VÁLOGATÁS A ÚJ
KIADVÁNYAIBÓL
Egyre
kevesebben azok a szerencsések, akik élőben, pódiumon hallhatták Kurtágék
évtizedekkel ezelőtti zongorázását. Emlékezhetnek, mely darabok
kötődnek a szerzőhöz, s melyek Kurtág Mártához. Felidézhetik azt a
hihetetlenül minőségi és érzékeny zongorahangot, ami mindenkor jellemezte
játékukat – talán ebből ad vissza legkevesebbet a lemez. De hiánytalanul
felmutatja a világos formálást, a struktúra-érzékenységet, az agogika
árnyaltságát és elképesztő hajlékonyságát – a művészi teljességet.
Több tehát e lemez puszta dokumentumnál. Ám abból a szempontból kétségtelenül
dokumentum is, hogy őrzi az előadóművészet egy nagy korszakának
talán utolsó pillanatát, amikor is a tradíció még hiánytalanul épült bele az
újba, megmutatva, hogy a történet folytatódhat, nincs törés. Kérdés, persze,
hogy nem múlt-e el immár jóvátehetetlenül ez a pillanat? Eldöntéséhez azonban,
szerencsénkre, megvannak az ehhez hasonló fogódzók, mint ez a lemez, amely így
– az egyik kompozíció címét idézve most – egyfajta „Kalandozás a múltban”.
Wilheim András
BMCCD233: György and Márta Kurtág play Kurtág (Kurtágék
Kurtágtól játszanak)
(fenti link-re kattintva lehet belehallgatni és több
infót olvasni…)
Csalog
Gábor: Beethoven, Szőllősy, Csapó
A magyar közönség
és kritikusok körében Csalog Gábor jól ismert nemcsak koncertjeinek sajátos
légköre miatt, hanem műsorválasztásainak különlegességeiért is. Így a BMC
koncerttermében – 2013. november 10. és 2015. február 22. között- adott vasárnapi
hangversenyeinek felvételeiből válogatva új lemezére, a zongorista a
Beethoven utolsó öt szonátáját bemutató sorozatának két darabja – az op. 110-es
Asz-dúr és az op. 111-es c-moll szonáta – mellé két fontos magyar
zeneszerző egy-egy reprezentatív zongoraművét is elhelyezte. Csalog
számos magyar zeneszerzővel állt intenzív kapcsolatban pályája során, így
Szőllősy Andrással és Csapó Gyulával is, sokat dolgozva velük a
lemezen hallható műveiken.
Közreműködik: Csalog Gábor: zongora
Krausz
Adrienne - zongora
Racmaninoff:
II. zongoraszonáta Op. 36 / Liszt: h-moll szonáta
„A mai
YouTube-os, okostelefonos, virtuális világban első pillanatra elég merész
vállalkozásnak tűnik ezt a hallgató és előadó számára egyaránt
ördögien nehéz, bonyolult, ugyanakkor csontig hatolóan megrendítő két
művet egy lemezen műsorra tűzni. E két szonáta hasonlóságait és
különbözőségeit hosszú oldalakon lehetne elemezni, zenetudományi illetve
művészeti érvek szólhatnának e párosítás mellett vagy ellene,
részemről ez az összeállítás azonban teljesen ösztönös volt. Az a bizonyos
belső hang, a józan ész és ezer óvatosságra intés ellenére (fantasztikus
felvételek léteznek mindkét műből), az idő múlásával egyre
hangosabbá, követelőzőbbé vált, lassan nem volt választásom, ezt a
felvételt muszáj volt megcsinálnom. Emberpróbáló, gyönyörű kihívás. Mérföldkő,
zongorista-életemben.” Krausz Adrienn
Borbély
Műhely: A Gyere hozzám estére!
2014-es nagy
sikerű Hungarian Jazz Rhapsody című harmadik albumukat
követően 2015 őszén a Borbély Műhely
legfrissebb anyagát rögzítette a BMC stúdiójában. A Gyere hozzám estére!
11 számának többségét Borbély Mihály jegyzi, három darabnál az együttes egy-egy
tagjával társszerzőként, de a kivételes tehetségű Tálas Áron egy
saját szerzeménye is helyet kapott a lemezen. A stúdiófelvételen
gyönyörűen érvényesül a zenekar érett hangzása, a kompozíciókban a magyar
és balkáni zenék, Liszt, Bartók, Kodály, valamint a kortárs jazz éltető
ereje és líraisága, megőrizve az improvizációkban a koncertjeikről
oly jól ismert frissességet és spontaneitást.
Az album
felvételei a kiadó – a bevezetőben már említett – koncerttermében
készültek a tavalyi év novemberében. Közreműködnek: Borbély Mihály:
tárogató, alt- és szopránszaxofon, klarinét, basszusklarinét, tilinkó, supelka;
Tálas Áron: zongora; Horváth Balázs: nagybőgő; Baló István: dob.
Palotai
Csaba: Deserter
Palotai
Csaba 11 rövid, szikáran
tömör kompozícióval jelentkezik legfrissebb BMC albumán. A Deserter
cím kapcsán elhagyatottságra, kietlenségre asszociálhatunk, s a szólóalbum
proto-jazz, ambient, noise-pop, blues vagy éppen románcok tarka
emlékfoszlányaiból építkező, lecsupaszított, érdes zenéje első
hallásra igazolni is látszik ezt. Az újrakezdés jegyében született, legszemélyesebb
élményekből fakadó „garázs-jazz” mélységesen őszinte kifejezésmódja
révén mindez mégis valami egészen egyéni, érzelmekben gazdag, egységes, s
hallgatóját drámai módon megérintő zenévé érik össze.
A felvételek a
franciaországi Montreuilben készültek, 2015 kora nyarán. Közreműködik: Palotai
Csaba – elektromos gitár, dobgép
Ávéd
János-Fenyvesi Márton-Benkó Ákos: Balance
A Balance
nagyjából tíz éve tartó baráti és zenei egymásra-hagyatkozás eredménye, amiért
örökre hálás leszek Ákosnak és Marcinak. Egyensúly? Ihletett állapotban
rábízzuk magunkat a szélre. Hagyjuk, hogy felkapjon bennünket és egy teljesen
másik témához vigyen el bennünket. A szél gyakran megfordul, új zene alakul.
Akkor vagyunk jó „vitorlák”, ha bátran bele merünk állni a szélbe anélkül, hogy
ismernénk a pontos irányt, mert bízzuk azt, hogy jó helyre érünk, hogy jó lesz
együtt utazni. A bárkában mindig éppen az ragadja meg az irányítást, akinek
szükséges. Csak viszonyulhatunk a szélhez, nincs erőnk azt megváltoztatni.
Bár mindennapjaink többnyire a „megfoghatóval” telnek, a Szél nem megfogható.
Mégis életet visz az élettelenbe. Szél nélkül nincs út, a vitorla csak vászon,
a bárka csak fa.
A felvételek
2014. június 20-án és 2015. március 4-én készültek a Budapest Music Center Opus
Jazz Clubjában. Ávéd gyakori vendég az Opusban, mindenképpen érdemes őt/
őket meghallgatni élőben is.
Közreműködnek:
Ávéd János- szaxofon, fuvola, Fenyvesi Márton – gitár, Benkó Ákos-dob
Hans Lüdemann: die
kunst des trios 1-5
A speciális CD box Hans
Lüdemann kölni koncertsorozatát örökíti meg, amelyet a Loft
nevű klubban rögzítettek egy másfél évet átfogó időszakban. A német
zongorista az öt lemezen öt különböző ritmusszekcióval hallható, s játéka
az egyedi műsoroknak és hangzásvilágoknak köszönhetően szinte
mindegyik formációban másként szól. Hans Lüdemann partnerei többnyire a
német jazz fiatal kiválóságai, a Robert Landfermann (nagybőgő)
és Jonas Burgwinkel (dob) párost például az új generáció legjobbjai
között emlegetik.
A második CD-n a gyűjtemény egyetlen koncept-albuma hallható, a Hanns
Eisler-dalok átdolgozásai két kölni muzsikus, Dieter Manderscheid és Christian
Thomé tolmácsolásában szólalnak meg.
A gyűjtemény bónusz DVD-jén Hans Lüdemann koncert videó-felvételeiből
láthatunk részleteket.
További részletek: bmcrecords.hu