Lehet
így is…
AJÁNDÉKOZÓ
VISSZATÉRÉS
Beszélgetés Tschurl Károly brácsaművésszel*
A
beszélgetőtárs Ittzés Mihály**
Tschurl Károly brácsaművész az
utóbbi időben azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy sokat tevékenykedik
a gyerekek zenei nevelése ügyében, főként szűkebb pátriájában,
ahonnan elszármazott – Enesén, Győrött –, de szélesebb körre gondolva is. Mint
hangszeres művész, érthető módon, először a hangszerek
népszerűsítésére keresett alkalmas formákat. Így készült el intenciói
alapján és anyagi támogatásával egy hangszer-bemutató DVD. Erről kérdeztem
a Németországban élő, de rendszeresen hazajáró brácsaművészt. A
történet azonban térben és időben életpályaképpé tágult.
–
Ittzés Mihály: Honnan jött a DVD ötlete, s kiket tudtál
megnyerni a terv kivitelezéséhez?
– Tschurl Károly:
Hosszabb története van ennek, s az egész tulajdonképpen oda vezethető
vissza, hogy én faluról kerültem bele a zenei életbe. Ezért tudom, hogy milyen
nehéz egy falusi gyereknek eljutni a zene birodalmába. Nehéz pályafutásom volt,
amíg eljutottam oda, hogy brácsaművésznek és pedagógusnak titulálhatom
magamat. Amióta nyugdíjas vagyok, sokat gondoltam a falumra, a Győr megyei
Enesére, ahol születtem. Elmentem oda, s megkérdeztem, mit tehetnék a gyerekek
érdekében, hogy tovább segítsem őket a zene felé, kodályi értelemben:
„Legyen a zene mindenkié!”
Kezdtem
az óvodával, mert nekem is az elvem, hogy a kicsiny gyerekeknek nagyon fontos,
hogy minél korábban kapjanak jó zenei benyomásokat. A vezető óvónő azt mondta, hogy
annyira megújultak a metódusok, hogy jó lenne kurzust tartani az
óvónőknek: ismerjék meg, milyenek az új módszerek, s a régit frissítsék
fel. Ezt követően rendeztünk továbbképzést Az előadók a soproni
óvónőképző főiskoláról jöttek. Kb. negyven
Győr-Moson-Sopron megyei óvónő vett részt az előadásokon. Nagyon
hálásak voltak, mert új ötleteket kaptak.
A másik
program, amelyet támogattam, a Sopron Trió (Dárdai
Árpád – digitális zongora, Révész
Krisztina – hegedű és Révész
József – cselló) kis
hangversenysorozata volt. Eljöttek Enesére. A hegedű, cselló, zongora
összetételű együttes meseszerű összekötőszöveggel vonja be a
gyerekeket a zenébe. Aztán mentünk egy lépéssel tovább. Arra gondoltam, hogy amit
sokan csinálnak, hogy ti. a hangszereket bemutatják a gyerekeknek, meg lehetne
valósítani nálunk is, Enesén. Mint zenekari zenész erre nagy súlyt fektettem.
Kerestem a megoldást, s akkor összeismerkedtem Rátz Ágotával, a Győri
Zenebirodalom Alapítvány vezetőjével, akit megkértem, hogy jöjjön ki
Enesére előadást tartani iskolás gyerekeknek és óvodásoknak. Ő ezt
meg is tette kb. négy alkalommal. A Győri Filharmonikusoktól hozott ki még
öt zenészt, vonósokat. Aztán a másik előadásokon a rézfúvósokról, majd a
fafúvósokról volt szó. Az ütősöknél problémát okozott a sok hangszer
szállítása. Úgy oldottuk meg, hogy busszal bevittük a gyerekeket Győrbe, s
a Richter teremben hallgatták meg az előadást. Ezt anyagilag én
támogattam. Nem azért, mintha gazdag ember lennék. Sajnos nem lettem milliomos,
mert a szó szoros értelmében a két kezem munkájával kerestem meg a kenyeremet,
nem börzéztem, nem spekuláltam. Ami külön bevételemet mégis ilyen célra
fordíthatok, az az apám elvett földjei után kapott kis kártérítésből való.
Amit a kártérítésből vásárolt, mondjuk úgy, visszakapott földek bérletéért
kapok, azt teljes egészében ilyen dolgokra fordítom.
Rátz
Ágota és alkalmanként öt-öt zenész tehát kijött a Filharmonikusoktól. Ha már
kijönnek, összekötöttem a programot más helyekkel. Így az Enese melletti
Kónyban és Rábapatonán is, tehát három helységben tartottak zenei
előadásokat. Ez persze nem kis pénzbe került, mert a zenészeket nem
akartam kihasználni, meg kellett őket tisztességesen fizetni. Hosszabb
távon azonban anyagilag nem győztem volna, ahhoz ez a forma túl drága lett
volna. A programról mégsem akartam lemondani, s így jött az ötletem, hogy mi
lenne, ha csinálnánk egy hangszerbemutató DVD lemezt, amit aztán különböző
iskolákba szét lehetne küldeni. A megvalósítás nem volt egyszerű, de Rátz
Ágota nagyon komolyan vette a dolgot. Sokat gondolkodott rajta, nehezen
vállalta el, de végül megszervezte a felvételeket, megcsináltuk a DVD
felvételt.
– Ez a DVD, ha nem is került piacra már
hozzáférhető, többfelé ismertté vált, az érdeklődők
használhatják.
– Fontos
lehetősége ennek a felvételnek, hogy bárki költségmentesen letöltheti egy
honlapról: www.hangszerbemutato.hu,
vagy közvetlenül You Tube-on „Utazás a zenekari hangszerek világában” cím alatt.
Ezen kívül ezer példányt elajándékoztunk, többek között erdélyi és szlovákiai
magyaroknak.
Nem
nagyon professzionális a felvétel technikailag. Nem tagadom, vannak benne apró
hibák, de mégis sokan úgy jeleznek vissza, hogy jól használható, beválik. Itt
külön köszönet illeti Komlós Boldizsárt,
aki a gyenge technikai eszközök mellett ezt még így is megoldotta.
– Említetted, hogy az óvodásoknál a régi
módszerekkel kapcsolatban is szükségét éreztétek a felfrissítésnek. Tehát nem
csak új tanítási vagy foglalkozási formákat érintettetek a továbbképzésen. Hogy
értsük ezt? A kodályi énekes alapú óvodai foglalkozásokra gondoljunk?
– Igen,
feltétlenül. A legkönnyebben énekelni tudnak az óvodás gyerekek. Így
nyilvánulhatnak meg zenében legtisztábban, legszebben. Ezért jött egy további
ötlet, s idén már harmadszor rendezzük meg az enesei óvoda vezetőjével,
Horváth Judit és a nyúli Farkas Katalin óvónő tapasztalatai alapján az éneklő
óvodák kis fesztiválját „Szépen szól a kis pacsirta” címmel. Ez nem verseny.
Kb. 70-75 gyermek jön össze. Az a kikötés hogy népdalokat énekeljenek. Vannak,
akik egyénileg szerepelnek, mások csoportosan, négyen-öten együtt. Számomra a
legcsodálatosabb volt, amikor – azt hittem, nem hallok jól – elkezdték énekelni
a Gábor Áron rézágyúja kezdetű népdalt, még pedig kánonban! Hiba nélkül
elénekelték.
– Óvodásoknál szinte hihetetlen! Honnan
érkeznek a résztvevők?
– A környező
települések óvodáiból jönnek. Eneséről és tágabb környezetéből.
– Azt hiszem, ez szép, hogy óvodásoknak
énekes találkozót szerveztek. Az megszokott, hogy általános iskolásoknak vagy
középiskolásoknak szerveznek népdaléneklési versenyt, találkozót, zenei tábort.
– Pont ezért
szorgalmazzuk a kicsinyeknél. Azt látom, hogy az óvodás gyerek még
természetesen tud énekelni. Szeret énekelni, még ha nincs is jó hangja.
Jelenleg ott tartunk, hogy már két évjárat bejut az iskolába, azokból, akik
részt vettek az óvodás ének-programban. Azt remélem, hogy velük továbbmegy az
iskolába ez a program, ott is lesz belőle valami. Mindenesetre ott helyben
szorgalmazom azzal, hogy meghirdetek – nem versenyt, hanem énekes alkalmakat.
Díjak nincsenek, de aki elénekli a népdalát tisztán, hibátlanul, az jutalmat
kap. Tehát nem verseny, mert nem is szeretem a versenyt zenei téren. Jobb, ha
kedvtelésből, szépen csinálják.
– Manapság pedig a zenei
előadóművészeknek is azzal indul a karrierjük, hogy begyűjtenek
néhány versenymedáliát… - Említettem a zenei tábor lehetőségét. Úgy tudom,
hogy volt közöd ahhoz is, hogy Enesén gyerekeknek, leendő muzsikusoknak
zenei táborokat szerveztek.
– Valóban így
volt. Például a budapesti Tóth Aladár Zeneiskola növendékei több nyáron jöttek
Enesére zenei táborba. Ugyancsak visszatérő vendég a téti zeneiskolai fúvószenekar.
Jóformán minden évben ott tartja a nyári kurzusát. A polgármester megengedte,
hogy az iskolában aludjanak, s az étkezésüket is megoldották valahogy. Enesén
nincs zeneiskola, de a falu befogad más zeneiskolákat.
– Valamilyen produkcióra készülnek, s azt
ott is bemutatják?
– Ez nem feltétel.
Inkább csak a maguk örömére dolgoznak, későbbi hangversenyekre készülnek.
A zenei táborok kapcsán még el kell mondanom, hogy mást is
csináltunk, nem csak gyerekek zenei táborának adtunk helyet. Tizenöt éven
keresztül volt egy zenei műhely. Erre külföldről hoztam amatőr együtteseket,
vagy felnőtteknek szerveztünk kurzust magyar tanárok vezetésével. Ez
kikötése is volt annak a német szervezetnek, amely a résztvevőket
toborozta, hogy a zenekari munkában magyar tanárok legyenek a
szólamvezetők, betanítók. Nem csak a vonósoknál, hanem a fúvósoknál is. Az
esetleg hiányzó fúvósokat is fiatal magyar zenészekkel pótoltuk, akiknek ingyen
biztosítottuk a teljes ellátást. A karmesterünk hosszú éveken keresztül
Medveczky Ádám volt. Ezekkel a tábori együttesekkel aztán nagyon szép
zárókoncerteket rendeztünk. Kezdetben Fertődön az Esterházy kastélyban,
utána meg Győrben a Richter teremben. Egy alkalommal még Kismartonba is
eljutottunk, a kastély hangversenytermében játszottunk.
– Akkor azt mondhatjuk, hogy ezzel a régió
zenetörténeti hagyományait is folytattátok.
– Kicsit
felfrissítettük Enesén ezeket a programokat „Zenei nyár”-nak hívták. Mint
említettem Németországból is jöttek különböző amatőr zenekarok.
Például Münchenből hétszer jött el a technikai főiskola kórusa és
zenekara 120 fővel. Amatőr énekesek, muzsikusok. Ott dolgoztak egy
hétig, és koncertet tartottak valamelyik templomban.
– Ez az együttes tehát olyasféle, mint
nálunk a Műegyetemen az énekkar és zenekar. Egyébként sokan úgy tartják,
hogy egy nyári kurzus, amikor csak a zenével foglalkoznak a diákok, hasznosabb,
termékenyebb lehet, mint három hónapos tanév alatti munka. Nem helyettesíti
azt, de rásegít az eredményekre.
– Ilyesmi volt a
célja a müncheni főiskolai együttesnek is Enesén. Felkészülés arra, hogy
amit nálunk megtanultak, azzal majd fellépjenek Münchenben, a Herkules Teremben.
– Többször hivatkoztál Németországra,
ottani kapcsolatokra. Az éltedben milyen szerepe volt Németországnak?
– A budapesti
főiskolán tanultam, s 1956 után kerültem ki Németországba. Közel harminc
évig voltam a Rajnai Német Opera duisburgi zenekarának szólóbrácsistája.[1]
Előtte egy darabig a Philharmonia Hungaricában játszottam, és Svájcban a
Festival Strings Lucerne kamarazenekarban is dolgoztam Rudolf Baumgartner[2]
mellett.
– Egy korábbi beszélgetésünkkor említetted
Londont is, mint életed egy fontos helyét.
– 1956-ban
először tulajdonképpen Angliába kerültem egy húsz fős diákcsoporttal.
Oxfordban kötöttem ki, s ott akartam zenét tanulni, de ott inkább az elméleti
oktatás volt nagyon jó. Ahhoz, hogy gyakorlati zenei oktatásban részesüljek be
kellett kerülni Londonba. Hárman voltunk, akik hangszert akartunk tanulni,
mindhárman vonósok. Max Rostal[3]
professzor előtt kellett felvételit tennünk. Ez sikerült is, így én a Királyi
Akadémián (Royal Academy of Music) tanulhattam, ott is diplomáztam, a többiek a
Guildhall School of Music-ba kerültek.
– Hogyan jutottál odáig, hogy elmentél
külföldre? Hogy erre válaszolj, talán vissza kell menni a kezdetekhez, a
gyökerekhez.
– Igen. Mint a
legtöbb főiskolás, én is részt vettem ’56-ban a felkelésben, nem tagadom.
De amit csináltam, azért vállaltam volna a felelősséget, mert vér nem
tapadt a kezemhez. A származásom miatt azonban eleve fekete pont voltam, nem
tehettem mást: el kellett hagynom az országot.
A
Zeneakadémiára jártam, de oda is nagy nehézséggel kerültem be. Vissza kell
mennem oda, hogy én úgynevezett kulákgyerek voltam, osztályidegen. Győrben a Révai Gimnáziumban
érettségiztem 1950-ben, de utána még irodában sem dolgozhattam, mint kulák
származék. A Vagongyárban lettem ún. átképzős munkás, fémcsiszoló
szakmunkás. Egy magántanárnál tanultam hegedülni, de az nem volt jó: amikor
elmentem a konzervatóriumba felvételizni,
még a gimnáziumi évek alatt, olyan rossznak találtak, hogy nem vettek fel. A
sikertelen felvételi után könyörögtem Pallagi Jánosnak, a konzervatórium tanárának, hogy vegyen magához. Ő aztán
magához vett, először magán-növendékként, ingyen tanított. Azt mondta, ha
jól haladok, bevisz a konziba. Így, kerülő úton, kerültem aztán be az
iskolába. De elmondhatom, hogy Pallagi Jánosnak, ennek a kitűnő
hegedűművésznek és tanárnak köszönhettem a zenei alapjaimat.
Tőle tanultam a legtöbbet, ő alapozta meg a zenei pályafutásomat, azt,
amivé lettem.
Amikor
gyári munkás voltam panaszkodtam Pallagi Jánosnak, hogy a kezeim nem bírják,
állandóan a hűtővízbe kell nyúlkálni. Neki, Pallagi tanár úrnak
köszönhettem, hogy otthagyhattam a gyárat. Lehetővé tette, hogy kijárjak
falura hegedűt tanítani, mert már annyira jutottam a hangszeren. Csornán
meg Győrszentivánon lettem hegedűtanár a Zeneoktatói
Munkaközösségben, amit Barsi Ernő vezetett. Ez biztosította a megélhetésemet.
Később
úgy tudtam bekerülni a Zeneakadémiára, hogy azt mondtam: gyári munkás voltam.
– Igen, voltak ilyen kalandos életpályák.
Szerencsés helyzetben nem a távolabbi származást, hanem a pillanatnyi státuszt
kérdezték, vették figyelembe.
– Igen, én is
mondhatom, hogy ezzel csúsztam be a főiskolára. Azért elég sokszor
hallottam megjegyzéseket. A németes családnevem miatt is. Egyesek úgy vélték,
hogy biztosan náci volt az apám. Pedig ilyennek nyoma sem volt nála. De hiába mondtam, nem nagyon hitték. Tulajdonképpen ez
volt az oka, hogy ’56-ban nem volt más választásom, mint elhagyni az országot.
– Hadd jegyezzem meg, hogy ma is milyen
jól beszélsz magyarul, egészen választékosan fejezed ki magadat.
– Tényleg? Pedig a
feleségem halála óta Németországban nagyon ritkán beszélek magyarul, csak néha,
ha a lányommal találkozom, aki tökéletesen tud magyarul. Tényleg ritkán, mert
400 kilométerre lakik. A németek azt mondják, nem érezni a német beszédemen a
magyaros akcentust.
– A zenész fül előnye.
– Igen, mert én
tulajdonképpen fül után tanultam a németet, nem annyira nyelvtanból. Apám
tudott jól németül, de ez a tanulás a németországi évekre vonatkozik. Szégyen
gyalázat, hogy nem tudom jobban a nyelvtant, pedig érettségiztem is
németből 1950-ben. Mi voltunk az utolsó nyolc osztályos gimnáziumi
osztály, amely még érettségizhetett németből. Utána már nem volt erre
lehetőség.
„Otthon”
egyébként iskolákba megyek felolvasást tartani. Elfogadnak, mert állítólag úgy
beszélek németül, hogy nem lehet észrevenni idegen akcentust benne.
– Vissza szeretnék térni a kezdetekhez:
hogyan kezdtél egyáltalán hegedülni? Édesapád gazdálkodó ember volt, nyilván te
is mehettél volna abba az irányba.
– Nyaranta apámnak
otthon volt dolga a gazdasággal, a földdel kapcsolatban. De anyámmal sokszor
voltunk nyaralni. S olyankor hallottam az üdülőhelyi szalonzenei
együtteseket. Imádtam nézni a hegedűst, és mindig az volt a kívánságom,
hogy hegedülni tanulhassak. Ezek a nyári élmények azért is voltak fontosak,
mert a szülői környezetből sajnos nem kaptam befolyást a komoly
zenére. Apám legfeljebb operettzenét hallgatott. Anyám zongorázott egy kicsit,
így ő pártfogolt, amikor kértem a szüleimet, hadd tanuljak hegedülni. Így
tanulhattam egy iskolai hegedűtanárnál, de az nagyon gyenge volt. Mint már
említettem, amikor felvételiztem a konzervatóriumba, eltanácsoltak.
– Pallagi tanár úr mégis csak látott
benned valami fantáziát az akaraton, a hangszer szeretetén túl, hiszen a
szárnyai alá vett.
– Ő tényleg
azt mondta: megpróbálom, s ha jutok vele valamire, akkor gondoskodom róla, hogy
bekerüljön a szakiskolába.
– A körülmények ismeretében eléggé
érthető, hogy feltételeket szabott. Eddig hegedűről volt szó.
Mikor kezdtél brácsázni?
– Brácsázni úgy
kezdtem Győrben, hogy egy évig kötelező melléktárgy volt a
konzervatóriumban.
– Ez még a régi konzervatóriumi
rendszerben volt ugye?[4] A
brácsa persze most is kötelező tárgy egy időre a hegedűsöknek a
szakközépiskolában.
– Igen, még a régi
konzervatóriumi rendszerben kezdtem. Kicsit később alakult egy
vonósnégyes, de hiányzott még a brácsista. Így kezdtem egyre többet brácsázni, s
amikor fölkerültem Budapestre, már főtanszakként vehettem föl ezt a
hangszert Lukács Pál tanár úrnál.
– Ez tulajdonképpen egy elég új vívmány
volt még akkor. Például Bárdos Lajos életrajzából tudjuk, hogy gimnazista diákként
kamarazenélt – hegedült, s főleg brácsázott –, s amikor elment a
Zeneakadémiára felvételizni 1919-ben, kiderült, hogy nincs brácsa tanszak.
– Pestre kerülve
először az Erkel Konzervatóriumba[5]
iratkoztam be, ahol Iványi József volt a tanárom. Ő is akkor kezdte a
brácsa főtanszakot. Egy évig voltam ott, s a következő évben lettem
Lukács Pál növendéke a Főiskolán.
– Egy személyes kérdéssel szeretném
folytatni, kiegészíteni a pályaképedet. Feleséged hajdan győri
hegedűs diáktársad volt. Később a Zeneakadémián Zathureczkynél tanult.
A családban viszi valaki tovább a zenei vonalat?
– Zacher Anikó
volt a feleségem. A Zacher család közismert volt Győrben. Anikó édesapja
is zenepedagógus volt, pályája utolsó évtizedeiben a Tanítóképző tanára.
(I.M.: Közbevetőleg
megjegyzem, hogy Anikó húga, Ilma is hegedűtanár lett: a nemrég elhunyt
Wambach Ferencné, aki a Tóth Aladár Zeneiskola igazgatója volt. Az ő lánya
és fia is muzsikusok.)
Tulajdonképpen
Anikó, pontosabban a vonósnégyese miatt lettem brácsista: az ő kvartettjét
említettem, ahol brácsásra volt szükség. Később egybekeltünk, s ő is
kijött Németországba. Éppen szükség volt egy kisegítőre a Rajnai Német
Opera duisburgi zenekarában. Akkoriban ott nem volt szükség előjátszásra,
próbajátékra, én mégis azt kértem, hogy hallgassák meg Anikót, mivel nem
szerettem volna, ha a kollégák azt mondanák: csak én vittem be a feleségem.
Tehát előjátszott, s olyan sikeres volt a bemutatkozás, hogy a kollégák
megtapsolták. Ez már csak egy kis vicces dolog, hogy a második koncertmesterünk
hozzám fordult az értékeléskor, s azt kérdezte: „Tud ilyen jól főzni is?”
Sajnos nemmel kellett válaszolnom…
Van egy
lányunk, Mónika, ő már kint született. Nagyszerű volt a gimnáziumban.
Az osztály egyik legjobbja volt, mehetett volna bármilyen pályára. Próbáltam is
lebeszélni, hogy zenész legyen; ha az nem is a legfontosabb, de azért nem
mellékes: azzal nem tud sok pénzt keresni. A zenetanulást feleségemnél kezdte,
hegedűvel és részt vett a házi szolfézsórákon is, amit Anikó gyerekeknek
tartott. Közben zongorázni is tanult, de egy idő után azt mondtuk: nem
lehet a két hangszert egyszerre jó színvonalon művelni, s ő a zongora
mellett maradt. Ragaszkodott hozzá, hogy zenész legyen, ahogy én is a magam
pályaválasztásakor. Tehát zongoristaként szerzett diplomát. Németországban
nehéz zongoratanári állást kapni. Most van fix állása Bonnban, a zeneiskolában.
Egymás után hozza ki a díjnyertes növendékeket. Korábban azonban hét éven
keresztül a hét minden napján más városba kellet utaznia, 700 km-t hetente, mert
csak óraadóként alkalmazták. Sok a zongorista, Dunát vagy Rajnát lehetne velük
rekeszteni… Monika férje, Michael Dartsch,
Saarbrückenben a Zeneakadémián a hegedű-metodika és a korai
zene-nevelés (frühmusikalische Erziehung) professzora, számos szakcikk és könyv
írója; sokan használják hegedűiskoláját is.)
– Mit tapasztaltál az oktatásban – közöset
vagy különbözőt –, amikor elkerültél a londoni főiskolára?
– Ha különbözőségről
van szó, akkor inkább a később gyerekek tanításában tapasztaltakról
beszélnék. Már amikor kezdőként vidéken, Csornán és Győrszentivánon tanítottam
a zeneoktatói Munkaközösség keretében, mindenhol megvolt szervezve a hangszer
mellett a szolfézsoktatás is. Tehát olyan gyerekeket kellett tanítanom, akik
szolfézst is tanultak. Akkor még persze nem vettem észre, hogy ez milyen nagy
segítség. Amikor Németországba kerültem, a zenekari munka mellett tanítottam
is, brácsát is meg hegedűt is. Ott láttam az óriási különbséget – s ezt
külön hangsúlyozni akarom! –, hogy mennyivel nehezebb vonós hangszerre tanítani
olyan gyereket, aki nem jár szolfézsra. Mert Németországban nincsen
szolfézsoktatás. Magyarországon nagy előnyt jelentett, hogy már létezett!
– Mi a véleményed a felső – főiskolai,
egyetemi – szintről?
– A főiskolai
szintről azt mondhatom, hogy Magyarországon nagyon jó, kiváló volt a
szakmai kiképzés. Angliában is vannak nagyon jó tanárok. Ott inkább az
tűnt fel, hogy még az Akadémiára is jártak olyanok – jobbára jómódú
családok sarjai –, akik csak szórakozásból folytattak magasabb szintű
zenei tanulmányokat. Ezt Magyarországon problémának látom: a nagyon jó
professzionális képzés mellett a műkedvelők szélesebb körben ható
magasabb szintű képzése hiányzik. Ez is az oka, hogy csak úgy, hobbiból,
kevés ember muzsikál.
– A zeneiskolákban van továbbképző
osztály. A polgári körökben szokásos hajdani házi muzsikálás elég szűk
körben volt meg, s aztán egy idő után csendesen ki is múlt. Azt hiszem, ma
alig van.
– Ebben láttam egy
nagy különbséget. Csodálkoztam is néha, hogy milyen jó amatőr játékosok
vannak ott.
– Nagyon más repertoárt találtál
Angliában?
– Nem, nem…
Elméleti téren volt összhangzattan, de szolfézs-kiképzés egyáltalán nem.
– A múltba tekintés után ismét beszéljünk
a mai dolgokról. Mik a terveid? Hogyan gondolod ennek az enesei programnak a
kiszélesítését, vagy más terület megmozgatását?
– Oda kell
visszatérnem, hogy apám középbirtokos volt. 1945 után elvettek szinte mindent,
csak száz holdat hagytak meg, de később azt is elvették: le kellett adni,
mert jött az adószorítás, a tszcs, stb. A rendszerváltozás után volt egy kártérítés,
és kárpótlásként visszakaptam valamit – nem az egész vagyont, hanem annak
körülbelül tíz százalékát. A kárpótlási jegyekkel visszavásárolhattam
valamennyi földet, s ezt kiadtam bérbe. A teljes bérleti díjat fordítom aztán
zenei célokra. Összefogtam három falut: Enese – ez a központ –, Kóny és
Rábapatona. Az egész befolyt bérleti díjat elosztom a három helységben az
óvodának és iskolának. Az a kikötésem, hogy kizárólag az ifjúság zenei céljaira
fordítható a támogatás. Ezzel próbálok ott egy kis szigetet kialakítani: vajon
lehet-e valamit falun elérni zenei téren? Nem egyszerű kérdés.
– Nyilván sok múlik azon, hogy kik vannak
ott, milyen az igazgató, az énektanár. Van-e ott valaki, a zenei területet
szívügyének érzi, s nemcsak abból a szempontból nézi, hogy kaptunk valamire
pénzt, azt most hamar költsük el, bármire is.
– Eddig én
irányítottam mindent, én vittem ki a Rátz Ágota féle együttest a hangszerek
bemutatására; én szerződtettem a Sopron Triót, hogy jöjjenek el az
óvodákba. Most azonban átadtam a helyiek kezébe: szervezzék meg ők a
programokat együtt, vagy egymástól függetlenül alkudják ki, hogy mit s
mennyiért visznek ki a községekbe. Már voltak is ilyen szervezésben koncertek a
gyerekeknek, ahol a nekik tetsző módon bevonták a gyerek-hallgatóságot is
a műsor menetébe. A legközvetlenebb munkatársam az enesei iskola
igazgatónője, Bartos Ilona, aki a közvetlen kapcsolatot tartja a másik
helységekkel, s szükség esetén intézkedhet.
Megnyugtató
s örömteli számomra, hogy lányom úgy ígérte, halálom esetén folytatja
kezdeményezésemet, még ha ritkábban tudja is személyes jelenlétével segíteni a munkát.
– Bámulatra és tiszteletre méltó dolog
mindaz, amit támogattál, elindítottál s eddig szerveztél! Visszatérve még a tartalmi
területre, a Háryval kapcsolatos elgondolásodról kérdezlek. Mi keltette fel az
érdeklődésedet? Mi késztetett az elhatározásra, hogy bevegyed a
programodba? Volt valamilyen személyes élményed a Háry Jánossal kapcsolatban?
– Ott kell
kezdenem, hogy gyermek- és ifjúkoromban el sem tudtam képzelni, hogy az operát
valaha szeretni fogom. Mindig koncertzenekarban akartam játszani. De
Duisburgban belekerültem egy olyan zenekarba, amelyik koncertet is meg operát
is játszik. Így jutottam el odáig, hogy megszerettem az operát. Itthon viszont
láttam, hogy az operától egy-egy személy kimegy falura. Enesén is találkoztam
ilyen porgrammal: valaki a pesti Operától eljött előadást tartani.
Gondolkodtam, hogyan lehetne a gyerekeket közel hozni az operához; nem tudom
őket rögtön elvinni a Varázsfuvolához.
A népdalok alapján legalkalmasabbnak a daljátékot gondoltam. Így jutottam el
Kodály daljátékához, mert abban nagyon sok népdalfeldolgozás is van.
– Nyilván hasonló megfontolásból került
bele tulajdonképpen minden iskolai tantervbe, tankönyvbe a Háry János.
– Bent van a
tananyagban. Éppen ezért szomorúnak tartom, hogy amikor a kollégákat kérdezem,
hogy van-e felvételük, amiről be tudják mutatni a darabot gyerekeknek, ne
csak hallgassák, hanem lássák is, rendre az a válasz, hogy nincsen! Van ugyan
egy rajzfilm, de az erre a célra nem igen használható. Nincs hozzáférhető,
megvásárolható video vagy DVD.
Tudom,
hogy Pesten megy a Háry ifjúsági
előadásokon az Erkel Színházban, meg van régi filmfelvétel a televíziótól.
Ha azonban előadást szeretnék tartani a gyerekeknek a Háry Jánosról abban a három faluban, szerencsésebb lenne a DVD. Ezt
egy lépcsőnek tartom ahhoz, hogy valaha a gyerekeket el lehessen vinni az
Operaházba is.
– Említetted a Varázsfuvolát. Az Erkel
Színházban játsszák Parázsfuvolácska címen a darab rövidített, némiképp
átdolgozott változatát.
– Éppen ezért
vagyok erősen azon, hogy meg lehessen mutatni a falusi gyerekeknek is,
előre. Kapja meg a falusi gyerek is a lehetőséget, hiszen faluról jön
a népdal is.
– Kodálynak is ez volt az egyik szándéka:
megmutatni, mire jó a népdal magasabb szinten, a műzenébe emelve.
– Éppen ezért
találom a Háry Jánost
összekötőnek az opera felé. Vannak persze operák, amelyeket be lehetne
mutatni a gyerekeknek, de a daljáték alkalmasabb. Magam is foglalkoztam a
gyerekekkel, Enesén például. Megadtam három népdalt előkészítésül – Tiszán innen, Dunán túl, A jó lovas katonának, Szegény vagyok –, amelyeknek a szép
elénekléséért jutalmat adtam. Ezután gondoltam a részletek vetítését, de a
Youtube-ról nem túl jó minőségű régi fekete-fehér felvételből
tudtam csak részleteket kivenni.[6]
Tudom,
hogy a színházaknak, az Operaháznak az is szándéka, hogy bevigye oda a
fiatalokat. Győrből is indítottak vonat különjáratot, amely felvette
a diákokat a különböző állomásokon. A falusi ember azonban egy fillért sem
ad ki arra, hogy a gyereke elmenjen koncertre, vagy operába. Ezt nem is lehet
elvárni tőle. Én mégis azon vagyok, hogy a falusi gyerek is jusson hozzá,
találkozhasson vele, s ismerje meg. Ha már óvodás vagy alsó tagozatos iskolás
korukban láttak, hallottak valamit, amit kivittünk hozzájuk, akkor remélem,
hogy esetleg tízből egy majd elmegy hangversenyre.
– Köszönöm a beszélgetést!
Szívből
kívánom, hogy terveid megvalósuljanak, erőfeszítéseidet siker koronázza!
Utóhang Tschurl Károlytól 2015. december
29-én:
Dr. Batta András
professzor úrral, még a Virtuózok televíziós műsor idején, volt alkalmam
beszélgetni arról, mit lehetne csinálni, hogy több komolyzene jusson ki falura.
Ő a Filharmónia Magyarországot ajánlotta, ők hivatottak ilyesmire.
Nagy örömömre szolgált a közelmúltban, hogy arról értesültem, Enese és
Rábapatona iskolája közösen bérletet vett az ifjúsági hangversenysorozatra,
minek keretében kb. 200 tanuló megy egy-egy Enesén tartott előadásra.
Jövőre pedig azt tervezik, mindhárom falu külön-külön vesz bérletet minden
tanuló részére, mert addigra eljutnak azok a 8. osztályba, akik részesültek
élő hangszerbemutatóban. Persze jó lenne elérni, hogy az élmények hatására
ne csak a támogatásból lehessen megvalósítani ilyen programot, hanem igénnyé
válna: áldozzanak a családok is ilyen célra.
Időközben a Háryról
tartottam is előadást Enesén az alsós gyerekeknek a You Tube-os részletek
vetítésével. Az egyéni éneklés ugyan elmaradt, de együtt nagyon szépen
énekelték a három népdalt és egész idő alatt fegyelmezetten figyeltek.
Visszhang a „közönségtől”
Álljon itt még néhány vélemény, köszönet a programok életre valóságáról,
eredményéről.
Elsőként egy tanítónő leveléből idézünk Tschurl tanár úrnak
a Háry Jánost ismertető foglalkozásáról:
„Nagyon tetszett, hogy a gyerekek életkori sajátosságait figyelembe vette,
a lényeg belefért 45 percbe. Amit filmen nem láttak, azt a saját szavaival
elmesélte, hogy a tanulók megértsék a történetet. Belevonta a tanulókat a közös
éneklésbe. Tetszett, hogy nem hiába tanultuk meg a dalokat, hanem az egész alsó
tagozatot megénekeltette. Kifejezte tetszését, megdicsérte a gyerekeket.”
Egy nagymama
visszajelzése Rátz Ágotának címezve:
[…] a tanév végén szerveztek az óvodában egy zeneóvodai nyitott
foglalkozást, szülők, nagyszülők részére. Odamentem, megfigyeltem a
foglalkozás elemeit, menetét. Nagyon, nagyon boldog voltam, hogy unokám ezt a
fajta zenei nevelést kapja.
Ugyanakkor jutottam hozzá az „Utazás a hangszerek világában” című
DVD-hez, amelyen vonós, fa- és rézfúvós, majd ütős hangszereket mutatnak
be. Úgy gondoltam, elsőnek elég lesz, ha csak a vonósokat nézzük meg az
unokámmal, és majd egy hét múlva folytatjuk, ha van hozzá kedve. A vonósok után
kijelentette, hogy nem csak ilyen hangszerek léteznek, ő a többire is
kíváncsi. Végignézte az egész filmet, nem lankadó figyelemmel.
Szeretném megdicsérni a hangszereknek ezt a fajta bemutatását, ennek az
átgondoltságát, tartalmát, a narrációját, még a vizuális megjelenítést is (pl.
a hangszerek alatt szép textiliák). Bravó!”
Újévi jókívánsággal együtt érkezett a következő vélemény:
Kedves Ágota! Kedves Karcsi! A szünetben
volt hosszabb időnk az unokámmal, hogy kirándulást tegyünk a zene
birodalmába. Gratulálok Ágotának, aki csengő, kellemes hangján
kalauzolja a látogatót. Gratulálok Karcsinak, mint fő "
atyamesternek". Kellemes perceket szereztetek nekünk. Jó gondolat volt ez
a DVD.
Végezetül
egy zenepedagógus véleménye a DVD-ről:
Tisztelt Tschurl Károly úr!
Eljutott hozzám az Utazás a hangszerek
világában című dvd, amelyet az Ön ötletére és támogatásával készítettek
el. A hangszerbemutató egyrészről segíti a zenei tanulmányait kezdő
növendékek hangszerválasztását, másrészről a már képzésben lévő
tanulók ismereteinek rendszerezését. A tanítási órák színesítésére remekül
alkalmas a felvétel, a gyerekeket a látvány és a hangi élmény leköti és
inspirálja.
Köszönet azért, hogy elkészítették a
dvd-t.
Szívesen ajánlom a zeneiskolák
szolfézsóráira, általános iskolák ének óráira.
Tisztelettel:
Szakács Erika
intézményvezető
Liszt Ferenc Zenei AMI, Győr
[1] A Rajnai Német Opera társulatának két székhelye van: Düsseldorf és Duisburg, mindkét helyen van zenekar. Ahol Tschurl Károly játszott, hivatalos nevén: Duisburgi Filharmonikusok.
[2] Rudolf
Baumgartner (1917-2002) hegedűművész, a Hubay-növendék Geyer Stefi
tanítványa, a Festival Strings Lucerne koncertmestere, művészeti
vezetője és a Luzerni Konzervatórium tanára és igazgatója volt.
Itt nem a Fesztivál
nagyzenekaráról van szó. A kamarazenekar egész évben működött és
turnézott, a másik csak a fesztiválra alakult meg. A Luzerni Fesztiválon
főleg modern műveket mutatott be Baumgartner együttese.
[3] Max Rostal (1905-1991) hegedű- és brácsaművész, a Monarchia szülötte, majd brit állampolgár. Többek között Flesch Károly tanítványa volt. Bartók Hegedűversenyének elismert interpretátora, az Amadeus Vonósnégyes tagja, a londoni Guildhall School of Music, majd a Kölni Zeneakadémia professzora.
[4] Az állami zenekonzervatóriumokat 1946-tól hozták létre, majd zenei gimnáziumok (Budapesten önállóan, vidéken más iskolák tagozataiként) is alakultak. 1953-ban már zeneművészeti szakiskoláként jegyezték ezeket az intézményeket.
[5] A Semmelweis utcai korábbi Nemzeti Zenede, mely aztán zenei gimnáziummal gyarapodott, ill. szakiskola lett.
[6] Jobb lehetőség a
Háry János 1965-ös filmváltozata: https://hu.wikipedia.org/wiki/Háry_János_(film,_1965).
Mozart-Schikaneder-Lackfi: Parázsfuvolácska: https://www.youtube.com/watch?v=qTsXNWiyvj8
* A
beszélgetés 2015. április 13-án volt Budapesten, a Magyar Kodály Társaság
irodájában. Jelen közlésünk a hangfelvételről leírt szöveg szerkesztett
változata.
** Dr.
Ittzés Mihály diplomáját 1963-ban szerezte a Liszt Ferenc Zeneakadémia énektanár
és karvezetés szakán. 1963-1970 között a győri Zeneművészeti
Szakközépiskolában tanított szolfézst és elméleti tárgyakat, s több évig
vezette az iskola növendékzenekarát. 1970-ben a kecskeméti Kodály Iskola
tanára és kórusvezetője lett. A Kodály Intézet megalakulása, azaz
1973 óta tanára az intézetnek, a könyvtár vezetője, szervezője és
oktatója a Nemzetközi Kodály Szemináriumoknak. 1980-tól az Intézet
igazgatóhelyettese volt. 2001 óta részfoglalkozású kutató és oktató. Pótolhatatlan
munkát végez a régió, sőt az egész ország ének-zene tanárainak képzésében
és továbbképzésében. Szakértelmét számos civil szerveződés felhasználja. A
Kodály Zoltán Fesztivál szakmai kidolgozója. Nemzetközi zenei tanfolyamokon,
konferenciákon, szimpóziumokon rendszeresen oktat, előadásokat tart.
Fő
kutatási területe Kodály Zoltán élete és munkássága, de foglalkozik a magyar
zenetörténet más kérdéseivel is. Több írása jelent meg Lisztről és 20.
századi zeneszerzőkről. Bárdos Lajosról kismonográfiát írt (2009).
Tanulmányainak válogatott kötete 22 zenei írás címen 2000-ben jelent meg,
2002-ben pedig Zoltán Kodály, In Retrospect címen zenetudományi doktori
disszertációja, melyet a Jyyaskyla-i Egyetemen (Finnország) védett meg.