Orvos-szerző
művéről van szó. Winkler Gábor többkönyves zenei írónak is számít,
műfaj-centrikus köteteihez (opera, ill. operett témakörben) portrékötetek társulnak.
Kiadványait rendre a Tudomány Kiadó jelenteti meg, ahol az Egy élet az
operaszínpadon – Portré Melis Györgyről c. munka
utódaként Fokanov Anatolijról
írt.
Portréköteteinek
„témaválasztása” telitalálat, hiszen mind Melis
György (Melis mester, miként szakmai kollégái
nevezték), mind Fokanov rendkívüli népszerűségnek
örvend a közönség körében. Kettejük rajongótábora között talán annyi a
különbség, hogy Melis, akinek a rádió és a televízió
jóvoltából megannyi műfajban volt lehetősége megmutatkozni (beleértve a magyar
nótákat is), így e repertoár, s – nem utolsó sorban – a média jóvoltából a
hallgatóság szélesebb köréhez jutott el. Fokanov
viszont elsősorban operaénekes, habár nem zárkózik el más műfajoktól sem, de
máshonnan ritkábban keresik/találják meg.
A könyv
első pillantásra furcsa címét az „életből vette” a szerző, a sztorit az
előszóban megosztja olvasóival. Eszerint egy, a próbára késve érkező
kollégájának, akinek a mindig megbízhatóan pontos Fokanovot
hozták fel követendő példaként, arra a megjegyzésére, miszerint „róla mindenki
tudja, hogy sztahanovista”, válaszolta Fokanov, hogy
ő nem sztahanovista, hanem fokanovista.
A
portrét időrendben rajzolja Winkler, s munkájának nagy értéke, hogy nem
környezetéből kiragadva koncentrál „hősére”, hanem – lévén, hogy felnőtt
közönségre számít – földrajzi, történelmi, politikai vonatkozásokban is
megrajzolja a hátteret. Az olvasmányosságot fokozza, hogy ritkán ír évszámokat,
és jó arányban adagol a tény- és adatszerű fejezetekbe rövid sztorikat, amelyek
kétségkívül Fokanovtól származnak. Nincsen tehát
belemagyarázó lelkizés - az életút és pályakép változatosságának köszönhetően anélkül is emberközelbe kerül a sokat megélt énekes.
Pontosabban az ember, akitől elválaszthatatlan az éneklés.
Aki
annakidején a nézőtéren élte meg, hogy operaszínpadunkon termett – s hamarosan
polgárjogot is nyert – az orosz (időközben magyar állampolgárrá lett) bariton,
most megtudja, milyen mesébe illő módon került ide. A történet a turistáról,
aki besétált az Operaházba, hangot adva ama vágyának, hogy szívesen énekelne
itt, immár a szakmai önéletrajz egyik építőeleme. Megannyi történet kápráztatja
el az olvasót. Ezúttal tehát nem az életrajz regényes, hanem maga az írásban
megörökített élet.
Szakmabeli
számára tanulságos az a szűkszavú leírás, ami a novoszibirszki akadémiáról, a
tanárokról, oktatási módszerekről, s azokon túl arra az emberi és művészi
tartásra vonatkozó tanításról szól, amelynek köszönhetően kialakult Fokanov művészi habitusa. Biztos szólamtudás, azon túl alapos
műismeret, operák esetében a rendezés szempontjainak ismeretében tájékozódás a
színpadon, fegyelem és figyelem a partnerekre – leírva-olvasva mindez
evidenciának tűnhet, de a mindennapi élet nem így működik. A
tények magukért beszélnek, a szerzőnek nem kell kommentálnia, hiszen az olvasó
felfigyel a gyakran visszatérő mozzanatokra: a sikeres beugrásokra (amelyek
annak köszönhetően realizálódhattak, hogy az énekes nem csak munkaköri
kötelességként látogatta a próbákat, hanem gyakran olyankor is figyelemmel
követte a betanulás-színpadra állítás menetét, ha neki abban nem volt szerepe,
vagy csupán mellékszerepet kapott – amit sohasem vett félvállról!), s arra a
gesztusra, hogy egy későbbi, tetszetősebb ajánlat kedvéért nem mondta le a
korábban elvállalt feladatot.
A könyv
annyira olvasmányos, hogy alig-alig tűnik fel, hogy nem szerepel benne Fokanov születési dátuma. Énekesnőknél szokás a születési
évszám jótékony korrigálása, Fokanovnál viszont
már-már a legendák időtlenségére hajaz. Hasonlóképp nem szerepelnek évszámok a
szovjet-orosz színpadokon énekelt szerepek listájánál sem – mivel az első
fellépés helyszínét tüntették fel, a sorrend viszont időrendet sejttet. A
magyar színpadi szerepléseknél szerepelnek évszámok – a pódium-fellépések
listájával viszont adósunk marad a könyv függeléke.
Számban s
minőségben is kevesellhető a magyar elismerések és kitüntetések listája – ez
azonban nem a könyv hibája. Elszomorító viszont a kereskedelmi forgalomban
megjelent felvételek csekély mennyisége. Ezen a helyzeten – s ez a kötet
kétségkívül egyik legnagyobb vonzereje – sokat javít a kiadványhoz csatolt DVD
melléklet [ld. alább]. Aki megnézte, nem tartja sem hivalkodónak, sem túlzásnak
a címlap korongjának feliratát: különleges DVD-melléklettel. 11 szerző 11 operájából
látható-hallható 12 részlet, szűk egyórányi terjedelemben. Információnk szerint
ez az első zenei portrékönyv Magyarországon, amely dvd-korongot
is tartalmaz ajándékként. A felhangzó/látható részletek pedig ékesen
bizonyítják: Fokanov alakításaiban minuciózusan kidolgozott a gesztika
és a mimika. A közelképeken sincsenek zavaró mozzanatok – és ilyenkor
szembesülünk csak igazán azzal, hogy mennyit nyom a latba, ha az énekes alakját
tekintve is adekvát az általa megjelenítendő figurával.
Nagy
tanulság: énekesről lehet olvasni, szívesen olvashatunk is róla – de leginkább
művészetéből ismerjük meg. Ezért vagyunk hálásak a könyv mellékleteként
szereplő élményt adó felvételekért!
Fittler Katalin
Winkler Gábor: A
FOKANOVista, aki itthon lelt otthonra
c. könyve az alábbi címeken vásárolható/rendelhető meg:
1. OperaShop (Magyar Állami Operaház - 1061 Bp., Andrássy út 22.)
2. Rózsavölgyi Zeneműbolt
(1052 Budapest, Szervita tér 5.)
3. Láng Téka Könyvesbolt (1137 Budapest, Pozsonyi út 5.)
4. Tudomány Kiadó (1023
Budapest, Ürömi utca 56.)
5. A könyv postai úton is megrendelhető a Tudomány
Kiadó honlapján, vagy az 1/ 273 28 40 telefonszámon.
[A DVD-ről]
A könyvhöz
tartozó DVD-n Fokanov Anatolij
legnépszerűbb operaházi szerepeiből találunk válogatást a Magyar Állami
Operaház videó-archívuma, valamint az MTVA felvételeinek felhasználásával:
1.
Puccini: Tosca – Te Deum jelenet I. felvonás
2.Verdi: A
trubadúr – Luna ária, II. felvonás
3. Verdi:
Rigoletto – Rigoletto monológja, I. felvonás
4. Verdi: Otello – Jago Credója, II.
felvonás
5. Verdi:
Traviata – Id. Germont ária, II. felvonás
6. Verdi:
Az álarcosbál – Renato áriája, I. felvonás
7. Verdi:
Macbeth – Macbeth ária, IV. felvonás
8.
Giordano: Andrea Cheniér – Gérald
monológja, III. felvonás
9. Bizet:
Carmen –Torreádordal, II. felvonás
10.
Gounod: Faust – Valentin imája, II. felvonás
11.
Csajkovszkij: A pikk dáma – Tomszkij balladája, I.
felvonás
12.
Csajkovszkij: A pikk dáma – Tomszkij dala, III. felvonás
--
A könyv 1. fejezete (Család, gyermekkor, Magadan)
megjelent a Parlando (www.parlando.hu) 2015/6. száma BELEOLVASÓ
rovatában:
A Fokanovista, aki itthon lelt otthonra. DVD melléklettel
megjelent portrékötet (Tudomány Kiadó Kft.) (pdf)
---
Válogatás Anatolij Fokanov YouTuben található felvételeiből az ott található
szövegezéssel:
Aida
II. finálé- Hector Lopez Mendoza, Radostina Nikolaeva, Anatolij Fokanov
Bartók Plusz
Miskolci Operafesztivál 2014 Hector Lopez Mendoza, Radostina Nikolaeva, Gál Erika, Anatolij Fokanov, Kovács ...
· ·
Bellini:
I puritani - Ah per sempre io perdei
(Anatolij Fokanov)
Bellini: I puritani / A puritánok -
Ah per sempre io perdei Riccardo
- Anatolij Fokanov / Анатолий Фоканов Bruno -
Ferenc Gerdesits ...
· ·
Verdi:
Nabucco - Abigaille-Nabucco duett 1. (Fekete
Veronika, Fokanov Anatolij)
Verdi:
Nabucco - "Donna, chi sei?.. Oh di qual onta
aggravasi... " Abigaille: Veronika Fekete, Nabucco: Anatolij
Fokanov ...
· ·
Donizetti:
Lucia di Lammermoor - Il pallor
funesto orrendo (Erika
Miklósa, Anatolij Fokanov)
Gaetano Donizetti:
Lucia di Lammermoor / Lammermoori
Lucia Il pallor funesto orrendo Lucia - Erika Miklósa Enrico Ashton ...
· ·
Anatolij Fokanov & Tamas Clementis - Don Pasquale -
Hadarókettős
· ·
Bellini:
I puritani - Il rival salvar tu dei
(Tamás Clementis, Anatolij Fokanov)
Bellini: I puritani / A puritánok - Giorgio és Riccardo kettőse - II.
felvonás Il rival salvar tu dei Sir Giorgio
- Clementis Tamás Sir ..
· ·
Donizetti:
Lucia di Lammermoor - Se tradirmi
tu potrai (Erika Miklósa, Anatolij Fokanov)
Gaetano Donizetti:
Lucia di Lammermoor / Lammermoori
Lucia Se tradirmi tu potrai Lucia - Erika Miklósa Enrico Ashton
- Anatolij ...
· ·