DR. DUFFEK
MIHÁLY
A
megfoghatatlan – megfogható…
A zenepedagógiai
gyakorlatban igen sok ismeret halmozódott fel a zenetanítás különböző
koncepcióiról és módszereiről, világszerte ismert a hazai zenei képzés
minősége, eredményessége és használhatósága. A napi zenetanári rutin tehát
szinte minden olyan ismerettel rendelkezik, amely lehetővé teszi a zenei
gondolkodás, a hangszeres megjelenítés részleteinek, a szükséges technikai
eszköztárnak jól felépített tanítását, fejlesztését. Van azonban egy pont, ahol
számos zenetanár elsősorban tehetséges ösztöneire hagyatkozik a
tanításban, ez pedig az előadói felkészítés területe.
Gyakori
megfogalmazás még gyakorló tanárok esetében is az, hogy a lebilincselő
zenei előadás katartikus élményét, annak előidézését igazából nem
lehet tanítani, hiszen az a zeneművészet sajátos varázslata, ami az
előadó zsenialitásától, tehetségének magas fokától és magas
képzettségétől függ. A szakirodalom is számos esetben rámutat azonban
arra, hogy a zenei előadásra való alkalmasság kialakításában számos
konkrét tanítási lehetőség rejlik, s az a bizonyos varázslat a koncerten –
a megfoghatatlan – sok tekintetben konkretizálható elemeket hordoz – azaz
megfogható, így a tanítás folyamán a zenetanárnak számos lehetősége van arra,
hogy tanítványa előadói képességét fokozatosan és folyamatosan fejlessze.
Ehhez a munkához
kíván további segítséggel szolgálni az a gondolatsor, amely az alábbiakban
fogalmazódik meg.
1. A zenei tehetség értelmezésének kérdései
A nem köznapi
értelemben használt zenei tehetségfogalom számos zenepszichológus elmélete
által körülírt, megfogalmazott ismeret-együttes, amely olykor-olykor
túlhangsúlyoz egy-egy elemet, vagy valamely aspektus (pl. genetika) alapján
vizsgálja ezt a jelenséget. A ma ismert tehetségfogalmak alapján mindenképpen a
következő (talán Renzullihoz közelálló) tehetségfogalom használata látszik
lehetségesnek.
a) Az elvont
gondolkodás színvonala, mint tehetség alkotóelem.
Kezdjük mindjárt
a kivétellel: tapasztalunk magas színvonalú zenei tehetséget nagyritkán olyan
embereknél, akiknek az elvont gondolkodásuk szintje egyáltalán nem
kiemelkedő, valójában ösztönösségük olyan meghatározó, hogy olykor maguk
sem igénylik az ezzel arányos elvont gondolkodási színvonalat. A tapasztalat
azt mutatja, hogy a többséget inkább az a tehetségtípus jellemzi, amelynek az
elvont gondolkodása fejlett, hiszen a zenei gondolkodás fejlettsége általában
függ az absztrakció képességének szintjétől. Ha a zenére, mint nyelvre
tekintünk, ugyanolyan jelenséggel találkozunk, mint a beszélt nyelvben: a nyelv
használata a jelentés megfogalmazásának céljából történik, így adódik az
analógia, hogy a zenei nyelv pedig a zenei gondolatok „közlésére” való, tehát,
mint ilyen, szorosan függ attól, hogy milyen szintű az a jelentés, amelyet
az előadó az interpretáció folyamán megfogalmaz.
b) A zenei
képességek magas színvonala
Magától
értetődő, és tegyük hozzá, meghatározó eleme a zenei tehetségnek a
zenei képességek átlagon felüli színvonala. Általában a köznyelv az e
területeken tapasztalható kivételes képességeket nevezi tehetségnek (mint
olykor mondják: tehetség az vagy van, vagy nincs…), holott a muzikalitás
fogalma sokkal inkább lefedi ezt a területet. Ez az összefoglaló fogalom, mint
ahogyan azt minden tanár tudja, a hallásképességeket ugyanúgy tartalmazza, mint
a zenei idő érzékeléséhez kötődő képességeket, vagy a szükséges
hangszeres technikai bázis egyes képességelemeit. Számos, tehetségesnek nem
mondható ember rendelkezik jó hallással, jó ritmusérzékkel, de ez önmagában még
nem eredményezi a professzionalizmus potenciális jelenlétét, a zenélés ilyen
esetekben kedvtelés, szórakozás marad, ami persze egyáltalán nem
lebecsülendő. Akár ide is sorolhatjuk a zenei tulajdonságokkal szinkronban
fejlesztendő általános szellemi képességeket is, mint pl. a zenei memória,
a figyelem, annak megosztottsága, stb.
c) A motiváltság
szerepe a tehetségértelmezésben
A valóban
tehetséges ember mindennapjaiban meghatározó az a tevékenység, amelyre
tehetsége irányul, azaz a zenei tehetséggel rendelkező személyiség
központi érdeklődési bázisa a zene, akár annak hallgatása, akár annak
művelése. Hogyan lenne másként elképzelhető, hogy egy gyermek a
játékot is feláldozván a zenei gyakorlást végzi, vagy felvételt hallgat?
Bizonyára persze ott van a háttérben a családi környezet, a zenetanár is, aki
ezt az attitűdöt erősíti is a maga környezetével és pedagógiai
eszközeivel. Mindaddig, amíg a motiváltság fennáll, a tanítványunk
fejlődése folyamatos és olykor csodálatosan gyors. A környezeti hatások
további elemei az iskolai környezetben is, valamint a rokonság, a társadalom
reakcióval is kiegészülnek. Nagy motiváló erő a jutalom, a siker és az
eltökélt hit a zenében.
d) A kreativitás
szerepe
A kreativitás
nem valamiféle sorrendiség miatt szerepel ebben a pontban – utolsóként, hanem
azért, mert az előző pontokban méltatott tehetség-elemek mindegyikét
áthatja ennek a képességnek a jelenléte, színvonala. Interakció figyelhető
meg mind a gondolkodási szint, mind a zenei képességék, mind a motiváció
esetében, ugyanis a felsorolt elemek kölcsönhatása az, amely a minőséget
döntően meghatározza. A zenei folyamat megélése, megfogalmazása
folyamatosan indukálja a kreativitás fejlődését, differenciálódását,
ugyanis a tudás növekedése és a játszott repertoár egyre bonyolultabb szerkezete,
minősége magasabb szintű asszociációs képességet, fogalomalkotó
képességet, az elvont zenei tartalmakhoz kötődő formaalkotási
képességet igényel. Fontos alapelv: minden képesség, készség akkor
fejlődik, ha annak alkalmazására van szükség. Használni kell tehát ezeket,
s az interakció minden lehetőségét ki kell aknázni a tanításban.
A fenti,
vázlatos gondolatok mindössze azért állnak itt, mert szükségünk van rájuk
azért, hogy valójában a címben szereplő állítás bizonyítható legyen.
2. A zenei
tehetség mérhető és nem mérhető elemei
Tekintsünk a
zenei tehetség megnyilvánulásaira, mint az emberi személyiség teljességének
megjelenésére, ugyanis a hangverseny közönsége nem analizál, amikor kivételes
zenei élményt ál meg, hanem megérzi azt a hatást, amelyet a tehetséges
előadó jelenléte és varázslata közvetít. Ezt sokan kisugárzásnak,
transzcendens képességnek értékelik, ami valójában rendjén is van. Ugyanakkor a
zenetanárnak ennél sokkal többet kell tudnia erről a „varázslatról”, mert
neki az a dolga, hogy erre képessé tegye tanítványát a tanítás folyamán. az
analízis ebben az esetben indokolt és jó módszer a megismerésre. Ezért
szükségszerűen felmerül annak kérdése, hogy vajon „materializálható-e”,
mérhető-e a zenei tehetség a tudomány racionális, adatszerű paramétereivel,
vagy valamely más módszerrel tudjuk-e megragadni és jellemezni a zenei
tehetséget. A szakirodalom kiterjedt tehetségvizsgálati eredményekkel
rendelkezik, aminek az az igazi oka, hogy a csodát hallva-látva késztetést
érzünk a tárgyszerű megragadásra, azért, hogy minél több tanítványunk
tehetségfejlesztésében lehessünk eredményesek. Alapigazság itt is van: nem
mindenki tehetséges, akinek a mért paraméterei kiemelkedőek, de minden
tehetségesnek a paraméterei kiemelkedőek. És itt látszik a bizonyítéka
annak, hogy a tehetségnek általában, és a zenei tehetségnek konkrétan is vannak
olyan elemei, amelyek mint működő paraméterek, jól mérhetőek,
lehet gyakori előfordulást, küszöbértékeket, stb. mérni, de azt a
megnyilvánulási minőséget, amely egy koncert első hangjai után fogva
tartja a közönséget, bizony nagyon nehéz lenne objektív jellemzőkkel
leírni.
Ha a fenti
gondolatokkal egyetért a kedves Olvasó, akkor folytassuk az utunkat egyre
beljebb, olyan jelenségek felé is, amelyeket megfoghatatlannak tartunk. Kezdjük
el a mérhetetlen tehetség elemekkel.
Kezdetnek vizsgáljuk meg a tudatosság és az ösztönösség működését a
zenei előadás folyamán. Mindenekelőtt fontos megjegyezni, hogy –
Neuhaus gondolatával is alátámasztva – a tudatosság és az ösztönösség magas
szinten nem különböztethető meg. A közönség számára egyébként is minden
egyes mozzanatnak spontán megnyilvánulása okozza a legnagyobb élményt,
ugyanakkor az előadó pontosan tudja, hogy a mű megfogalmazásában
melyek az állandó, tudatosan irányított elemek, s melyek azok, amelyeket
szabadjára engedhet. Fontos azonnal tisztázni, hogy a tudatosság inkább a
folyamat megszervezését, a megfogalmazást, az akusztikai környezethez, a
hangszerhez való alkalmazkodást jelenti, olykor a közönséggel való közvetlen
kapcsolattartást is, de a megszólaló érzelmi tartalom spontaneitása,
ösztönössége az, amely valóban lebilincselő lehet. Többek között ezért
marad mindig hamis az az előadás, amely imitálja, és nem megéli a zenei
karaktereket, indulatokat, lelki tartalmakat. Ne felejtsük el, hogy az adott
előadóművész a színpadon minden metakommunikációs „működésével”,
megnyilvánulásával jelen van. Nem szükséges bizonyítani azt, hogy ezek a
metakommunikációs jelenségek normális esetben a zenei tartalommal összhangban
nyilvánulnak meg, amely ott, helyben születik, akár a közönség reakcióinak hatására
is. Ha aszinkron mutatkozik a zenei hangzás és a metakommunikáció között, akkor
a közönségre gyakorolt hatás jelentős kárt szenved. Olykor azt mondjuk
tanítványainknak vizsga vagy verseny előtt, hogy a zsűri is
emberekből áll, akik érzékenyek a zenei közlésre, élményre, és ha az
előadás ezen élményeket fogalmazza meg, akkor a zsűritagok nem az
objektív szakmai elemek meglétét vagy hiányát fogják keresni, hanem a zenei
közlés minőségének hatása alá kerülnek...
Ezek után állhat
a kérdés: mit tud a tanár mindebből tanítani? A könnyebbik válasszal
kezdjük: mindazok a tudatos elemek taníthatóak, és tanítandók is, amelyek a
zenemű megfogalmazásának arányaira, formájára, szerkezetére vonatkoznak,
azaz a zenei megfogalmazás tudatos tartalmi elemei. Valamint mindazon zenei
képességek is tudatosan fejleszthetőek, amelyeknek minőségi
működése elengedhetetlen. A nehezebbik része a válasznak az, hogy azok a
képességek is taníthatóak, amelyek ösztönösen nyilvánulnak meg a zenei
előadás folyamán. Ezeket valójában az érzelmi intelligencia, a fantázia és
a kifejezőkészség magas színvonala határozza meg, a kommunikációs igény és
képesség, a jó színészi megfigyelőképesség és megjelenítő erő,
amely elemek ugyancsak egyenként fejleszthetőek a zenepedagógia
eszközeivel, vagy megkockáztatjuk: a zenei tevékenységen kívüli életből is
„lehívhatók”.
3. Mit is tanít tehát a zenetanár?
Érdemes az
elmondottak alapján összefoglalni, hogy mit is tudunk tanítani. Fontos annak
tudata, hogy a zenetanár nem mindenható, a zenepedagógia nem általánosan
üdvözítő, de széles lehetőségekkel és hatásmechanizmussal bír a
bipoláris oktatási folyamatban.
a)
A zenei gondolkodást tanítjuk.
A zenei tartalmak
megragadása, felfedezése sem a zene analízise, sem szintetizációja nélkül nem
képzelhető el. Ezért a zenetanár fontos feladata, hogy folyamatosan hasson
tanítványának zenei gondolkodására, a megosztott, többsíkú szellemi
jelenlétére, magasabb szinten a társművészeti asszociációkra (pl. táncművészet,
képzőművészet, irodalom, stb.) Ebben nincs egyedül például egy
hangszeres tanár, hiszen a készségfejlesztéssel foglalkozó szolfézstanár,
magasabb szinten az összhangzattan-, és a zeneelmélet tanár is segítségére
lehet. Nem hangsúlyozható eléggé ebben a vonatkozásban a zenehallgatás szerepe,
a zenei példák megismerése és elemzése elengedhetetlen kiegészítője a
zenetanulásnak.
b)
Mindenekelőtt tanítjuk a zenei hang
jelentését, egyszerű és elvont formában.
Bizonyára
egyetért a kedves Olvasó azzal, hogy a zene hangja, annak jelentéshordozó
szerepe mindennél fontosabb. Érdekes analógia: egy általunk nem ismert idegen
nyelvű emberpár beszélgetésének hanghordozásából alapvető
információkat gyűjthetünk az érzelmi-hangulati állapotra vonatkozóan, mondatszerkezetet
érzékelhetünk, ritmikát érzékelhetünk, stb. Éppen ezek azok az elemek, amelyet
például a hangszeres zene verbális tartalom nélkül vagy elvont zenei
tartalomként, vagy címmel konkretizált programzene által közöl. A hang
minőségének, kifejező erejének tanítása ezért szakadatlanul fontos,
komplex zenetanári feladat.
c)
A zenei hangok időbeli
szerveződését is tanítjuk
A zene olyan
történések sora, amelyek időbelisége önálló jelentést hordoz magában, de a
hang minőségével, jelentésével társulva részben új, összetettebb tartalom
keletkezik. Ki ne ismerne olyan példákat, hogy egy ismert zenemű
tempófelfogása az egyes előadók interpretációjában milyen jelentés
különbséget eredményez a teljes zenemű megfogalmazásában. Nos, amikor
tanítványainkat erre a képességre tanítjuk, akkor nyilvánvalóan nem állhatunk
meg az egyes ritmikai szerkezettípusok tanításánál, hanem részben azok tempó-, karakter-,
stílus- és műfajfüggő változatait is meg kell éreztetnünk,
ismertetnünk tanítványainkkal. Nagyon fontos tanítási alapelv az állandó
képzettársítás a fent említett tényezők között.
d)
Az értő zenei olvasást – és írást
is tanítjuk.
Lehet azon
vitatkozni, hogy a zeneszerző mindent leírt-e akkor, amikor „papírra
vetette” művét, azaz mindent jelzett-e, amit hallott, elképzelt, vagy
hallani szeretett volna műve előadójától. Bizonyára elfogadható
kompromisszum, hogy a kottagrafika – ha valamely szerző ellátta jelekkel
és szavakban megfogalmazott előadási utasításokkal – értelmezése és
folyamatos, értő olvasása ugyancsak a legfontosabb tanári feladatok közül
való. Munkánk tehát arra irányul, hogy a zenét tanuló tanítványunk a grafikai
kép alapján folyamatosan, fejlődése előrehaladtával egyre többet
tudjon megfejteni a darabból, azaz tanuljon meg a „sorok között olvasni”. Az,
hogy mennyire sikerül megközelíteni a szerző vélt hangzásképét, már nem
csak a kottaolvasás kérdése, hanem számos olyan ismeret szükséges hozzá,
amelyek mind a szerző mentalitásáról, élethelyzetéről, hangszeres
világáról és az őt körülvevő társadalom lelkiállapotáról, saját
életének periódusairól, stb. szólnak. A zenei írás tanítása is fontos eleme
ennek a feladatnak, hiszen mind az olvasás, mind az írás fejleszti a kottakép
végső megfejtésének képességét.
e)
A hangszerjáték technikai elemeit
tanítjuk.
Az egyik
leglátványosabb, de egyben olykor a legnehezebb feladat a technikai képzés.
Bizonyára nem váltunk ki vitát, ha azt mondjuk, hogy technika önállóan nem
létezik. Valamely dolognak a megvalósítási technikája attól függ, hogy mit
kívánunk megvalósítani. A zenei megvalósítás esetében ezt a technikai hátteret
a hangszer sajátosságain kívül döntően befolyásolja a hangzásigény, a
zenei cél, a kifejezni kívánt tartalom. Félreértés ne essék, ezzel nem tagadjuk
azokat a részelemeket, amelyek egy-egy hangszeres mozgástípust, mozdulatsort
jelentenek, de azok minőségi kivitelezését szintén egyfajta hangzásigény
határozza meg. Ha külön is választjuk a technikai elemek tanítását a zenetanári
feladatok összegzésekor, a valóság az, hogy technikai problémáink nagyon
gyakran a helyes zenei gondolkodással megoldódnak. Elenyészően kevés olyan
hangszertechnikai probléma van, amely valóban technikai eredetű. A zenei
gondolkodás sebessége, részletessége, a hozzárendelt mozgáselemek pontos
elképzelése számos technikainak tűnő nehézséget megelőzhet.
f)
Fejlesztjük a zenei memóriát
Vannak
hangszeres területek (ezek gyakran a zenekari hangszerek közül kerülnek ki),
ahol nem tűnik olyan létfontosságúnak a memorizálás, a kotta nélküli
játék. Vitatkoznunk kell azonban azokkal, akik ezt nem tartják kulcsfontosságúnak.
Képzeljük el azt a színészt, aki a színpadon állva egy könyvet a kezében tartva
szaval el egy mégoly magas szinten előadott verset, vagy képzeljük ezt a
színészt, amint közönségére nézve emlékezetből szavalja el ugyanazt. Nem
kétséges, hogy a közönséggel való kapcsolat egyik legnagyobb akadálya lehet a
könyv, vagy zeneművész esetében a kotta. A zenemű birtokbavétele nem
áll meg annak megbízható olvasásakor, hiszen még nem vált lelkünk,
személyiségünk részévé mindaz, amit a mű magában hordoz. Hogyan is lehet
(a valóságban történő előadások ismeretében is) saját lelki
tartalomként meggyőzően átadni valami olyat, amit még nem vettünk
igazán birtokba? Az ilyenkor szokásos ellenérv az, hogy a kamarazenészek is
kottából játszanak. Érdemes megnézni azokat a művészeket, akik előtt
ugyan ott van a kotta, de a leggyakrabban azt időnkénti tájékozódásra
használják és nem effektív olvasásra. A memorizált zenemű az, amely
biztosíthatja, hogy érzelmeinket valóban megélhessük előadás közben, hatni
tudjunk közönségünkre.
g)
A zenei nyelv stílusos elsajátítását
tanítjuk
A zenei
gondolkodás fejlesztésének egyik központi eleme az, hogy megtanítsuk azokat a
kifejezési sajátosságokat, amelyek az egyes korszakok, sőt, szerzők zenei
nyelvezetét jellemezték, s üzenetüket ne változtassuk meg azzal, hogy mai
látásmódunkat erőltetjük rájuk. Érzékeny kérdés ez, mert azt kell
megtanítanunk, hogy mai ismereteinkkel hogyan lehet a korszak nyelvét beszélni,
miközben a ma emberének játszunk. Törekszünk tehát minden olyan objektív stíluselem
megismertetésére, szerzői fogalmazási sajátosság megismertetésére, amelyek
által a mű tartalma a mai emberhez is szólni tud.
h)
Az előadás kommunikációját és
metakommunikációját tanítjuk
Talán nem
ördögtől való, ha a zenére, mint az emberi lények egyik legnemesebb
kommunikációjára tekintünk. E kommunikációt meghatározó tényezőkről a
fentiekben többet szóltunk. Kevésbé van szemünk előtt az előadás
metakommunikációjának tanítása. Ezt közvetlenül talán nem is lehet
megvalósítani. Ugyanakkor mégis tudatnunk kell tanítványunkkal, hogy a pódiumra
lépve minden gesztusa és a megjelenés apró elemei már jelentéssel bírnak,
közönsége ezek alapján fogadja szimpátiával, közönnyel vagy antipatikusan.
Talán kézenfekvőbb a példa, hogy a színész színpadi alakításának
hitelessége nem a szerep jó orgánummal és szemléletesen elmondott szövegén
múlik csupán, hanem testi jelenlétének minden kis részlete, gesztusai, lelki
állapotának mozgási kifejezése, a tekintet, a testtartás mind-mind elhitetik a
közönséggel a szerep megjelenített életét. A zenei előadóművész a
zenemű interpretációja közben akkor hiteles, ha mozgásai részint
funkcionálisak, azaz a hangszerjáték mozgásainak természetességét mutatják,
valamint azt az érzelmi állapotot jellemzik, amely éppen az adott zenemű hangzásában
is megjelenik. Tagadhatjuk, hogy a fent elmondottak is taníthatók?
4. Hogyan is állunk a gyakorlással?
Bizonyára
extrémnek tűnik az állítás, hogy tanítványunk – nyilván életkori
sajátosságainak és képzettségének megfelelően – leginkább saját maga
tanítja magát… Mielőtt ezt az állítást megsemmisítő kritika érné, el
kell mondani bizonyítékul, hogy minden egyes hangszeres órán az történik, ami
tanítványunk otthoni munkájának eredménye. Természetesen senki sem tagadja a
tanár kulcsszerepét tanítványának fejlődésében. Ő jelöli ki az utat,
tőle származik mérhetetlen sok ismeret, ő a külső kontroll, a
motiváló, a tréner, az egyre inkább partnerré váló tapasztaltabb zenésztárs,
végül – és ez is az élet, - ő az, aki egyszer csak feleslegessé
válik… Mindezeket pusztán azért kell
tudnunk, mert a zenetanári feladatok egyik legnehezebbjéről van szó,
arról, hogy miként tanítsuk meg tanítványunkat eredményesen gyakorolni,
eredményesen tanulni, állandóan feszegetni saját korlátait és állandóan
meghaladni tegnapi önmagát.
Mit gyakorol
tanítványunk? Természetesen nem csak a hangjegyek hangszeren történő
eljátszását, és nem is csak technikai elemeket, bár ezek gyakorlása
alapvető, de a gyakorlási folyamatnak központi eleme a hangzási
minőség, a hiteles zenei tartalom megfogalmazása, a ritmika, stb. Mindezek
mellett ugyanígy rögzíthető és gyakorolható a darab érzelmi eseményeinek
sorrendje, viszonya egymáshoz, az indulati arányok, a karakterfogalmazás is a
mindennapi gyakorlás feladataihoz tartoznak. Az életkori sajátosságok és a
fejlettség aktuális szintje a felsoroltak nehézségét és elvárásait
jelentősen befolyásolják. Bizony sok tanárnak okoz fejtörést az, hogy
miként tanítsa meg tanítványát a céltudatos, felépített gyakorlási
munkafolyamatra, arra a munkafegyelemre, amely minden gyakorlási eredmény
záloga. És persze hogyan tanítsa meg tanítványát egy-egy mű komplett,
koncertszerű előadására.
Ha valaki a zene
tanításának semmihez nem fogható, gyönyörű feladatát és küldetését
választotta életcélul, akkor az ezért kapott jutalmak egyik legszebbike
tanítványunk sikeres szereplése bármilyen helyzetben, legyen az hangverseny,
verseny vagy éppen vizsga. A személyiségfejlesztésnek e komplex
hatásmechanizmusa, amit a zenetanítás jelent, valóban emberteremtő jelentőségű
hivatás
És most
feltesszük a kérdést: valóban megfogható a megfoghatatlan?
A válasz
kettős: sokkal több „megfogható” eleme van a megfoghatatlannak, mint
amennyit gondolnánk. Talán a leírtak ezt bizonyítják is. Mindazonáltal nagyon
jó, hogy mégis maradt egy szegmens, ami „megfoghatatlan” és nem mérhetők a
paraméterei: azok az ember-ember között, ott a hangversenyen létrejövő
érzelmi-hangulati kapcsolatok, amelyeket ugyan a pszichológia tudománya
bizonyos szintig meg tud ragadni, de sokadmagammal hiszem, hogy ez a
megfoghatatlan éppen az, amiért elmegyünk egy hangversenyre és megmerítkezünk a
zene semmihez nem hasonló világában, csodáljuk egy embertársunk kivételes
képességeit, amelyek révén mi magunk is lehetőséget kapunk a nemesedésre.
És van-e
fontosabb emberi cél annál, hogy értékes és tiszta életet éljünk? Van-e még egy
olyan hivatás, amely, mint a zene, ilyen közvetlenül képes ezen életcél megvalósítását
segíteni?
A választ immár
a kedves Olvasó fogalmazza meg…
***
A szerzőről:
Dr. Duffek Mihály
zongoraművész (Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar, dékán, egyetemi
tanár)