SZABÓ BALÁZS
GEORGE ENESCU ERDÉLYI
HANGVERSENYEINEK REPERTOÁRJÁRÓL
(1921–1943)
In memoriam George Enescu
(1881–1955) – a művész halálának 60. évfordulójára
George Enescu a román zene történetében játszott szerepét – nem véletlenül
– Bartók a magyar zenetörténetben elfoglalt pozíciójához szokás mérni. Nos, az
ugyanazon évben született két mester pályája azonos és eltérő vonásokat
egyaránt mutat: a komponálás, a folklór iránti érdeklődés, a koncertezés
és a tanítás mindkettőjük életében fontos terület; míg azonban Enescu nagy és imponáló felelősséggel viselt szerepet
vállalt hazája zenekultúrájának fejlesztésében és irányításában, addig Bartók
zárkózott személyiségétől az ilyen típusú aktivitás távolabb állt.
Enescu közvetlen, őszinte
személyisége, briliáns intelligenciája és csodálatos zenei képességei számos
tisztelőt és barátot szerzett neki a világ minden táján. A magyar zenei
élet jelesei közül jó kapcsolatokat ápolt Dohnányival (játszottak is együtt),
valamint Kodállyal. Bartókkal egyszer találkozott: 1924. október 20-én
Bukarestben az Újságírók Szakszervezetének Palotája adott helyet annak a Román
Zeneszerzők Társasága által rendezett Bartók-estnek, melynek műsorán
az 1. vonósnégyes, a Kolindák és néhány máramarosi román
dal mellett a 2. hegedű-zongoraszonáta előadásában egymás oldalán
léptek pódiumra.[1]
Jóllehet a koncert vitathatatlan sikert aratott, a sokat ígérő kezdet után
a két zeneszerző között végül nem alakult ki közelebbi viszony. Pedig
Bartók a közös produkció után nagy reményeket fűzött zenéje Enescu általi propagálásához, mint az Universal
Edition vezetőjének írott leveléből
kiderül:
„Ich
habe unlängst in Bukarest die Gelegenheit gehabt, mit dem ausgezeichneten Violinvirtuosen Enescu meine 2. Violinsonate öffentlich zu spielen; ich
gab ihm mein
Exemplar der beiden Violinsonaten […] meiner Ansicht nach kann
Enescu viel für diese Werke
tun.” [2]
Enescu zenész- és
hegedűs-habitusa, valamint a román népzenére vonatkozó speciális tudása
alapján valóban a két Bartók-szonáta elsőrangú interpretátora
lehetett volna: sajnos nincs arra vonatkozó adatunk, hogy műsorára vette
volna a műveket.
A koncert után
mindenesetre ő is udvarias elismeréssel nyilatkozott Bartók
művészetéről:
Bár egyesek
meglehetősen nyersnek találják, Bartók nagy mester.
Esztétikája, a ritmus, a színkezelés nagyon hasonlítják Schönberghez és
különösen Stravinskyhoz. Mindez nem zárja ki, hogy
konstruktív legyen. Nagyszámú népdal összegyűjtésével hatalmas szolgálatot
tesz hazánknak.[3]
* * *
A két zeneszerző
előadóművészi tevékenységét vizsgálva markáns különbségként
jelentkezik, hogy míg Enescu fő hangszere, a
hegedű mellett dirigensként és zongoristaként is rendszeresen pódiumra
lépett, addig Bartók (egyetlen karmesteri szereplését leszámítva – 1909. január
2-án Berlinben vezényelte el 2. szvitje Scherzo tételét) kizárólag a
zongorázásra összpontosított. Hangszeres repertoárja jóval kisebb is volt, mint
univerzális tehetségű kollégájáé – ám műsorainak felépítése is más.
Míg a pályakezdés éveiben programján népszerű virtuóz művek (például
Liszt Spanyol rapszódiája) is szerepeltek, addig az érett mester már
látványosan elkerülte ezt az irodalmat, a „nagy zenéket” állítva hangversenyei
középpontjába. Nem mellékesen: Bach, Mozart vagy Beethoven művei mellett –
amíg fel nem nőtt melléje egy fiatal, felkészült és elkötelezett
művészgeneráció – a maga és Kodály, valamint jelentős külföldi
kortársai (többek között Debussy, Ravel, de Falla, Richard Strauss, Ernest
Bloch, Szymanowski, Schoenberg
és Stravinsky) darabjainak megszólaltatását is magára vállalta a magyar
pódiumokon. Enescu ezzel szemben több évtizedes
karrierje során mindvégig „professzionális” hegedűművészként járta a
világot: ennek megfelelően Bach szólóhegedűre írott szonátái és partitái, Mozart, Beethoven és Brahms hegedűversenyei
és hegedűszonátái vagy a kortársak hegedűzenéje és saját, a román
folklórt mesterien feldolgozó kompozíciói mellett folyamatosan kézben tartotta
a Paganini, Wieniawski, Kreisler
fémjelezte csillogó virtuóz repertoárt is.
Az már nagyszerű
előadói kvalitásait minősíti, hogy e zenei tartalom szempontjából
csekélyebb súlyú kompozíciókat is a „nagy zenék” színvonalán tolmácsolta.
Enescu előadóművészi
tevékenységének minden részletre kiterjedő feldolgozásához sajnos nem
állnak rendelkezésre a szükséges adatok, ám egy reprezentatív, a repertoár
egészének belső arányait felvillantó összefoglalásra mégis
lehetőséget ad Pintér Lajos George Enescu
erdélyi hangversenyei (Bukarest: Kriterion
Könyvkiadó, 1981) című, kiváló, recenziókat és interjúkat is tartalmazó
dolgozata. E kötet szolgál az 1921 és 1943 között Erdély 19 városában
lebonyolított 21 turné, 126 hangverseny repertoárjának itt következő elemzéséhez,
mely természetesen nem lehet teljes, de az elhangzott darabokról, a
műsorok összeállításának koncepciójáról reményeink szerint mégis helytálló
képet ad.
Enescu látható gonddal
válogatott össze egymáshoz stílusban és hangszeres szempontból is jól
illeszkedő kompozíciókat, melyekből állandó műsorokat
szerkesztett: e „sablonokban” mind nagy zenei értékű, terjedelmesebb
kompozíciók, mind látványos, a hangszeres virtuozitást reprezentáló
előadási darabok arányosan képviseltettek, tehát minden közönségréteg
számára szolgáltak hallgatnivalóval. Egy tipikusnak mondható összeállítás
rendszerint a barokktól a kortárs zenéig ívelt, középpontjában egy-egy nagy
versenyművel vagy szonátával, ezek köré rendezve el több kisebb,
különböző karakterű előadási darabot.
A vizsgált
időszakban több ilyen „modell” is váltotta egymást, rövidebb-hosszabb
időszakokra érvényesen. E jól funkcionáló összeállításokon azután Enescu csak kisebb-nagyobb mértékben módosított az évek
során; „elfáradásuk” után újabb, hasonló elveken alapuló programot készített. E
műsorok függetlenek maradtak a közreműködő személyétől: a
jelek szerint a zongoristáknak kellett Enescuhoz
igazodni, s betanulni a mester által meghatározott műveket. Két évtized
alatt mindössze négy zongoraművésszel lépett fel Erdélyben: kiemelkedik
közülük az 1921–31 között állandó kísérőjeként a recenziók tanúsága
szerint vele szinte együtt lélegző Nicolae Caravia.
1936 után rendezett koncertjein Ion Dobrogheanu-Gherea
és I. Filionescu voltak partnerei. Egyszeri alkalomként,
1929. december 4-én rendezett marosvásárhelyi koncertjén László Árpádot, a
helyi zeneiskola művésztanárát kérte fel közreműködésre Beethoven
F-dúr „Tavaszi” szonátája (op. 24) előadásához. Lászlóhoz egyébként baráti
szálak fűzték,[4]
ahogy egyéb területeken is fontos volt számára a jó személyes kapcsolat: több
mint négy évtizeden át ugyanaz a menedzser (Cohen) intézte ügyeit.
Mindazonáltal Enescu több programot is képes volt szükség esetén
párhuzamosan fejben-kézben tartani, hiszen egy városban adandó több hangverseny
esetén soha nem játszotta kétszer ugyanazt a műsort. A művek pontos
beazonosítása, a megszólaltatások pontos száma sajnos az adatok töredékessége
miatt nem lehetséges: ám érdemes áttekinteni az egymást követő években pódiumra
vitt összeállításokat.
1921
Nardini: Szonáta / Beethoven:
Románc / Couperin-Kreisler: Chanson Louis XIII et Pavane / Novácek: Perpetuum
mobile / Sarasate: Spanyol tánc
1922–1923
Händel: D-dúr szonáta /
Beethoven: G-dúr románc op. 40 / Vitali: Ciaccona / Saint-Saëns: A-dúr
hegedűverseny op. 20 / Saint-Saëns: Bevezetés és
Rondo capriccioso op. 28 / Couperin-Kreisler: La Précieuse /
Francoeur-Kreisler: Sicilienne
et Rigoudon / Tartini-Kreisler:
Variációk egy Corelli-témára
1923
Tartini: Ördögtrilla-szonáta / Vieuxtemps: Ballada és polonéz
op. 38 / Brahms: Hegedűverseny op. 77 / Sarasate:
Zigeunerweisen op. 20
Nardini: e-moll
hegedűverseny / Beethoven: A-dúr „Kreutzer”
szonáta op. 47. / Bruch: Hegedűverseny
1926
Bach: e-moll szonáta / Mozart-Kreisler: G-dúr rondó (a Haffner-szerenádból
K250) / Leclair-Kreisler:
Tambourin / Ysaye:
Chant d’Hiver (Téli dal) / Chausson: Poéme op. 25 / Zarzycki: Mazurka / Sarasate:
Habanera
1927
Bach: e-moll szonáta / Mozart-Kreisler: G-dúr rondó (a Haffner-szerenádból
K250) / Ysaye: Chant d’Hiver
(Téli dal) / Beethoven:
Románc / Couperin-Kreisler: Chanson Louis XIII et Pavane / Ravel: Tzigane
Jacques-Dalcroze: Poéme
/ Ravel: Kaddish / Debussy: Minstrels
/ Wieniawski: Moszkvai emlék op. 6 /
Beethoven: A-dúr „Kreutzer” szonáta op. 47
Händel: A-dúr szonáta /
Mozart: D-dúr hegedűverseny K271a / Leclair-Kreisler:
Tambourine / Scărlătescu:
Bagatell román stílusban
/ Sarasate: Habanera
1928–1929
Veracini: e-moll szonáta
/ Saint-Saëns: Havanaise
op. 83 / Corelli: La Folia / Pugnani-Kreisler:
Menüett /
Beethoven: A-dúr „Kreutzer” szonáta op. 47
Saint-Saëns: h-moll
hegedűverseny op. 61 / Franck: A-dúr szonáta / Nottara: Siciliana / Scărlătescu: Bagatell román stílusban / Dvorák-Kreisler:
Largo / Sarasate: Zigeunerweisen op. 20
1930
Händel: D-dúr szonáta /
Schumann: d-moll szonáta op. 121 / Leclair: Sarabande és Tambourin / Vitali: Ciaccona / Dvorák: Humoreszk / Tartini-Kreisler:
Variációk egy Corelli-témára
1936
Bach: e-moll szonáta / Saint-Saëns: Bevezetés és Rondo capriccioso op. 28 / Chausson: Poéme op. 25 / Ravel: Tzigane /
Bach: h-moll partita
Nardini: Hegedűverseny / Gaubert: Fantázia / Mozart: Andante, Menüett és Rondo (a Haffner-szerenádból K250)
/ Beethoven: A-dúr „Kreutzer” szonáta op. 47
Beethoven: Szonáta /
Mozart: D-dúr hegedűverseny K271a / Bach: Chaconne
/ Szymanowski: Szökőkút / Pugnani-Kreisler:
Preludium és allegro
Az 1937–1938-as években Enescu – immár új zongoristákkal az oldalán – régebbi
műsorainak részben átalakított változataival jelentkezett.
1937
Händel: D-dúr szonáta /
Bach: Preludium és fúga / Corelli: La Folia / Beethoven: Románc / Fauré:
Andante / Szymanowski: Szökőkút / Debussy: Minstrels / Scărlătescu: Bagatell
román stílusban
1938
Händel: A-dúr szonáta /
Beethoven: F-dúr románc op. 50 / Bach: E-dúr partita
BWV 1006 / Gaubert: Fantázia / Debussy: Minstrels / Vitali: Ciaccona / Schumann: d-moll szonáta op. 121 / Tartini-Kreisler: Variációk egy Corelli-témára
Látható, hogy a 20.
század első felének hangversenygyakorlatban egyébként elfogadott módon programján versenyművek is szerepeltek –
zongorakísérettel. Ez a megoldás a kisebb erdélyi városokban praktikus volt,
hiszen így zenekar hiányában is megszólalhattak a darabok. A nagyobb helyeken
viszont valószínűleg nem művészi koncepció, hanem kényszer szülte e
szituációt: mivel hangversenyei rendkívül sűrűn követték egymást, s
nem egyszer előfordult, hogy a koncert helyszínére csak a fellépés napján
érkezett meg, zenekarral való alapos próbákra aligha volt lehetősége. Ez
lehet a magyarázata, hogy zenekari kísérettel a vizsgált időszakban csupán
egyszer játszott: 1923. november 12-én, Brassóban Brahms D-dúr
hegedűversenyét (op. 77) adta elő. Karmesterként (nyilván ugyanezen
okokból) is csak három alkalommal lépett az erdélyi közönség elé: az előbb
említett brassói koncerten a Brahms-versenymű után a zenekar karmestere,
Paul Richter Kárpáti szvitjének ősbemutatóját dirigálta. 1931. december
10-én, Kolozsvárott (miután 8-án és 9-én két különböző műsorú
hegedűestet adott!) egy Beethoven-szimfóniát és
saját kompozícióit vezényelte; végül 1937. október 16-án, ugyanitt hasonló
körülmények között (két hegedűest melletti harmadik fellépésén) Mozart
C-dúr „Jupiter” szimfóniáját (K551), Beethoven 6. F-dúr „Pastorale”
szimfóniáját (op. 68) és Wagner A nürnbergi
mesterdalnokok című operájának előjátékát szólaltatta meg az Opera
zenekara élén.
A vizsgált
program-modellekben szereplő, sokat játszott darabokon kívül természetesen
még néhány, alkalomszerűen elhangzott hegedűmű is felbukkan a
műsorokban: például Lalo Spanyol szimfóniája
(op. 21 – Enescu egyik legpompásabb
repertoár-darabja), vagy Hubay egyik Csárdajelenete. Állandóan visszatérő
ráadásszámként szerepelt viszont Bach Air-je
(feltehetően mára már a repertoárból joggal kikopott G-húros átiratában)
és Fauré Bölcsődala. Érdekes, hogy Enescu e darabokkal mintegy meditatív-elégikus
atmoszférában csendítette ki hangversenyeit, ahelyett, hogy mutatós
bravúrszámokkal fokozta volna tovább sikerét!
Különleges figyelmet
érdemelnek azok az esték, ahol valamely magasabb cél érdekében koncepcionális
változtatásokat hajtott végre a kialakult sablonokon. 1927. január 16-án,
Nagyváradon (január 13-án és 14-én két „modell-programot” bemutató koncert
után) kivételes zenei eseménnyé nőtt a harmadik koncert: Jacques-Dalcroze Hegedűversenye, Ravel és Debussy
egy-egy műve (Kaddish és
Minstrels – utóbbi átiratban),
valamint Wieniawski Moszkvai emléke után Bach Chaconne-jával folytatódott, majd Enescu
román motívumokra épült III. hegedű-zongoraszonátájának (op. 25)
bemutatójával fejeződött be a nagysikerű hangverseny.
Hasonló különleges, a
látványos virtuozitást ezúttal teljességgel nélkülöző programot játszott
egy hónap múlva, 1927. február 13-án Temesvárott,
ahol szintén három koncertet adott (február 10., 11.
és 13.). A harmadik hangverseny két „sablon” után újabb különleges
összeállítással örvendeztette meg a publikumot: a már említett Ravel- és
Debussy-művek és az újra műsorra tűzött Enescu-szonáta
mellett a Mester halálának 100. évfordulója előtt tisztelegve
nagyszerű előadásban szólalt meg Beethoven D-dúr hegedűversenye
(op. 61).
Az erdélyi hangversenyek
többségének programja mindazonáltal az előre meghatározott keretek között alakult,
s nincs rá ok feltételezni, hogy Enescu más elveket
követett a világ jelentős zenei centrumaiban
adott koncertjei esetében. A helyszínek kiválasztásában ugyanakkor bizonyos
terv szerint járt el, ahogyan ezt 1930 novemberében, egy budapesti hangversenye
előtt a Pesti Naplónak adott interjúban kifejtette:
Rengeteget utazom és
hangversenyezem. A hangverseny számomra a gyakorlat óráit jelenti, mielőtt
egy-egy nagyobb városban hangversenyezek, két-három kisebb városban játszom,
hogy megfelelő lendülettel és forrósággal léphessek a nagyváros közönsége
elé.[5]
* * *
A sajtóvisszhangokat
böngészve megállapíthatjuk, hogy Enescu hangversenyei
kiemelkedő zenei eseménynek számítottak a korabeli koncertéletben. A
vizsgált időszak kritikái a legteljesebb elismerés hangján számolnak be
fellépéseiről, melyeken a rendkívül sokat szereplő művész szinte
soha nem mutatta a fáradtság, indiszponáltság jeleit. Ez különösen is
figyelemre méltó a 30-as évek második felében adott koncertjeivel kapcsolatban,
hiszen súlyos szívinfarktusa 1935-ben átmenetileg visszavonulásra
kényszerítette a dobogóról. Visszatérése után azonban újult erővel
folytatta a hangversenyezést, szemernyit sem engedve programjai zenei-technikai
igényeiből. Játékának magasrendű zeneisége, ihletettsége pedig egyre
fokozódó elmélyültséggel párosult – egy varázslatos muzsikus és hegedűs
utánozhatatlan kisugárzású játékának élményével ajándékozva meg hálás
közönségét.
[1] Bartók Béla ifj. Apám életének krónikája (Budapest: Zeneműkiadó, 1981)
221. A hangversenyről szóló kritikákat l. Demény János. „Bartók Béla
művészi kibontakozásának évei. Bartók Béla megjelenése az európai
zeneéletben (1914–1926)” In: Zenetudományi
tanulmányok VII., Szabolcsi Bence és Bartha Dénes szerk. (Budapest: Akadémiai
Kiadó, 1959) 314–316. A hangversenyről bővebben írt László Ferenc vö.
László Ferenc. „Bukarest, 1924. október 20. Bartók Béla szerzői estje” In: Zenetudományi dolgozatok 1995–1996, Gupcsó
Ágnes szerk. (Budapest: MTA Zenetudományi Intézete, 1997), 235–242.; László Ferenc. Bartók markában. Tanulmányok és cikkek
(1981–2005) (Kolozsvár: Polis Könyvkiadó, 2006)
80–90.
[2] László Ferenc: Bartók markában. Tanulmányok és cikkek (1981–2005)
(Kolozsvár: Polis Könyvkiadó, 2006) 88. „Nemrégiben
Bukarestben lehetőségem nyílott rá, hogy a kiváló hegedűvirtuózzal, Enescuval nyilvánosan is eljátsszam 2.
hegedűszonátámat; odaadtam neki a két hegedűszonáta nálam lévő
példányát […] nézetem szerint Enescu nagyon sokat
tehetne ezekért a művekért.”
[3] László Ferenc: Bartók markában. Tanulmányok és
cikkek (1981–2005) (Kolozsvár: Polis Könyvkiadó,
2006) 88.
[4] Pintér Lajos: George Enescu erdélyi hangversenyei
(Bukarest: Kriterion Könyvkiadó, 1981) 101–103.