Parlando:
1988/10-11., 39-41 p.
(1881-1978)
Varró Margit szemléletét gyökeresen áthatotta a pszichológiai ismeretek
alkalmazásának fontosságába vetett hit. 1926-ban előadást tart a
„Pszichológiai Társaságban” a gyermek és zene kapcsolatának lélektani
vonatkozásairól. A témáról így ír később: „Aki zenét tanít, nem nélkülözheti
a lélektani belátás segítségét, ha a zenén keresztül nevelni is akar. Azonban,
amint már James is megmondta, a pszichológia tudomány és a pedagógia
művészet, tehát: találékony elme kell a pszichológiai belátások helyes
felhasználásához és - tesszük hozzá - helyes ítélőképesség a felhasználandó
ismeretek és eljárások kiválasztásához is.
Egy bizonyos pszichológiai iskolához való kizárólagos ragaszkodás
szerintem túlságosan korlátozná a zenetanítás autonómiáját. Éppen ezért, én
magam sokfelé érdeklődtem a pedagógia és lélektan kiterjedt birodalmában s
a vendégjog alapján mindenünnen azt vittem el - hálásan -, ajándékképpen, ami
speciális, pedagógiai és művészi céljaimnak legjobban megfelelt…” (A
jövő útjai, 1937., 162. o.)
Már 1926-ban cikket ír „A művész és
gyermek tehetségtudata” címmel. A
cikket a „Musical quarterly” (New York) közli.
Ugyanez a folyóirat közli „A nagy
zeneszerzők kettős arca” című cikkét, melyben különleges
pszichológiai nézőponton keresztül próbálja megfejteni azoknak a
hatóerőknek mibenlétét, melyek a nagy alkotásokat létrehozó komponisták
személyiségének összetevői.
A cikk megjelenése után az amerikai „Musical Courier”
1937. május 8-i számában „Jekyll-Hyde Composers”* (Kettős-arcú komponisták) címmel a
következőket írja: „Gyengédlelkű embereket gyakran megtéveszti az a
tény, hogy a kifinomult műremekek alkotói magánéletükben durva és
embertelen életmódot folytatnak. A modern tendencia az ilyen
összefüggéstelenségeket csaknem mindig axiómaként kezeli és egy egész iskola
keletkezett, hogy bebizonyítsa: a szeretetreméltó különcök megváltoztathatatlan,
istenáldotta művészek. Ez meglehetősen kétes elmélet, mellyel a másik
oldalon olyan zsenik állíthatók szembe, mint Bach és Händel, kiknek ugyan volt
„vérmérsékletük”, de viselkedésben nem nagyon tértek el a normától.
Varró Margit, magyar író a „Nagy zeneszerzők kettős arca” (The dual personality of great composers) című tanulmányában, melyet a „The
Musical Quarterly”-ben (New
York) publikált, Brahms idézetével kezdi: „a művészt sohasem szabad
elválasztani az embertől”.
Miss Varró elhatározta,
hogy minden zeneszerzőt két kategóriába sorol és bemutat néhány rendkívül
különböző zsenit, akik kortársként éltek: - a Händel-típust, ahol
művészet és élet azonos „bolygón” zajlik és a Bach-típust, ahol a
művészet háttérbe szorítja az életet. Ez lehet vagy sem teljesen
kielégítő módja annak, hogy egy zenei személyiséget jellemezzünk és nem
véletlen, hogy szükségessé válik további felosztás is, ha meg akarjuk mutatni a
benne foglalt jellemvonások változatait.
Az író felsorakoztatja azokat a szerzőket, kiknek élete és munkássága
ugyanazokat a sajátosságokat mutatja: Gluck, Mendelssohn, Schumann, Chopin,
Liszt…
A másik típus, melynél erős szakadék van az alkotás és az
életvitel között: Haydn, kinek szerény és szorgalmas élete szemben áll
hatalmas, szabad és változatos produktivitásával; vagy Schubert, a félénk
ember, aki olyan parázsló és szenvedélyes zenét írt; Bruckner,
a naiv alázatos tanár, aki mindazonáltal óriási és grandiózus műveket
hozott létre…
Bizonyos személyiségek sokkal komplexebbek, vagy annak tűnnek az
elemző számára…
Wagner megigéző személye talán a legkiválóbb példája az alkotás és
személyiség közötti különbségnek…
Végül is ez csak a felszín, de az író megfigyeli, hogy azokat a jellemvonásokat,
melyekért a mindennapi ember elmarasztalhat, a zseni alkotómunkájában bizonyos
körülmények között pozitívként értékelhetjük.
Az emberi élet és művészet titka oly nagy, hogy a szemlélőnek
tiszteletet parancsol. De kétségkívül megfellebbezhetetlen igazság, - és ezen a
kutató szem nem tud áthatolni -, hogy a kettő között valahol kapcsolat
van, melyet, ha megfelelően megértettünk, áthidalhatja a szakadékot a
produktum és a személyiség között.
Már 70 éves, amikor ugyanez a törekvés - a dolgok hátterében levő
összefüggések feltárása, összegzése - merőben más területen felvillantja
az 1952-ben megjelent kis könyvecske „Designs to Music” Rajzok zenéhez megírásának gondolatát.
1947-56-ig az „Illinois Institute
of Technology's Institute of Design” tanára. Az
intézmény nevezetes arról, hogy művésziskola működik benne.
„Kevesen tudják olvasóink közül” - írja a chicagói „Az Írás” című lap -, „hogy van egy
új művésziskolája városunknak, a School of Designs in Chicago, amely a
modern képzőművészeti törekvések legkitűnőbb otthona. Pedig
az iskola igazgatója kiváló magyar ember (!) Mr. Moholy Nagy, aki az első
úttörő német képzőművészeti iskolának, a „Bauhausnak” volt
megalapítója és éveken át egyik vezető szelleme. Munkatársai közül
ismertebb magyar nevek Mr. Kepes műépítész és
Mr. Terebessy szobrász neve. Amerika felismerte a
modern művészeti oktatás nagy értékeit és Chicago, a világ legnagyobb
ipari centruma különösen megbecsüli a modern művészet nélkülözhetetlen
kapcsolatait az ipari termeléssel, és a School of Design
megfelelő anyagi és erkölcsi támogatást is nyer.”
Varró Margit az intézmény keretein belül zenetörténeti szeminárium-sorozatot
tartott. Hallgatói tehát nem zenészek voltak, hanem építészettel, fotóval,
rajzzal foglalkoztak. Zenetörténeti sorozata Bachtól-Bartókig ismertette a
hallgatókkal a zenét.
1951. októberében egyik Pestre küldött levelében így ír a megjelenő
kis könyvről: »Címe: „Designs to Music” és úgy keletkezett, hogy diákjaim
spontán készítették a rajzokat (absztrakt) egy Bach-motívumhoz és ennek
változataihoz, (megfordítás, ritmusváltoztatás, szekvencia stb.) annak nyomán,
ahogy én zongorán bemutattam és megmagyaráztam. Ehhez és e körül írtam a kis
könyvet.«
A könyv megjelenése után adott interjúban a következőképpen nyilatkozik:
»… Visual art students
can „see” music« (a
vizuális művészetekkel foglalkozó diákok „látják” a zenét). Vizuális
beállítottságú személyek hajlamosak arra, hogy a zenét látható szimbólumokon
keresztül „hallják”. Saját maguknak akarták a dolgokat érthetőbbé tenni,
azáltal, hogy a zenei motívumokat abba a közegbe tették, amelyben otthonosabban
mozogtak. Azt kívánták bizonyítani, hogy a zene megértésének nem a hallás az
egyetlen módja. A próbálkozás bebizonyította, hogy a hallgatók a legfontosabb
gondolatokat ragadták meg. Realizálták, hogy bár a művészetek eszközeikben
különböznek, a formateremtő folyamat olyan közös alapelvekre épül, mint
ritmus, ismétlés, variáció.”
A rajzok elkészíttetése tehát „nem kijelölt iskolai feladat” volt, nem
Varró Margit leleménye. Lényének gazdagságára, frisseségére,
és az újra való fogékonyságára jellemző, hogy gondolatainak kifejtését
milyen széles kultúrtörténeti ismeretbe ágyazta.
Ábrahám Mariann