Játék Liszt Ferenc lakásában
A Liszt Ferenc
Emlékmúzeumban, a híres magyar zeneszerző budapesti lakásában több mint
két éve tartunk sikerrel múzeumpedagógiai foglalkozásokat minden iskolai és
óvodai korosztály számára. Interaktív játékokkal, tárlatvezetéssel, zenével
teli programokat kínálunk, melyek figyelembe veszik a látogató diákcsoport
igényeit, lehetőségeit. Mindig előzetesen egyeztetünk a
pedagógusokkal a program kialakítása előtt. Társasjátékokat, improvizációs
gyakorlatokat, a múzeum tárgyaihoz kapcsolódó kvíz és activity
játékokat tartunk, továbbá vállaljuk táncos múzeumpedagógiai foglalkozások,
koncert-előadások, ismertető előadások megszervezését is.
Szeretettel
hívjuk a diákcsoportokat a foglalkozásokra, a pedagógusok figyelmébe ajánljuk a
múzeumpedagógiai programkínálatot, melyet alább olvashatnak. Jelentkezni az info@lisztmuseum.hu e-mailcímen vagy a
342-7320 és 322-9804/116-os mellék telefonszámokon lehet.
A foglalkozás
ára: 1000 Ft/diák, kísérőtanárok ingyen jöhetnek
A foglalkozás
időtartama: igény szerint, 60-120 perc
Peternák Anna
Liszt
Ferenc Emlékmúzeum
Múzeumpedagógiai program a Liszt Ferenc
Emlékmúzeumban
A
Liszt Ferenc Emlékmúzeum interaktív tárlatvezetéssel egybekötött változatos
múzeumpedagógiai foglalkozásokat kínál minden iskolai korosztály számára. Liszt
Ferenc egykori lakását, hangszereit, könyveit, kottáit, személyes tárgyait
mutatjuk be gyerekek számára is élményszerű módon, majd a látogató
diákcsoport igényeinek, érdeklődésének megfelelően különböző
játékok segítségével tesszük maradandóvá a múzeumban töltött időt.
I. Tárlatvezetés
A múzeumpedagógiai foglalkozásaink rövid tárlatvezetéssel (többnyire 30-40 perces, igény szerint hosszabb-rövidebb) kezdődnek, amikor a múzeum egyik munkatársa megmutatja Liszt Ferenc szobáit: az előszobát, az ebédlőt, a háló-dolgozót és a szalont, ahol annak idején Liszt a zeneakadémiai növendékeit tanította. A tárlatvezető kolléga mesél Liszt Ferencről, aki élete utolsó éveiben, 1881-86 közt használta budapesti lakását, mint a Zeneakadémia elnöke és zongoraprofesszora. A gyerekek számára különösen érdekes tárgyakra nagyobb hangsúlyt fektetünk pl. üvegzongora, komponáló íróasztal, Liszt családját bemutató portrék, ezüst kottatartó, különleges relikviák (pl. Liszt hajából font virágcsokor). A vezetés alatt lehet kérdezni, közbeszólni, a gyerekek egészen közelről nézhetik meg a lakásmúzeum berendezését.
II. Játékok a tárlatvezetés után
Miután
a diákok megismerkedtek a múzeum tárgyaival, s Liszt Ferenc életéről,
személyiségéről, munkásságáról is hallottak néhány fontos információt,
lehetőség van különféle játékok kipróbálására.
Rövid játékok a múzeumban (15-20
perc)
Memóriajáték (kb. 6-14 éves kor)
Kis
kártyákon képek szerepelnek a múzeum tárgyairól, két-két kártya tartozik
logikailag egymáshoz. Ezeket összekeverjük, lefelé fordítjuk, s minden játékos
kettőt felfordíthat. Így kell megtalálni a párokat, néven nevezni a
múzeumi tárgyakat, esetleg azt is, melyik szobában volt és mit lehet tudni
róla.
Kérdezz-felelek;
kincskeresés (kb. 6-12 éves kor)
Az
egyik gyerek egy kalapból/zsákból húz egy kérdést, melyet feltesz a társainak
(a tárlatvezetéshez, s a múzeum anyagához kapcsolódó kérdést). Aki válaszolni tud
rá, az húzhatja a következőt. Amelyik tárgyról szó van, azt meg kell
keresniük a múzeumban, így mozoghatnak is. A kisebb, olvasni nem tudó gyerekek
esetében képeket osztunk a múzeum tárgyairól, melyeket meg kell keresniük a
kiállítótérben.
Activity (kb.
7 éves kortól)
A
hagyományos Activity társasjáték múzeumra alkalmazott
változata, Liszthez és a múzeumhoz kapcsolódó tárgyakat, fogalmakat,
személyeket kell elmutogatni, lerajzolni, szavakkal körülírni (természetesen
ezt is csak a tárlatvezetés után, mikor már kaptak kellő információt).
Liszt mesterkurzus szerepjáték formájában (kb.
6-14 éves kor)
A
múzeum munkatársa részletesebben mesél arról, hol, hogyan, s kiket tanított
zongorázni Liszt Ferenc. A diákok eljátszhatnak a szalonban (ahol Liszt
valójában tanított) egy mesterkurzust, akár minimális beöltözésre is van
lehetőség.
Liszt Ferenc és a híres magyarok – hogyan kapcsolódott az
életpályájuk? (kb.
10-14 éves kor)
3
db kártyát kell egymással összefüggésbe hozni, az elsőn egy híres magyar
személy (pl. Vörösmarty) portréja szerepel, a másodikon egy rövid leírás arról,
hogy hogyan kapcsolódott Liszthez (pl. Vörösmarty verse Liszt Ferenchez
címmel), a harmadik kártyán pedig a híres magyar személy meghatározó alkotása
szerepel (pl.Vörösmarty: Szózat). További példák: Vörösmarty – Liszt Ferenc
vers- Szózat, Széchenyi- Levél- Lánchíd, Eötvös József – népiskolai törvény-
Magyar történelmi arcképek, Apponyi Albert – az országgyűlésen tartott
szűzbeszéde a Zeneakadémia megalapításának céljából- Az 1920-as párizsi
békekonferencián a magyar delegáció vezetője volt.
Liszt-teszt (kb. 8-14 éves kor)
14 kérdésből
álló teszt kitöltésével ellenőrizhetik magukat a diákok, mennyit sikerült
megjegyezni a tárlatvezetésből.
Színező (kb. 3-12 éves kor)
Rendelkezésre
állnak különféle színezhető rajzok, melyek múzeum képeit és Liszthez
kapcsolódó egyéb ábrázolásokat jelenítenek meg egyszerűsített módon. A
gyerekek kedvük szerint kiszínezhetik a rajzokat, kiegészíthetik általuk
elképzelt ábrákkal, motívumokkal és aztán hazavihetik, amit alkottak.
Liszt-családfa
(kb. 6-12 éves kor)
Liszt
családjáról, rokonairól, gyermekeiről részletesebb információt kaphatnak a
diákok, képek segítségével kirakhatják Liszt családfáját, vagy akár saját maguk
meg is rajzolhatják a hallottak alapján.
Hosszabb játékok a múzeumban
(40-60 perc)
„Válj
művésszé Liszt Ferenccel” társasjáték (kb. 8 éves
kortól bármilyen korosztály számára)
Liszt
Ferenc művészpályájának első szakaszát (gyerekkortól a fiatal sikeres
művészig) ismerteti meg a diákokkal ez a társasjáték, melyet a múzeum
munkatársai állítottak össze. A játékban mindenki Liszt Ferenc szerepébe bújik,
hiszen az ő útját, pályakezdését, korai nehézségeit és sikereit lehet
végigkövetni, átélni. A humorral és érdekes információval teli utasítások biztosítják
a jó hangulatot (pl. „Carl Czernynek nem tetszik,
hogy imbolyogsz a széken és rendetlen a kéztartásod, ezért nem enged
nyilvánosan játszani. Lépj vissza a 9-es mezőre!”).
Zenei rögtönzés a
múzeumban (bármilyen korosztály számára)
A
zenei improvizálás területére vezeti be az érdeklődőket a múzeum
egyik zenész munkatársa, aki valódi klasszikus hangszereken vagy kreatív módon
előállított különféle zajkeltő tárgyakon (csörgő-zörgő,
ütögethető eszközök) mutatja meg a rögtönzés lehetőségeinek végtelen
tárházát. Zenei szakiskolások akár saját hangszereket is hozhatnak, nem zenei
tagozatos diákok számára pedig a helyszínen biztosítjuk a „hangszereket”.
Zenés-táncos foglalkozások a
múzeum Kamaratermében (60 perc)
Lehetőség
van arra, hogy a múzeum Kamaratermében zenés és táncos foglalkozásokat tartsunk
csoportok számára. Ehhez szükséges néhány héttel előre időpontot
egyeztetni és lefoglalni a Kamaratermet a foglalkozásra, hiszen ez nem áll
minden időben a múzeum rendelkezésére (zeneakadémiai órák, próbák,
mesterkurzusok, koncertek is szoktak ott lenni). Ilyen foglalkozást is múzeumi
látogatással egybekötve tartunk, tehát csak olyan esetben javasoljuk, amikor a
diákcsoport 2 órát is el tud tölteni a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban. A
Kamarateremben rendelkezésre áll egy Steinway koncertzongora, amelyet a diákok
is megszólaltathatnak.
Verbunkos zene és
tánc (bármilyen korosztály számára)
A
foglalkozás képvetítéses rövid ismertető előadást, közös éneklést,
zenehallgatást és táncolást tartalmaz, a verbunkos zenét és táncot teszi
élményszerűvé a gyerekek számára. Liszt Ferenc zenéjére is hatott a
korabeli népies műzene, cigányzene, magyar népzene, erről és a magyar
rapszódiákról is hallhatnak a diákok. Majd korabeli verbunkos zene ritmusára
tánclépéseket tanulhatnak meg a foglalkozás vezetőjével.
60 perc játék vetésforgóban
Több
alkalommal sikerrel alkalmaztuk azt a módszert, hogy
tárlatvezetés után a diákcsoportot három felé osztottuk, és 3 x 20 perc
különböző játékkal vártuk őket a Régi Zeneakadémia épületén belül,
különböző helyszíneken. Mindegyik foglalkozáson részt tudott venni
mindenki, hiszen 20 perc után vetésforgóban cseréltünk, így egy óra leforgása
alatt változatos játékok kipróbálására volt lehetőség. Általában úgy
szoktuk, hogy az egyik helyszínen a fent vázolt Activity
játék zajlik, egy másik helyszínen ritmikus rögtönzés, a harmadikon pedig
zenehallgatás, filmnézés, beszélgetés. Olyan diákcsoportoknak ajánljuk, amelyek
legalább 90 percet tudnak a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban tölteni (30 perc
tárlatvezetés, 60 perc játék).
III. Múzeumpedagógiai előadások
középiskolások számára
Liszt
különleges személyiségét, alkotóművészetének sokoldalúságát mutatják be a
múzeum munkatársai által tartott múzeumpedagógiai előadások, melyek
körülbelül 60 percesek, zenehallgatással, képvetítéssel teszik szemléletesebbé
a témát. 2014 őszén tartottunk öt ilyen előadást elsősorban
zeneművészeti középiskolásoknak, Liszt szimfonikus költeményeiről,
Liszt zseniális rögtönzési képességeiről és az improvizációról, az ifjú
Liszt pályaválasztási dilemmájáról (pap legyen-e vagy művész), Liszt
színpadi zenével való kapcsolatáról és az életében fontos szerepet játszó
képzőművészeti alkotásokról. Ezeket az előadásokat szívesen
megismételjük, előzetes egyeztetés és a Kamaraterem lefoglalása szükséges
ehhez. Továbbá tudjuk vállalni, hogy bármilyen Liszthez kapcsolódó témából
felkészülünk, ha erre speciális igény van.
IV.
Gyakorlati tudnivalók
A
múzeumpedagógiai foglalkozások minden csoport esetében a lehetőségeknek és
igényeknek megfelelően alakulnak. Mivel külön erre a célra fenntartott
helyiség még nem áll rendelkezésre, a múzeumban vagy a Kamarateremben tudjuk a
foglalkozásokat tartani. Éppen emiatt semmi olyan kézműves játékot nem
tudunk kivitelezni, ami „koszolással” jár (pl. festés, agyagozás). A múzeum
tárgyait közelről megnézni szabad, hozzájuk érni nem.
Foglalkozásra
bejelentkezni a múzeumban lehet:
Telefonszám:
342-7320 vagy 322-9804/116-os mellék
e-mail: info@lisztmuseum.hu
A
foglalkozás ára: 1000 Ft/diák, kísérőtanárok ingyen jöhetnek
A
foglalkozás időtartama: igény szerint, 60-120 perc
Egyedül
a Kamarateremben zajló foglalkozásokat kell hetekkel előre egyeztetni,
egyébként elég 1 héttel előbb bejelentkezni. Csak múzeumi tárlatvezetést
(foglalkozás nélkül) magyar diákoknak ingyen tartunk, mindössze a 600 Ft-os
belépőjegyet kell megváltaniuk. Lehetőség van idegen nyelvű
foglalkozásra is (angol, német, francia nyelven).
Múzeumpedagógiai program
Liszt Ferenc Emlékmúzeum, 2015.
ősztől
A Liszt Ferenc Emlékmúzeum múzeumpedagógiai programja
egyre nagyobb sikernek örvend az általános és középiskolák körében. A VI.
kerületi önkormányzat támogatásának köszönhetően olyan különleges, értékes
foglalkozásokat tudtunk megvalósítani, amelyekre eddig még nem volt példa.
Szeretnénk továbbra is folytatni és fejleszteni a programot, új tematikát
kidolgozni és lehetőséget teremteni még több iskola bevonására.
1. Zenés foglalkozás
Liszt
Ferenc és a korabeli magyar zeneszerzők
A
tematika:
Nagyon fontosnak érezzük, hogy a magyar diákok
alaposabban megismerjék saját hazájuk kultúráját, különös tekintettel a magyar
zenére. Liszt Ferenc műveiből, életéből és személyes (baráti és
szakmai) kapcsolataiból kiindulva tervezzük bemutatni a XIX. századi magyar
zeneéletet, különös tekintettel a Zeneakadémia első éveire (1875-1886
közti időszak). A diákok megtudhatják, hogyan alakult ki a nemzeti zene
hazánkban, milyen hatással volt a zeneszerzőkre Liszt Ferenc, kik
indították az első magyar zenei hetilapot, hogyan zajlott a Zeneakadémián
az oktatás. A XIX. századi magyar zeneszerzők közül Liszt mellett szó esne
Erkel Ferencről (zeneakadémiai tanári és operakomponistai minőségben
egyaránt), gróf Zichy Gézáról, Liszt barátjáról, aki később az Operaház
intendánsa is volt, Mosonyi Mihályról és Goldmark
Károlyról (2015-ben mindkettejükre emlékezünk, Mosonyi 200 éve született, Goldmark 100 éve halt meg). Nemcsak zeneszerzők, hanem
írók, költők, festők neve is szóba kerül majd, például Zichy Mihályé,
akinek rajza alapján Liszt szimfonikus költeményt komponált, vagy Munkácsy
Mihályé, akinek az egyik magyar rapszódia ajánlása szól, vagy Petőfi
Sándoré, akinek A magyarok Istene című versét Liszt
megzenésítette.
A
foglalkozás felépítése:
Tárlatvezetés
A múzeumlátogatás alatt a tárlatvezetést tartó kolléga
különös hangsúlyt fektet arra, hogy Liszt budapesti éveit bemutassa,
természetesen az idős Liszt mindennapjait kontextusba helyezve, az
előzmények (fiatalkori virtuóz korszak, weimari
karmesteri évek) érintésével. A múzeumban számos olyan tárgyat láthatnak a
látogató diákok, melyek kitűnően alkalmasak a korabeli mindennapi
élet és zeneélet szemléltetésére: Liszt Ferenc hangszereit (a zongoráin kívül
olyan speciális konstrukciókat, mint az üvegzongora vagy a pianínó-harmónium),
bútorait (melyek között még egy ún. komponáló
íróasztal is található), könyv- és kottatárát, s a korszakot illusztráló XIX.
századi festményeket, grafikákat, melyek főként Lisztet és kortársait
ábrázolják. Így tehát a játékos, zene- és kultúrtörténeti áttekintés már a
múzeumban kezdetét veszi.
Zenés múzeumpedagógiai foglalkozás
A zenés interaktív foglalkozás a Liszt Ferenc
Emlékmúzeum Kamaratermében zajlana, mely Liszt idejében is koncertteremként
működött. A múzeum munkatársai képekkel illusztrált vetítést is alkalmazva
röviden bemutatják Liszt fontosabb magyar zeneszerző kortársait; az
ismertetők mind bevezetésül szolgálnak egy-egy zongoradarabhoz, melyet
Szabó Ferenc János zongoraművész ad elő. A foglalkozás rövid
kvízjátékkal zárul, melyen ajándékokat (csokoládét, Liszt Múzeum katalógust,
esetleg apróbb tárgyakat) nyerhetnek a diákok. A játékban lehetőség nyílik
a hallott ismeretek memorizálására. A látogatócsoport korosztályának,
igényeinek megfelelően elképzelhető egy rövid activity
játék, zene- és képfelismerés, csoportos feladatok, akár szerepjáték is.
Néhány, témához kapcsolódó mű Szabó Ferenc
János zongoraművész repertoárjából:
A magyar nemzeti romantika
kialakulása:
- Erkel Ferenc: Bátori Mária - Induló
- Erkel Ferenc: Hattyúdal a Hunyadi László című operából
Liszt és Wagner hatása
Magyarországon a 19. század derekán:
- Erkel Ferenc: Rózsa búcsúja a Dózsa György című operából
- Mosonyi Mihály: Áldozati induló az Álmos című operából
- Goldmark Károly: Zart Geheimnis
- Goldmark Károly: Georginen (No. 1)
Liszt késői művei
a magyar művészet szolgálatában:
- Liszt Ferenc: A magyarok Istene (balkezes átirat Zichy Gézának)
- Zichy Géza-Liszt Ferenc: Valse d'Adéle
- Liszt Ferenc: A bölcsőtől a sírig (Zichy Mihály-vonatkozás)
- Liszt Ferenc: XVI. Magyar rapszódia
(Munkácsy-vonatkozás)
2. Zenés foglalkozás
Milyen hangszer a zongora?
A harmadik múzeumpedagógiai foglalkozást Balázs János
zongoraművész tartaná. 2015-ben, köszönhetően a VI. kerületi
önkormányzat támogatásának, két alkalommal tudott ilyen koncert-előadást
tartani a Liszt Ferenc Emlékmúzeum Kamaratermében, nagy sikerrel. Folytatnánk a
gyakorlatot még egy előadással, melyet 2015 őszén valósítanánk meg. Balázs
János a zongoráról, mint hangszerről tartana izgalmas bemutatót, a hangszer
történetéről (zongora elődei, hasonló hangszerek, Érard
zongora speciális mechanikája), a zongora felépítéséről (pedálok,
páncéltőke, kalapácsok mozgása), konkrét zongoradarabok (Liszt, Chopin,
Csajkovszkij, Saint-Saëns) eljátszásával tenné
élményszerűvé az előadást a gyerekek számára. A foglalkozás
időtartama körülbelül 60 perc.
Online is elérhető a Liszt
Múzeum munkatársai által készített múzeumpedagógiai játék
A Liszt
Múzeum munkatársai által készített interaktív múzeumpedagógiai játék (melynek
neve Château d’Amour,
vagyis a Szerelem Kastélya) már a múzeum honlapjáról is elérhető,
közvetlenül a főoldalról, a bal oldali menüsávból (a Virtuális túra alatt)
– vagy az alábbi linken keresztül:
http://lisztmuseum.hu/ChateaudAmour/ChateaudAmour.php?lang=hun
A játék eddig a múzeum érintőképernyős gépén volt csak kipróbálható,
de most már online is játszhat vele bárki, korosztálytól függetlenül. Témájában
és címében a Liszt Ferenc Emlékmúzeum jelenlegi időszaki kiállításához (A
Don Sanche-tól a Via Crucisig - Liszt Ferenc európai útja Párizstól Budapestig)
kapcsolódik, mely Liszt Ferenc egyetlen befejezett operáját (Don Sanche ou le château
d'amour – Don Sanche avagy
a szerelem kastélya) mutatja be elsőként. A játékosok varázskastélyban
segíthetnek eligazodni egy ifjú lovagnak, akinek célja megtalálni a szép
királylányt. Ehhez azonban minden teremben kérdésekre kell válaszolni, melyek
Liszt Ferenchez, a múzeum gyűjteményéhez és főleg az újonnan nyílt
időszaki kiállítás tematikájához kapcsolódnak. A múzeumi
érintőképernyő felületén ujjal, a honlapról indított játékban pedig
kurzorral bizonyos pontokat megérintve egyes tárgyak, élőlények mozogni
kezdenek.
A játék elindítása:
1. Először kattintson a múzeum főoldalának bal
oldali menüsávjában megtalálható kastély ikonra vagy a Château
d’Amour feliratra.
2. Ezután egy kastély-rajz jelenik meg, amire ismét
kattintani kell egyet.
3. A következő képen látható kis lovag (=a játékos) a
kurzor mozgatására leszáll a lováról és bemegy a kastélyba.
4. A kastélyban egy ruhatáros páncél fogadja a lovagot – a
kurzorral meg kell érinteni, ezzel mozgásba lendül, és közli a
játékszabályokat.
5. Ezek után már csak a játékszabályokat követve kell
végigmenni a kastély termein, válaszolni a kérdésekre és közben kipróbálni az
animált figurák mozgását.
Jó szórakozást kívánunk!
A Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont munkatársai