Kiss Henriett
Zenehallgatás az alsó tagozatos ének-zene órákon.
Nevelői kézikönyvek elemzése
(1962)
Bevezetés
1962-ben új
Tanterv és utasítás jelent meg az általános iskolák számára (Miklósvári,
szerk. 1962), amely az 1963/64. iskolai évtől került fokozatos bevezetésre
(Ballér,
1996). Ebben a tantervben az ének-zene tantárgyon belül már hangsúlyos helyet
kapott a zenehallgatás tevékenysége.
Az új tantervhez új tankönyvek is
készültek (Mészáros, Németh és Pukánszky, 2005),
így volt ez az ének-zene esetében is (Szabó,
1991).
Az új tankönyvekhez új tanítói és tanári
kézikönyvekre volt szükség.
Az ének-zene tantárgy esetében a
legnagyobb újdonságot az Országos Pedagógiai Intézet szerkesztésében
központilag megjelent hanglemezsorozat jelentette, amely az általános iskola
nyolc osztályának zenehallgatási szemelvényeit tartalmazta (OPI, szerk. 1964−1966).
A tanterv, a tankönyvek, a tanítói és
tanári kézikönyvek, valamint a hanglemezek sok értékes információval szolgálnak
az általános iskolai tanórai zenehallgatás 1960-as évekbeli helyzetéről.
Jelen dolgozat tárgyát az alsó tagozaton
ének-zenét tanító nevelők számára íródott kézikönyvek elemzése képezi. Az
egyes osztályok tanítási vázlatai alapján a következő szempontok
vizsgálatára kerül sor:
(a) Milyen gyakorisággal
volt jelen az adott osztály anyagában a zenehallgatás a tanórákon?
(b) Mely zeneszerzők
mely művei jelentették a zenehallgatás anyagát?
(c) Milyen
előadó-apparátus jelent meg ezekben a művekben, vagyis milyen
hangszínekkel ismerkedhettek meg a tanulók már az alsó tagozatos tanórai
zenehallgatás során?
(d) Milyen kapcsolat
mutatható ki az énekes és a meghallgatásra szánt zeneművek között?
(e) Milyen módon
szólaltak meg a zenehallgatási szemelvények: élő előadás során vagy gépzenei
lejátszás útján került sor a bemutatásukra?
Első osztály
Az
első osztályban heti kétszer félóra jutott az ének-zene tanítására, ezért
a tanulóknak nem volt tankönyvük és munkafüzetük (Szabó, 1991) − csak a nevelőket látták el segédkönyvvel
az osztályban történő ének-zene tanítás megkönnyítése céljából.
A Hegyi József és Kovács Lajos által készített kézikönyv (Hegyi és Kovács, 1963)
– a bevezető rész után – az egyes órák
tanítási vázlatait közli. Mindössze néhány esetben, de találunk zenehallgatásra
történő utalást is a
vázlatok között. Ez azért különösen érdekes, mert sem a tantervi
tervezet (Vitaanyag, 1961), sem pedig a tanterv (Miklósvári, szerk. 1962) nem írt
elő zenehallgatást ebben az osztályban.
Az
egész tanévet átfogó tanítási vázlatok közül mindössze három tanítási vázlat
tartalmaz zenehallgatási anyagot: a vázlatok sorszámai (39.,
45., 51.) arra engednek következtetni, hogy a kézikönyv szerzői a tanév
vége felé tervezték bevezetni ezt a tevékenységet az ének-zene órákon.
Az
óra anyaga egy esetben egy dallami elem (a lá hang) tudatosítása, kétszer pedig egy-egy dal
(„Április négy”, illetve „Kéklik fenn az ég”) megtanítása.
A
zenehallgatás mennyisége csekély: egy-két
tömegdal, valamint egy kórusmű április 4.,
továbbá egy-két májusi dal május 1. kapcsán. Ezeket egészíti ki a magyar és a
szovjet himnusz a felszabadulás, illetve az Internacionálé a munka ünnepe
alkalmából.
A
meghallgatandó művek közül konkrétan csak a himnuszokat és az
Internacionálét tudjuk meghatározni. Április 4-re tömegdalok és egy kórusmű,
míg május 1-re egy-két májusi dal
(feltételezhetőleg szintén tömegdal) meghallgatása volt előírva.
Az
előadó-apparátust két esetben ismerjük megközelítőleges pontossággal:
az április 4-i tömegdaloknak gyermek- vagy felnőttkórus előadásában
kellett megszólalniuk, míg a másik ugyancsak április 4.
megünneplésére készült mű
kórusmű, de a kórus jellege nincs közelebbről meghatározva. A többi
mű esetében nem állapítható meg az előadó-apparátus.
A
tanítói kézikönyv csak az Internacionálé kapcsán írta elő a hanglemez
használatát, de végignézve a zenehallgatás anyagát, valószínűleg a többi
művet is felvételről hallgatták meg a tanulók. Élő
zenehallgatásra nem kínálkozott lehetőség.
A
kézikönyvnek a tanítási vázlatokban a zenehallgatáshoz fűzött
megjegyzéseiből kiderül, hogy az első osztályban még korántsem volt
elvárható olyan rendszeres zenehallgatás, amelyet az
ötödik osztállyal kezdődően vezettek be. Azt azonban mindig el
kellett mondani a tanulóknak, hogy miről szól a mű. Az első
osztályos zenehallgatás fő célja az volt, hogy a tanulók megtanulják,
hogyan kell viselkedni a magyar és a szovjet himnusz, valamint az
Internacionálé hallgatása alatt (felállás, valamint csendes,
beszéd és mozgás nélküli viselkedés). A nevelőknek a zenehallgatás
időtartamára is oda kellett figyelniük: maximum „a félóra harmadáig”,
vagyis 8–10 percig tarthatott ez a tevékenység.
Második osztály
A
második osztályban tanítók számára Kovács
Lajos és Péter József írt
kézikönyvet (Kovács és Péter, 1963a).
A
bevezető gondolatok között ezt is olvashatjuk:
„Ha
van, és a nevelő járatos benne, hangszert is alkalmazhatunk, főként a
jól tudott dalok kíséretére, de elő-, köz- és utójátékot is játszhatunk
egyes dalokhoz. Erre a hegedű, furulya, zongora egyaránt alkalmas. A
tanulók nagyon hálásak érte, és a későbbi tudatos zenehallgatásra való
nevelésnek is jó előkészítője. Néhány esetben a vázlatokban
zenehallgatásra is tettünk javaslatot. Ezek esetlegesek, csak jó feltételek
esetén teljesítsük.” (uo. 7. o.)
A
második osztályos tanítói kézikönyvben, négy szakaszba foglaltan 66 tanítási
óra vázlatát tanulmányozhatjuk.[1]
A
66 óra vázlatából 16 tartalmazott zenehallgatást – a tanítási vázlatok
sorszámait tekintve (7., 8., 11., 18., 25., 29., 30.,
31., 34., 37., 44., 45., 50., 51., 56., 59.) azt állapíthatjuk meg, hogy a
zenehallgatás az egész tanévet átfogta.
Az
órák anyaga hat-hat esetben daltanulás volt (7., 11.,
31., 44., 50., 56. vázlat), illetve daltanulás munkafüzeti feladattal
kiegészítve (8., 18., 25., 29., 37., 59. vázlat). Négy esetben az óra
középpontjában munkafüzeti feladat megoldása állt (30.,
34., 45., 51. vázlat).
A
zenehallgatás anyagát átnézve hat komponista nevét tudjuk felsorolni: a bécsi
klasszika korából J. Haydn / L. Mozart
(Gyermekszimfónia)[2],
W. A. Mozart
(Bravúrvariációk)[3],
a romantikusok közül P. I. Csajkovszkij
(Diótörő), míg a XX. századból Bartók
Béla (Kis kece lányom, Rondo,
Tücsöklakodalom[11] [12] [13] )[4], Kodály Zoltán
(Katalinka) és Maros Rudolf (Ecseri
lakodalmas) szerepeltek műveikkel a tanítási vázlatokban. Adam és Maros neve kétszer, míg Bartóké
négyszer fordult elő. Adam esetében
és Bartóknál egyszer (Rondo) ez a mű ismételt meghallgatását jelentette.
Kilenc esetben − közelebbi meghatározás nélkül − nem ismerjük a
zeneszerzőt.
A
konkrét műcímek három esetben szóló zongoradarabot (Bartók: Kis kece lányom és
Tücsöklakodalom a Gyermekeknek I. és II. füzetéből, valamint a Rondo), két esetben kórusművet (Kodály: Katalinka, Maros:
Ecseri lakodalmas), egyszer szimfóniát (L.
Mozart: Gyermekszimfónia), egyszer zenekari művet (Adam: Mozart-bravúrvariációk), egyszer
balettzenét (Csajkovszkij:
Diótörő) takarnak. Egy műcím esetében a
szerző nincs megnevezve − és sem
kottakép, sem hangzó anyag nem segít az ellenőrzésben − de a Gyermekjátékok című mű
szerzője minden bizonnyal Georges
Bizet.
Konkrét műcím alkalmazása híján az alábbiak olvashatók:
„munkásdal a gyárról, a gyári munkáról”, „dal a muzsikáról”, „induló a
zászlóról, a lobogóról”, három esetben „dal a felnőttek dalaiból”,
„egy-két altatódal”. Egy alkalommal − szintén nem pontosan meghatározva
− rövid hegedűszóló zongorakísérettel volt a zenehallgatás anyaga.
A
zenehallgatási anyag és az énekes szemelvények között kétfajta összefüggést
fedezhetünk fel. Az első esetben a tanult dal feldolgozását hallgatják meg
a tanulók („Hull a pelyhes fehér hó” − Adam: Mozart-bravúrvariációk, „A zöld
fenyőfán” − Bartók: Rondo). A második esetben a dal
mondanivalójához vagy hangulatához kapcsolták a meghallgatandó zenét: „Szőlő érik” − Maros: Ecseri lakodalmas, „Gyárkémények bodros füstje” −
gyárról, gyári munkáról szóló munkásdal, „Télapó itt van” − Adam: Mozart-bravúrvariációk, „Száll a
madár” − muzsikáról szóló dal, „Virágéknál ég a
világ” − Bartók:
Tücsöklakodalom, „Sej, a mi lobogónkat” − a zászlóról, a lobogóról szóló
induló, április 4. és május 1. − dalok a felnőttek dalaiból, Anyák
napja – altatódal.
A
művek előadó-apparátusa a kézikönyvben nyolc esetben lett
meghatározva: kétszer szóló zongora (Bartók:
Kis kece lányom, illetve Rondo),
kétszer szóló hegedű (rövid hegedűdarabok, a „Hull a hó” kezdetű
komponált gyermekdal hegedűn), ének-fuvolaszóló zenekarkísérettel (Adam: Mozart-bravúrvariációk),
hegedűszóló zongorakísérettel (műcím nélkül) és énekkar-zenekar („a
munkáról vagy a zászlóról szóló dal”). A műcímek alapján még a további
művek előadó-apparátusát tudjuk meghatározni: Kodály: Katalinka és Maros:
Ecseri lakodalmas – kórus, L. Mozart:
Gyermekszimfónia, Csajkovszkij:
Diótörő – zenekar, Bartók:
Tücsöklakodalom – szóló zongora, Bizet: Gyermekjátékok – zongora négykezes.
Az „élőzene” vagy
gépzene” tekintetében az alábbiak állapíthatók
meg: élőzenei bemutatás során hangozhattak el rövid zongora- és
hegedűdarabok, a „Hull a hó” kezdetű komponált gyermekdal, valamint más rövid hegedűszólók
zongorakísérettel. Lemezről kérte a kézikönyv a következő művek
bemutatását: Kodály: Katalinka, Maros: Ecseri lakodalmas, „gyárról,
gyári munkáról szóló munkásdal”, Adam:
Mozart-bravúrvariációk, „dal a muzsikáról”, Bartók:
Tücsöklakodalom, „a munkáról vagy a zászlóról szóló dal”. Két esetben (Bartók: Rondo,
Anyák napi altatódalok) élő előadásban és hanglemezről is
megszólalhattak a művek.
A
kézikönyv egyéb megjegyzései a 16 esetből kilenc meghallgatásra vonatkoznak.
A „Van egy kedves jó barátom” kezdetű dalnál a szerzők az énekeskönyv
barátai közé sorolták például a zongorát, a hegedűt, a rádiót. A
kakukkolásra (szó-mi dallamfordulat)
hoztak hangzó példát L. Mozart
Gyermekszimfóniájából. Hangulati hasonlóságot állapítottak meg a szüret és a
lakodalom között („Szőlő érik” – Maros:
Ecseri lakodalmas), dalismétléskor és daltanuláskor indítványozták a zenehallgatást („Hull a pelyhes” – Adam: Bravúrvariációk, „A zöld fenyőfán” – Bartók:
Rondo), és a tréfálkozáshoz is kapcsoltak
meghallgatásra szánt darabot („Virágéknál ég a világ”
– Bartók: Tücsöklakodalom). Anyák
napjára pedig altató- és bölcsődalok éneklésével és hallgatásával
készítették fel a tanulókat.
Harmadik osztály
A
harmadik osztályban tanítók számára
ének-zenéből a kézikönyvet Kovács
Lajos és Péter József írta (Kovács és Péter, 1963b).
A
kézikönyv másképpen épül fel, mint azt az előző osztályokban láttuk:
a Részletes útmutatásokban nem annyira az egyes tanítási órák vázlataiban, mint
inkább szakaszokban gondolkodtak a szerzők. Négy szakaszt különítettek el,
melyek a következő egységekből állnak:
(a) 1. szakasz (1–18.
egység),
(b) 2. szakasz (19–44.
egység),
(c) 3. szakasz (45–56.
egység),
(d) 4. szakasz (57–66.
egység).
Az
egyes szakaszok három részre tagolódnak:
(a) élményanyag,
(b) hallásfejlesztés,
(c) olvasógyakorlatok.
Az
osztály nevelői kézikönyvében összesen nyolc tanítási vázlatot találunk,
amelyek kivétel nélkül az egyes szakaszok hallásfejlesztési részben kaptak
helyet.
A
kézikönyv még az általános tudnivalók között felhívja a figyelmünket a
következőkre: „Egy-két hangszeres nép- vagy tömegdal bemutatásáról a
részletes útmutatások során lesz szó.” (uo. 6. o.).
Arról
már a Részletes útmutatások című rész ír, hogy az órára való készüléskor
hogyan kell kiválasztani az elvégzendő egységet: „Kikeressük tehát
sorjában, mit javasol, milyen tanácsot ad kézikönyvünk az élményanyaggal
(dalok, zenehallgatás), másodszor a hallásfejlesztéssel, s végül – ha van – az
olvasógyakorlatokkal kapcsolatban.” (uo. 9. o.)
Zenehallgatásra
való utalással összesen kilencszer találkozunk. Az első, második és a
harmadik szakaszban egyaránt háromszor történik utalás zenehallgatásra, az
utolsó, negyedik szakasz viszont egyáltalán nem ír erről a
tevékenységről. Ebből arra következtethetünk, hogy a tanév első
három negyedében azonos arányban szerepelhetett a zenehallgatás az órákon, míg
a tanév végén, az utolsó negyedben már teljesen elmaradt ez a tevékenység.
A
kilenc esetből hétszer az élményanyagon belül, kétszer a hallásfejlesztés
részeként fordult elő a zenehallgatás, az olvasógyakorlatok között nem
találkoztunk ilyen tevékenységgel.
Az
előbb megnevezett területeken belül a következő részterületekhez
kötődött zenehallgatás: három esetben nincs erről közelebbi információnk,
négyszer konkrét dal tanulásához („Szegény legény”, „Dudás és furulyás”, „Jaj,
de pompás fa”, „Esik eső karikára”), míg kétszer adott témához (kisdobosavatás, május 1.) kapcsolódott a meghallgatandó
zenemű.
Öt
zeneszerző nevével találkozunk: bécsi klasszika – W. A. Mozart (Bűvös csengettyű a
Varázsfuvolából), romantika – Csajkovszkij
(részletek a Csipkerózsika és a Diótörő című balettekből),
XX. század – Bartók Béla (a „Szegény
legény vagyok én” kezdetű magyar népdal feldolgozása a Gyermekeknek
című sorozat I. füzetében), Kodály
Zoltán (Bécsi harangjáték a Háry Jánosból) és Szokolay Sándor (Karácsonyi népi gyermekdalok). [5] Öt másik esetben nem
tudunk zeneszerzőt megnevezni: nem ismerjük a zeneszerzőket az
úttörődalok, a duda- és furulyamuzsika, a Kossuth-dalok feldolgozásai,
valamint a felnőttek májusi dalaiból válogatott tömegdalok esetében.
A
zenehallgatásra szánt műveket elemezve legtöbbször, négy esetben színpadi
mű (Mozart: Varázsfuvola – opera (Singspiel),
Csajkovszkij: Diótörő,
Csipkerózsika – balett, Kodály: Háry János – daljáték) részletével, háromszor magyar
nép- és gyermekdalok feldolgozásával („Szegény legény” – Bartók, karácsonyi gyermekdalok – Szokolay, Kossuth-dalok), szintén háromszor közelebbről meg
nem határozott úttörő- és tömegdalokkal, míg egyszer hangszerek
bemutatásával találkoztunk („Dudás és furulyás”).
A
zenehallgatásra szánt művek esetében néhány esetben meghatározásra került
a kívánt előadó-együttes. Az úttörő- és tömegdalokat ének-zenekar
előadásban kívánták bemutatni a tanulóknak, míg a duda és a furulya
bemutatása a tanult dalhoz („Dudás és furulyás”) kötődött. Egyszer konkrét
előadó-együttes, a Magyar Rádió
Gyermekkara felvételének meghallgatása szerepelt kívánalomként.
Hogyan
kapcsolódik a zenehallgatás az egyes részterületekhez? Négy dalhoz hat
zeneművet kötöttek a kézikönyv szerzői: egy esetben egy népdal
feldolgozásáról van szó („Szegény legény” – Bartók: Gyermeknek I. kötet
No. 3.) egy másik esetben hangszerek hangjának bemutatásáról („Dudás és
furulyás” - duda- és furulyazene), míg az ünnepek közül először a
karácsony („Jaj, de pompás fa” – Szokolay:
Karácsonyi népi gyermekdalok, Csajkovszkij:
Csipkerózsika és Diótörő), majd március 15. („Esik eső karikára” –
Kossuth-dalok feldolgozásai) adott lehetőséget a daltanulás-daléneklés
mellett a zenehallgatásra is. A témák között a kisdobosavatás
szerepel, melynek révén úttörődalok meghallgatására nyílik lehetőség,
míg a munka ünnepére készülve a felnőttek májusi dalaiból válogatott
tömegdalok szólhattak a lemezekről.
Újra
felmerül a kérdés: élő- vagy gépizene-hallgatás? A kilenc esetben ötször
írta le a kézikönyv, hogy a zenemű lemezről szólaljon meg (Szokolay: Karácsonyi népi gyermekdalok, Kodály: Bécsi harangjáték a Háry
Jánosból, Kossuth-dalok feldolgozásai, úttörődalok a kisdobos-avatáskor,
tömegdalok május 1. alkalmából). Bartók
feldolgozását („Szegény legény”) zeneiskolás tanuló, vagy a nevelő
zongorajátékával kívánta bemutatni a kézikönyv (a lemezről történő
bemutatást csak végszükségben javasolták a
kézikönyv szerzői). A fennmaradó művek esetében kizárólag
hanglemezről tudták megszólaltatni a nevelők a bemutatandó
művet.
A
kézikönyv a kilenc esetből ötben fűzött megjegyzést a
zenehallgatáshoz. Az útmutatások nagyon különbözőek: a bemutatás lehetőségeiről
(„Szegény legény”), a hallásfejlesztésben érvényesülő zenehallgatásról (Kodály: Bécsi harangjáték), a történelmi
megemlékezésről (március 15. – Kossuth-dalok
feldolgozásai) és kisdobos-avatáshoz kötődő dalismétlésről (kisdobosavatás) és zenehallgatásról (úttörődalok)
szóltak.
Negyedik osztály
A
tanítói kézikönyv szerzői: Kovács Lajos és Péter József (Kovács és Péter, 1964).
A
tanítói kézikönyv a Részletes útmutatásokban két fő részre tagolódik:
(a) élményanyag: dalok,
zenehallgatás,
(b) a hallásfejlesztésnek
és a zenei olvasás-írás gyakorlásának feladatai.
A
tanítói kézikönyv a Részletes útmutatások című részben, az élményanyag
(dalok, zenehallgatás) kapcsán így ír:
„Munkánkat
úgy szervezzük, és úgy valósítsuk meg, hogy a naponként ismétlődő
sikerek öröme mellett döntően a dalok megtanulása, dalolgatása, a hozzájuk
kapcsolt zenehallgatás és ezeken keresztül a határozott irányú nevelési
vonatkozások váltsanak ki magasabb fokú élményeket. ... A dalokkal kapcsolatban
a zenehallgatás lehetőségeit is megemlítjük....”
(uo. 11. o.)
A
tanítói kézikönyv ezt követően a daloknak a tankönyvi sorrendjében halad
végig. Az egyes daloknál találkozunk a hozzájuk kapcsolt zenehallgatással is.
Az
osztály dalanyagában 56 dal szerepel, amelyek közül 11 dalhoz kapcsolódik
zenehallgatás.
Négy
zeneszerző hat művével van jelen: a bécsi klasszikát L. Mozart a Gyermekszimfóniával[6],
valamint J. Haydn katonai szignálokkal, a XX. századot Kodály Zoltán (Ábécédé című részlet a Háry Jánosból,
Úttörőinduló, Táncnóta) és Kadosa
Pál (Májusi köszöntő) képviseli. A többi esetben nem ismerjük a
zeneszerzőt.
A
műcímek alapján az alábbi csomópontokat tudjuk meghatározni: legtöbb a
mozgalmi anyag (Kodály:
Úttörőinduló, illetve Alkalmas forradalmi dal, Zengjük a dalt – induló, Kadosa: Májusi köszöntő). Az
„alkalmas zene” szófordulat előkerül még a furulya- és fuvolazenével,
valamint a lakodalmas népi tánczenével együtt is. Ezeken túlmenően katonai
szignálok (J. Haydn), kórusmű (Kodály: Táncnóta), szimfóniatétel (L. Mozart: Gyermekszimfónia II. tétel),
daljáték részlete (A kis hercegek bevonulása Kodály Háry Jánosában), egy közelebbről meg nem határozott
katonazenekari induló és egy bölcsődal szerepelt az összeállításban.
Az
előadó-apparátus néhány esetben derül ki konkrétan nevesítve: a furulya és
a fuvola („Fújjad, sípod”), a trombita (J.
Haydn katonai szignáljai), illetve a katonazenekar esetleges előadása.
A mozgalmi anyagnál az ének-zenekar előadása dominál, így Kodály Úttörőindulóját, a „Zengjük
a dalt” indulót és Kadosa Májusi
köszöntőjét kell énekhangokon zenekarkísérettel meghallgatni. Kodály Táncnótája kórusra, míg L. Mozart Gyermekszimfóniája zenekarra
íródott.
Az
osztály dalanyaga és zenehallgatási anyaga közötti kapcsolatot is érdemes
szemügyre venni. Öt esetben az adott dal feldolgozásával találkozhattak a
zenehallgatás során a tanulók. Ezek a dalok és a feldolgozásaik: „Ábécédé” – Kodály: Háry János, „Ej,
haj, száll az ének” – Kodály:
Úttörőinduló, „Még azt mondják nem illik” – Kodály: Táncnóta, „Zengjük a dalt” – induló ugyanezen a címen. Öt
másik esetben a dal hangulatához illő zenéket javasoltak meghallgattatni a
szerzők, így: „Haj, de fényes nap van” – J. Haydn katonai szignáljai, vagy esetleg katonazenekari induló,
„Széles az én kedvem ma” – lakodalmas népi tánczene, „Hős november” –
forradalmi dal, „Kakukk”– L. Mozart:
Gyermekszimfónia II. tétele, Anyák napi dalok – bölcsődal. Egy esetben a dalban („Fújjad sípod”) megénekelt hangszer(ek) hangját (furulya, fuvola) kell meghallgatniuk a
gyerekeknek.
Hanglemez
vagy élőzene tekintetében a tizenegy esetből hatban jelzi a tanítói
kézikönyv, hogy hanglemezre gondolt: „Ábécédé” − Kodály: Háry János, „Hős november” − alkalmas forradalmi
dal, „Még azt mondják, nem illik” − Kodály:
Táncnóta, „Zengjük a dalt” − induló, „Májusi köszöntő” − Kadosa: Májusi köszöntő, Anyák napi
bölcsődal. Élőzenei bemutatásra kerülhetett sor a furulya és a fuvola
hangjának bemutatásakor a „Fújjad sípod” kezdetű dal kapcsán, valamint egy
bölcsődal előadásakor. A többi esetben csak hanglemezről történhetett
a bemutatás.
A
zenehallgatás tanórai helyét illetően két mű esetében érdekes
megjegyzéssel találkozunk. A „Zengjük a dalt” című indulót először az
óra elején, majd az óra végén, immár a dal megtanulása után is javasolt volt
meghallgatni. Kadosa Májusi
köszöntője az óra végén hangozhatott el újra, úgy, hogy az alapjául
szolgáló dalt addigra a tanulók megtanulták és együtt énekelték azt a
hanglemezzel.
A
kézikönyv a zenehallgatáshoz két esetben fűzött megjegyzést. A „Zengjük a
dalt” című indulónál megjegyezte, hogy ez volt a Vörös Hadsereg
legkedvesebb harci indulója. Az Anyák napi daloknál egy-egy nagy
zeneszerző bölcsődalának (Mozart,
Schubert, Brahms) vagy altatódalának eléneklése mellett és után, tartotta
kívánatosnak immár hanglemezről egy bölcsődal meghallgatását a
kézikönyv.
A
tanítói kézikönyv, az élményanyag ismertetését követően, A hallásfejlesztésnek és a zenei olvasás-írás gyakorlatának
feladatai című részben még ennyit írt a zenehallgatásról:
„42.
Ismétlő, gyakorló óra. ... Ha tehetjük, hallgassunk zenét! Az
előző órákon bemutatott műveket tanácsos meghallgatni többször
is. Ezen kívül hallgathatunk pl. Csajkovszkij
Diótörő c. balettjéből egy táncos jellegű részletet.” (uo. 53.
o.)
Összegzés
A nevelői kézikönyvek (Hegyi és Kovács, 1963; Kovács és Péter, 1963a; Kovács és Péter, 1963b; Kovács és Péter, 1964) elemzése után a dolgozat elején feltett kérdéseket
válaszolom meg a következő oldalakon.
Az alsó tagozatos tanórákon 20 % körüli
volt a zenehallgatás aránya. Az első osztályban a heti kétszer félórában a
három, zenehallgatással (is) töltött tanóra nagyon alacsony értéket (4%) mutat.
A zenehallgatás aránya a második osztályban volt a legmagasabb (24 %), míg a
harmadik (14%) és negyedik (17%) osztályban már alacsonyabb értékekkel találkoztunk.
Az első osztályban a tanév vége felé vezették be az új tevékenységet a
tanórára. A második osztály kiemelkedett abból a szempontból is, hogy itt az
egész tanévet átfogta a zenehallgatás. A harmadik osztályban a tanév első
három harmadában volt jelen a zenehallgatás, míg a tanév vége felé már elmaradt
ez a tevékenység. A negyedik osztályban, a második osztályhoz hasonlóan,
egyenletes volt a zenehallgatás megoszlása az egész tanévet tekintve.
A zenehallgatás anyagát nehéz összegezni,
számokban kifejezni pedig lehetetlen, mert sok esetben nem adták meg pontosan a
meghallgatásra szánt mű szerzőjét, a mű címét. Összesen tíz
zeneszerző neve szerepelt a négy osztály anyagában: Adam, Adolphe – Bartók Béla − Csajkovszkij,
Pjotr Iljics − Haydn, Joseph
− Kadosa Pál − Kodály Zoltán − Maros Rudolf − Mozart, Leopold − Mozart, Wolfgang Amadeus − Szokolay Sándor. Zenetörténeti
korszakokban gondolkodva a bécsi klasszikától a romantikán át a XX. századig
terjedt a repertoár. A zeneszerzők fele magyar, másik fele külföldi volt.
A legtöbbször Kodály Zoltán
(kórusművek, részletek a Háry Jánosból), Bartók Béla (népdalfeldolgozások a Gyermekeknek
című sorozat füzeteiből), Pjotr
Iljics Csajkovszkij (részletek a Diótörő és a Csipkerózsika című
balettekből), valamint Leopold
Mozart (részletek a Gyermekszimfóniából) neve fordult elő.[7]
Minden osztály zenehallgatási anyagában találkoztunk ugyanakkor olyan
esetekkel, amikor nem lett pontosan meghatározva a mű szerzője
és/vagy címe. Különösen nagy arányban fordulnak elő ebben a csoportban
mozgalmi dalok (tömegdalok, úttörődalok, munkásdalok, indulók).
Az előadó-apparátusra azért volt
érdemes odafigyelni, mert ezáltal megtudhattuk, hogy milyen hangszerek, illetve
milyen együttesek hangjával, hangszínével találkozhattak már az alsó tagozatos
zenehallgatás során a tanulók. A hangszerek közül a zongora, a hegedű, a
duda, a furulya, a fuvola és a trombita szerepeltek szólóban a zenehallgatási
anyagban. Az együttesek közül a különböző összeállítású énekkarok és zenekarok
jelentek meg. Tipikusan a mozgalmi anyagoknál kérték a kézikönyvek szerzői
az ének-zenekari előadást.
Az éneklésre és a meghallgatásra szánt
szemelvények között alapvetően kétfajta kapcsolatot lehetett kimutatni. A
kapcsolat egyik fajtája az volt, amikor a tanult dal hangszeres vagy énekes
feldolgozását hallgatták meg a tanulók. A másik esetben az énekes anyag
mondanivalójához, hangulatához illeszkedett a zenehallgatás: ilyenkor sokszor ünnepekhez (karácsony, március 15., április 4., május 1.) kötődött a zenehallgatásra
szánt mű.
Érdemes volt azt is vizsgálni, hogy a
meghallgatásra szánt művek élő zenei vagy gépzenei előadásban
szólaltak meg az ének-zene órákon. A kézikönyvek nem minden esetben írtak
erről a kérdésről. Amikor írtak, akkor a gépzene fordult elő
többször, élő zenei bemutatásra kevesebb lehetőség adódott. Azokban
az esetekben, amikor a kézikönyvek nem írtak a megszólaltatás módjáról, de a
mű ismerete lehetővé tette ennek a kérdésnek az eldöntését, azt
tapasztaltam, hogy a művek megismerése inkább hanglemezről, mint
élő előadás során történhetett.[8]
A dolgozat elején feltett kérdések
megválaszolását követően még két érdekes
részletre hívom fel a figyelmet. Az első osztályos kézikönyvben
olvashattuk, hogy a zenehallgatás a félóra harmadánál (8–10 perc) több
időt nem vehetett igénybe. A negyedik osztályos kézikönyv pedig a
zenehallgatás tanórai helyéről szólt két esetben is: a „Zengjük a dalt”
indulót, illetve a „Májusi köszöntő”-t az óra
elején − a daltanulás előtt −, illetve az óra végén − a
daltanulás után − is meg lehetett hallgatni. Az utóbbi dalt még a
lemezzel együtt énekelni is lehetett az óra végén.
Mindent egybevetve az állapítható meg,
hogy az 1962-es Tanterv és utasításhoz készült alsó tagozatos nevelői
kézikönyvek sok értékes információt tartalmaznak a tanórai zenehallgatással
kapcsolatban, így ezek a dokumentumok fontos és hasznos források lehetnek az
általános iskolai zenehallgatás történetének feltárásában.
Irodalom
Az általános iskola
tartalmi továbbfejlesztésének vitaanyaga. (1961) I. kötet. Tantervi tervezetek.
II. kötet Tanulmányok. Tankönyvkiadó, Budapest.
Ballér Endre (1996): Tantervelméletek Magyarországon a XIX–XX.
században. Országos Közoktatási Intézet, Budapest.
Hegyi József −
Kovács Lajos (1963): Ének-zene. Kézikönyv
az általános iskolák első osztályában tanító nevelők számára.
Tankönyvkiadó, Budapest.
Ismeretlen szerző
(1983): Adam, Adolphe. In: Dahlhaus, C. és Eggebrecht, H. H.
(szerk.): In: Brockhaus –Riemann Zenei lexikon. I. kötet. A magyar kiadás
szerkesztője Boronkay Antal. Zeneműkiadó
Vállalat, Budapest. 15–16.
Kovács Lajos −
Péter József (1963a): Ének-zene.
Kézikönyv az általános iskolák második osztályában
tanító nevelők számára. Tankönyvkiadó, Budapest.
Kovács Lajos −
Péter József (1963b): Ének-zene.
Kézikönyv az általános iskolák harmadik osztályában
tanító nevelők számára. Tankönyvkiadó, Budapest.
Kovács Lajos −
Péter József (1964): Ének-zene. Kézikönyv
az általános iskolák negyedik osztályában
tanító nevelők számára. Tankönyvkiadó, Budapest.
Miklósvári Sándor (szerk.,1962): Tanterv és utasítás az általános iskolák
számára. Tankönyvkiadó, Budapest.
Mészáros István – Németh
András – Pukánszky Béla (2005): Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia
és az iskoláztatás történetébe. Osiris Kiadó, Budapest.
Országos Pedagógiai
Intézet (szerk, 1964a): Zenehallgatás az általános iskola 1 – 4. osztálya számára.
Összeállította Kovács Lajos. Magyar Hanglemezgyártó Vállalat, Budapest.
Országos Pedagógiai
Intézet (szerk, 1964b): Zenehallgatás az általános iskola 5. osztálya számára. Összeállította Lugossy Magda és Petneki Jenő. Magyar Hanglemezgyártó Vállalat,
Budapest.
Országos Pedagógiai
Intézet (szerk. 1964c): Zenehallgatás az
általános iskola 6. osztálya számára.
Összeállította Lugossy Magda és Petneki
Jenő. Magyar Hanglemezgyártó Vállalat, Budapest.
Országos Pedagógiai
Intézet (szerk. 1965): Zenehallgatás az
általános iskola 7. osztálya számára. Összeállította Péter József és Petneki Jenő. Magyar Hanglemezgyártó Vállalat,
Budapest.
Országos Pedagógiai
Intézet (szerk. 1966): Zenehallgatás az
általános iskola 8. osztálya számára. Összeállította Péter József és Petneki Jenő. Magyar Hanglemezgyártó Vállalat.
Szabó Helga (1991): A magyar énektanítás kálváriája. A
szerző kiadása, Budapest.
Szokolay Sándor:
Műjegyzék. http://www.szokolay.hu/mujegyzek.asp (Letöltés: 2015. október
24.)
A
szerzőről
Kiss Henriette
abszolvált doktorandusz hallgató (ELTE Pedagógiai és
Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola)
[1] A második osztálytól kezdődően heti két ének-zene óra szerepelt az óratervben, amely évi 66 tanórát jelentett (Miklósvári, szerk. 1962).
[2] A kézikönyv a műhöz fűzött lábjegyzetében így fogalmazott: „A legújabb kutatás Leopold Mozartot tartja a Gyermekszimfónia szerzőjének.” (Kovács és Péter, 1963a, 17. o.) A továbbiakban a főszövegben a kézikönyv lábjegyzetének értelmében L. Mozart műveként hivatkozom a szimfóniára.
[3] A kézikönyv W. A. Mozartnak tulajdonította a Bravúrvariációk címmel jelölt művet. (Kovács és Péter, 1963a. 32. o.) A mű azonban Adolphe Adam francia zeneszerző szerzeménye (Dahlhaus–Eggebrecht (szerk.) 1983). Ez a mű, a zeneszerző pontos nevével és a mű címével szerepel az I. oldal 6. blokkjában az 1–4. osztály zenehallgatási lemezén (OPI, szerk.1964a). A főszövegben a továbbiakban Adam: Mozart-bravúrvariációk címen írok a műről.
[4] A Kis kece lányom kezdetű magyar népdal feldolgozása Bartók Gyermekeknek című sorozatában az I. füzetben a 17. szám alatt, Körtánc címen szerepel. A másik Bartók-mű, a Rondo a Három rondó népi dallamokra című kompozíció első darabja. A továbbiakban a kézikönyvben megadott címeken hivatkozok a művekre.
[5] Szokolay Sándor a műjegyzék (http://www.szokolay.hu/mujegyzek.asp) tanulsága szerint Téli és Karácsonyi dalok gyermekkarra és zenekarra, op. 31 címmel írt művet 1959-ben. Vajon a kézikönyv szerzői erre a műre gondolhattak, csak kicsit nagyvonalúan adták meg a mű címét? Az alsó tagozat számára készült lemezen nem szerepel ez a mű, így hangzó anyag hiányában nem lehet eldönteni ezt a kérdést. A továbbiakban a kézikönyv szerint hivatkozok a szerzőre és a műre.
[6] Ennek az osztálynak a kézikönyvében (Kovács és Péter, 1964. 33. o.) már Leopold Mozart műveként tüntették fel a Gyermekszimfóniát.
[7] Egy esetben − Gyermekjátékok − nem volt szerző rendelve a műhöz. Csak gyanítani tudtam, hogy Georges Bizet (?) szerzeményéről lehetett szó. Két esetben − Gyermekszimfónia, Bravúrvariációk − helytelenül adta meg a kézikönyv a mű szerzőjét. Az összegzésben mindkét esetben a művek valódi komponistáját vettem figyelembe.
[8] Érdemes összevetni az alsó tagozat számára készült hanglemez (OPI, szerk. 1964) tartalmát a kézikönyvekben felsorolt művekkel. A következő művek fordultak elő a kézikönyvekben, illetve szerepeltek a hanglemezen is: L. Mozart: Gyermekszimfónia, W. A. Mozart: Varázsfuvola, Csajkovszkij: Diótörő, Bartók több népdalfeldolgozása a Gyermekeknek című sorozatból, Kodály: Katalinka, részletek a Háry Jánosból. Arról nincs információnk, hogy a többi, a kézikönyvekben felsorolt művet milyen hanglemezekről hallgattathatták meg a nevelők a tanulókkal.