Beszámoló a
Közgyűléséről
A
ZeTa tisztújító közgyűlésére 2016. február 20-án
a budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskolában került sor. A Budapest belvárosában
elhelyezkedő zeneiskola kellemes környezetet biztosított a közgyűlés
lebonyolításához. A közgyűlés tisztségviselőinek megválasztása és a
napirend sorrendjének
módosítása után, a Zeta elnöke tartotta
meg beszámolóját.
„Két évvel ezelőtt, amikor a
tagok megválasztottak a ZeTa elnökének, egy nagyon
rossz helyzetben lévő szervezetet vettem át. Gyakorlatilag a Zenetanárok
társaságának nem volt tagsága, nem volt pénz a bankszámláján, sőt
tartozása volt a NAV felé.
A tanárok többsége nem is tudott a ZeTa létezéséről.
Felmerült a kérdés, hogy egyáltalán szükség
van-e a Zenetanárok szervezetére.
Akkor miért vállaltam el mégis a ZeTa vezetését? Minden
nehézség és a kilátástalan helyzet ellenére azért vállaltam el, mert
kollégáimmal úgy gondoltuk, hogy egy olyan oktatáspolitikai helyzetben vagyunk,
amelyben erre szükség van. Megalakult, ill.
létrehozták a Pedagógus kart, életbe lépett a pedagógus életpálya modell,
létrejött a KLIK, amelyen belül tankerületenként és nem szakmai területenként
tagozódtak az iskolák, így feltétlenül
szükség van egy olyan független szakmai szervezetre, amely a ZENETANÁROKAT
képviseli, amely közvetlenül a tanárokkal tartja a kapcsolatot.
Az elmúlt két év történései igazolták
a ZeTa létezésének fontosságát. A zeneoktatás bekerült egy
nagy olvasztótégelybe, amelyben az oktatás sajátosságai nem kaptak
megfelelő hangsúlyt. Gondoljunk csak a pedagógusminősítésekre, az
óraszámok növelésére. Jelentősen csökkent az igazgatók jogköre,
gazdálkodásra gyakorlatilag nincs lehetőségük és iszonyatosan
bürokratikusan működik a rendszer. Táblázatok, adatok, szabályzatok,
kérvények stb., szóval a mai iskolavezetés mindenről szól, csak a
szakmáról nem. Hagyományokkal bíró versenyek szűntek meg finanszírozás hiányában.
Nem egyforma információval rendelkeznek az iskolák és az iskolán belül a
pedagógusok. A tankerületi igazgató rátermettségétől, rugalmasságától,
intelligenciájától is sok függ.
A legutóbbi napok és hetek eseményei
egyértelműen arról tanúskodnak, hogy valami nagyon nincs rendben a
közoktatás területén.
Két évvel ezelőtt a
legfontosabb feladat a tagság újraszervezése volt, hiszen megfelelő
létszám nélkül nem lehet érdekeket képviselni.
Próbáltunk olyan programokat
szervezni, amelyek érdeklődésre tarthattak számot a zenetanárok körében,
és próbáltunk kimozdulni Budapestről. Vidéki zenei intézményeket, tanár
kollégákat is bevontunk a szervezésbe.
Az elmúlt két év programjai:
Alapszabályunk szerint a ZeTa alapfeladatai közé tartozik a tehetséggondozás.
Ennek keretében
2014 áprilisában
Pécsett a Martyn Ferenc Művészeti iskolában és
Győrött a Liszt Ferenc Zeneiskolában
került megrendezésre a MATEHETSZ-szel közös
szervezésben a Tudástranszfer fórum.
2014 novemberétől bekapcsolódtunk a tehetségpont
hálózatba, regisztrált tehetségpont
lett a ZeTa, szeretnénk a jövőben
akkreditáltatni is.
A tehetséggondozást segíti a 2014-ben
elindított programunk, amelynek keretében az EMMI által meghirdetett országos
hangszeres versenyeken a döntőbe bejutott, de ott díjazásban nem részesült
növendékek közül néhánynak a ZeTa különdíjat
ajánlott, ajánl fel. A tagozatvezetők által kiválasztott összesen 23 diák
a tanév végén az Óbudai Társaskör nagytermében mutatkozhatott be újra a „Zenetanárok a tehetségekért” hangverseny keretében, valamint néhányuk összesen 11növendék mentor tanár segítségét is igénybe vehette
az év folyamán.
2015. Február: A
sikeres motiváció a gitár tagozat szervezésében került megrendezésre.
Sára Erika
előadása a tehetséggondozásról, a motivációról és versenyfelkészítés
műhelytitkairól szólt.
Április: Virtuózok
a felkészítő tanár szemével c. fórumunkon a népszerű komolyzenei versenyről mondták el tapasztalataikat,
véleményüket a felkészítő tanárok.
Április: Fiatal zenészek pódiuma hangversenyen az Eötvös Zeneművészeti Tehetségsegítő Alapítvány
díjazottjai közül Bögös Dániel és Dudás Krisztián közreműködött.
Július: Kínai-Magyar hangszeres verseny a Vigadóban
A ZeTa második alkalommal kapcsolódott a
szervezésbe oly módon, hogy segít a verseny kiírásában és a zsűribe
delegál tagokat. Van még mit csiszolni a rendezvényen. Idén is megrendezésre
kerül, sajnos elég lehetetlen időpontban, augusztus 21-én.
Alapszabályunk szerint kiemelt feladatunk „a magyar kortárs zeneművészet alkotásainak propagálása a zenepedagógia területén”.
A zongoratagozat dr. Ábrahám Mariann vezetésével ezen a területen
kiemelkedő szerepet vállalt fel. Minden évben rendezett programokat a
kortárs zongoraművek bemutatására.
2015-ben az NKA támogatásával került megrendezésre három helyszínen,
Győrött, Budapesten és Debrecenben a Kortárs magyar zeneszerzők
zongoraműveiből összeállított interaktív ismeretterjesztő fórum
és koncert.
A koncert
különlegessége, hogy közreműködői zeneiskolás növendékek, szakiskolás
növendékek, egyetemi hallgatók és zongoraművészek voltak.
A ZeTa
fontosnak tartja, hogy segítséget nyújtson a zenetanárok problémáinak megoldásában is. Ezt a célt
szolgálta az áprilisban megszervezett fórum,
A pedagógus minősítés gyakorlati kérdései címmel. A
fórum keretében Szkordiliszné dr. Czitrovszky Ilona a minősítésre váró tanárok
szemszögéből adott tájékoztatást a portfólió-készítésről, a
minősítésre való felkészülésről, a védés követelményeiről.
A gitártagozat Tóth Melinda vezetésével kapcsolódott a Baltonfüredi gitárfesztivál programjaihoz: XIII.
Váci Országos Zeneiskolai gitárverseny első helyezettjeinek biztosított
koncertet. Ismét megrendezésre került a pedagógus minősítés gyakorlati kérdései fórum.
Melczer
Tünde gyógytornász, manuál terapeuta,
minden zenetanár számára hasznosítható előadást tartott a lazításról.
A ZeTa
feladatai közé tartozik továbbá az innováció
segítése, új módszerek minél szélesebb körű bemutatása.
· Ennek
keretében kötöttünk megállapodást Szkordiliszné dr.Czitrovszky Ilonával, aki kutatótanárként az improvizáció a zeneoktatásban témát
választotta kutatási területének.
· Gardián Gábor pedig a
csellótanítás segítéséhez készítette el új csellóiskola kötetét.
Alapszabályunk feladatként
tartalmazza „Szakmai tanácsadás az
érdekképviseletek és az állami szervek számára”
Azt gondolom, hogy ez az egyik
legfontosabb feladata a ZeTának.
Mert munkavállalói oldalról az MZTSZ
képviseli a tanárokat, a zeneiskolák működésének érdekképviseletét az
MZMSZ vállalja fel és természetesen mindkét szervezet segíti a szakmai
problémák megoldását is, de a Zenetanárok Társasága az a szervezet, amelyik
megfelelő tagsággal a háta mögött valóban képviselheti a szakmát.
Múlt hónapban az MZMSZ felkérésére
vettem részt a Minisztériumban egy egyeztető tárgyaláson a
pedagógusminősítésekkel kapcsolatban. Ez alapján készült el a ZeTa állásfoglalása.
Ezen a héten, kedden pedig az MZTSZ
delegáltjaként a köznevelési kerekasztal 5 munkacsoportja közül a „Gyermek, tanulói életutakkal” foglalkozó csoportban vettem, ill. veszek részt.
Sajnos a két év alatt nem sikerült létrehozni az ifjúsági tagozatot,
várat magára a honlap fejlesztése is.
Úgy gondolom, hogy az elmondottak alapján a ZeTa
tevékeny volt az elmúlt két évben, amelynek a legfontosabb eredménye, hogy
lassan, de folyamatosan növekszik a taglétszámunk.
Szeretném megköszönni a választmányi tagok, tagozatvezetők munkáját,
és minden ZeTa tag részvételét.”
A beszámoló elfogadását
követően, a civil törvény változásainak megfelelően, az Alapszabály
módosítására került sor. A jelölő bizottság elnökének tájékoztatása után,
az elnökség, a tagozatvezetők, tagozatvezető helyettesek és a
választmányi tagok választása következett.
A szavazás eredményének kihirdetése előtt a két meghívott vendég,
Varsányi Lászlóné és Jakabné Muity Mária tartotta meg
előadását. Varsányi Lászlóné az MZTSZ alelnöke „65
éves a szaktanárképző” címmel emlékezett vissza a szaktanárképzőben
töltött évekre. Kiemelte az 1950-ben indult képzésben részt vevő kollégák
szakmai elhivatottságát. Ők voltak azok, akik megalapozták a mai napig is
kiválóan működő vidéki zeneiskolai hálózatot. Varsányi Lászlóné visszaemlékezése után Muity Mária az MZTSZ Zenepedagógus
Tagozat elnöke számolt be a szakszervezet eredményeiről a
létrejöttétől napjainkig. A szakszervezet legnagyobb eredményének tartja,
hogy a művészetoktatás mind a mai napig a közneveléshez tartozik. Az
eredményes tárgyalások következtében lehetőség van nyugdíjas pedagógusok
tovább foglalkoztatására is. Természetesen problémák mindig vannak, de az MZTSZ
a tárgyalásokat, egyeztetéseket helyezi előtérbe a sztrájkkal szemben. A
szakszervezetünk együtt működik a PSZ-szel, a
PSZ által szervezett demonstrációhoz most is csatlakozott.
Az előadások után, a
számlálóbizottság elnöke tájékoztatta a jelenlévőket, hogy minden jelöltet
megszavazott a tagság, így az eddigiekhez képest az alábbi változások történtek
a ZeTa tisztségviselői körében: dr. Smuta Attilát alelnöknek, a klarinét tagozat élére Kohán Istvánt, a zongoratagozat vezető helyettesének Znamenák Ritát, a hegedűtagozat vezető
helyettesének Kátai Katalint, a rézfúvós tagozatvezető helyettesének Szalkay Dávidot választotta meg a tagság. A választmány dr.
Hargitai Imre személyével bővült. Az elnök megköszönte a bizalmat és
gratulált a tisztségviselőknek.
A következő napirendi
pont szerint az elnök asszony felolvasta a választmánnyal már egyeztetett
állásfoglalást a pedagógusminősítésről. A tagok
igen aktívan fejtették ki véleményüket az ügyben.
Zenetanárok Társasága Állásfoglalása
a Pedagógiai-Szakmai Ellenőrzésről és a Pedagógus
Értékelési és Minősítési rendszerről
A Zenetanárok Társasága, mint
országos szakmai szervezet szükségszerűnek és időszerűnek ítéli meg a tanárok
külső, objektív standardokra épülő ellenőrzési és
minősítési rendszerét.
A rendszer azonban sok olyan negatív
mozzanatot tartalmaz, amelyet a zenetanár társadalom szakmailag
elfogadhatatlannak tart.
Szükségesnek és pozitív változások
biztosítékának tekinthetjük a Pedagógus Életpálya Modell bevezetését is, amely a tanárok szakmai előmenetelének
elismerését és az elért eredmények megbecsülését lenne hivatott biztosítani,
azonban ezt a célt a jelenlegi formájában nem szolgálja.
A PSZE és PÉM rendszer általános
kritériumok alapján megfogalmazott követelményrendszere és értékelési módjai
nem veszik figyelembe sem az egyéni, sem a csoportos órák, zenei oktatásának
sajátosságait. Indokolatlanul nagy terheket rónak mind a pedagógusokra, mind a tanfelügyeletben és minősítésben részt vevő
szakértőkre.
A rendszer sokat hangoztatott
alakíthatóságában bízva mondjuk el véleményünket és javaslatainkat tagságunk nevében.
1. Rendkívül méltatlan, megalázó helyzetbe került sok, országosan
elismert, a pályán több évtizede tevékenykedő, kiváló eredményeket
felmutató kolléga. A 2015-ös és 2016-os évre meghirdetett minősítési
eljárások feltételrendszere kizárta annak lehetőségét, hogy ezek a
kollégák Mesterpedagógusi fokozatot nyerjenek, holott ők azok, akik ezt
valóban, mondhatnánk, automatikusan megérdemelnék
A követelményekben felsorolt
szakvizsgákkal az említett, ötven évnél idősebb kollégák nem
rendelkezhetnek, ilyen irányú képzések a zeneművészet területén csak az
elmúlt időszakban indultak.
Hangsúlyozni kell azonban, hogy ezek
a pedagógusok egész életüket „csak” a nevelésnek-tanításnak, a felnövő
generációkkal való foglalkozásnak szentelték, rengeteg hasznos pedagógiai
tapasztalatot és szakmai tudást halmoztak fel.
Javasoljuk:
E pedagógusok részére a továbbiakban
biztosítani kell a lehetőséget, hogy mielőbb Mesterpedagógus
fokozatot nyerhessenek. A Zenetanárok Társasága vállalja, hogy kidolgozza, a
mesterpedagógus fokozat eléréséhez szükséges kritériumokat.
2.1.
A szakértők
legtöbbször nem szakterületüknek
megfelelő kollégához kerülnek látogatásra, így az általános pedagógiai
szintet az indikátorok alapján meg tudják határozni, azonban az értékelés során
fontosabb, szorosan vett szakmai szint megítélése nem várható el tőlük.
Egy-egy hangszer játéktechnikája, tanításának követelményrendszere, tanterve,
metodikája, és didaktikája sajátos, gyökeresen eltérő.
2.2.
a szakértők
(szakvizsgával rendelkező kollégák, akik az OH szakértői képzése
során nyerték el a Mesterfokozatot) nem
minden esetben rendelkeznek széles körű elfogadottsággal a szakmai
megítélés szempontjából.
2.3.
A szakértők
túlterheltsége sem kedvez a magalapozott szakmai bírálat megszületésének és
a minősítési-tanfelügyeleti rendszer széleskörűen pozitív
fogadtatásának. Az évi 25 megbízás (sok alkalommal távoli
helyszíneken), amely az esetenként több száz oldalas dokumentáció áttanulmányozását,
a szakmai munkát, az utazást és még a költségek dokumentációjának elkészítését
is magába foglalja, rendkívüli módon
megterheli a szakértőként tevékenykedő kollégákat. Az órakedvezményük
a szakértői munkára fordított idő töredékét sem fedezi, és az anyagi
elismerésük sincs azon a szinten, amiért elvárható lenne minden szabadidejük
feláldozása.
Javasoljuk,
A szakértőket szakmai
szervezet/ek véleménye alapján kérjék fel a
minősítési munkára, biztosítva ezzel, hogy szakmai értékrendjük,
tekintélyük és kiváló pedagógiai munkájuk alapján értékelésük eredményét a
tanárok elfogadják.
A tanfelügyelők és
minősítők főállásban lássák el feladatukat. Az „íróasztal
mellől nem látja a gyakorlati problémákat” felvetés kiküszöbölésére, a
főállású szakértők megbízása 5 évre szóljon, ill. heti 5 órában
taníthassanak is. A főállású
szakértők minden hangszeren biztosítanák a megfelelő szakmai
bírálatot. Azonban rövid távú megoldás lenne az is, ha a kirendelések legalább
nem automatikus, gépi módon történnének, hanem a szakterület figyelembe
vételével.
3. Elfogadhatatlan
a zenetanár társadalom számára az a tény,
hogy nyugdíjas kollégákat nem kérhet fel az OH a rangos versenyek
tartalmi anyagának kidolgozására és bírálóbizottságában való részvételre.
Ez a rendelet az egyes szakterületek
nagy tapasztalattal rendelkező, ugyanakkor iskolai elkötelezettség
nélküli, hiteles szakembereinek részvételétől fosztja meg a versenyeket. A
bírálóbizottságok értékelő munkája a leghatékonyabb továbbképzés is
egyben, hiszen a versenyeken elhangzott produkciókkal kapcsolatos
véleményalkotás meghatározó jelentőségű mind a növendék
teljesítményét, mind pedig a mögötte álló tanári teljesítményt illetően.
Iránymutatást ad a versenyen hallgatóként résztvevő szakembereknek,
tanároknak és a szülőknek is.. A több évtizedes tapasztalattal és
elismertséggel rendelkező kollégák bölcsessége nélkülözhetetlen a
zsűri-tevékenységben, ezt kívánja a versenyek rangjának és
jelentőségének megőrzése.
A Zenetanárok Társasága kéri, hogy a nyugdíjas
kollégák versenyanyagok összeállítására, bírálóbizottsági tagságra ismét
felkérhetők legyenek.
A művészeti nevelés területén, elsősorban a
zenetanításban tanárhiány mutatkozik egyes szakágak területén. Így a nyugdíjasok alkalmazása továbbra is
fontos kérdés (meghatározott óraszám és megfelelő díjazás mellett).
Észrevételeink a művészeti iskolák jelenlegi helyzetét,
a tanárok széles körének véleményét tükrözik.
Reméljük, hogy állásfoglalásunk
figyelembe vétele a PSZE és PÉM még mindig alakuló rendszerének használhatóvá
és ésszerűvé tételét fogja szolgálni.
Szintén
vitát váltott ki a zenetanárok részére gyakorlatilag elérhetetlen
mesterpedagógusi fokozat. A közgyűlésen elhangzottak alapján a ZeTa vállalta, hogy kidolgoz egy olyan kritériumrendszert,
amely a zenetanárok részére is lehetővé teszi a mester fokozat elérését.
A
közgyűlést a véleménynyilvánítások után a levezető elnök bezárta,
megköszönve mindenki jelenlétét és bízva a további eredményes
együttműködésben.
Ruszinkóné Czermann Cecília
a ZeTa
elnöke