Jót s jól – jókor
Carlo Gesualdo nagyheti responzóriumainak
hangfelvételéről
Február
óta feltűnik a zeneműboltok kirakatában (s a különböző fórumokon
megjelenő lemezkínálatban) a Warner/Erato egyik újdonságának borítóján egy
férfiportré, a 16. századi Giovanni Battista Moroni munkája. A tudós-portré
voltaképp fikció, szerencsére nagy betűkkel olvasható a komponista neve:
Gesualdo.
Gesualdo
neve – részben Passuth László Madrigál című regényének köszönhetően –
nemcsak muzsikus-körökben ismert; s ha mást nem is, azt szokás tudni róla, hogy
végzett in flagranti talált feleségével és annak szeretőjével.
Zenetörténeti olvasmányokból az is közismert, hogy a kromatikus stílus legjelentősebb
képviselője, kísérletező-kedvű komponista (aki viszont a kor
másik jelentős kísérletezési területe, a monódikus stílus iránt nem
mutatott érdeklődést).
Hangzó
zenei emlékek után kutatva, kevés élmény-értékű előadást tudok
„előhívni”, s ezzel aligha vagyok egyedül. Reneszánsz műsorok egyik
összetevőjeként az életmű felidézett részletei inkább csupán a hangzó
illusztráció funkcióját töltötték be. Éppen ezért rendkívül örvendetes, hogy
megjelentek kétkorongos albumban a szerző nagyheti responzóriumai.
A
felvételek (a kísérőfüzet tanúsága szerint) az 1980-as évek első
felében kerültek rögzítésre – s ha akkor a Deller Consort által Gesualdo
művészetére (is) irányított figyelmet próbálták továbbra is életben
tartani, most, három évtized elteltével az interpretációs teljesítmény és az
értékes műsor kettős hasznát élvezhetjük.
A
francia énekegyüttes, A Sei Voci néven 1977-ben alakult, s 2011-ben oszlott fel
(ez elsődlegesen anyagi okokra vezethető vissza). A kezdeti formáció
1991-ben módosult, majd újabb mérföldkövet jelentett a tenor Bernard
Fabre-Garrus 2006-ban bekövetkezett halála. Felvételünk még az első
virágkor termése – s visszamenőleg csak csodálkozni tudunk, hogy
annakidején nem keltett nagy(obb) feltűnést az a perfekció, amellyel vállalt
repertoárjukat, elsősorban a reneszánsz és barokk zenét, megszólaltatták
(később kortárs műveket is műsorra tűztek).
Az
alapító tagok heten voltak – felvételünkön valamennyien énekelnek. Gaël de
Kerret a nagycsütörtöki és nagyszombati, Alain Zaepffel pedig a nagypénteki
responóriumok cantus-szólamát szólaltatja meg. A Sommičres protestáns
templomában rögzített előadás a szépségével hat. Kiegyensúlyozottak a
szólamok, a belőlük kialakuló zenei szövet áttetsző és
követhető. Zsigeri figyelmet vonz ez az éneklés – amelynek szövege
olyannyira érthető, hogy szinte teljes egészében leírható lenne hallás
alapján, ugyanakkor a latinul nem(vagy csak kevéssé) értők aligha
igényelnék hozzá a fordítást. A szerkezet, a zenei anyag elrendezettsége hangzó
épületté nemesedik, s önmagában is értékelhetővé válik, akkor is, ha
valaki nem rendelkezik olyan tudással, melynek birtokában kontrollálni tudna
bármit is e mesterműveken belül. Az alkotó mesterségbeli tudása és az
előadók perfekt műértése olyan hangzást eredményez, amely – bárhol,
bármikor – megteremti a Figyelem Templomát. Nem válik tehát hangzó környezetté,
háttérzenévé, hanem erőteljes hatást gyakorol a hallgatóra, belevonva e
muzsika saját-világába.
Napjainkban,
amikor a jeles napok egykori jelentőségét épp az szünteti meg, hogy
bármi-bármikor felidézhető, ez – és a hasonló – felvételek
lehetőséget kínálnak arra, hogy helyreállítsunk egyfajta „régi rendet”. A
hangzó anyag ismeretében érdemes lenne nagycsütörtökön, nagypénteken és
nagyszombaton az „aktuális” responzóriumokat felidézni. Felfénylene ettől
– lilában-feketében – a szenvedéstörténet néhány mozzanata, szertartásként
végigélhetővé válnának, ami akkor is léleknemesítő gesztus, ha
vallástörténészek, filozófusok és megannyi részkutatással foglalkozó megkérdőjelezi
a történelmi hitelességét olyan mozzanatoknak, amelyek az időközben
készült műalkotások hatására művészi hitelt nyertek. Katarzis? Talán.
De mindenképpen lehetőség arra, hogy a mindennapokból ne pusztán
kikapcsolódjunk, hanem eme eltávolodással magasabb szférákba tegyünk
kirándulást.
Ehhez
kínál lehetőséget a közelmúltban forgalomba került hangfelvétel.
(08256 4619533
6)
Fittler Katalin