Parlando:
1988/3., 28-29 p.
Riportok - a tanárral
Téma: „tehetségprobléma a
művészetben”
(Színházi
Élet, 1925. V. 19.)
„Egy
grammnyi tehetség többet nyom a latba, mint egy kiló tanítás.”
(Újság,
1930. III. 28.)
„A
zenei tehetségekről a zenepedagógia terén ismert érdemű Varró Margit
nyilatkozik:
... a zenei tehetség legkorábban zenei hajlam alakjában nyilvánul meg.
Ezt a hajlamot muzikalitásnak
nevezzük. Fontos megállapítani, hogy mely típusok tartoznak ebbe a csoportba.
Különbséget teszek zeneértő és zeneérző emberek között. Az
elsőnél primär az értelmi funkció; a külső
forma, felépítés, stílus ismeretének igen fontos szerepe van az élvezetében. A
másiknál primär a zene hangulati átérzése, a
belső tartalom közvetlen felfogása. Zeneértővé
lehet valakit nevelni, zeneérzővé nem: ezzel csak születni lehet.
Zeneérző embernek szinte anyanyelve a zene. A teljes értékű zenei
tehetségben meg kell lennie a muzikalitás mindkét fajtájának.”
(Pesti
Hírlap, 1932. XI. 27.)
„ A muzikális rátermettség a kitűnő
zenei hallásból, a zenei benyomások képzeletre és szellemi életre tett nagy
hatásából tűnik ki. A született zenészt az jellemzi, hogy ösztönösen tud hangokban érezni és
gondolkozni. A származás, öröklődés, a család, a környezet, a nevelés,
az iskoláztatás, a környezet szellemi látóköre, az ország kulturális viszonyai
mind-mind fontos tényezők. Németországban a
gyermekkertekben, elemi és polgári iskolákban helyesen vezetik be a
kötelező énektanítást, tehát aligha marad felismeretlen a jelentősebb
zenei tehetség. Egy berlini népiskolában
tíz évesekből szimfonikus zenekart állítottak össze.
A
reproduktív tehetségnél nagyon fontos a jó tanár. Mindezek mégsem
sorsdöntő fontosságúak, hanem inkább a
belső erők kiegyensúlyozása, ami a tehetség és karakter
küzdelmeiből születik: A
művészi élmény legmélyebb forrása tudaton kívüli énünk rejtélyes
tartalma…”
Simrock-Rather Kurier,
1932.XI.
Amit „csak úgy” az órán mond
- Varró Margit
Ha
arra várunk, hogy játék közben majd csak „belejövünk”, már rég késő. Már
„benne kell lenni”, mielőtt játszani kezdünk. Sohasem kezdj és fejezz be
véletlenszerűen! Ha a kezdet jó, minden jó; ha a vége rossz, minden rossz.
Miért
olyan óvatos és visszafogott a kifejezés? Még senkit nem csuktak be azért, mert
a zenében szabadon engedte érzelmeit megnyilvánulni.
Ne
dolgozzunk kétellyel a szívünkben! Gondoljunk a Bibliára: találj örömöt a
munkádban. De mindenben ne tartsd magad az Íráshoz. Így például: mindig tudja a
bal kezed, mit csinál a jobb.
Ne
csak gyakorolj, betanulj! Játssz sokat lapról, improvizálj, kamarázz: frissen,
szívből muzsikálj: ez eredményezi a természetes, szép kifejezést. Nem
lehet egy nyelvet megtanulni, ha csak a hangzókat tudjuk és költeményeket
tudunk fejből idézni.
Először
élményeket szerezzünk, aztán van mit kifejezni! A remekműveket érezze át a
szív, építse fel a szellem, dolgozza ki a hangszer és aztán az előadásban
vitessük magunkat a zenével!
Már
minden világos, tisztán játszott, már minden a helyén van. De: a ház új - és
lakatlan.
Az
előadás megformált, ha a tartalom és a forma minden félig képzett zenész
számára is világos, és a zeneértőnek nincs az a kellemetlen érzése, hogy
őt oktatják.
Egy
mesterkélt rubato bosszantó és kellemetlen, mint egy megfagyott mosoly. Abban a
pillanatban, amikor a művész és publikum belefeledkezik a műbe,
helyreáll közöttük a kontaktus.
Az előadóművész
csak akkor tud szuggesztív lenni, ha felette áll személyes élményének és nem
vergődik benne.
Minden
teljesítménynél őrizzük meg a könnyedség látszatát. Egyszer majd így
nyilatkoznak rólad: ”…a pedálnál X úr”.
A
játék hamis, ha a dinamika nagyobb, mint a mögötte levő élmény.
Dinamikai
skálánk a forte irányában fizikailag behatárolt; így tehát ugyanolyan gondosan
kell a piano irányában kiépíteni.
Ne
spóroljunk magunkkal. Minél jobban „kiadja” magát egy művész, annál jobban
önmaga lesz.
Nem
csak az fárasztja a művészt leginkább, amit „megdolgozik” és teljesít,
hanem az is, amit nem csinál, és nem teljesít.
Ne
elégedjen meg azzal, ha képességei határa alatt marad. Hogy azzá váljunk, amik
lehetnénk, kell fölülmúlni önmagunkat.
Úgy
gondolom, hogy a lusta emberek tehetsége nem az igazi. Az igazi tehetség
hajtóereje a benne meglevő szorgalom.
Te is
azokhoz a szomorú hősökhöz tartozol, akiknek a morális „másnaposság”
jobban fekszik, mint a kitartó munka.
Igyekeztem
mindig elkerülni azokat a tanárokat, akik elégedettebbek voltak velem, mint én
magammal.
Soha
ne mondd előre: „én ezt nem tudom”! És ha valóban nem megy valami azonnal,
akkor is csak így fogalmazz: ezt még nem tudom!
Senkinek
sincs joga ahhoz, hogy céljait feladja, mielőtt következetes munkával
felismerte képességei határát és hiába kereste annak megoldását, hogyan lenne
még többre képes.
Ábrahám Mariann