(Szabadka,
1915. október 24.
– Budapest,
1981. október 21.)
A
Péceli Parnasszus Alapítvány 2015. október 17-én a péceli Ráday-kastélyban koncertet
szervezett a 100 éve született Jeney
Zoltán fuvolaművész-tanár emlékére. Az alábbi meghívón
szereplő vendégművészek J. S. Bach, W. A. Mozart, F. Doppler, C.
Debussy, G. Fauré, Jeney Zoltán, Járdányi Pál és S. Mercadante műveiből játszottak.
Jeney Zoltán (Szabadka, 1915. október 24. – Budapest, 1981. október 21.) öt évesen már hegedülni tanult és ezzel párhuzamosan nagyapjától kapta első fuvolaóráit. Tanítását 14 éves korától Eördögh János fuvolaművész folytatta. 1933-ban, kecskeméti érettségi vizsgáját követően beiratkozott a Zeneakadémiára. Sokoldalú érdeklődését bizonyítja, hogy Dömötör Lajos fuvola tanszakán kívül Kodály Zoltán és Siklós Albert zeneszerzés óráit is látogatta. 1940-ben diplomázott a Zeneművészeti Főiskolán.
Már akadémiai évei alatt felfigyeltek rendkívüli képességeire. 1936-38 között a Budapesti Hangversenyzenekar, majd 1938-tól az Operaház tagja lett. 1942-től 44-ig a Müncheni Filharmonikus Zenekarban szólófuvolásként szerepelt. Hazatérte után ismét az Operában dolgozott, majd 1956-ig a Székesfővárosi Zenekarban (ÁHZ) fuvola szólamvezetőként tevékenykedett.
1947-ben megalapította a Budapesti Fúvósötöst. Az együttes számára kortárs szerzők (Szervánszky Endre
, Dávid Gyula, Járdányi Pál, Székely Endre, Farkas Ferenc, Maros Rudolf, Kesztler Lőrinc, stb.) írtak jelentős műveket és készítettek átiratokat. Jeney Zoltán szólistaként is számos mű megírására ihlette korának jelentős zeneszerzőit. Sorra születtek a nagyszerű fuvola- és kamaraművek, amelyeket a Magyar Rádióban és hangversenyeken mutatott be.Pedagógiai munkásságát 1950-ben kezdte a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában, ahol haláláig lelkesen tanított. Fuvolaiskolája - amely a többi fúvós hangszer oktatásában is mintaként szolgál - három kötetben jelent meg. A népzenei ihletésű iskola gazdag pedagógiai anyagán generációk nőttek föl.
Előadói tevékenységéért 1954-ben a Budapesti Fúvósötös tagjaként, egy évvel később pedig szólistaként érdemelte ki a Liszt Ferenc-díjat. 1966-ban érdemes művész lett.
Az amerikai VOX hanglemez cég 1958-ban Bécsben Jeney Zoltán előadásában rögzítette Johann Sebastian Bach összes fuvolaszonátáit. A Vivaldi, Boccherini és Szervánszky fuvolaversenyek felvétele eredetileg a Qualiton kiadásában jelent meg 1961-ben (jelenleg kapható CD-n).
Jeney Zoltán híressé vált tanítványai közül az ünnepi esten hárman játszottak:
Sebők
Erika
Somogyvári
Csilla
Kovács Lóránt (a csembalónál Sebestyén János)
A „Jeney-unokák” közül
Szűcs Zsuzsanna és
Drahos Béla (Kovács Lóránt és Prőhle Henrik egykori növendékei).
Zongorán a betegsége miatt távollévő Gábor Józsefet Granik Anna zongoraművész-tanár helyettesítette, mintaszerűen.
Jeney Zoltán emlékét őrzik a háromévente megrendezésre kerülő Országos Jeney Zoltán Ifjúsági Fuvolaversenyek is, melyek korábbi műsorfüzeteiből a névadó egykori tanítványai közül Kovács Lóránt, majd Prőhle Henrik professzorok emlékezéseiből idézünk:
Jeney
Zoltán megjelenése teljesen új utat nyitott a magyar fuvolázás történetében.
Megteremtette a tudatos, elemzéseken alapuló, modern fuvolázásra törekvő
tanítást és fuvolázást.
Fuvolaiskolájában
teljesen új alapokra helyezte a zeneiskolai oktatást. Az akkor még hozzáférhetetlen
nemzetközi irodalom pótlására rengeteg művet íratott, és ezzel színessé
tette az alsófokú zenei oktatást.
Óráin
- tudva, hogy sokszor unja a mi kezdő esetlenségünket - oly erővel
szuggerált bennünket, hogy képtelenség volt hatása alól kikerülni. Igazi nagy
egyéniség volt, s mi, akik nála tanulhattunk, hálával emlékezünk rá. (Kovács
Lóránd)
Öt
évig jártam Jeney tanár úrhoz. Mikor hozzá kerültem, még csak egy éve tanított.
Osztálya tele volt hivatásos fuvolásokkal, akik akkor a legkülönbözőbb
zenekarokban játszottak, sokan egyenruhában jártak fuvolaórára.
A
tanár úrtól mindenki
tanulni akart. Aki túl volt a fuvolaórán, ott maradt, mert abból is tanulni
akartunk, amit ő másnak mondott.
Előfordult,
hogy egy Händel-szonáta pontozott ritmusképletével akár fél órát foglalkozott.
Addig magyarázta, mutatta, amíg úgy nem játszottuk, ahogy Ő elképzelte.
Mindig a zenéből indult ki. Szinte csak a zenét tanította, technikai,
hangképzési kérdések csak akkor kerültek szóba, amikor egy darab megoldásánál
arra szükség volt. Egy időben betegeskedett. Az órákra bejárt, de sokszor
csak gubbasztott a sarokban, és szívta egyik cigarettát a másik után. De néha
felállt és olyan lelkesen magyarázott, hogy hetekig újra lelkesedést, kedvet
adott a gyakorláshoz.
Abban
az időben, amikor a tanítványa lehettem, az Állami Hangversenyzenekar
szólófuvolása volt. Klemperer épphogy elment az országból, de vendégként jöttek
más, világhírű karmesterek. Egy koncert utáni bölcs véleményét megosztotta
velünk. Rengeteget dolgozott. A
Budapesti Fúvósötössel nagyon sok koncertjük volt és őt is elárasztották a zeneszerzők művekkel. Ebben az időben mutatta be Szervánszky fuvolaversenyét és Szerenádját, Dávid Gyula, Kadosa, Hajdú Mihály darabjait,
Sári Tavaszi Concertóját.
Muzikalitása, csodálatos hangja ezekben a
művekben is lenyűgözően
érvényesült. És mindig minden darabot - sokszor nem éppen remekművet - bámulatos lelkiismeretességgel tanult meg.
Ma, 1994-ben, amikor Jeney Zoltánra emlékezünk, országos versenyünket róla nevezzük el,
kell, hogy tudatosítsuk magunkban
mindazt, amit Neki köszönhetünk.
Megtanultuk Tőle, hogyha a hangszert a kezünkbe
vesszük, a zene, legyen mindig az első. Megtanultuk, hogy
az előadóművész nem szolgája,
hanem alkotótársa a
zeneszerzőnek, nemcsak a kortársnak, hanem a régieknek is. Köszönhetjük neki igényünket a szép hangra, a pontos,
kottahű előadásra. (Prőhle Henrik)
A
magas színvonalú és rendkívüli érdeklődést kiváltó eseményen a két
zeneiskolás is játszott: Kocsis Ahi (Fábián Tímea növendéke) és Tóth Luca (Szabolcsi Bence Zeneiskola, Krum
Enikő növedéke). Kocsis Ahi, az I. Budapesti
Nemzetközi Fuvolaverseny arany oklevéllel díjazottja a Jeney Zoltán ihlette
Járdányi Pál Fuvola-zongora szonatina I. tételét, míg Tóth Luca, a 2015. évi
VIII. Országos Jeney Zoltán Fuvolaverseny II. korcsoportjának I. helyezettje a
Jeney Fuvolaiskola d-moll etűdjét játszotta mintaszerűen.
Kottapremierre
is sor került az emlékhangversenyen. A Neuma Zeneműkiadó
az eseményre időzítette Debussy négy tételes Kis szvitjének Jeney Zoltán
által 1980-ban két fuvolára és zongorára készült átdolgozását, darabonként
külön-külön kötetbe rendezve*. A Kis szvitből a Balett és a …Díszmenet tételeket Somogyvári Csilla és Szűcs
Zsuzsanna keltette életre. A kották tiszteletpéldányait Baján József, a Neuma Zeneműkiadó vezetője a helyszínen nyújtotta
át Jeney Zoltán leányainak: Mónikának és Juditnak.
Rövid
szóbeli emlékezések is gazdagították a műsort: Somogyvári Csilla és Kovács
Lóránt szívet melengetően emlékezett egykori Mesterére.
Az
ünnepi programot Szöllősi Ferenc,
Pécel polgármestere nyitotta meg,
kifejezve köszönetét azért az áldásos munkáért, melyet a Péceli Parnasszus
Alapítvány végez immáron évek óta a város zenei életének gazdagításáért az
egyedi koncertek és a Nemzetközi Fuvolafesztiválok rendezésével. Örömmel
regisztrálta, hogy a nagy érdeklődés miatt még a szomszédos nagytermet is
meg kellett nyitni.
Megköszönte
Fábián Tímea fuvolaművész-tanár nagyszerű
munkáját, akinek a Péceli Parnasszus Alapítvány szakmai vezetőjeként ismét
világhírű művészeket sikerült meghívni a IV. Nemzetközi
Fuvolafesztiválra (2016. október 7-9.) Csalog Benedek
és a spanyol Claudi Arimany
sztárfuvolások személyében. (Fábián Tímea ez utóbbi Mesterrel készült exkluzív
interjúja a Parlando 2015/5. számában - A
“Doppler Projekt”– Egy nyolcéves kutatómunka története és eredményei. Fábián
Tímea interjúja Claudi Arimany
spanyol fuvolaművésszel) olvasható.
(Krónikás:
Z. T.)
A Neuma Zeneműkiadó újdonságaiból (neuma.uw.hu):