https://www.youtube.com/watch?v=8npkAQAcU9o
Beethoven:
c-moll zongoraverseny Szűts Apor (zongora), valamint a Gödöllői
Szimfonikus Zenekar és Horváth Gábor (karmester) előadásában a XIV.
Gödöllői Liszt Fesztiválon (Gödöllői Király Kastély – Lovarda, 2015.
október 25.)
Egy lassú tétel fogságában
2015. október
25. vasárnap este a Gödöllői Királyi Kastély Lovardában a Gödöllői
Szimfonikus Zenekar meghívására egy 22 éves fiatalember játszotta Beethoven
c-moll zongoraversenyének (op. 37) szólóját. A fiatalember Szüts
Apor, a karnagy Horváth Gábor. Ez a koncert nem egyszerű hangverseny,
hanem felejthetetlen esemény volt. Az ifjú zongorista érettsége,
felkészültsége, isten áldotta tehetsége és nem utolsó sorban korát meghazudtoló
bölcsessége talán a versenymű lassú tételében csúcsosodott ki igazán.
Ebben partnerévé vált a zenekar.
Hadd szóljak
néhány szót a tételről! Beethoven sorrendben a harmadik, c-moll
hangnemű zongorakoncertjének második tétele meghökkentő módon a hét
kvinttel magasabb E-dúrban szól. A bevezető korálszerű zongoraszólója
mintha megelőlegezné az ugyancsak ebben a hangnemben készült kései op. 109
zongoraszonáta záró, variációs tételének áhítatos, egyszerű témáját.
Végtelen béke árad ebből a muzsikából. A csellók, bőgők szelíd,
simogató, lefelé ívelő éneklése meghatott könnyfátyol mögül bújik
elő. Beethoven maga is fiatal ekkor, 32 esztendős, ott áll végzetes
betegsége árnyékában. A Mozart lassú zenék éteri magassága helyébe súlyos, nagyon
is földi szépség lép. A csendes, ám mozgalmas zongoraszólam közben párbeszédet
folytat a fagott és a fuvola. Elfojtott fájdalmak férfias elrejtése ez.
Vallomás, messzeségbe tűnő, álomszerű meditáció. A zongora
pianóinak visszafogottsága mögül misztikus homályból szűrődik ki a fuvola
meg-megismétlődő a hangja,
majd a-gisz trillája. A zongora
visszatérő korál dallamát ismét követi a
mélyvonósok ereszkedő frázisa s a szólóhangszer finoman lépegető
skálázása szegődik hozzá. Végezetül a zongora recitativószerűen egy
szólamban beszél – akár az op. 31 d-moll szonáta nyitótételének kidolgozási
szakasza előtt – hogy aztán a zenekarral közösen adjon nyomatékot
záróakkordjaival a búcsúzásnak e meghitt, és szerzőjére nem jellemző,
háborítatlan muzsika lezárásaként. Ez a beethoveni költészet, ez a súlyos és
magasztos dallamvilág foglyul ejt, mélységeket tár fel és közben az eget
kémleli. Annál inkább kitör az utolsó tétel csintalanul huncut, felszabadult
fricskáival, humorával s később már nem is olyan tréfás erejével
megmutatva magát: „hogy látva lássanak”. Feloldva az előző tétel
szorongását, önfeledt játékba kezd.
Mi most
maradjunk a lassú tétel fogságában és a fiatal, de szinte kész művész Szüts Apor átszellemült tolmácsolásánál. Az első
meglepetést az általa diktált tempó – hiszen ő indítja útjára a tételt –
okozta. A megszokottnál lassabban s talán méltóságteljesebben szólaltatta meg a
bevezető ütemeket. Gyönyörű hangon és a lassú tempót fegyelmezetten
megtartva, hitelesen tolmácsolta Beethoven befelé forduló poézisát. A zenekar
nem csak, hogy alkalmazkodott hozzá, hanem valósággal körülölelte a
zongoraszólót úgy, ahogy egy igazi profi együttestől elvárható. Egyes
szakmabeliek finnyáskodhatnak a tempón és bizonyos szabad agogikákon.
Nem volna igazuk. Ez a produkció minden modorosságtól mentes, minden
allűrt nélkülöző, megrendítően tiszta kapcsolatról árulkodott –
a 10 év korkülönbséggel rendelkező – két fiatal muzsikus érzelemvilágában.
Ja, hogy egyikük Beethoven?! Igen, Beethoven a XIX.
század elejéről. Az az időtlen géniusz. aki a XXI. századhoz is szól.
Másikuk Szüts Apor a mából,
aki a ma közönségének mutatja meg azt, amit a zeneóriás világáról gondol és
arról a csodálatról, amit irányában érez. Felfedezéseit osztja meg
hallgatóságával és – természetesen – egyéni értelmezését. Ez az értelmezés az
utolsó hangig Beethovent szolgálja. A lassú tétel varázslat volt ezen az estén
és ebben a varázslatban nem kis részt vállalt a Gödöllői Szimfonikus
zenekar és karnagyuk, Horváth Gábor. A teljes c-moll koncert sem volt kisebb
élmény, ám most ezúttal belefeledkeztem a II. tétel bűvöletébe és
fogságába estem.
Szüts Apor
előadása felett lehet okoskodni, de az igazság az, hogy itt egymásra
talált e nem könnyen megközelíthető lírai tétel csodája és az erre
rácsodálkozó, a gyerekkort épphogy maga mögött tudó ifjú zongorista. Ünnep volt
ez a javából. Ő most indul csak el, amúgy sokoldalú művészi pályáján
s mi örömmel fogjuk követni ezen ígéretes úton – miközben megőrizzük
magunkban a Beethoven-tételben való megmártózás gyönyörű azonosulását.
(Egy
nyugdíjas zenepedagógus)