Brácsavilág – Rivka Golani hangversenyének felvételéről
Immár
generációkon át öröklődik Lukács Pál frappáns – mondhatni, ars poetica
értékű – mondása, miszerint „az egész világ egy nagy brácsa”. Nos, a sajtó
Rivka Golanit kiáltotta ki a brácsa királynőjének, aki a BBC Magazine
értékelése szerint a valaha élt 200 legjobb hangszeres egyike.
Nagy
szerencsénkre, az 1946-ban született Rivka Golani több szállal kötődik a
magyar zenei élethez. Életrajzi adatai között a legkorábbi magyar vonatkozás az
a férje, Erdész Ottó, akivel 1974-ben Kanadába települtek. A brácsaművész
mindmáig a férje által készített hangszeren játszik. A brácsás-társadalom
életében rendkívüli esemény-számba ment, hogy tavaly ősszel közösen
tartott a Zeneakadémián mesterkurzust az intézmény két tanárával, Bársony
Lászlóval és fiával, Péterrel, amelyen a londoni diákokkal a magyar mesterek, a
magyarokkal pedig az izraeli művésznő foglalkozott. Több magyar
zeneszerző életművében fontos adalék, hogy valamely brácsadarabjuk
ősbemutatója Rivka Golani nevéhez fűződik. Mert a
művésznő a kortárs zene elkötelezettje is, több mint 300 kompozíció
készült az ő számára (neki ajánlva, az ő bemutató előadására
számítva), amelyek közül a versenyművek száma meghaladja a 70-t.
Ugyanakkor Golani korántsem kortárszene-specialista, széles repertoárján szép
számmal szerepelnek korábbi korok kompozíciói, továbbá eredetileg más
hangszerre (elsősorban gordonkára) szánt művei átiratai. A budapesti
hangverseny látogató közönség különböző minőségben hallhatta:
szólistaként, kamaramuzsikusként és versenyművek szólistájaként – és nem
utolsósorban, rádióműsorokban is gyakran találkozhatunk a nevével.
A
Hungaroton kiadványaként megjelent kétkorongos album egy koncertfelvételét
juttatja el felmérhetetlenül széles közönséghez, amely 2006. március 28-án a
CBC Glenn Gould Stúdiójában került rögzítésre (a helyszíni tetszésnyilvánítás
erejét-intenzitását e körülmény határozza meg).
A
felvétel követi a hangverseny műsor-sorrendjét: Sosztakovics
brácsa-zongora szonátáját (Op. 147) és Rahmanyinov g-moll szonátáját (Op. 19)
Prokofjev Rómeó és Júlia szvitjeinek tételei keretezik, Vagyim Boriszovszkij
átiratában (az utolsó két tételt két brácsa és zongora triója szólaltatja meg,
itt Douglas Perry csatlakozik John Golani és Lenehan duójához).
A
stúdiókoncert méltó a helyszínhez: stúdió-minőségű felvételen indokoltan
megörökített interpretációt hallhatunk. Golani hangszere az emberi (ének)hangot
megszégyenítő közvetlenséggel szól hallgatóságához – miközben
távolságtartó is egyben. Az ilyen interpretáció aligha „tetszést” vált ki,
nagyságrendjéhez a már-már áhítatos figyelem illik. Valamiféle
megilletődöttség, amiért a művészet ilyesfajta csodákra képes,
testközelbe hozza a megragadhatatlant, és egy időre kiragadja közönségét a
mindennapokból. Mintha a lélek húrjain játszana, megszabadulva a materiális
kötöttségektől. Éppen ezért nem is annyira hangulatok sokaságán vezet át,
hanem inkább életérzéseknek tesz részesévé. Kiváltképp a kétségkívül ismertebb
Prokofjev-műben érhető ez tetten, amikor is korántsem csupán az
újrahallgatás élményét kínálja, még csak nem is az „ugyanazt, de másképp”
ínyencségét az átiratból következő, megváltozott hangszín-tónus világból
adódóan.
Ilyen
interpretációnál elkerülhetetlen a „belefeledkezés” megemlítése. Bármilyen
szempontok szerinti zenehallgatásra készül valaki, ezek szinte már az első
hangok hallatán megsemmisülnek. Tehát, brácsás is csak sokadszori
meghallgatáskor tehet csak kísérletet arra, hogy műhelytitkokra derítsen
fényt, és akár még kottával a kézben is csak többedszerre jutunk
interpretáció-analízis szempontjából értékes megfigyelésekhez.
A
művek ereje, nagysága érvényesül – csodálatos hangkulisszaként veszi körül
a hallgatót, aki csak azt sajnálja, hogy nem lehetett jelen a koncert
helyszínén. Ennél nagyobb élményt csak az jelentett volna, ha láthatná:
mindösszesen két (az utolsó két tételben három) elhivatott előadóművész
hozta létre a lebilincselő élményt. Amihez persze olyan művekre volt
szükség, amelyek sokat jelentettek az ő számukra is.
Kétirányú
e koncertfelvétel hatása: egyrészt élőzene-hallgatásra sarkall, másrészt
viszont megerősíti a hitet abban, hogy a nagyság a felvételen is „átjön”.
(Hungaroton HCD
32743-44)
Fittler Katalin