A kincsesház kapujában
Beszélgetés Solymosi Tari Emőkével
(A
portré forrása: LFZE.HU)
A
közoktatásban alapvető strukturális változtatásra van szükség, hogy a
művészeti nevelés sokkal nagyobb teret kaphasson – vallja Solymosi Tari
Emőke zenetörténész, a Magyar Művészeti Akadémia
Művészetelméleti Tagozatának vezetője.
–Mikor
merült fel önben a konferencia ötlete?
– Tavaly
nyáron, amikor megalakult a Magyar Művészeti Akadémia (MMA)
Művészetelméleti Tagozata, már az egyik legelső tagozati ülésen
javasoltam ezt a programot. Nagy örömömre a tagozat akadémikusai lelkesen
fogadták az ötletet. A művészeti akadémiának fontos feladata, hogy
szerepet vállaljon olyan ügyekben, amelyek az egész társadalmat érintik. A művészeti
nevelés, a művészet eszközeivel való személyiségformálás – és ezen
keresztül a
kisebb-nagyobb
közösségek harmonikusabbá tétele – az egyik legfontosabb társadalmi kérdés.
Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a csecsemőkortól az
érettségiig, és még tovább tartó művészeti nevelésnek milyen sokféle jó
gyakorlata van.
– Bár ön a
zenével áll közvetlen kapcsolatban, a konferencián több művészeti ág is
helyet kapott.
– A
művészeti akadémia nyolc különféle művészeti ágat képvisel, így az összművészeti gondolkodás a Művészetelméleti
Tagozatban is természetes. Az kétségtelen, hogy a legtöbb hasonló kezdeményezés
egy adott művészeti területre koncentrál. Ezen a konferencián a zene
mellett nagy hangsúlyt kap a népművészet, de lesz szó
fotóművészetről, filmművészetről,
építőművészetről, képzőművészetről,
színházművészetről, illetve iskolai drámajátékról is, és olyan
elméleti – például idegélettani, pszichológiai – előadásokra is sor kerül,
amelyek a művészeti nevelés hatásainak vizsgálatára vonatkozó tudományos
kutatásokról
számolnak be.
– Mennyire
törekednek a gyakorlati megoldások ismertetésére?
- Szinte
minden előadáson lesz vetítés, de többen élő művészi
produkcióval, illetve gyakorlati bemutatóval érkeznek. A Ringató programot
például valódi édesanyákkal és csecsemőjükkel mutatja be Gállné Gróh Ilona és Gáll Viktória, Gráf Zsuzsanna pedig kisebb kórust
hoz, hogy a Zeneakadémia Városmajor utcai, a Kodály-koncepcióra épülő, az
óvodától az érettségiig tartó projektjét megismertesse. Tímár Böske
néptáncosokkal és népzenészekkel érkezik. Lesz egy önálló filmprogram, továbbá
az előtérben két kiállítást is megtekinthetnek a látogatók.
– „Az élet
kincsesháza” címet adta a konferenciának. Mit üzen ezzel a Kodály-idézettel?
– A
művészetek hatalmas kincseket kínálnak nekünk, és mi bátran válogathatunk
ezekből a kincsekből. Az alcím, vagyis a Művészeti nevelés,
művészettel nevelés a közoktatásban pedig arra vonatkozik, hogy most
elsősorban azokkal a lehetőségekkel szeretnénk foglalkozni, amelyek
minden gyerek számára adottak, vagy adottak kellene, hogy legyenek, akkor is,
ha
esetleg nem olyan
családból jönnek, amelyben a szülők színházba, koncertre, kiállításra viszik,
vagy külön művészeti iskolába járatják őket. Mindenkinek meg kell
kapnia a lehetőséget, hogy részesülhessen a művészet áldásaiból.
Művészeti nevelés,
művészettel nevelés a közoktatásban
A Magyar
Művészeti Akadémia Művészetelméleti Tagozata 2015. szeptember 25-én és
26-án kétnapos konferenciát rendezett „Az élet kincsesháza” – Művészeti
nevelés, művészettel nevelés a közoktatásban címmel a
művészeti nevelésről. A szakmai program elsődleges célja annak
bemutatása volt, hogy a kisgyermekkortól az érettségiig milyen módon járul
hozzá a művészeti nevelés (művészet által történő nevelés) a
teljes emberré váláshoz. Az összesen huszonöt – élő produkcióval, illetve
kivetítéssel teljessé tett – előadás élményszerűen, a jó gyakorlatokat
középpontba helyezve kívánt hozzájárulni ahhoz, hogy a magyar közoktatásban a
közeljövőben olyan struktúraváltás történjen, melynek köszönhetően az
értékes művészetekkel való rendszeres találkozás és a művészi
önkifejezés minden gyerek és fiatal (és így minden felnőtt) életének
természetes részévé válhasson.
Megnyitó
előadásában Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
amellett érvelt, hogy egységesíteni kell a tanítható tudást az érzelmi
gazdaságot fokozó művészettel. Majd hozzátette: irreális, hogy minden
egyes művészeti ág teret nyerhet a közoktatásban, de kiváló példák is
bizonyítják, hogy lehetséges a művészet beépítése. Csépe Valéria, a Magyar
Tudományos Akadémia kutatója arról beszélt, hogy a zenei nevelés bizonyíthatóan
formálja gyermekkorban az agy még fejlődés alatt álló belső hálózatait.
Kucsera Tamás Gergely, az
MMA
főtitkára pedig az intézmény gyakorlati,
művészet-népszerűsítő szerepvállalásának ismertetése után kitért
a művészeti oktatás nehézségeire is, fontosnak tartva a tanmenet harmonizálását,
és a művészet közvetítésében joggal elvárt érthetőséget. A
főtitkár szerint nem cél a minél nagyobb számú művész képzése, cél
viszont a művészethez értő kultúremberek nevelése. Kocsis Miklós az
MMKI igazgatója kifejtette, hogy a kutatóintézet célja a kortárs alkotói
folyamatok vizsgálata, a művészet társadalmi szerepének feltérképezése, az
egyes kortárs művészeti ágak egymásra hatásának elemzése, valamint a művészeti
oktatás módszertani lehetőségeinek felderítése.
A konferencián
elhangzott előadások elsősorban a zenében, a népzenében, néptáncban
és a képzőművészetben rejlő nevelési lehetőségeket járták
körül, de voltak előadások a drámajáték, az építő-, a film- és a
fotóművészet területéről is. Szó esett a művészeti nevelés neurológiai
és pszichológiai hátteréről, és több előadás témája volt a hátrányos
helyzetű gyerekek és fiatalok művészeti nevelése. A konferenciát
diákok alkotásaiból összeállított képzőművészeti és fotókiállítás is
kiegészítette.
(Forrás:
Magyar Nemzet - 2015. 09. 25. /MMA 89. Hírlevél)