Mini a CAFe-ban 4.2.
A Fesztivál második napjára egy hét múlva került sor, ugyancsak a
Várkert Bazárban.
Az első kompozíció Horváth Barnabás Hangsorok –
Öt tétel szólóhárfára
című munkája volt. A Gaál Erzsébet hárfaművész
felkérésére komponált darab mindegyik tétele más-más hangsorra, hangközmodellre
épül. Szerencsére azonban a hallgató műélvezetét ezek az elméleti
konstrukciók egyáltalán nem zavarják, hiszen a tételek mindegyike más karakter,
így – bár didaktikai céllal íródott – végig élvezetes a darab. A művet Bábel Klára szólaltatta meg.
A második műsorszám egy macedóniai
vendégművész, Jana Andreevska darabja, a Scattered Blues volt. A Marcel Worms felkérésére
készült mű létrehozásánál a szerző nem teljesen új komponálási
módszere az volt, hogy egy sűrűn kilyuggatott papírlappal takarta le
a kottát. Ami így láthatóvá vált, az a hangzó darab. A technikából következően
egy szaggatott, valóban szétszórt művet hallhattunk. Az előadó Lajkó István volt.
A Mini Fesztivál rendezőségének
felkérésére írta Dragony Tímea Rhiannon
című darabját. A walesi mitológia által ihletett mű, a címadó
istennő egy napját meséli el. A változatos, sokrétű elfoglaltságokban
bővelkedő nap – varázslás, harc, holtak feltámasztása, lélekkísérés –
kiváló lehetőséget biztosít a szerzőnek, hogy az istennő
jellemét és cselekedeteit igen sokszínű anyagon mutathassa be. A ritmikai
és harmóniai változatosság, kiegészülve a komor és táncos, a lassú és gyors, a
hangos és halk állandó váltakozásával egy valóban kifejező, expresszív
kompozíciót eredményezett. A zongorára és hegedűre írt darab vonósszólama
határozottan nehéz, ami olykor érződött is Varga Oszkár játékán. Zongorán közreműködött a szerző.
Az első félidő záró
darabja Ivan Brkljačić
műve, a Kuvada
volt. Címét a Couvade szindrómáról kapta, mely a
várandós nők párjainak álterhességét írja le. Ez a néha kellemetlen, néha
komikus helyzet inspirálta a fiatal szerb szerzőt. A címnek
megfelelően, a zene is vidám, groteszk. Gyakran használ szélső
regisztereket, sok a motívumismétlés, a gunyoros glisszandó,
az ironikus, éneklő dallamosság. A művet Tfirst Péter hegedűn, Varga
Gábor klarinéton, Marczi Mariann zongorán adta elő.
A hangverseny második felének Varga Judit műve, a Barcarolle pour Frédéric et
George volt a nyitódarabja. A címben szereplő két név Chopinre és feleségére,
George Sandra utal, míg a barcarola – bárkadal – chopeni műveket idéz. Az egész alkotás a híres
zeneszerző előd stílusában ringatózik, előtte tiszteleg. Bár jól
hallhatóan kortárs, egész faktúrájában, dallamvezetésében chopeni
hagyományokra épül. A darabot a szerző előadásában hallhattuk.
Másodikként Dobszay-Meskó Ilona Una cartolina illustrata
di Ungheria című darabja hangzott el. A konkrét magyar népdalokat
feldolgozó műben a Megfogtam egy szúnyogot…, és az
Erik a szőlő…, kezdetűek hangzanak
el teljes egészükben, míg több másikat
csak részletükben véltem felfedezni. A különböző karakterű
népdalok – a címnek megfelelően – valóban jó összefoglalását adják a
magyar népléleknek. A művet Szecsődi
Ferenc hegedűn, a szerző zongorán adta elő.
A következő műsorszám Decsényi János „Kottalapok” – három metafora tenorhangra és vonósötösre című darabja
volt, melyet saját verseire komponált a szerző. A három tétel címe Harang,
Ajtó, Parázs. A modern hangvételű mű első két tétele
elgondolkodtató, melankolikus, míg a harmadik groteszk, humoros. A szólót Nagy Bertalan énekelte, akinek a
cseppet sem könnyű szólam helyenként komoly problémát jelentett. A vonósötöst a Somogyi Vonósnégyes tagjai és Lukácsházi István bőgőművész alkották.
Az este záró számaként Dubrovay László, A Duna folyása című alkotását
hallgathattuk meg. A mű ősbemutatója a milánói Világkiállítás
részeként megrendezett – Bartók Béla zsengéjétől kölcsönzött – azonos
című hangversenyen volt, ahol tizennégy másik magyar szerző
művével együtt hangzott el. A szemléletes zenei képpel kezdődő
bevezetés után, mely glisszandókkal és flageolett hangokkal érzékelteti a hatalmas folyam
cseppekből összeálló természetét, hangsúlyozottan magyaros elemekből
építkezik. Ezt erősíti a tárogató – mint magyar népi hangszer – végig szólisztikus alkalmazása. A magyar komolyzenében is
indokolatlanul ritkán használt hangszer nagyszerűen bizonyítja
alkalmasságát akár a behízelgően dallamos, akár a kifejezetten gyors,
virtuóz részekben. Bár ebben a műben is a helyi jellegzetességek,
különlegességek megmutatása miatt szerepel, jól hallhatóan egyenrangú partnere
a többi hangszernek. A népi ihletettségű
dallamvilág és ritmika, valamint a szóló hangszer megválasztása mindkét tétel –
lassú és gyors – kiemelt jellegzetessége. Egyértelmű a szerző
szándéka, a Világkiállításon a magyaros jelleg, forma és melodika
erőteljes bemutatása. A művet kiválóan adta elő tárogatón Kiss Gy. László,
valamint a Somogyi Vonósnégyes
Eisenbacher
Zoltán
Horváth Barnabás: Hangsorok – Öt tétel szóló
hárfára
Jana Andreevska: Scattered
Blues
Dragony Tímea: Rihannon
Ivan Brakljačić: Kuvada
Varga Judit: Barcarolle
pour Frédéric et George
Dobszay-Meskó Ilona: Una cartollina illustrata di Ungheria
Decsényi János: „Kottalapok” – három metafora
tenorhangra és vonósötösre
Dubrovay László: A
Duna folyása
Bábel Klára - hárfa
Lajkó István - zongora
Varga Oszkár - hegedű
Dragony Tímea - zongora
Tfirst Péter - hegedű
Varga Gábor - klarinét
Marczi Mariann - zongora
Varga Judit - zongora
Szecsődi Ferenc - hegedű
Dobszay-Meskó Ilona - zongora
Nagy Bertalan - ének
Somogyi Péter - hegedű
Lendvai György - hegedű
Tóth Balázs - brácsa
Pólus László - cselló
Lukácsházi István - nagybőgő
Kiss Gy. László - tárogató
Várkert Bazár
2015. október 12.