Helyezzük előtérbe a zenei oktatást!
Beszélgetés
Sapszon Ferenccel
Érdekeltté kell tenni az igazgatókat abban, hogy
minden iskolának legyen énekkara, olyan iskolák kellenek, ahol a mindennapos
testnevelés mellett mindennapos léleknevelés is folyik a zene eszközeivel –
mondta lapunknak a tegnap Kossuth-díjjal kitüntetett Sapszon
Ferenc. A karnagy, zeneszerző, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola
alapítója és művészeti vezetője a Kodály-módszerről, az
énektanítás helyzetéről és a terveiről is mesélt a lapunknak adott
interjúban.
– Hogyan látja a Kodály-módszer jelenlegi helyzetét?
– Nagyon jól átgondolt, és ahol valóban alkalmazzák, jól bevált nevelési
koncepció. Nemcsak egy zenetanítási mód, hanem a teljes személyiség átgondolt
fejlesztése a zene erejével. Nem azért van rá szükség, hogy zenészeket, hanem
hogy érett embereket neveljünk. Ha fontos lenne, hogy kivé növekszik egy
gyermek, akkor jelentőssé válna a Kodály-módszer újrafelfedezése és minél
több helyen való alkalmazása. Úgy látom, itthon nem igazán ismerjük, és sajnos
elenyészően kevés helyen törekednek a megvalósítására.
– Külföldön ismertebb és elismertebb volna?
– Egyre lelkesebb felfedezői és csodálói a módszernek, és sok helyről
tudunk, ahol igyekeznek bevezetni, különböző elemeit alkalmazni.
Ugyanakkor ez minket nem vigasztal, mert valójában itthon kellene megbecsülnünk
és élnünk áldásaival. Elherdálásával nem a zene ügye veszít elsősorban,
hanem a felnövekvő ifjúság, a nemzet.
– Mi a véleménye a magyarországi
zenetanítás jelenéről?
– Mivel a zenei tagozatos iskolák hetven-nyolcvan százaléka megszűnt, heti
egy lett az énekóraszám, és a valódi énekoktatásra teljesen alkalmatlanná
váltak az iskolák, jó tanárok sokasága szökött meg a pályáról. Harminc éve még
szinte minden iskolának volt kórusa, akadt olyan, amelyiknek több is. Ma sajnos
az iskolák többségében egyáltalán nem működik énekkar. A zenei analfabetizmus
természetessé vált, nincsenek örömmel együtt éneklő közösségek, az iskolák
nagy többségében nem vagy alig folyik zenei tevékenység. Árnyalja a képet
persze az a néhány kivétel, amelyet tisztelettel kell megemlítenem, ahol az
iskola felvállalja a kodályi elveket, és kiváló tanárok-karnagyok hősies
munkája nyomán minőségi zenei nevelés folyik.
– Miért lenne fontos a zenei oktatást
ismét előtérbe helyezni?
– Az énekoktatás lényege: mély, egzisztenciális kapcsolatot teremteni az emberi
szív és a zenei történés között, önfeledten rácsodálkozva találkozni valami
nagyobbal. Innentől már a maga a zene alakít minket. Ez heti egy órában
lehetetlen. A mai világ megbetegíti az emberi kapcsolatokat, a gyerekek
zaklatottan élnek, belélegzik az értékrelativizmust, az agressziót és az
egoizmust. A csak az anyagiakat hajszoló, az önző érdekeket mindenáron
érvényesítő közegből szétszórt, zaklatott, figyelemzavaros, sokszor
már érzelmileg sérült gyerekek érkeznek a tananyagközpontú iskolákba. Az
értékekben és emberben gondolkodó kodályi terv viszont gyermekközpontú
nevelőiskolákat kíván.
– Hogyan orvosolhatók a problémák?
– Elengedhetetlen az iskolai oktatás gyökeres átgondolása, olyan iskolák
létrehozása, ahol a mindennapos testnevelés mellett mindennapos léleknevelés is
folyik. Magasabb óraszámra és sok olyan iskolára van szükség, ahol naponta
énekelnek, zenei tagozatokra és kórusiskolaszerű
intézmények többféle változatára. Ez magával hozza majd a pedagógusképzés
megújítását is, az ilyen iskolákhoz szükséges énektanárok kinevelését, illetve
az ilyen szellemű nevelő közösségek létrejöttét. Alapvetően
fontos lenne érdekeltté tenni az igazgatókat abban, hogy minden iskolának
legyen énekkara.
– Iskolájában a kodályi módszereket
ötvözi a nyugati katedrálisok kórusiskoláinak hagyományaival. Ez pontosan mit
jelent?
– A nagy hagyományokkal bíró kórusiskolák az ezernégyszáz éves Schola Cantorum leszármazottai. Ezekben az iskolákban a rendszeres
liturgikus szolgálatot végző énekesek egy helyen kapnak magas színvonalú
oktatást és nevelést. Ugyanakkor értékes magyar örökségünk a kodályi
éneklő iskola, amelynek alapelvei rokonságban állnak a kórusiskolai
elvekkel, ezért nem nehéz ötvözni a kettőt.
– Milyen tervei vannak?
– Elsődlegesen a kórusiskola kiépítése foglalkoztat, hiszen iskolánk,
amely egy csodálatos sziget, máig tornaterem, ebédlő, megfelelő számú
és méretű tanterem, hangversenyterem, aula nélkül működik, és
mindezek kialakítása elodázhatatlan. Ha a tükörbe nézek, egy ősz hajú
bácsit látok, így muszáj lassan arra is gondolnom: mit hagyok magam után? Meg
kell találnom az utódjaimat. Ezenfelül sok mindent meg
kell írnom: elsősorban a kórusiskola sajátos nevelési rendszerét,
segédanyagokat, gyűjteményeket. Ez hatalmas munka. Végül segítenem kell a
magyar nevelésügyet, iskolaügyet, hogy végre alapjaiban átgondolt,
gyermekközpontú, értékátadó, teljes személyiséget fejlesztő iskolák
szülessenek. Erre, azt hiszem, a most kapott díj is kötelez.
Hrecska
Renáta
(http://magyarhirlap.hu/
2015.03.16.)
***
Pályafutásának alakulása és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola története (MMA
felvétele, 2015. III.)
(https://youtu.be/OiEz7r1x_F8)