A
Gramofon Könyvek sorozat újdonságai
Az 1996-ban alapított Gramofon –
Klasszikus és Jazz című folyóirat archívumából tizenhat
művész-interjút bocsát most közre a szerző és a kiadó ebben a
kötetben. A beszélgetések szerzője Lindner András, aki végzettségét
tekintve ugyan közgazdász (a HVG alapító tagja és máig szerzője), de
zenetörténészeket megszégyenítő jártassággal, lexikális tudással és
tévedhetetlenül biztos stílusismerettel rendelkezik a klasszikus zene
területén. Az elmúlt két évtizedben többféle cikksorozatot, számtalan kiváló
külföldi fesztiválbeszámolót készített, de a
legizgalmasabbak kétségkívül ezek a Művészportrék – Vallomások.
A tizenhat interjúalany kivétel nélkül
meghatározó jelentőségű szereplője volt a 20. századi magyar
zenei előadóművészetnek. Egykor ünnepelt,
majd méltánytalanul elfeledett operaénekesek és –énekesnők (Sándor Judit,
Ágai Karola, László Margit, Szecsődy Irén,
Bartha Alfonz, Ilosfalvy Róbert). Ugyancsak az
operajátszás világából olyan állócsillagok, mint a szerencsére ma is köztünk
élő Tokody Ilona, Kováts Kolos, Molnár András, Sólyom-Nagy Sándor és Kovács János, illetve a kötetünk
megjelenése előtt néhány héttel elhunyt Békés András. Mellettük pedig két
jeles hegedűművész (Kovács Dénes és Varga Tibor), egy fantasztikus
pályát befutó zongoraművésznő (Rév Lívia) és egy generációkat
nevelő csellista (Banda Ede). Közülük sokan egyáltalán nem vagy csak
nagyon ritkán nyilatkoztak – ezért is volt megtisztelő, hogy a Gramofon
felkérésére, Lindner András mikrofonja előtt nyíltan beszéltek
életükről, pályájukról. A megszólaltatott művészek egy része már
nincs az élők sorában, így ez a kötet az utókor számára is segíthet
megőrizni emléküket, művészi hitvallásukat. A beszélgetéseket a
publikálás sorrendjében közlik: az első (Sándor Judit) 2000 februárjában,
az utolsó (Kovács János) 2003 szeptemberében jelent meg a Gramofonban.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem Könyvtárának korábbi igazgató-helyettese, Szirányi
Gábor 2013-ban – ugyancsak a Gramofon Könyvek sorozatban – megjelent könyvében
(Zongorabillentyűk) Thomán Istvánnal, Szalay
Stefániával és Böszörményi-Nagy Bélával foglalkozott.
Jelen kötet szerzője Szirányi Gábor mellett
testvére, Szirányi János zongoraművész-zenei
szerkesztő, a Bartók Béla Emlékház korábbi igazgatója. A kötet a
Liszt Ferenc, majd később Bartók Béla és Dohnányi Ernő nevével
fémjelzett, világhírű magyar zongoraiskola újabb két jeles
személyiségének, Keéri-Szántó Imrének és Wehner Tibornak állít méltó emléket.
Retkes Attila, a Gramofon
főszerkesztője így foglalta össze a kötet jelentőségét.
„Kezdő időpontunk: 1902 – Keéri-Szántó Imre
ekkor iratkozott be a Zeneakadémiára, amelynek később több mint két évtizeden
át tanára volt. A befejezés dátuma pedig: 1977 – Wehner
Tibor halálának éve. A Zongorabillentyűk 2. ezáltal nemcsak két
nagyszerű művész-tanár életének és pályafutásának, hanem a magyar
zeneélet háromnegyed évszázadának (1902–1977) is részletes krónikája.
Emberközelbe kerülnek az I. világháború eseményei, 1918/19 zűrzavara, a
bethleni konszolidáció, a II. világháború évei, a háború utáni rövid
demokratikus periódus reménysége, a kommunista diktatúra borzalmai, az 1956-os
forradalom és szabadságharc, majd a kényszerű megalkuvások és
kompromisszumok évtizedei: a Kádár-korszak. Kötetünk egyúttal intézménytörténet
is: középpontjában sokunk szeretett alma matere, a Zeneakadémia áll, amelyet
ugyancsak nem kíméltek a történelem viharai.”