A tehetségkönyvtár új kötete
A kötet szerkesztője Polonkai Mária
A könyv ingyenesen letölthető ITT.
Az olvasó egy 10 tanulmányt tartalmazó kötetet tart a
kezében.
A Magyar Géniusz Program és a Tehetséghidak Program megvalósulása
során a MATEHETSZ több olyan kötetet adott ki, melyek segítették az elméleti
szakembereket, pszichológusokat, a különböző képességek fejlesztésével
foglalkozó pedagógusokat, szülőket, tanulókat eligazodni a
tehetséggondozás sokféleségében, vagy elméleti alapozással támogatták a jobb
eredmények elérését. Jelen kötetet az hívta életre, hogy a pedagógusok szívesen
vettek részt a MATEHETSZ által szervezett továbbképzéseken, és ott mindig nagy
érdeklődéssel fogadták a gyakorlatban megvalósított programok bemutatását,
az intézményi tehetséggondozás általános kérdésein túl is szívesen ismerkedtek
meg a pedagógus tehetséggondozó munkáját segítő módszerekkel, eszközökkel,
különböző szervezeti formákkal.
A kötet első részében Bíró Gábor tanulmánya az
intézmények tudatos tehetséggondozó munkáját mutatja be, amelyben a
vezetőnek óriási feladatai vannak. Ezt a munkát a köznevelési rendszerben az
utóbbi időben megjelenő különböző elemek – Nemzeti Tehetség
Program, a jogszabályi környezet változása, a pedagógusok előmeneteli
rendszere – jelentősen befolyásolták. A szerző markánsan
megfogalmazza, hogy a tehetséggondozásnak pedagógiai-szakmai szerepeket magáénak
tudó vezetőkre van szüksége, az intézményben pedig – amit a
tehetséggondozó szakirodalom régen mond – olyan stratégia kell, amely segíti a
tehetséggondozó rendszer tervezését, szervezését, működtetését és állandó
fejlesztését. Tanulmányának második részében a szerző rámutat, hogy a
vezető stílusának, attitűdjének fejlesztésére, valamint a szereplők
képességeinek alakítására energiát kell fordítani.
Csörszné Tar Enikő tanulmányában folytatja az előzőekben
megkezdett mondanivaló kibontását egy konkrét intézmény nevelési programjának
és gyakorlatának példáján. Bemutatja a tudatosan tervezett tevékenységet,
amelyben építenek a múltra, s meg kívánnak felelni a jelen kihívásainak is.
Természetesen soha nem tévesztik szem elől az eredményességre való
törekvést, a tanulók sokféle tevékenység által történő fejlesztését, a
pedagógusok kiváló, elkötelezett munkájának bekapcsolását a tehetséggondozásba.
Ahogy a hosszú távra megfogalmazott intézményi
stratégia, úgy a pedagógusok mindennapi tehetséggondozó munkája is megkívánja a
tehetséggondozó programok jól átgondolt, szakmailag megalapozott tervezését.
Polonkai Mária írása ehhez kíván segítséget nyújtani a pedagógusoknak, a tehetséggondozó
programot összeállító szakembereknek, hogy azt a célt sikerüljön
megvalósítaniuk, amelyet kitűztek maguknak a munka megkezdésekor. Tóth
Tamás tanulmányában bemutatja, hogy az intézményi tehetséggondozó munka hosszú
távú tervezésén, a programokhoz készített programterveken, valamint az
intézményben megvalósított programokon túl a tehetséggondozásban rendkívül fontos
a kollégium feladatrendszerében rejlő sokszínű munka. A személyiség
és az emocionális biztonság figyelembevétele, a rugalmas és gazdag
eszközrendszer, a változatos tanulási formák, a sokszínű értékelési
rendszer, az ingergazdag környezet, a pedagógusok
magas szintű szakmai felkészültsége elengedhetetlenül szükségesek az eredményes
tehetségfejlesztő munkához.
A kötet második része a pedagógusok tehetséggondozó munkáját
segítő módszerekkel, lehetőségekkel foglalkozik. Páskuné
Kiss Judit tanulmánya a tanórán kívüli és az iskolán kívüli tehetséggondozó foglalkozásoknak
a tanulók személyiségfejlesztésére gyakorolt hatását mutatja be. A fogalmak
tudományos igényű megfogalmazása után leírja, hogyan segítik a
tevékenységek a tanulók képességeinek fejlődését, önismeretüket. Olvashatunk
a tanulmányban arról is, hogy a különböző foglalkozásokon folyó fejlesztéseket
nagyon eltérő módon ítéli meg a szakma, illetve milyen kritikus pontjai
vannak a tanórán és az iskolán kívüli foglalkozások adta lehetőségeknek.
Kovácsné Szeppelfeld
Erzsébet, dr. Szabó Istvánné és Jobbágy László írása az intézményükben
szervezett kirándulásokról, tanulmányutakról számol be, ahol helytörténeti ismeretekkel,
történelmi korszakok megismerésével, a tanulók irodalmi ismereteinek
bővítésével érik el a tehetséges tanulók fejlesztését. Érdekessége a
tanulmányutaknak, hogy bevonják a pedagógusokat és a szülőket is. Így sok
közös élményük lesz a résztvevőknek, közösen készítenek és jelentetnek meg
élménybeszámolókat, ami mintául szolgál a későbbiekre, amikor a
résztvevők maguk is szerveznek hasonló együttléteket. Az Arany János
Tehetséggondozó Programba beépített „gazdagító kirándulások” bemutatása betekintést
nyújt az olvasónak abba, hogy a tehetségfejlesztés szempontjából is jól
megtervezett programmal milyen eredmények érhetők el.
Gálovics Edit és Hujber Tamásné tanulmánya a tanulói portfólió
szerepének tehetségfejlesztő hatásáról különös színfoltja a kötetnek;
nemcsak azért, mert manapság a portfólió kifejezés bekerült a pedagógiai
szakirodalomba, hanem mert a több éve alkalmazott komplex módszeregyüttes,
ami jellemzi a portfólió elkészítését, jól szolgálja a tehetséggondozást. A
szerzők által bemutatott portfólió készítésének „lépései” sok ötletet,
kiindulópontot adhatnak a pedagógusoknak módszertani arzenáljuk fejlesztéséhez.
A kötet harmadik része a tehetséggondozáshoz szorosan
kapcsolódó és a tehetségek felismerésében, kibontakoztatásában jelentős
szerepet játszó szervezeti formákat mutatja be. Antal Andrea írásából jól
látható, hogy a tanulmányi versenyek már régóta a tehetségfejlesztés
középpontjában állnak. A tanulmányból megismerhetjük az intézménye által
gondozott, az Arany János Tehetséggondozó Programnak kidolgozott Országos
Irodalmi Versenyt. Nagy erénye a tanulmánynak a szerző azon megállapítása,
hogy a versenyeket is el kell helyezni a fejlesztés nagy rendszerében, meg kell
találni a tartalmon, a szereplésen, a tevékenységek végzésén keresztül azt a
hatást, ami a tanulók képességeinek fejlesztését szolgálja.
A művészeti versenyek a korábban bemutatott
Országos Irodalmi Versenyhez hasonlóan jelentős szerepet játszanak a
tehetségfejlesztésben, különösen a kommunikációs kompetencia fejlesztésében. „A
komplex művészetpedagógiai munka, amely a különböző iskolák
pedagógusai és diákjai, illetve a rendezők közös munkája révén valósul
meg, a magas fokú tudatosság mellett az élményszerű, »katartikus
tanulás« megélését biztosítja, és hosszú távú tapasztalatok rögzítését is
lehetővé teszi” – írja tanulmányában Zalay
Szabolcs, valamint bemutatja azokat a kategóriákat is, amelyekben
bemutatkozhatnak a tanulók. Írásából megtudhatjuk, hogy a tanulók hátrányokkal érkeznek
a programba, de azt is bemutatja, hogy hogyan sikerül a tehetséggondozó
programnak az érkezés utáni feszültségeket feloldani és kommunikációs hidakat
építeni.
A kötet több tanulmányában és Szilágyi László írásában
is megjelenik a tehetséggondozásban a tanuló és a pedagógus mellett nagyon
jelentős szereplő: a szülő. Ahogyan a szerző írja, tevékenységükkel
„többszörössé nőhet a katalizáló hatásuk”. Mindenki tudja a család
kiemelkedő szerepét a tehetséggondozásban, ugyanakkor kevés olyan
szervezeti formát, alkalmat mutatunk be írásainkban, ami az iskolával közös
családi tevékenységet jellemzi.
Az elméleti háttér bemutatásán túl Deme Anna, Bihariné
Vass Adrienn és Hlavnya Emese beszámolói a
gyakorlatról, az együttlétekről, az örömszerzésről, a tanulók jobb megismeréséről,
a feszültségek oldásáról, az egymástól tanulásról szólnak, ami mind segíti a
tehetséges tanulók fejlődését, a kapcsolatok kialakulását. Ez a kötet sok
elméleti ismeretet tartalmaz, és sok gyakorlati példa bemutatására vállalkozik,
ezért is kapta a címe azt a kiegészítést, hogy „gyakorlati megközelítések”. A
tanulmányok sok kérdést vetnek fel, ezekről lehet konferenciákon,
nevelőtestületi értekezleten, tehetséggondozással foglalkozó
összejöveteleken, Tehetségnapokon eszmecserét kezdeményezni, kiegészíteni saját
gyakorlattal, másokkal megosztani saját tapasztalatainkat. A kötet részben
hiánypótló a hazai tehetséggondozásban, mert bár a szakirodalomban
fellelhetők a bemutatott tanulmányokban foglaltak, de pedagógusok számára
készült hasonló kötet kevés van. A kötet megjelentetésével segíteni kívánjuk a
pedagógusokat az eredményes tehetséggondozó munka tervezésében, kidolgozásában
és gyakorlati megvalósításában.