Szoboravatás ÁDÁM
JENŐ EMLÉKÉRE SzigetszentmiklósoN
Kevés
olyan találó szobor készült Ádám Jenőről, amely ennyire tükrözi a
zeneszerző szuggesztivitását, lendületes vezénylését, magával ragadó
előadói készségét. Zsin Judit
szobrászművész alkotása 2015 júniusára készült el, a szobor felavatására
pedig október 9-én került sor. Kültéri szobor lévén az új iskola előtti
területen helyezték el a félalakos szobrot, amely az éppen vezénylő Ádám
Jenőt ábrázolja karmesteri pulpituson.
Az iskola vezetése úgy gondolta, hogy méltóképp szeretné megünnepelni
ezt az eseményt, így meghívta az ország összes Ádám Jenő nevét viselő
intézményt és kórust. Közülük négyen képviseltették magukat, három iskola pedig
produkcióval is gazdagította az ünnepi műsort.
Az
avatás a szobor mellett kezdődött kint a szabadban, ahol a zeneiskola
fúvós zenekara és a Máté János Református Énekkar Ádám Jenő műveket
játszott Villányi Andrea vezetésével, valamint meghallgathattuk névadónk
kedvenc, szomorú népdalát, az Én ültettem a cédrusfát
kezdetűt népzenetanárunk, Juhász Kitti előadásában. Az alkotást Zsigmond Attila, a Budapest
Galéria címzetes főigazgatója méltatta (ld. alább), majd Szalkay László református lelkész avató
beszédét hallhattuk. Ezután került sor az iskola új hangversenytermében az
ünnepi hangversenyre.
A helyi
zeneiskola rézfúvós kvartettje Ádám Jenő: Luther Márton zsoltárral kezdte
a műsort, majd az igazgatónő, Regősné Nyirő Ildikó köszöntötte a résztvevőket.
Az egyik
vendég iskola, az Újbudai Ádám Jenő Általános
Iskola 50 tagú gyermekkarának tisztán csengő előadásában
gyönyörködhettünk Alpárné Baranyai Rita, Szalay
Katalin karnagyok és Czirfuszné Zapotoczky
Csilla zongorakísérő vezetésével.
Névadónkról
a debreceni kántus Liszt Ferenc díjas karnagya, Berkesi
Sándor emlékezett meg, idézve a zeneszerző megszívlelendő tanácsait a
zenetanításhoz és visszagondolva névadónk rögös életútjára. A nyitóbeszéd után
a helyi zeneiskola növendékei következtek: Raffai Péter zongorán (Tóthné
Császár Ildikó növendéke), Svajka Lázár trombitán (Zsirmon Zsolt növendéke), Pintér Gergő (Orosz László
növendéke) pedig hegedűn mutatta be hangszertudását a nagyérdemű
közönségnek, akik között dr. Szőnyi Erzsébet zeneszerző asszonyt és dr.
Márkusné Natter-Nád Klárát is köszönthettük.
A
Ferencvárosi Ádám Jenő Zenei Alapfokú Művészeti Iskola zongora
tanszakát egy négykezes darabbal képviseltette Baczkóné
Tari Tina és Minar-Bacsó Judit tolmácsolásában,
valamint az ütő tanszak képviseletében Donyec István xilofonon játszott.
Az est
keretét egy felnőtt kórus adta meg, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei
Karnagyok Kamarakórusa Ádám Jenő műveket énekelt, vezényelt Vajna
Katalin.
A
koncert utáni állófogadáson a pohárköszöntőt követően lehetőség
volt gratulálni a szereplőknek, felkészítőknek illetve tapasztalatot
cserélhettünk a testvériskoláinkkal a mindennapi gondjainkról, örömeinkről.
Jó alkalom volt ez a rendezvény arra, hogy ezek az intézmények végre közelebb
kerüljenek egymáshoz, felújítsák a régi kapcsolatokat.
Kincses Edit
Zsigmond Attila, a
Budapest Galéria címzetes főigazgatójának avató-beszéde:
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Kedves Diákok!
Az iskola névadója előtt tisztelgünk, a végtelenül
sokoldalú zenészre emlékezünk most is, amikor emlékháza és síremléke után ez a
fontos iskola
felvette - viseli a nevét, és méltó módon egy
kitűnő kortárs szobrász jelentős művészi értékű
alkotásával gazdagodott.
Örömünnep a mai a javából, a zene és a szobrászat
kettős közös ünnepe. Bizonyára remek érzés lehet minden szigetszentmiklósi
polgár számára, hogy az előbb falu, majd város ilyen jeles szülöttekkel
büszkélkedhet. Két magyar művész, akik nemzeti zenei és szobrászati
anyanyelvükön, anyanyelvünkön fejezik ki érzéseiket és gondolataikat.
Figyelemreméltó, kitűnő gondolat, hogy Ádám
Jenő itt ezen a központi helyen köszönti minden nap az iskolába
érkezőket, jellegzetes derűjével és lendületes karmozdulatával akár
ölelve a tanárokat, diákokat és szülőket egyaránt. A köszöntöttek pedig a
folyamatos emlékezéssel és a példa újra meg újra tanulásával hálálják meg azt
naponta.
Alighanem Ádám Jenőt ebben az iskolában különösen nem
kell bemutatnom.
Mindössze értékelni, méltatni bátorkodom a
képzőművészet embereként a jeles zeneszerzőt, a kiváló,
elsősorban oratóriumi karnagyot, a nagyhatású karvezetőt, a korrepetítort - sokszor egy-egy mű bemutatása
alkalmával mindhárom szerepben-, a népdal gyűjtőt, a zenetudóst, a
magyar zenét itthon és külföldön egyaránt sikeresen népszerűsítőt és alighanem a legfontosabbként a
korszakos jelentőségű, meghatározó hatású zenepedagógust.
A zenepedagógust, a ”magyar metódus” kidolgozóját,
mesterével, Kodály Zoltánnal együtt. „Kodályé a vízió, a zene
és ezen belül a népzene általi nagy nemzetnevelő koncepció, Ádámé pedig a
didaktika, a tanítási gyakorlat kidolgozása: a kettő szorosan
összetartozik, egyik sem létezik a másik nélkül.”(idézet Székely Miklóstól) Kodály
látta,hogy Ádám Jenő ismeri a gyermekek lelkét, észjárását, képességük
pontos határát, mint mondta : „szerencsésen egyesíti magában a legmagasabb
zenei képzettséget a népiskolai gyakorlat közvetlen tapasztalatával.”
Máig őrzött személyes élményem Ádám Jenő, a zenét,
beleértve népzenét, az éneklést is népszerűsítő televíziós műsor
sorozata. Megragadott előadásainak szuggesztivitása, a zenéért
lelkesedő, gyakran mosolygó derűs lénye, nagyhatású
metakommunikációja és az, hogy az előadások - kórusban éneklő
gyermekként - számomra is érthetőek és bizonyára ezért érdekesek voltak.
Úgy vártam a következő előadást, mint ma sokan a szappanoperákat.
Ajándékként élem meg, hogy ma itt a róla készült szobrot
méltathatom.
Itt állunk Zsin Judit
kitűnő Ádám Jenő emlékszobra előtt és ebből az
alkalomból is köszönthetjük a mai magyar kortárs szobrászművészet méltán
ismert és elismert jeles alkotóját.
Művei már
eleddig is kivívták az értékükön a megbecsülést : Önök
is biztosan találkoztak már a szigetszentmiklósi óvoda falán a Szent István
vagy az ugyancsak szigetszentmiklósi iskola folyosóján látható József Attila
domborművével, míg Mosonmagyaróvár Gyurkovics Tiborról mintázott remek
portréjával, Budakeszi pedig Vallus Pál mellszobrával
büszkélkedhet. Budapest, Kondor Béla – a festő egyéniségét
nagyszerűen megmutató – érzékeltető portré szobrával, és a koreai
himnusz szerzőjének Ahn Eak-tai
-nak emlékszobrával gazdagodott általa, valamint a
budai vároldalban Babits Mihályról kitűnően mintázott domborműve
jelöli a költő utolsó otthonát. És nem feledkezhetünk meg a szentendrei
Ferences Gimnázium érzékenyen és hittel megformált Golgota jeleneteiről
valamint személyes kedvencemről, a Mándy Iván portréról sem.
A szobrászat – bárki beláthatja – nem elbeszélő
műfaj, az emlékmű vagy emlékszobor pedig különösen nem az. A lehető legjellemzőbb, a szinte
jelképpé sűrűsödött lényeg érzelmi - gondolati és szobrászati
megragadása lehet csak a siker záloga. És ha ehhez tehetség, érzékeny és
gondolkodó kompozíciós képesség, kitűnő mintázni tudás és állíthatóan
remek karakterérzék párosul, az már maga a teljes siker.
Itt állunk hát Zsin Judit Ádám
Jenő szobra előtt és közösen megállapíthatjuk, hogy a siker nem
maradt el. Sikerült megragadnia a karmester figurában a lehető legjellemzőbbet,
az összegzőt, amely asszociációk sorával Ádám Jenő sokszínű
zenei munkásságát, eredményeit e jelképes kompozíciós mozdulattal segíti
megérteni. Az expresszív, ugyanakkor szigorú kompozíció - az egyebek mellett
rendkívül kifejező mozdulatokkal vezénylő és magyarázó sokoldalú
zenész -, elsőre megfigyelhető személyiségjegyenkénti megjelenítése
telitalálat. Az átszellemült karmester
jobb karja szinte megnyújtva a pálcával és balkezének finom gesztusa
mint ellentét a zene szárnyalásáról szól, ebben is a zenére int és irányt mutat
egyszerre.
Szellemes és szép ötlet a félszobor
karmesteri pulpitusra emelése és a hátnézet plasztikai megoldása a frakk
szárnyaival.
És megkoronázza a szobrot az ez alkalommal is a rendkívül
kifejező, karakteres remek portré, a derűjében és átszellemültségében
is szigorú nagy formátumú zenész sokféle arca egy mosolyban egyesítve.
Szívből gratulálok az alkotó Zsin
Juditnak életműve újabb kitűnő darabjához és szeretném elismerni
az önkormányzat és az iskola mecenatúráját, amellyel lehetővé tették a
szobor megvalósulását.