http://tudomany-kiado.hu/images/tud/B1_fokanov.jpg

 

Orvos-szerző művéről van szó. Winkler Gábor többkönyves zenei írónak is számít, műfaj-centrikus köteteihez (opera, ill. operett témakörben) portrékötetek társulnak. Kiadványait rendre a Tudomány Kiadó jelenteti meg, ahol az Egy élet az operaszínpadon – Portré Melis Györgyről c. munka utódaként Fokanov Anatolijról írt.

 

Portréköteteinek „témaválasztása” telitalálat, hiszen mind Melis György (Melis mester, miként szakmai kollégái nevezték), mind Fokanov rendkívüli népszerűségnek örvend a közönség körében. Kettejük rajongótábora között talán annyi a különbség, hogy Melis, akinek a rádió és a televízió jóvoltából megannyi műfajban volt lehetősége megmutatkozni (beleértve a magyar nótákat is), így e repertoár, s – nem utolsó sorban – a média jóvoltából a hallgatóság szélesebb köréhez jutott el. Fokanov viszont elsősorban operaénekes, habár nem zárkózik el más műfajoktól sem, de máshonnan ritkábban keresik/találják meg.

 

A könyv első pillantásra furcsa címét az „életből vette” a szerző, a sztorit az előszóban megosztja olvasóival. Eszerint egy, a próbára késve érkező kollégájának, akinek a mindig megbízhatóan pontos Fokanovot hozták fel követendő példaként, arra a megjegyzésére, miszerint „róla mindenki tudja, hogy sztahanovista”, válaszolta Fokanov, hogy ő nem sztahanovista, hanem fokanovista.

 

A portrét időrendben rajzolja Winkler, s munkájának nagy értéke, hogy nem környezetéből kiragadva koncentrál „hősére”, hanem – lévén, hogy felnőtt közönségre számít – földrajzi, történelmi, politikai vonatkozásokban is megrajzolja a hátteret. Az olvasmányosságot fokozza, hogy ritkán ír évszámokat, és jó arányban adagol a tény- és adatszerű fejezetekbe rövid sztorikat, amelyek kétségkívül Fokanovtól származnak. Nincsen tehát belemagyarázó lelkizés - az életút és pályakép változatosságának köszönhetően anélkül is emberközelbe kerül a sokat megélt énekes. Pontosabban az ember, akitől elválaszthatatlan az éneklés.

 

Aki annakidején a nézőtéren élte meg, hogy operaszínpadunkon termett – s hamarosan polgárjogot is nyert – az orosz (időközben magyar állampolgárrá lett) bariton, most megtudja, milyen mesébe illő módon került ide. A történet a turistáról, aki besétált az Operaházba, hangot adva ama vágyának, hogy szívesen énekelne itt, immár a szakmai önéletrajz egyik építőeleme. Megannyi történet kápráztatja el az olvasót. Ezúttal tehát nem az életrajz regényes, hanem maga az írásban megörökített élet.

 

Szakmabeli számára tanulságos az a szűkszavú leírás, ami a novoszibirszki akadémiáról, a tanárokról, oktatási módszerekről, s azokon túl arra az emberi és művészi tartásra vonatkozó tanításról szól, amelynek köszönhetően kialakult Fokanov művészi habitusa. Biztos szólamtudás, azon túl alapos műismeret, operák esetében a rendezés szempontjainak ismeretében tájékozódás a színpadon, fegyelem és figyelem a partnerekre – leírva-olvasva mindez evidenciának tűnhet, de a mindennapi élet nem így működik. A tények magukért beszélnek, a szerzőnek nem kell kommentálnia, hiszen az olvasó felfigyel a gyakran visszatérő mozzanatokra: a sikeres beugrásokra (amelyek annak köszönhetően realizálódhattak, hogy az énekes nem csak munkaköri kötelességként látogatta a próbákat, hanem gyakran olyankor is figyelemmel követte a betanulás-színpadra állítás menetét, ha neki abban nem volt szerepe, vagy csupán mellékszerepet kapott – amit sohasem vett félvállról!), s arra a gesztusra, hogy egy későbbi, tetszetősebb ajánlat kedvéért nem mondta le a korábban elvállalt feladatot.

 

A könyv annyira olvasmányos, hogy alig-alig tűnik fel, hogy nem szerepel benne Fokanov születési dátuma. Énekesnőknél szokás a születési évszám jótékony korrigálása, Fokanovnál viszont már-már a legendák időtlenségére hajaz. Hasonlóképp nem szerepelnek évszámok a szovjet-orosz színpadokon énekelt szerepek listájánál sem – mivel az első fellépés helyszínét tüntették fel, a sorrend viszont időrendet sejttet. A magyar színpadi szerepléseknél szerepelnek évszámok – a pódium-fellépések listájával viszont adósunk marad a könyv függeléke.

 

Számban s minőségben is kevesellhető a magyar elismerések és kitüntetések listája – ez azonban nem a könyv hibája. Elszomorító viszont a kereskedelmi forgalomban megjelent felvételek csekély mennyisége. Ezen a helyzeten – s ez a kötet kétségkívül egyik legnagyobb vonzereje – sokat javít a kiadványhoz csatolt DVD melléklet [ld. alább]. Aki megnézte, nem tartja sem hivalkodónak, sem túlzásnak a címlap korongjának feliratát: különleges DVD-melléklettel. 11 szerző 11 operájából látható-hallható 12 részlet, szűk egyórányi terjedelemben. Információnk szerint ez az első zenei portrékönyv Magyarországon, amely dvd-korongot is tartalmaz ajándékként. A felhangzó/látható részletek pedig ékesen bizonyítják: Fokanov alakításaiban minuciózusan kidolgozott a gesztika és a mimika. A közelképeken sincsenek zavaró mozzanatok – és ilyenkor szembesülünk csak igazán azzal, hogy mennyit nyom a latba, ha az énekes alakját tekintve is adekvát az általa megjelenítendő figurával.

 

Nagy tanulság: énekesről lehet olvasni, szívesen olvashatunk is róla – de leginkább művészetéből ismerjük meg. Ezért vagyunk hálásak a könyv mellékleteként szereplő élményt adó felvételekért!

 

Fittler Katalin

 

 

Winkler Gábor: A FOKANOVista, aki itthon lelt otthonra c. könyve az alábbi címeken vásárolható/rendelhető meg:

 

1. OperaShop (Magyar Állami Operaház - 1061 Bp., Andrássy út 22.)
2. Rózsavölgyi Zeneműbolt (1052 Budapest, Szervita tér 5.)
3. Láng Téka Könyvesbolt (1137 Budapest, Pozsonyi út 5.)
4. Tudomány Kiadó (1023 Budapest, Ürömi utca 56.)
5. A könyv postai úton is megrendelhető a Tudomány Kiadó honlapján, vagy az 1/ 273 28 40 telefonszámon.

 

 

[A DVD-ről]

A könyvhöz tartozó DVD-n Fokanov Anatolij legnépszerűbb operaházi szerepeiből találunk válogatást a Magyar Állami Operaház videó-archívuma, valamint az MTVA felvételeinek felhasználásával:

1. Puccini: Tosca – Te Deum jelenet I. felvonás

2.Verdi: A trubadúr – Luna ária, II. felvonás

3. Verdi: Rigoletto – Rigoletto monológja, I. felvonás

4. Verdi: OtelloJago Credója, II. felvonás

5. Verdi: Traviata – Id. Germont ária, II. felvonás

6. Verdi: Az álarcosbál – Renato áriája, I. felvonás

7. Verdi: Macbeth – Macbeth ária, IV. felvonás

8. Giordano: Andrea CheniérGérald monológja, III. felvonás

9. Bizet: Carmen –Torreádordal, II. felvonás

10. Gounod: Faust – Valentin imája, II. felvonás

11. Csajkovszkij: A pikk dáma – Tomszkij balladája, I. felvonás

12. Csajkovszkij: A pikk dáma – Tomszkij dala, III. felvonás

--

A könyv 1. fejezete (Család, gyermekkor, Magadan) megjelent a Parlando (www.parlando.hu) 2015/6. száma BELEOLVASÓ rovatában: A Fokanovista, aki itthon lelt otthonra. DVD melléklettel megjelent portrékötet (Tudomány Kiadó Kft.) (pdf)

---

Válogatás Anatolij Fokanov YouTuben található felvételeiből az ott található szövegezéssel:

Aida II. finálé- Hector Lopez Mendoza, Radostina Nikolaeva, Anatolij Fokanov

Bartók Plusz Miskolci Operafesztivál 2014 Hector Lopez Mendoza, Radostina Nikolaeva, Gál Erika, Anatolij Fokanov, Kovács ...

·  · 

Bellini: I puritani - Ah per sempre io perdei (Anatolij Fokanov)

Bellini: I puritani / A puritánok -  Ah per sempre io perdei Riccardo - Anatolij Fokanov / Анатолий Фоканов Bruno - Ferenc Gerdesits ...

·  · 

Verdi: Nabucco - Abigaille-Nabucco duett 1. (Fekete Veronika, Fokanov Anatolij)

Verdi: Nabucco - "Donna, chi sei?.. Oh di qual onta aggravasi... " Abigaille: Veronika Fekete, Nabucco: Anatolij Fokanov ...

·  · 

8:57

Donizetti: Lucia di Lammermoor - Il pallor funesto orrendo (Erika Miklósa, Anatolij Fokanov)

Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor / Lammermoori Lucia Il pallor funesto orrendo Lucia - Erika Miklósa Enrico Ashton ...

·  · 

2:28

 

Anatolij Fokanov & Tamas Clementis - Don Pasquale - Hadarókettős

TamasClementis

·  · 

12:15

 

Bellini: I puritani - Il rival salvar tu dei (Tamás Clementis, Anatolij Fokanov)

MalvinPrimula

Bellini: I puritani / A puritánok - Giorgio és Riccardo kettőse - II. felvonás Il rival salvar tu dei Sir Giorgio - Clementis Tamás Sir ..

·  · 

3:22

Donizetti: Lucia di Lammermoor - Se tradirmi tu potrai (Erika Miklósa, Anatolij Fokanov)

Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor / Lammermoori Lucia Se tradirmi tu potrai Lucia - Erika Miklósa Enrico Ashton - Anatolij ...

·  · 

4:34