100 éve született Simándy József

 

(Kistarcsa, 1916. szeptember 18.Budapest, 1997. március 4.)

 

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/t31.0-8/q88/p720x720/11951505_950941628282116_8258415141965983337_o.jpg

Mascagni: Parasztbecsület c. operájának rádiófelvételén

 

A XX. századi operajátszás egyik legvarázslatosabb egyénisége volt a felejthetetlen, mindannyiszor a szív legmélyéből fakadó tenorhang birtokosa: Simándy József. Bár külföldi dalszínházak színpadán is énekelt, utolsó pillanatig a magyar közönség szolgálatában állt. Akik őt hallhatták – mint jómagam is – annak lelkébe az ő megszólalásában hagyott örök nyomot Florestan feljajdulása a Fidelióban, Walter versenydala Wagner remekében, Otello szívbemarkoló összeomlása, Richard gróf kacagása és majd feloldózó megbocsájtása halála perceiben, A varázsfuvola képáriája és persze Hunyadi László, Bánk bán valamint megannyi további szerep Manricótól Don Carloson, Radamesen át Don Joséig, Lohengrinig a Parasztbecsület- és Bajazzókig, a Székely fonó szerelmes fiatal legényéig. Simándy nemcsak páratlan énekes, de vérbeli színész is volt, aki színpadra született, akárcsak olyan partnerei, mint Melis György vagy Székely Mihály. Oratórium énekesként is hallhattuk mindenekelőtt Kodály Psalmus hungaricusának népéért aggódó prófétájaként s a tőle megszokott művészi alázattal énekelt dalokat is. Nehéz könnyek nélkül meghallgatni Schumann A költő szerelme c. dalciklusából a „Bús könnyeimből támadt…” parányi darab megszólaltatását, amelyben a bánatból fakadó dalt zengi az éjben az énekes madár. Hiszen az volt ő is.

 

Amikor Otellóként búcsút vett az operaszínpadtól, az itthoni zenerajongók körében nemzeti gyász volt. Hál’ istennek az éneklést nem hagyta abba, még tovább is élvezhettük nemes veretű hangját. Szegeden énekelt először szólóénekesként, majd 1947-től az Ybl-palota ünnepelt sztárja lett. Igazán sohasem volt sztár alkat, rendkívül szerényen szívta magába a géniuszok szellemiségét és alázattal adta át. A „Hazám, hazám…” ária a Bánk bánból elsősorban nem gyönyörű megszólaltatásáért, hanem igaz vallomásáért lett Simándy József előadásában nemzeti szimbólum. Magyar szövegkiejtése – akkoriban minden magyarul hangzott el az Operában – joggal bűvölte el közönségét. Szerencsére több felvétel is őrzi ezt. Egy őszintétlen hang nem jött ki a torkán. Talán ez lehetett művészetének lényege. Nemes testtartású, igen szép ember volt. A 60-as évek tini lányai (ekkor éltem középiskolás és zeneakadémista éveimet) versengtek „Simi” dedikált fényképeiért. Szép volt kívül-belül egyaránt.

 

Sokan gondolnak nosztalgiával az Operaház akkori hőskorára. Abban a kivételes szerencsében részesültem, hogy még gyerekként az 50-es évek első felében vasárnap délelőttönként az igazgatói páholyból – ahonnan közvetlen átjárás van a szereplőkhöz – figyelhettem jó néhányszor lenyűgöző produkcióit. Többek között ennek köszönhettem egész életemet meghatározó első nagy zenei élményeimet.

 

Simándy József a mi dalnokunk volt, a mi Stolzingi Walterünk, a magyarok prófétája.

 

Ungár István

 

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/thumb/0/05/Sim%C3%A1ndy_J%C3%B3zsef_opera%C3%A9nekes_1974.jpg/375px-Sim%C3%A1ndy_J%C3%B3zsef_opera%C3%A9nekes_1974.jpg

Simándy József Bánk Bán szerepében (1974)

Simándy József: Katona J.-Erkel F.-Bánk bán-Hazám ...

 

Farkas Ferenc (1905-2000): Csínom Palkó – Jó éjszakát, kisleány - a nevem Csínom Palkó (Házy Erzsébet, Simándy József)

https://youtu.be/t8UbAT1s2Ss