Nagykanizsa egyik legimpozánsabb épülete a Blumenschein-palota
Ez volt az otthona a 20. század első három
évtizedében Blumenschein Vilmosné Kohn Hedvignek, aki tulajdonképpen koncertképes zongoraművésze volt Nagykanizsának. A
"tulajdonképpen" azt jelenti, hogy gazdag úriasszonyként
műkedvelőnek számított, ám muzsikált olyan szinten, mint a hivatásos
zongoristák.
Ha elmegyünk az igazán frekventált és forgalmas helyen
álló palota előtt, áldozzunk egy gondolattal úrnőjének, aki 150 éve,
1864. január 7-én született Nagy-Kanizsán.
Ezt a dátumot a zalaegerszegi Megyei Levéltárban
őrzött izraelita felekezeti anyakönyv őrizte meg a késői utókor
számára - szerencsére. Sajnos, sok alapvető információ hiányzik
személyéről, ám amit sikerült előásni, azt most megpróbálom
összefoglalni, mert, mint kiderül a későbbiekben, igazán megérdemli ...
Tehát 1864. január 7-én világra jött a kis Hedvig.
Édesapja Kohn Henrik, az 1821 körül
született, Trencsénből Kanizsára került zongoratanár, az akkori Kanizsa
ismert magán-zenetanára. Édesanyja neve nagyon nehezen olvasható a hivatalos
iratokban: Jausel vagy Gauschel
Regina (de az is lehet, hogy a név közepén nem "u", hanem
"n" van).
Nem tudjuk, hogy Hedviget csak az édesapja tanította-e
zongorázni, vagy esetleg Bécsben is továbbképezte
magát. Mindenesetre a végeredmény az lett, amit már írtam: Hedvig profi
muzsikusként is helytállt volna. Egyébként volt egy Alfréd nevű testvére,
aki Bécsben élt; ő is remekül zongorázott, amit onnét tudhatunk, hogy egy
kanizsai látogatása során egy alkalommal játszott nyilvánosan és azt megírta a
helyi újság. Úgyhogy a Kohn család gyermekei
mindenképpen "von Haus aus"
hozták a muzsikát és esetleg valahol még "ráfejeltek".
Hedvig neve 1878. szeptember 29-én, nem egészen 15
éves korában tűnt fel először Kanizsa egyik hírlapjában, a Zalai
Közlönyben. A hír a Kanizsai Dalárda következő koncertjét hirdette
(Kanizsa első felnőtt énekkarának akkoriban Hedvig apja volt az egyik
karnagya), s ezen a koncerten a fiatal lány egy Alfredo
Jaell nevű szerző akkoriban
népszerű átiratát játszotta Bellini: Norma című operájából. Nagy
valószínűséggel pontosan ezt:
Hedvignek kellemes hangja is lehetett és énekelni is tanulhatott, mert
ekkoriban, az 1880-as évek elején többször énekelt szólókat.
Férjhezmenetele után inkább már csak zongoristaként
lépett pódiumra - ebben a minőségében viszont kifejezetten gyakran és
változatos alkalmakkor: egyszerű kaszinói teadélutántól komoly
hangversenyig. Így nagyon sokat emlegette a helyi sajtó - ennek ellenére,
érdekes módon sehol nem találtam még csak utalást sem arra, hogy kinél, hol tanult,
hogy fejlődött igazi zongoraművésszé, mindig csak az éppen aktuális
fellépéséről írtak a tudósítók és nem gondoltak az utókorra... Mert ha végigfutunk ezen alkalmak listáján, az
általa előadott műveken s a koncertekről szóló, többször tényleg
hozzáértő által írt recenziókon, akkor valóban el kell hinnünk, hogy
Hedvig igazi művésszé fejlődött. Ezt a tényt bizonyítják azok az
alkalmak is, amikor Kanizsára érkezett híres hangszeres vagy énekes
előadóművészeket ő kísért zongorán.
Helyhiány miatt csak egyetlen cikkből idézek. A
következő mondatot a kanizsai Gürtler
István írta aki maga is nagyon muzikális volt;
később jeles hírlapíró lett a fővárosban, így ítéletében
megbízhatunk:
Külön kell szólnunk Blumenschein
Vilmosné zongorakíséretéről, melynél méltóbbat és tökéletesebbet a fiatal
művész játékához nem tudunk képzelni.
[A fiatal művész az akkor 16 éves Szigeti József volt, akiről még
szólok.]
Számtalan ilyen mondatot lehet találni a kanizsai
sajtóban, legyen a partner zeneakadémiai tanár gordonkaművész, a berlini
opera tenoristája - vagy a saját lánya. Olyan is volt, hogy vészhelyzet állt
elő és hirtelen kellett beugrania, azt is remekül megcsinálta.
Hedvig egyébként huszonhárom éves korában,
1887-ben ment férjhez a zalaszentbalázsi származású Blumenschein Vilmos gazdag
gabonakereskedőhöz. Két gyermekéről szólnak a források: leánya, Klára
1889 tavaszán, fia, Rezső 1892 augusztusában született. Közülük Klára volt
az, aki követte édesanyját a zene szeretetében. Klára nagyjából hasonló
életutat járt be, mint édesanyja: egy fővárosi ügyvédhez ment feleségül,
és szintén műkedvelőként, ám még Budapesten is számon tartották, mint
koncert-énekesnőt; Kanizsára is többször hazajött koncertet adni -
természetesen édesanyja zongorakíséretével. Neve a helyi sajtóban
mint Orováné Bodó Klára fordul
elő. Érdekes módon, szülei egészen korán magyarosíttatták gyermekeik
nevét, a sajátjukat viszont megtartották Blumenscheinnek.
Ezért jó darabig nem is tudtam, hogy az elég sokszor olvasott Bodó Klára név az
ő lányukat jelenti...
1897 körül épült fel a már megmutatott palota, amelyet
egyébként a források szerint inkább Kohn-palotának
kellene hívni, mert Hedvig és Emil nevű fivére építtették. Ettől
kezdve élénk és színvonalas zenei élet töltötte be. A ház úrnője nemcsak
különböző hangversenyeken, nyilvánosan lépett fel gyakran a kaszinóban
vagy a Polgári Egyletben, hanem otthona a házimuzsikálás
fontos kanizsai színhelye lett. Úgy tűnik, férje nem gátolta zenei
ambícióit, sőt, nyilván támogatta, mert a házaspár sokszor látta vendégül
a Kanizsára látogató muzsikusokat, velük is, vagy csak maguk között, illetve
kanizsai barátaikkal zártkörű hangversenyeket, házimuzsikálásokat
tartottak.
Blumi
néni nyomában |
Nemrég járhattam a palota falai között, különleges
élmény volt... Csak azt az emeleti fertályt nem
láthattam, amelyet kívülről az erkélyek díszítenek, pedig valahol ott
lehetett a zeneszalon.Talán
egyszer azt is megláthatom...
A Blumenschein-palota
legszebb órái közé tartozhattak azok az alkalmak, amikor a ház vendége a már
említett Szigeti József volt, minden idők egyik legnagyobb
hegedűművésze. Szigeti többször is járt Kanizsán, az első néhány
alkalommal még csodagyermek-korában, amikor édesapjával együtt itt, Blumenscheinéknél lakott és hangversenyein Hedvig kísérte
zongorán. Egyik látogatása után nem sokkal Londonba ment vendégszerepelni, és
erre készülve a ház úrnője néhány angol nyelvleckét adott neki, amit az
ekkor nem egészen 13 éves csodagyerek kedves levélben köszönt meg az "Édes
Hedvig néni"-nek...
Három évtizednyi "művészélet" után
áldozott le a Blumenschein-palota zenei csillaga.
1932-ben a házaspár eladta az épületet és elköltöztek. E történet mögött
egyrészt az állhatott, hogy talán egészségük (vagy valamelyikük egészsége)
hanyatlott, de minden bizonnyal része volt benne annak is, hogy a vagyonuk
megcsappant. Mint később a Zalai Közlöny írta, ők sosem gondoltak
magukra, viszont sokat jótékonykodtak; úgy látszik, a férj sem lehetett ügyes
kereskedő, vagy a világválság tett rosszat az üzletnek...
Mindenesetre 1932-ben az akkor már hatvanas éveinek végén járó, s a városban
kedvesen csak "Blumi néni"-nek szólított Blumenschein Vilmosné és férje összecsomagoltak és
leányukhoz, Klárához költöztek Óbudára. Innét már nem sokáig váratott magára a
vég. Először a férj hunyt el, alig három hónappal Nagykanizsáról való
kiszakadásuk után. Hamarosan, 1933. június 4-én Blumi néni is követte. A Zalai
Közlönyben a házaspárt jól ismerő Villányi Henrik írt róla nekrológot
- búcsúzzunk ezzel az írással a régi Kanizsa egyik jelentős
hölgyétől:
Az épület további története szinte a magyar történelem
tükre: a békeidőkben egy orvos tulajdona volt, majd az 1950-es években az
Államvédelmi Hatóság székhelyeként félelmetes hírnevet szerzett. Aztán 1956.
november 1. és 4. között itt működött a nemzetőrség. Ma újra
nyugalmas lakóház; méreteihez és a lehetőségekhez képest egészen jó
állapotban van - sőt, kifejezetten dicséretesnek mondható, ahogyan lakói
igyekeznek megóvni és karbantartani. Jó lenne, ha minél többen megismernék
történetét s vele Nagykanizsa zenetörténetének egyik kis darabját is.