Parlando:
1987/3, 28-29 p.
Varró Margit egész életére jellemző széles látókörű - a
zenetörténet egészét, a legrégibb stílusoktól kezdve a legmodernebbig
felölelő -, tanári, előadóművészi, zenetudósi, írói munkássága.
Minden területen figyelemre méltó eredményeket mutatott fel, itthon, Európában,
Amerikában egyaránt. Néhány konkrét adat érzékletesen
bizonyítja kiválóságát. Már 1905-ben (?) záróvizsga
hangversenyén, ahol Mendelssohnt és Schumannt játszott, „kitűnt”
zongorajátékával. A jelenlevő nagyszámú közönség lelkesen tapsolt Picker Margitnak, az iskola legkitűnőbb növendékének,
aki a műveket briliáns technikával játszotta.
1907-ben, a Fodor Zeneiskola tanáraként Bachot, Ph.
E. Bachot, Schumannt és volt tanárának, Szendy
Árpádnak „egy magyaros hangulatú kis zeneképét adja elő. Játékát kiváló
ízlés, elmélyedt tudás, csiszolt, egyenletes technika jellemzi, mely a nagy
feladatok megoldására is képessé teszi” - írja a korabeli kritika. Ugyanebben
az évben (novemberben) Breslauban koncertezik, Bach, Ph. E. Bach és Haessler
műveiből ad elő.
1909-ben „Historiches Konzert”
címmel állítja össze programját, a XVI-XVII. század
mestereinek darabjaiból. Műsorán Bach, Händel, Rameau, Couperin, Muffat, Scarlatti szerepel. A műsor összeállítása általános
feltűnést kelt, eredetisége és szokatlansága sok újság kritikusának
figyelmét felkeltette.
Kritikák
1909-ből
MAGYARORSZÁG:”… a művésznő a régi hangszeres irodalom
gyöngyszemeit igyekezett az ismeretlenség homályából kiragadni. V. M. e
művek klasszikus és finom zenei ötvös munkáinak pompás előadásával
jeleskedett…”
MAGYAR HÍRLAP:”… nagy elismerés illeti a művészt már pusztán a
vállalkozásért is. Érdeme, hogy nem fárasztotta a hallgatóságot a XVII-XVIII. sz. zenés emlékeivel…”
ALKOTMÁNY:”… pompás technikájú, mélyen átgondolt, finoman kidolgozott, elmélyedő
játékát a közönség lelkes tapssal honorálta…”
FÜGGETLEN MAGYARORSZÁG:”… az egész este egy gyönyörűséges élvezet
volt, antik, érintetlen, fiatalos muzsikából fakadó. A régi mesterekért
köszönet illeti Varró Margitot…”
BUDAPEST:”… a stílszerűség volt az, ami főként meglepett a
művész előadásában. Klasszikus egyszerűség, tiszta
szólamvezetéses grácia, különösen a régi francia és olasz zeneszerzők
előadásánál…”
PESTI NAPLÓ:”… Komoly stúdium, a kor megértése, sok tiszteletre méltó
munka eredménye látszik az előadásból és szeretetteljes rajongás e
mesterek finom zenei ötvösmunkái iránt. Imponáló a vállalkozás és tiszteletet
parancsol.”
PESTI HÍRLAP:”… az előadás meglepő stílszerűséggel és
előkelő, művészi előadással párosult.”
BUDAPESTI HÍRLAP:”… e művekkel nehéz az akadémikus szárazságot
elkerülni, s ebben a szűk körben egyéniséget mutatni. Varró Margitnak ez
ma este sikerült… Megfigyelhettük a művésznő rendkívül kifinomult
stílusérzékét. Szinte különös kifejezésmódjai vannak a német elmélyedő
sokszólamúságnak, a francia hajlékony táncformának, s az érzékien könnyed, régi
olasz hangszeres stílus megszólaltatására…”
EGYETÉRTÉS:”… Varró Margit e műveket kiváló stílusérzékkel, és
azzal a művészi önmegtagadással szólaltatta meg, mely akkor szükséges, ha
valaki a hangversenyzongorához szokott fülnek egy régi kor zenéjét akarja annak
tökéletlen eszközén híven bemutatni…”
Nem véletlen ezek után, hogy az első alkalmat megragadja, és a
régi zene iránti szeretetét, gondolatait „Alte Music”
c. rövid cikkében (megjelent a Pester Lloyd
hasábjain, 1909) közzéteszi.
Ugyanilyen forrásból táplálkozik a jó 20 évvel későbbi 21
előadásból meghirdetett zenetörténeti sorozata is, melyet az 1935/36-os
tanévben „Zenetörténelmi előadások kultúrtörténeti keretben” címmel tartott
lakásán, 5 hónapon keresztül, zenepedagógusok és érdeklődők számára.
Előadását három témakörre bontotta.
1. Az
ős zenétől Bachig
2.
Bachtól Brahmsig
3.
Brahmstól napjainkig
„Ez a kurzus áttekintést nyújt arról, hogyan alakultak ki az egyes
stílusok és ezekből a modern zene, s mi módon függ össze a legrégibb kor a
legújabbal, a ma élő legprimitívebb zene a legfejlettebbel. Lehetőleg
mindent bemutatok, amiről beszélek; vagy magam, vagy művészek közreműködésével;
a legrégibb, az exotikus, továbbá a zenekari-énekkari
műveket külön e célból összeválogatott gramofonlemezek segítségével.” (Ne
felejtsük el, 1936-ot írunk!) Később, Amerikában, a 40-es években nagyszámú
hallgatóság hallgatja minden bizonnyal angol nyelvű „lecture-recital”-jeit, ahol a tanítás mellett hasonló témakörben ad
elő.
(folytatjuk)
Ábrahám Mariann