ÁBRAHÁM MARIANN
TANÁRPORTRÉK*
Beszélgetés Major Edittel,
a Budapesti Rácz Aladár Zeneiskola
AMI zongoratanárnőjével
Ábrahám Mariann:
Évek óta figyelemmel
kísérem tanári munkád nagyszerű eredményeit, és régóta szeretném megtudni
– ha egyáltalán lehetséges ez – hogy hogyan irányítod növendékeidet, hogyan
teszed képessé őket arra, hogy sikeresek legyenek? Horváth Benedek, volt tanítványod
nemzetközi versenyen elért első díja megadta a döntő lökést arra,
hogy egy beszélgetés erejéig igénybe vegyem az idődet. Vágjunk a téma
közepébe: fontosnak tartod-e, hogy növendékeid sokat szerepeljenek.
Major Edit:
Feltétlenül. Jó példa
erre éppen Horváth Bence. Tavaly nyert felvételt a Zeneakadémiára, s néhány
hónap múlva indult a versenyen. Előtte többször eljátszotta műsorát
nálunk, a Zeneiskolában. A verseny után pár héttel felhívott, s kérdezte,
kaphatna-e újra lehetőséget, hogy az azóta tanult darabjait eljátssza egy
koncerten. Vagyis ezt az igényt, a pódium-játékot megszokta, sőt igényli,
és fontosnak tartja. Ugyanígy tett Borbély Laci is konzis
és akadémista korában minden koncertje és versenye előtt. Egyben ez jó
zenehallgatási lehetőség volt a többi növendék számára is! (Bencét hét
éves korában vittem először versenyre, mert rendkívül ügyes volt.
Nagycsoportos óvodás korában kezdtem el hangszerre tanítani. Négyen vannak
testvérek, mind a négyen tanulnak zenét. Az ő családjukban rendkívül
fontos a zene, s mind a négy gyerek előbb énekelt, mint beszélt. Énekelni
hallották az édesanyjukat, aki népdalénekes.)
Nálam
mindenki minimum kétszer játszik egy évben, karácsonykor és év végén, sőt
többször is, például háziversenyen, vagy amikor egy-egy zeneszerzőt
„ünneplünk” úgy, hogy műveit bemutatjuk.
Nem
azért van szükség a szereplésre, hogy pódium-művészeket neveljünk, hanem,
hogy gyakorlatot szerezzenek abban, hogyan tudják különleges helyzetekben is a
legjobbat kihozni magukból. Sokat tudnék mesélni nem pályára ment növendékeim
beszámolóiból arról, milyen hálásak voltak az itt megszerzett szereplési
gyakorlatuknak egy állásinterjúnál, vagy egyetemi diploma-tanításon.
– A fiatal gyermek
életében a versenyt mennyire tartod fontosnak?
– 1989 óta 25
versenyen (országos és budapesti) vettem részt 54 növendékemmel. Közülük 53
kapott díjat (32-en I. díjat. Vagy ha tovább részletezem, úgy is mondhatnám,
hogy 14 országos versenyen 28 növendékem indult és 27 díjazott lett a
végeredmény). Ezzel együtt azt vallom, hogy nem a verseny a fontos, hanem a
felkészülés! Ha a gyerek részt akar venni egy versenyen, akkor felkészülünk, s
ezzel legalább egy évnyit fejlődik a tudása. Eleinte azt szerettem volna
kipróbálni, hogy én mit tudok, meddig tudom őt eljuttatni. Sohasem azért
mentünk, hogy nyerjünk, hanem hogy a gyerek megismerje magát, hogyan tudja
képességeit „csúcsra járatni”. Mindenkit úgy indítok el, hogy ne számítson
díjra, csak próbálja ki, hol tart. Ha a maximumot tudta nyújtani, akkor boldogok
voltunk, más kérdés, hogy díjakat is nyertek, de az csak a „ráadás” volt.
(Magam is meglepődtem, amikor összeszámoltam, az említett Horváth család
négy gyermeke összesen 34 díjat szerzett a megmérettetések alkalmával!)
– Hol kezdtél
tanítani?
– Hat évig jártam
naponta Esztergomba, azután kerültem fel Pestre, a XVI. kerületbe. Azóta ott
tanítok. Eleinte dalos játékot, előképzőt szerveztem óvódásoknak,
elsősöknek, így nagy válogatási lehetőségem volt egy jó osztály
kialakítására. De ha valami nem ment, mindig magamat hibáztattam, úgy éreztem,
nem tudok eleget. Ezért minden szabadidőmben kurzusokra jártam, vagy
órákat hallgattam Máthé Klári néninél, Komjáthy Manyi néninél, Hambalkó Editnél, Krause
Annamáriánál, zeneiskolai kollégáknál, még hegedű kurzust is hallgattam
1972-ben a zeneakadémián, Bronyin professzornál! Vagy
a Szabadegyetemen Szöllősy András fél-fél éves
előadásait a Don Giovanniról, vagy a Schöne Müllerinről. Köszönettel tartozom Mindnyájuknak!
1977-ben
jutott először a Nyíregyházi Országos Zongoraversenyre egy ügyes
növendékem, de ő nem került döntőbe. Ott is állandóan azt figyeltem,
hogyan, mitől lesz a hang szép, mi adja a versenyző biztonságát.
Alapjában véve nem vagyok elméleti ember, mindamellett csodálom az alaposságot,
rendszerezettséget, és e téren sokat köszönhetek Teőke
Mariannak akinek egy évig tartó továbbképzésén alapos,
világos, áttekinthető irányítást kaptunk zenei és technikai szempontból
egyaránt.
Nekem
sokat segített a zenehallgatás is. Rengeteget járok ma is hangversenyre, ez a
napi szellemi vitamin-forrásom, s ezt ajánlom a szülőknek, gyerekeknek is.
Most is állandóan közönség-szervezek. (Legutóbb 120-an mentünk együtt a Ránki-koncertre, s volt olyan szülő, aki először
volt a Zeneakadémián, s annyira tetszett neki, hogy máskor is jönni szeretne!)
(Gyerekkoromtól végtelenül szerettem a zenét, és ennek érdekében mindenre képes
voltam. Annak ellenére, hogy visszafogott, illedelmes kislány voltam – nem
egyszer óriási bátorság szállt meg. Például 1956-ban – mint a Berzsenyi
Gimnázium 3. osztályos tanulója – vettem azt a pimasz bátorságot, hogy bementem
az Igazgató Úrhoz és két hétre elkértem magam az iskolából, hogy a
Liszt-versenyt meghallgathassam. Megígértem, hogy a verseny után felmondom az
egész anyagot. Olyan meggyőző lehettem, hogy elengedett, s így életre
szóló, meghatározó élményben lehetett részem.) Bennem mindig az munkált, hogy a
zene hatalmas csoda, semmihez sem hasonlítható, és az életem nagy
megtiszteltetésének érzem, hogy ezzel foglalkozhatom!
– Te tanítás közben
be szoktad tartani a megadott fél órát?
– Dehogy! Egyetlen
ősi ellenségem van – az idő. Ha a gyerek még „nincs sínen”, mert nem
ért valamit, vagy nem tudja a megoldást, addig nem engedhetem el, ilyenkor
számítok a következő gyerek türelmére, esetleg bevonom a munkába. Nem
teszek különbséget A és B kategória között sem, hiszen
a zenében sincs ilyen megkülönböztetés! Zene csak egyféle van, és csak jól
szabad csinálni, mindent meg kell tenni érte. De sosem „betanítom” a darabokat,
hanem először megtanítom gyakorolni a gyerekeket, a trükköket, hogyan
jutnak gyorsan, okosan, később önállóan célba, s technikailag is a
legalaposabban felkészítem őket, hogy tudják, mitől lesznek ügyesek.
Ez néha nagyon időigényes, sok türelmet igénylő munka. Különös dolog,
én nem tudom „elméletben” a metodikát — mindig azok voltak a legjobb
szolfézsóráim is, amikor improvizáltam. Ha már jól ismerem a gyereket, érzem,
hogy abban a pillanatban mire van szüksége ahhoz, hogy jobbá váljék a játéka.
És
persze a lelkesedésemet is próbálom növendékeimnek átadni. Nagyon jó
kapcsolatom van velük, szoktam is mondani a Szülőknek, hogy mindegyiket
örökbe fogadtam. Kisgyerekkorom óta zongoratanári pályára készültem, bár
eleinte én sem szerettem gyakorolni. De Édesanyám nem engedett lustálkodni, s
ma hálás vagyok ezért, s sajnálom, amikor azt hallom a szülőtől, hogy
„ha nincs kedve hozzá, hagyja abba, nem erőltetem”. Egy kisgyerek még nem
tudja, számára mi az igazán hasznos, ő csak játszani szeretne. A tanár és
a szülő együttes dolga, hogy megértéssel jó útra terelgesse, megadva
minden szeretetteljes segítséget. Ez nem könnyű feladat, de a felnőtt
élet sem az, s fel kell készíteni a gyereket, hogy kötelességtudó legyen,
feladatát képességeihez mérten a legjobban tudja megoldani, s ennek még örülni
is tudjon! Növendékeim még egyetemista korukban is jönnek órára, mert
végigjárták ezt az utat, s látják hasznát.
Egyszer
egy riportban megkérdezték Doráti Antalt: mit tenne,
ha a mai tudásával újra kezdhetné a pályát? Azt válaszolta: „az nem érdekes!
Felnőni, az a szenzáció!”
– Neked van-e
valamilyen speciális módszered a teljesen kezdők tanítására?
– Nem tudom, talán
az, hogy minden gyereket másképp tanítok. Félénk, vagy hiperaktív, a figyelmét
szeretném megragadni, az érdeklődését felkelteni, mindig másképp. Az a
gyönyörű ebben, hogy sosem lehet kétszer ugyanúgy csinálni, rá kell
érezni, hogy az adott pillanatban mi a legcélravezetőbb. (Máthé Klári néni
mondta egyszer, hogy ha kell, a Hétfátyol-táncot is el kell járni!) Fontos,
hogy jó élményeket kapjon a gyermek. A lustaságot nem tolerálom, de minden
segítséget megadok, hogy elmúljék.
A
kicsiknek sokat rajzolok, így játékosan, viccesen nehéz feladatokat is
élvezettel meg tudnak oldani. Ha a gyerek elfáradt, akkor néhány percig együtt
tornázunk. Ha nagyon merev, akkor lufizunk. Mindig a pillanat szabja meg a
teendőt. Szeretem, ha a kezdők óráján jelen van a szülő, így az
otthoni gyakorlásban segíteni tud, ezzel fontos családi üggyé válhat a
zenetanulás, sőt, saját maga is zeneértővé válik. Büszke vagyok arra,
hogy a koncertek végén még maradnak a szülők, beszélgetnek az
elhangzottakról, a másik gyerek fejlődését is figyelemmel kísérik.
Anyagválasztásnál
rendszerint engedékeny vagyok, fontos, hogy olyan darabot játsszanak, amit
szeretnek – szerencsére bőséges az irodalmunk. Amikor valaki nehezebb
darabot játszana, eszembe jut, amit Mensáros
Lászlótól hallottam: minden színinövendéknek 20 éves korában el kell játszania
Hamletet. Nem lesz az igazi, de szüksége van arra, hogy ezek az érzések,
gondolatok fiatalon átjárják, hogy később érettebben tudja tartalommal
megtölteni a szerepben megfogalmazottakat.
Már
a legkorábbi időben nagy gondot fordítok az érzékeny hallásra. A kevésbé
ügyes gyerekeknek, akinek gyengébb a ritmusérzéke, hallása – könnyebb anyagot
adok, hogy ha koncerten kell játszania, ügyes, sikeres lehessen. Ezt Komjáthy
Manyi nénitől tanultam, aki egyszer azt mondta, hogy őt a tanításban
már csak a hallás érdekli. – „De ha nincs hallása a gyereknek?” – kérdeztem. –
„Tudod fiam –, kicsi hallás, kis anyag” – mondta. Növendékeimet már kicsi
korban megtanítom a tudatos memorizálásra, megfigyeltetve a zenei
összefüggéseket, mozgásformákat, hangközöket, harmóniákat. (Ezzel kapcsolatban
nagy élményem volt, amikor egy gimnazista növendékem elmesélte, hogy rájött,
miért sikerült egyedül neki 5-ösre megírni a dolgozatát: mert itt megtanulta keresni, és felismerni az összefüggéseket!)
– Mennyire irányítod
a növendékeidet zenei pályára?
– Zenei pályára eddig
20 növendékem ment, közülük 14 lett zongorista, de soha nem beszélek rá senkit
a pályára. Ha azonban valakit ez tesz boldoggá, és pályára akar menni, akkor
minden tőlem telhető segítséget megadok neki, s örülök. De
őszintén aggódom a pálya jövőjéért. Annak idején engem sem lehetett
eltéríteni szándékomtól, s ma boldog ember vagyok, hogy zenével foglalkozhatom.
– Fontosnak tartod az
előjátszást?
– Igen,
természetesen. A gyerekek kicsi koruktól igénylik is, s örülök, amikor
rácsodálkoznak valamire. De nem másoltatom a játékomat, csak azt a célt
mutatom, hová lehet eljutni, ha szorgalmasak. Az „alsó fokú” műveket még
be tudom mutatni úgy, hogy inspiráló legyen számukra. Régen szívesen játszottam
koncerteken, de a nehezebb darabok gyakorlására régóta nincs időm. Ezért a
nagyobbaknak csak a technikai megvalósításban segítek bemutatással, egyébként
inkább felvételeket szoktam hozni, néha több előadásban, vagy a
szerző más műveit is meghallgatjuk, így igényük lesz arra, hogy zenei
könyvtárba és persze koncertekre is járjanak komolyzenét hallgatni.
– A XVI. kerületi
Rácz Aladár Zeneiskola művészeti alapiskolaként működik?
– Igen, két éve
néptánc és egy un. modern-tánc csoport működött, emellett kerámia és
grafika tanszak is van. (Egy éves munkájuk után év végén ízléses, színvonalas,
sikeres bemutatót tartottak, de sajnos egyik tanárnak nincs diplomája, s hiába
tanít zseniálisan, a minőségi ellenőrzés után nem folytathatja
munkáját. Természetesen ennek a gyerekek látták kárát.) A Rácz Aladár
Zeneiskolát igazgatásilag eddig nem vonták össze más iskolával, az Önkormányzat
nagyra értékeli az itt folyó munkát, s fenntartását továbbra is vállalja.
– A szaktanácsadói
rendszert jónak tartottad-e?
– Feltétlenül. Régen konzis tanárok jöttek „szakfelügyelni”
az iskolába, magasabb szemléletmóddal, kritikával, konzultációval segítve az
itt folyó munkát. Bár sokszor nem esett jól a kritika, fiatal tanárként mégis
sokat köszönhettem ennek! A továbbképzések jók, de ezt nem pótolják! Ma azt
hívunk, akit akarunk, az iskola költségvetéséből fedezzük a költségeket,
de siralmas, hogy sokhelyütt már erre sincs anyagi lehetőség! Csak a
tanárok lelkesedése segít, hogy az eddig elért színvonalat megtarthassuk.
– Őszintén
kívánom, hogy mennél több fiatal, vagy kezdő tanár keressen fel, hogy át
tudd adni tudásodat, meg tudd osztani sikereid összes titkát velük! Köszönöm a
beszélgetést.
Major Edit
tanárnő munkája elismeréseként 1977 megkapta a. Szocialista
Kultúráért, 1982-ben a Kiváló Munkáért, 1998-ban
a XVI. Kerületért, 2002-ben az Arany Katedra, 2004-ben
a Veroszta Magda, és 2007-ben
az Artisjus díjat. Gratulálunk!