Felfedezőúton – a
Zuglói Filharmóniával
Régi
hagyománya van annak, hogy a zuglói általános és középiskolások számára
(éspedig nemcsak közülük az érdeklődőknek, hanem valamennyi
odatartozó diáknak) élményszerű zenehallgatásról gondoskodik a Zuglói
Filharmónia. 2015 novemberében hat napon 3-3 alkalommal került előadásra
ugyanaz az ötven perces műsor, hogy 6000 fiatalnak legyen közös zenei
élménye.
Mert a
muzsika: kisebb-nagyobb közösséget feltételez. Az alkotáshoz szükséges lehet a
magány (ámbár nem feltétlenül), de a kisebb-nagyobb előadóegyüttes
produkciójához hallgatóság kell! Hol több, hol kevesebb – függ a rendelkezésre
álló terem befogadóképességétől, s ezzel összefüggésben a műsor
jellegétől is (kevés szomorúbb látvány van, mint amikor a nézőtéren
kevesebben ülnek, mint a pódiumon). Zenét hallgatni egyedül is lehet, leginkább
felvételről - de élőzenét érdemes csoportosan, hogy a közös élmény
„megbeszélhető” legyen.
Sajátos
matematika érvényesül itt: az élmény-megmaradásnak nincs törvénye, de
természete szerint a megosztható élmény őrződik meg maradandóan,
éspedig azért, mert időről-időre előhívható. Kisebb a
hatásfoka annak, amiről kívülállónak mesélünk, ez esetben, olyannak, aki
nem volt jelen az adott koncerten, hiszen a szavak segítségével csak
áttételesen tudunk közvetíteni valamit abból, ami nagyon tetszett (vagy épp
nagyon nem) – ráadásul nem is könnyű szavakba foglalni az élményt…
Éppen
ezért rendkívül hasznos, hogy ugyanazt a műsort hallhatja a termet 18
alkalommal megtöltő fiatal közönség. Sőt, nemcsak hallja, hanem látja
is, mert immár annak is hagyománya van, hogy a Magyar Táncművészeti
Főiskola hallgatói (ugyancsak a XIV. kerület diákjai) közreműködnek
ezeken a diákoknak szánt hangversenyeken.
A
Felfedezőúton tánctételekkel ismerkedhetett a középiskolás hallgatóság,
táncoltakkal és stilizált (tehát kifejezetten zenehallgatásra szánt)
tételekkel. S hogy minél maradandóbb legyen az élmény, vetített képekkel és
ábrákkal tette áttekinthetővé és megjegyezhetővé a közölt
ismeretanyagot a műsorvezető, a rendezvénysorozat háziasszonya,
Solymosi Tari Emőke.
A Zuglói
Filharmónia zenekarának többségét fiatal muzsikusok alkotják – de az
idősebbek is visszafiatalodnak ilyenkor, hiszen felidézhetik saját életük
hasonló élményeit, amikor még a nézőtéren gyönyörködtek a muzsikában.
A
változó időben változnak a zenehallgatás lehetőségei és körülményei.
Hangfelvételekhez manapság könnyű hozzájutni, kimeríthetetlen a
letölthető zenék választéka. A hangverseny-hallgatás viszont másfajta
figyelmet igényel: itt előttünk születik meg a zene, a hallgatónak nincs
lehetősége, hogy megállítsa vagy ismételten meghallgassa. Az „itt és most”
élmény olyasvalami, amire rá kell érezni, s ezt a készséget csak a gyakorlatban
lehet elsajátítani. Megvan viszont az a többlete, hogy látni is lehet a
hangforrásokat, s választékos hangszerelésű tételek esetében kínálkozik a
lehetőség: a hangszínek nyomán keressük meg a pregnáns dallamokat, témákat
megszólaltató hangszereket (rövid dallamok esetében ugyancsak igyekezni kell!).
A műsorvezetős hangversenyek további többlete, hogy olyan információkat
kap a hallgató, amelyeket korábbi ismeretanyagába beépítve, tudással
gazdagodhat.
Ötven
perc – nem hosszú idő. Jól kell gazdálkodni tehát, hogy jusson mindenre. A
rutinos előadók jóvoltából pergett a műsor, a technika ördöge is
távolmaradt – 11 tánctételre jutott idő. Mozart-menüett
tánccal és anélkül (utóbbi a késői Esz-dúr szimfóniából, K.543), Gavotte Bachtól (III., D-dúr szvitből) és
Prokofjevtől (Klasszikus szimfóniából), majd nemzetek táncai: német
(Mozart), magyar (Brahms), trepak (Csajkovszkij Diótörőjéből),
szláv (Dvořáktól), valcer (Csajkovszkij
Csipkerózsika balettjéből), gyorspolka (Josef Strausstól), s végül
látványos fináléként Bernstein West Side Storyjából a
méltán népszerű „America”.
A
„felnőtt-koncertek” sorozatában nemritkán komoly erőpróbákat is
vállaló zenekar számára érezhetően nem jelentett nehézséget e műsor
naponként háromszori megszólaltatása. Attól sem kellett tartani, hogy az
ismétlődés során kopik a játék intenzitása. A karmester Ménesi Gergely irányítási
stílusával is lelkesítette a hangszereseket, akik viszont csak a szemük
sarkából tudtak valamit elcsípni a táncosok látványából, miközben a
talpalávalóról gondoskodtak számukra. Pódiumművészként és kísérőegyüttesként egyaránt lelkiismeretesen
teljesítettek – tudták, e többségükben népszerű, de mindenesetre
„fülbemászó” muzsikák esetében a legkisebb gikszer vagy másfajta hiba első
hallásra is észrevehető. Ezt pedig nem engedhetik meg maguknak a Záborszky-zenebirodalom neveltjei.
Fittler Katalin