ÁBRAHÁM MARIANN
TANÁRPORTRÉK*
Beszélgetés Megyimóreczné
Schmidt Ildikó tanárnővel,
a pécsi Liszt Ferenc Zeneiskola tanárával
Ábrahám Mariann:Növendékeid
évek óta kiemelkedő teljesítményei- azt hiszem túlzás nélkül mondhatom
–sokak figyelmét felkeltették munkád irányában. Mi a titka ennek a sikeres
tanári munkának? Mindenek előtt ezt szeretném megkérdezni Tőled.
Megyimóreczné Schmidt
Ildikó: Két fontos tényező volt, ami már gyermekkoromban
olyan jelentős szerepet töltött be, hogy a későbbiek folyamán az
életemet, tanári munkámat is meghatározta. Az egyik az
emberszeretet, a gyermek szeretete. Szívesen ismerkedtem, beszélgettem, a
megismerés és tudásvágy bennem élt, és így az emberekkel való kapcsolat
megteremtését, egyfajta empátiát már gyerekként, öntudatlanul gyakorolhattam.
Kisgyermek koromban lelkesen tanítottam otthon, persze csak „játékból”. A
kottákba érdekes tanácsokat írtam, saját naplót készítettem…
A
másik, ami alapvetően meghatározta az érdeklődésemet, a zene
szeretete volt. Édesapám nem hivatásos zenész, de muzsikus lélek, szép tenor
hanggal, jó ösztönös hallással megáldva. A klasszikus dalok, áriák hallgatása,
a gyermekkori kamaramuzsikálás motiváló, különleges élményt jelentettek a
számomra. Így történhetett, hogy amikor elkezdtem tanítani, úgy éreztem, hogy
mind a gyermek, mind a zene valóságosan létezik számomra a tanteremben. Tényi
Zoltán gyakorlatvezető tanárom, akitől a későbbi években is
sokat tanultam, külön ki is emelte ezt a tényt. Pécsett a szakiskolai és
főiskolai évek alatt Gerő Pál tanár úrtól nemcsak a megfelelő
szakmai tudást, hanem emberséget, becsületességet kaptam útravaló példaként.
– Mikor kezdtél el
tanítani?
– 1984-ben végeztem,
majd két évig tartó tanítás után megszületett első gyermekünk. Őt még
három követte. Így főállású tanárként újra csak 1996 óta dolgozom.
– Jól emlékszem arra,
hogy növendék korodban, majd a későbbiek folyamán is több országos
versenyen vettél részt, sőt díjazott is voltál. Megemlítenél néhányat?
– Csak a
leglényegesebbekre térnék ki: 1982-ben a főiskolások számára rendezett
Országos Haydn Versenyen I. helyezést értem el.1996 óta, amióta tanítok,
igyekeztem minden alkalmat megragadni arra, hogy a tudásomat tovább fejlesszem.
Két alkalommal részt vettem a Zenetanárok Országos Zongoraversenyén*, Kamarazenei
Versenyen, Országos Négykezes Versenyeken, ahol kiemelt nívódíjak és különdíjak
mellett egy alkalommal II. helyezést kaptam.*
– Milyen elvek
szerint kezdesz el egy kisgyermekkel foglalkozni?
– Úgy gondolom a
tanításban az első lépés egymás megismerése. Ez sikeresen csak oldott
légkörben történhet, s jó ha ennek végeredményeként a növendék megszereti a
tanárt, szava hitelessé, személyisége vonzóvá, esetleg követendő példává
válik a számára. Azt már pályám kezdetén elhatároztam, hogy nemcsak szeretettel
tanítom a gyermeket, hanem a zenéhez, a benne rejlő értékhez
megfelelő módon igyekszem hozzásegíteni. Így számomra teljesen mindegy,
hogy ki jön be majd az órára, mert egyformán nyitottnak, sőt
körültekintőnek kell lenni. Az természetes, hogy a tanítás végeredménye
minden gyermeknél más és más. Ez az életkor, muzikalitás, intelligencia, a
gyermek eredendő érdeklődése, szorgalmának, kitartásának függvénye.
Aszerint, hogy ki milyen szintre jut el, lehet hogy egy zeneszerető,
koncertre járó lelkes emberré válik, de lehet, hogy a zenét mélyen értő,
művelő muzsikussá. Mindkettőre szüksége van a magyar
zenekultúrának
A
zenetanításban a szépen megszólaló hang megtalálását, az abban való
gyönyörködést, rácsodálkozást, a saját játék hallgatására nevelést tartom
szinte a legfontosabbnak. Úgy gondolom, ezt részben a megfelelő hangképzés
következetes felépítésével lehet elérni. A zenei nevelésnek természetesen
tartalmaznia kell a rendre, a szerző iránti alázatra való szoktatást is.
Előfordul, hogy valakiben mélyen erős érdeklődés szunnyad a
klasszikus zene iránt, aminek kifejezését valami meggátolja. A tudás így csak
évek multán bontakozik ki. Megfigyelésem szerint ennek okai lehetnek gátlások,
túlérzékenység, vagyis pszichikai, idegrendszeri problémák, de
előfordulhat hiányos képzettség miatt is. Nem lehet túl rövid idő
után megítélni senkinek az adottságait!
Amikor
tanítani kezdtem, megterveztem, kinek mit adok fel, kinek mi lesz a megoldáshoz
vezető következő lépése. Ma úgy gondolom, az improvizatív hozzáállás
nagy segítség a tanításban, de ahhoz, hogy egy tanár alkalmazni tudja,
kellő gyakorlatra, tudásra és természetesen kreatív tanári munkára van
szükség.
– A tanár önképzését
ennyire tartod fontosnak?
– Aki tanít és nevel,
jó, ha állandóan képzi magát. Nekünk zenetanároknak a gyakorlás, a hangszeren
való játék, a megfelelő szakirodalom olvasása, pszichológiai irodalom
ismerete egyformán feladatunk. Egy-egy kamasz gyermeket meg lehet nyerni az
általa tanult mű zeneszerzőjének élettörténetével, a kor
megismertetésével. Különböző hiteles előadók felvételét általában
akkor célszerű meghallgatni, amikor a műről már határozott, de
még alakítható elképzelésünk van, és a tanulás folyamata a végéhez közeledik.
Felvételt készítek a
gyerekek játékáról is, visszahallgatva sokkal kritikusabbak önmagukhoz,
sőt jogosnak vélik a tanár aprólékosnak tűnő kritikáját.
– De hogy lehet
mindezt fél óra alatt elvégezni?
– Akivel sikerült
belemerülni a zene szépségeibe, ott a fél óra nem elég, az idő
megszűnik létezni.
– Te tudatosan
irányítod versenyre a növendékeidet?
– Ez a szó, hogy
verseny mindig rossz érzést és gondolatot ébreszt bennem. Ha elég felkészültnek
érezzük magunkat, egy találkozóra megyünk el, ami mérhetetlen tudást, energiát
hozhat ki a gyermekből a felkészülés folyamán. Erre szükségünk van ahhoz,
hogy tovább lendüljünk. E nélkül a növendék sokszor a legkisebb
erőfeszítéssel szeretne eredményt elérni, ami természetesen nem megy. Ezen
kívül egy versenyen egymást hallva a résztvevők érzékelik, hogy milyen
szintre lehet eljutni egy-egy korcsoportban.
– Nemcsak Te Magad,
hanem növendékeiddel is többféle versenyen is részt vettél: így a Nyíregyházi
Országos Zongoraversenyen, a Budapesti és Nemzetközi Chopin Versenyen, a
Nemzetközi Kodály Versenyen, a Budapesti Bartók Versenyen, a Balassagyarmati
Országos Négykezes Versenyen.... Az elmúlt tíz év alatt úgy tudom, Te és
növendékeid komoly elismeréseket kaptatok. A teljesség igénye nélkül
felsorolva: öt kiemelt nívódíj, két fődíj, nyolc különdíj, három kiemelt
I. díj, három I., három II., két III. díj gyarapítja a listát. Balogh Ádámmal
2008 tavaszán részt vettél a Zágrábi Nemzetközi Fiatal Virtuózok versenyén. Itt
V. helyezést értetek el. Ismerem ezt a versenyt, helyezéseteket óriási
eredménynek tartom, mert ezen a versenyen rengeteg „orosz csodagyerek” is részt
vesz. Versenyző növendékeid a zene mellett mit tanulnak még?
– Nap mint nap járnak
iskolába, a legtehetségesebbek sem magántanulók. Akad több olyan növendék, aki
nem választja majd a zenét hivatásul, vagy még nem döntött ebben. Ő sok
mindent kipróbál, általában nyelv, tánc, sport órára jár. Akik intenzívebb
zenei képzésre vágynak, vagy elköteleződtek a muzsika iránt, ők
gyakran csak a legszükségesebb különórát vállalják. Van olyan növendékem, aki a
hangszeres tanulmányai mellett különféle tantárgyi (matematika, nyelvtan, kémia
… stb.) versenyen is részt vesz. Kodálynak bebizonyosodik az a felismerése,
miszerint a zene nélkül nincs teljes ember, valamint a zenével való intenzívebb
foglalkozás más szellemi téren is fejleszti, eredményesebbé teszi az embert.
Úgy gondolom a zene olyan értelmi, érzelmi értéket közvetít a számunkra, ami
megszólít bennünket. Bár a szó hatással lehet ránk, de a zene megérinti a
lelkünket, előle nem tudunk elmenekülni. A növendék számára nemcsak a
mástól hallott előadás, hanem a saját zongorajátéka is lehet élményteli,
melyben a személyes kapcsolat a zene tartalmaival megteremtődhet. Az ilyen
zenélés a növendék kedvét is meghozza. Zempléni tanár úr intelme jut eszembe:
„Örülj hogy hallgatnak, hogy játszhatsz! Hogy adhatnál örömöt, ha magadnak
nincs benne?”
Fontos,
hogy empatikus kapcsolatban legyünk a gyermekkel. Így megvilágosodik bennünk a
megoldás, ami természetesen akkor jó, ha személyre szabott. Véleményem szerint
a tanár ne azért játsszon elő, mert szeretne csillogni, tudását
fitogtatni. Az a cél, hogy a növendék kerüljön közelebb a zeneszerző
alkotásához, a mű mondanivalójához. Egy intellektuálisabb típusú
tanítvánnyal többet lehet beszélgetni a zenéről, a megoldás technikai
részéről. Az ösztönösebb gyermekkel is fontos a tudatos munka, de őt
a hosszantartó indirekt tanítás lefárasztaná, kedvét szegné. Számára egy
mozgásforma megmutatása is fontos lehet, a karakterbeli, dinamikai
megoldásokról nem is szólva.
– Én téged nagyon
régóta ismerlek, de úgy érzem, az elmúlt években hatalmas változáson mentél
keresztül.
– Igen, sokat
gondolkozom azon, mit hogyan lehetne átadni. Évek óta zongora módszertant és
anyagismeretet tanítok, gyakorlati tanítást végzek a PTE – MK
Zeneművészeti Főiskola tagozatán. Körülbelül öt éve kerültem kapcsolatba
Rév Lívia zongoraművésznővel, volt Varró Margit tanítvánnyal, akinek
játékát többször csodálhattam és kurzusain több ízben részt vehettem. Sokat
számít az is, hogy újra diák lettem, a SZTE Zeneművészeti Karán. Dr. Kerek
Ferenc tanár úr tanítványaként tanulhatok, akitől a kifejező zenei
interpretációhoz szükséges könnyed, stílusos technika elsajátításában kapok
nagy segítséget. A főiskolai hallgatókkal való közös munka sok szempontból
a dolgok átgondolására kényszerített. Több módszertan könyvet igyekeztem
feldolgozni a feladathoz. Varró Margit: Zongoratanítás és zenei nevelés c.
könyve nagy hatással volt rám, segített rendszerezni a fontos zenei téziseket.
Egy lényeges alapelvemről itt kaptam megerősítést: a gyermek mindent
értsen, amit játszik. Természetesen ennek az értésnek a mélységét nem lehet
minden növendéknél egyformán megkívánni, de a tudatos megismerésre nem
törekedni bűn volna, évek eltékozlását jelentené. A gyermekek elég
értelmesek ahhoz, hogy a szellemüket a zenében való szépségekre ráébresszük.
Talán sokkal inkább magukénak érzik majd felnőtt korukban ezt a
gondolkozást. Nagy élmény számomra, mikor a növendék tovább gondol egy-egy
problémát, a darab szerkezetén, harmóniai történésén gondolkozik. Az ösztönös
játéknak is jelentős szerepe van, amiben teljesen fel tud oldódni és
kipróbálhatja önmagát. A kettő helyes arányát kell megtalálni egyre inkább
a tudatos játék javára.
Sokat
küzdök azért, hogy jobban és minél hosszabban tudjon koncentrálni a növendék.
Ez nemcsak a darab végigjátszására, hanem annak komplex megvalósítására is
kell, hogy vonatkozzék. A hang előre elképzelését a pontos szöveggel,
artikulációval, megfelelő frazírozással kontroláltan tanulja meg
gyakorolni, hogy a többi energia majd a művészi tartalom kifejezésére áramolhasson.
Ennek érdekében sokat kérdezek, önálló véleményt várok, illetve szeretnék
meggyőződni arról, hogy ért-e mindent a növendék. Az óra aktív
részesévé szeretném tenni őt, emellett hosszabb távon önállóvá a
tanulmányaiban. Sokat emlegetem Máthé Klári néni híres mondását: „Legszigorúbb
tanára önmagadnak Te légy!”
Tanári,
nevelői munkában szerintem fontos a jogos dicséret is. A nagyobb gyerekek
szintén számon tartják, hogy mennyi „csillagot” kapnak, tudják, ezt ki kell
érdemelniük, nem lehet akármiért elnyerniük. Lényegesnek gondolom, hogy
higgyünk növendékünkben, valamint ő szintén bízzon abban, hogy képes lesz
megvalósítani, amit célul tűztünk ki ahhoz, hogy reményünk reális legyen.
Nemcsak képességeit, adottságait, de magatartás típusát is ismernünk kell. Nem
mindegy, hogy odaadó, hódító vagy szangvinikus, kolerikus, melankolikus,
flegmatikus jellemzők vannak személyiségében túlsúlyban. Egy tanítványom,
akit 11 évig tanítottam így szólt egy alkalommal: „Ildi néni! Nekem az a
csodálatos, hogy ugyan magamban kételkedve jöttem ide a zongoraórára, de úgy
érzem, a megoldással, a bizalommal távozom, és érzem, hogy ezt képes vagyok
megcsinálni”.
– Beszélgetésünk
kapcsán az a meglátásom alakult ki, hogy tudatosan készülsz a tanításra. Tehát
nem arról van szó, hogy Te kiválasztod a legjobb növendékeket a
felvettekből magadnak.
– Kollegáimmal
csoportosan felvételiztetünk. Évek óta annyi szülői kérvény érkezett, hogy
ezeket nem lehetett teljesíteni. A növendékek elosztása az igazgató feladata. A
pécsi Liszt Ferenc Zeneiskolát korábban Apáthy Árpád vezette, aki felfigyelt a
munkámra. A 2007-08-as tanévtől Zsoldos Attila vette az iskola
irányítását.
– Hogy tudod
egyeztetni a saját négy gyermekedet, a családi életet, a heti utazást
továbbképzésed céljából Szegedre, a gyakorlást, a tanítást?
– Lényegesnek tartom,
hogy a tennivalókban fontossági sorrendet állítsunk fel, az időt okosan
tervezzük meg. Erre törekszem én is. Számomra legfontosabb a családom, általa
kiegyensúlyozottabbá válhattam. Megtapasztalhattam a szeretetet, a türelem
fontosságát, és bölcsességben is gyarapodhattam. Köszönettel tartozom
férjemnek, szüleimnek korábbi és jelenlegi pécsi és szegedi tanáraimnak,
igazgatóimnak, kollegáimnak, hogy segítettek, segítenek, bíztattak és
bíztatnak. Istennek hála!
– Köszönöm a
beszélgetést!
M. Schmidt Ildikó
tanárnő munkája elismeréseként 2006-ban az Oktatási Minisztérium
Nagydíjában és Veroszta Magda Díjban részesült, 2007-ben Ferenczy
György Díjat, Apáczai Csere János Díjat és ARTISJUS
Díjat kapott. Gratulálunk!
Ábrahám
Mariann
* Lásd: a PARLANDO 50.
évfolyam 2008. 3. szám 65. oldalán lévő „Akikre
büszkék lehetünk” című cikket, melyben hírt adunk
versenynyertes növendékek sikeréről. Ott tett ígéretünknek
megfelelően most bemutatjuk tanáraikat is.
* 2004 Szekszárd, Zenetanárok
Országos Zongoraversenye.