P. LÁNYI MARGIT HEGEDŰMŰVÉSZ-TANÁR EMLÉKTÁBLÁJÁNAK
AVATÁSA
P. Lányi Margit emléktáblájának (Budapest, VIII.
Bródy Sándor u. 25.) (Felvégi Andrea felvétele)
„Tanár
és tanítvány között teljes az összhang”
Tisztelt megemlékezők, kedves
józsefvárosiak, hölgyeim és uraim!
Amikor az a megtiszteltetés ért, hogy rám esett a választás Lányi Margit
emléktáblája avatóbeszédének elmondására, gondolkodóba estem. A komolyzene
rendszeres fogyasztójaként mégiscsak amatőr vagyok, a zene gyönyörködtet,
elbűvöl, kikapcsol, pihentet, maga a meditáció, de mégis, minden pozitív
impresszió mellett is kívülálló vagyok a zene világában, mit is mondhatnék
Lányi Margitról, a hegedűművészről, a híres zenepedagógusról?
Tanítványainak/pályatársainak visszaemlékezéseit olvasva egy sokat
követelő zenetanár képe rajzolódott ki előttem. Visszaemlékeztem
iskoláskorom meghatározó súlyú tanítóira és tanáraira, akik ma is elevenen
élnek emlékezetemben. Visszaemlékeztem saját tanári pályámra, ahol sportedzőként,
földrajztanárként, irodalomkedvelőként igencsak magasra tettem minden
mércét, így máris közelebb éreztem magamhoz Lányi Margit tanárnőt, aki
csak a maximálisat volt hajlandó elfogadni tanítványaitól.
Hölgyeim és uraim!
Az ünnepségen dr. Sánta Péterné képviselő,
Budapest Józsefváros VIII. ker. alpolgármestere mondta az avatóbeszédet
(jozsefaros.hu)
Egy zenepedagógus – aki leendő művészeket
nevel – még összetettebb feladat előtt áll. Egyrészt mindent meg kell
követelnie, ami a partitúrából kiolvasható, itt nincs pardon és nincs helye
művészi átértelmezésnek. Másodsorban addig kell gyakoroltatnia
tanítványát, amíg a hangszer kezelése a virtuozitás szintjére nem ér, ehhez nagy
kitartás kell, tanártól és tanítványtól egyaránt.
Harmadsorban a tanítványt engednie kell
személyiséggé felnőni. Hangversenyeken, - ugyanazon hangszeren, -
különböző előadóktól, más-és más felfogásban, más és más
interpretációban hallottam ugyanazt a művet és rá kellett döbbennem, hogy
érzelmi katarzist csak olyan előadás idéz elő a hallgatóban, amely
nemcsak az utolsó hangjegyig hű a zeneszerző művéhez, nemcsak
briliáns hangszertudással kápráztatja el a hallgatóságot, hanem személyes
üzenetként, mintegy védjegyként az előadóművész személyisége is benne
van a mű színre vitelében. A közönség ugyanis megérzi, hogy az
előadóművész a teljes őszinteségig azonosul az előadott
művel.
Hölgyeim és uraim!
Ilyen nehéz és összetett feladatot csak úgy
lehet sikerre vinni, hogy tanár és tanítvány között teljes az összhang. A
teljes összhang eléréséhez pedig itt is feltétlen igazmondásra van
szükség. A nagyon kemény próbatételek
során, kiemelkedő eredmények csak akkor születnek, ha nemcsak a kimondott
szó, de a metakommunikáció is őszinte, minden rezdülésében és minden
pillanatában.
Lányi Margit pontosan tudta mindezt.
Köszönöm, hogy meghallgattak.
dr. Sánta Péterné
Budapest Józsefváros VIII. ker. alpolgármesterének avatóbeszéde
„A RITKA PEDAGÓGUSOK EGYIKE”
Első gondolatom mindenképpen a köszöneté. Egyrészt a
Józsefvárosi Önkormányzat felé, mert a testület képviseletében jelen lévő Alpolgármester
Asszony nélkülözhetetlen segítsége, másrészt a szintén kiemelkedően fontos
szerepet vállaló Schmidt Nóra zongoraművész, a Zeneakadémia tanára hozzáállása
nélkül nem valósulhatott volna meg a Margit nénire emlékező táblaállítás
egykori lakóháza falán.
Én egy pár gondolatot szeretnék arról mesélni, hogy milyen
érzés volt Margit néni növendékének lenni, és akik itt vannak, szerintem
osztoznak az ilyen és hasonló
érzéseimben.
Szenthelyi Miklós (www.mupa.hu)
Gyerekként rettegve jöttem hegedűórára. És itt egy pár
kollégámnak már meséltem is azt, hogy amikor itt tanított, mert ugye itt is
tanított, meg a Puskin utcai zeneiskolában, akkor mindig nagyon félve nyomtam
meg a csengőt, hogy hátha nem szólal meg (derültség), mert akkor
ő nem hallja meg (derültség). És
ez nagyon ritkán bejött, és akkor hazamentem egy kis megnyugvással, hogy ezt is
megúsztam (derültség). De hát nagy
részben megjelent a nagy üvegajtó mögött és akkor azonnal tudtam, ebből
hegedűóra lesz.
Ez természetesen csak addig tartott, amíg az ember nem jött
arra rá, hogy gyakorlás nélkül a dolognak semmi értelme nincs. És azt kell
mondanom, a Margit néninél - a nagyon sok egyéb dolog mellett - szerintem a
legfontosabbat megtanultuk mindannyian, amit úgy hívunk, hogy munkamorál. Tehát
nagyon fiatalon megtanított minket arra - ha komolyan gondoljuk -, hogy ha művészek
szeretnénk lenni, akkor mindenekelőtt rengeteg gyakorlás vár ránk és
persze az önmagunk iránti igény kifejlesztése. Most már elmondhatjuk, hogy
ennek a koncepciónak a megkövetelése az elmúlt évtizedek alatt nagyon-nagyon sok
növendéket hozott felszínre, indított el sikeresen a művészpályán.
dr. Sánta Péterné, Józsefváros VIII. ker.
alpolgármestere és Szenthelyi Miklós hegedűművész-tanár az avatás
pillanatában (jozsefvaros.hu)
És
én azt hiszem, ő az a ritka pedagógusok egyike, aki a maximumot kihozta a
növendékeiből – és ezt nyugodt szívvel állíthatom. És elnézést, hogy saját
példát mondok, hogy amikor már a Zeneakadémiára jártam, én még akkor is vissza-vissza
jártam hozzá azért, mert bizony nagyon-nagyon hiányzott az a fajta alapállás és
oktatás, amit tőle még akkor is meg lehetett kapni.
Úgyhogy
én csak azt tudom mondani, hogy tényleg nagyon szépen köszönöm mindenkinek,
hogy itt állhatok és egy csodálatos zenepedagógusról beszélhetek és
emlékezhetünk közösen. És én azt hiszem, ez a tábla, idézőjelben a minimum,
de ugyanakkor egy nagyon szép, kedves gesztus, hogy méltón emlékezzünk erre a
csodálatos muzsikusra és csodálatos pedagógusra. (taps)
Szenthelyi Miklós hegedűművész,
egyetemi docens, a LFZE Vonós tanszék mb. vezetője
(Közlésre a professzor úr szavainak szerkesztett változata került)
(Felvégi Andrea felvétele)