nyilas hordáktól való megszabadulás után, talán februárban, értem jött az a jó barát,
akitől a hamis papírokat kaptuk, s elvitt magukhoz. Amikor már valamelyest
járni tudtam, visszamenetem a saját lakásunkba, kifosztva és sajnos teljesen
egyedül.
Nem
tudom, miből éltem, talán tanítottam is (bár akkor elég nehéz volt
tanítványt szerezni), s ha volt alkalom, kisebb rendezvényeken szólóztam.
Korosztályom tagjai még emlékezhetnek az 1946. augusztus 1-ig tartó,
elképesztő méretű inflációra. A pengő értéke szinte percről
percre romlott, a papírpénzen a számjegy után egyre több „0” szerepelt. A
nullák számát csökkentendő, a papírpénzt hol adópengőnek, hol millpengőnek nevezték, ami adott esetben néhány nullával
kevesebbet jelentett a számjegy után. Az egyik szereplésem alkalmával, amint
emlékszem, 60 000 pengő (adópengő? millpengő?)
honoráriumot kaptam. Ezért a pénzért aznap egy kiló
savanyú-káposztát vehettem, másnap talán csak fél kilót kaptam volna (de komolyan!).
Amikor
újra indult az élet, megkerestem Rados Dezsőt, aki szerencsére feleségével
és kisebbik fiával megmaradt. Rados akkor a Nemzeti Zenedében tanított, és én
„szabadiskolásként” beiratkoztam hozzá. Ezekben az években többször játszottam
egész estét betöltő műsort adva, növendék-koncerten. Műsorokra
és a zongorakísérő nevére nem emlékszem. Amikor Rados Dezső a
Zeneművészeti Főiskola tanára lett, művészképzőbe
jelentkeztem, s Rados növendéke maradtam.
Az
1948-49-es tanévben nemzetközi versenyt hirdettek Bartók Béla emlékére. Rados
Dezső biztatására, jelentkeztem. A hegedűs versenyen Gertler Endre, a Belgiumban élő magyar
hegedűművész volt a zsűri elnöke. A kötelező mű Bach
g-moll szonátájának adagio és fuga tétele volt. A másik, szabadon választott
darabra nem emlékszem. A versenyt Sirio Piobesan nyerte, a második díjas Mirjam Quersin
lett; én, azt hiszem, harmadik díjat kaptam. A versenyt követő
díszhangversenyen Szymanowski La Fontaine D’Arethuse című darabját játszottam. „Természetesen” a
versenyen és a díszhangversenyen kísérő zongoratanár nevére itt sem
emlékszem.
Diploma-hangversenyemen
egész estét betöltő műsort játszottam a Zeneakadémia Nagytermében. Az
első részben Bach egyik fugaszonátáját (az egészet), Mozart A-dúr hegedűversenyét (az egészet, zongorakísérettel)
játszottam, a hangverseny második felében pedig két nagy és több kisebb
művet. Az értékeléskor az akkor főigazgató és tanszakvezető Zathureczky Ede a fúga előadását külön kiemelte,
példásnak nevezte. A zongorakísérő tanárnak ezért is hálával tartozom, de
sajnos a nevét itt sem tudom említeni.
A
visszatekintés végére értem. Mielőtt elbúcsúzom tisztelt és – remélem –
érdeklődő olvasóimtól, néhány régi növendékem nevét is szeretném
felidézni. Olyanokét, akik fiatalon, idő előtt mentek el.
Balsay Kriszta (1943-1997)
hegedűtanár
Amikor
a pesti Bartók Béla Szakiskolában kezdtem tanítani, a konzi
és a tanárképző még egy intézményben volt. Balsay
Kriszta az akkor még három éves tanárképző utolsó évét töltötte velem,
addigi tanárának nyugdíjba vonulása után.
Diplomakoncertje
után is vett még tőlem privát órákat.
Nagyon
pontos, szorgalmas, lelkiismeretes tanár volt; tudását mindig, minden módon
igyekezett gyarapítani. El- eljárt idősebb tanárokhoz órát hallgatni,
minden kurzuson részt vett, ahol tanulhatott valamit.
Haller Erzsi
hegedűtanár
Rövid
ideig tanítottam a Győri Szakiskolában is, Haller Erzsi ott volt a
növendékem. Nem tudom, kinél tanult tanárképzős korában. Később,
tudtommal, a Győri Szimfonikus Zenekar tagja lett. Betegségéről, elhunytáról
egy másik győri növendékem értesített.
Párkányi István
hegedűtanár
Párkányi
Istvánt a pesti Szakiskolában tanítottam. A Szegedi Tanárképző után a
Magyar Állami Operaház zenekarának tagja lett. Később az Állami
Hangversenyzenekarban lett szólamvezető, mintegy húsz évig zenélt itt.
Liszt Ferenc- és Bartók Béla – Pásztory Ditta díjas. Sokat kamarazenélt,
többször járt külföldön az általa alapított Dall’ Arco
kamarazenekarral, néhány CD-t is
készítettek.
Pechan Gábor (1947- ) hegedűtanár
Gábort
a pesti Szakiskolában tanítottam, utána ugyancsak Budapesten, elvégezte a
Tanárképző Főiskolát. A diploma megszerzése után a Rádiózenekar
megbecsült tagja lett. Rendkívüli szorgalmáról, lelkiismeretességéről
ismerték. Soha nem ment készületlenül egyetlen próbára sem. A zene iránti
lelkesedését mutatja, hogy állandóan kvartettezett, kamarázott, de soha nem
pódium-céllal.
Tóth Zoltán
(1950-) brácsaművész, brácsa- és kamarazene-tanár.
Tóth Zoltánt is a pesti konziban tanítottam. Lukács Pál brácsaművész
brácsa-főtanszakra vette föl, a Zeneművészeti Főiskolára. Nem
tudom, Zoltán mikor került Lyon-ba, ahol brácsát és
kamarazenét tanított. Kitűnő tanár volt, és a tanításon kívül
szólistaként és kamaraművészként is sokat szerepelt.
***
Befejezésül
egy képet közlök.
A képen
bátyám, Deák István hegedűművész (1916. Budapest – 1999. London)
látható, egy 1964-ben készült fényképen, 48 éves korában, mellette én,
1942-ben, 15 évesen.
A kép
Király András fotorealista festőművész
„Testvérek” című alkotása.
A szerzőről
Deák Ágnes
hegedűművész-tanár (Budapest, 1927. jan. 31.) A Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskolán Gábriel Ferenc és Rados Dezső voltak a
mesterei. Tanított a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolában és docensként a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézet Miskolci Tanárképző
Intézetben. 1948 és 1965 között számos európai országban szerepelt és sikeresen
vett részt nemzetközi zenei versenyeken is.