Dohától Debrecenig – és
tovább
Afshin Jaberi zongorafelvételéről
Az Overtone jelzés a Grand Piano márkanévhez illesztve sajátos
sorozatot jelez: olyan világpremier-felvételeket, amelyeken a szerző maga
szólaltatja meg zongoraműveit. E sorozatban jelent meg a Steinway D-modell
hangszeren Singapore-ban rögzített műsor, amely a THE BÁB címet viseli.
Afshin Jaberi iráni zongoraművész és zeneszerző, Bahrein
királyságban született, Katar fővárosában nevelkedett. Gyermekkorától
foglalkozott zenével, de „igazi”, professzionális képzésben csupán 18 éves
korától részesült – éspedig Debrecenben. Itt komponálta első balladáit is
(az első három szerepel e felvételen). Zongoratanári oklevelének
megszerzését követően Kazahsztánban fejezte be tanulmányait, Almati
Konzervatóriumában. Hazaérve Katarba, Jaberi – noha
részt vesz a családi vállalkozásban – nem lett hűtlen a muzsikához.
Magyarországi és kazahsztáni koncertfellépéseit továbbiak követték
Szlovákiában, Oroszországban Bahrainban és Katarban.
Azóta is komponál, sőt, tanít is. Öt nyelven beszél (perzsául, arabul,
angolul, magyarul és oroszul), s a zenéjét minden bizonnyal még több
anyanyelvű hallgatósággal képes megértetni.
Három
szonátájának és három balladájának felvételét hallgatva, nehéz lenne kitalálni
a szerzőnek a nemzetiségét. Legerősebben a romantika hatását érzi meg
az európai hallgató – dallamvilágát esetleg „keletiesnek” tippelve. Nos, nem
múltak el nyomtalanul a debreceni főiskolai évek. Chopin és Liszt hatása
úgy a faktúra számos helyén érződik, mint a rájuk jellemző érzés- és
hangulatvilágok. Igen, így többes számban – a lírai és hősies, szemlélődő
és energikus játszanivalóknak mind a megfogalmazása, mind pedig a hatásos
megszólaltatása a pianista felkészültségét dicséri. Ugyanakkor, van valami
leíró-elbeszélő jelleg a tételekben, ami azt eredményezi, hogy a
különböző karakterű anyagok inkább egymás mellett élnek, mintsem hogy
összeütközésükből alá-fölérendeltségi viszony származna.
Átgondolt
rögtönzések során alakulhattak ki a tételek, s a belső arányokat is inkább
az akusztikus kontroll szabályozza, mint eleve adott formai modellek. Ez a fajta szervezés viszi előre a formákat, amelyek rendre
plasztikus faktúra-váltások mentén tagolódnak. A hallgató mindennemű
előzetes információ nélkül úgy figyeli a tételeket, ahogyan folyamatosan
kelnek hangzó életre.
Közelebb
jut a művek szelleméhez, „tartalmához”, aki ismeri a programzenei címeket.
Ezekből kiderül, hogy Jaberi elkötelezetten
vállalja zenéjének kapcsolatát a vallásával. A legfiatalabb önálló vallásnak, a
bahai hitnek az elkötelezettje. A perzsiai Siraz városában 1844. májusában
„Isten küldöttének” közeli megjelenését hirdette egy fiatalember – ő lett
a vallásalapító, a BÁB. (Innen a CD címe – ami megegyezik a három, egyenként
önálló programmal rendelkező ballada összefoglaló címével.)
A BÁB
egyébként Kaput is jelent – a három ballada a bahai
vallás történetének egyes mozzanatait, illetve jelentős alakjainak emlékét
örökítik meg. Az első címe A hírnök, a
vallásalapítás mozzanatait eleveníti fel. A második ballada az Eroica címet
kapta – Mulla Husayn alakját
idézi, a harmadik pedig a Báb kivégzésének történetét jeleníti meg. Afféle
zongorára szánt szimfonikus költemények ezek, amelyekben leíró és érzelmileg
reflektáló szakaszok váltakoznak. Kiváltképp hatásosak az európai opera- és
programzenében is tipikus zsánerek, mint például a viharzene vagy a
gyászinduló.
A
szonáták hátterében is ott munkál Afshin Jaberi személyiségformáló vallásos meggyőződése.
Az I. szonáta címe „A kereső” – ez a mű
Thomas Breakwell alakját idézi, aki élete utolsó
évében első angolként tért át a bahai vallásra.
A három tétel: három stáció. Az első a keresőé (a szerző Vándor-nak is nevezi), a másodikat a megtalált nyugalom
hatja át, a finálé pedig requiem a korán elhunyt
hívőért.
A II.
szonátát Mona Mahmudnizhad emlékének ajánlotta a
szerző, aki 17 évesen szenvedett mártírhalált hitéért Shirazban
(a zongoraművész-zeneszerző 10 éves volt akkor).
A III.
szonáta címe „A beduin”, s ennek tételeiben megjelenik
a pusztai élet ábrázolása csakúgy, mint a beduin magányos éneke – a finálé pedig
a remény hangja, hogy a magányos rátalál az őt befogadó közösségre.
Gyász,
háború, magány – és ellenpólusukként a vigasz, remény, béke és a megtalált
közösség felett érzett öröm: színekben gazdag zenét eredményez Afshin Jaberi zongoráján.
Harmóniavilágában otthonos az európai hallgató, az egzotikum jegyeit
viselő, sajátosan tagolódó, gyakran már-már végtelennek tűnő melodika koloritként gazdagítja a hallgatnivalót.
A korong
meghallgatása után állíthatjuk: a szerző nem csupán a korábban felsorolt
öt nyelvet beszéli, hanem a zene világnyelvét is. A zongorista-hallgató csak
azt sajnálja: nem volt módja kottával a kézben hallgatni a műveket – hogy
később maga is hangszerén megszólaltassa őket.
(Grand Piano – Overtone, GP 694)
Fittler Katalin