CLARA SCHUMANN
művészetére és személyiségére emlékezünk
halálának 120. évfordulója alkalmából
(Dr. Csehi Ágota)
1819-ben Lipcsében született az egyetemes zongoraművészet
egyik legjelentősebb alakja Clara (Josephine) Schumann (született Wieck) és
Frankfurtban halt meg hetvenhét évesen 1896-ban. Idén, 2016-ban emlékezünk
tehát halálának 120. évfordulójára. E alkalomból elevenítjük fel életét,
személyiségét, munkásságát, hiszen alkotói tevékenységével jelentős
szerepet játszott a 19. század zenei és kulturális életében és sikeres előadóművészetével számos férfi
zongoraművész kollégáját túlszárnyalta.[1]
Clara Schumannt kétség kívül korának egyik meghatározó
művészegyéniségének tartották. Apja Friedrich Wieck,
a híres zongoratanár volt.[2]
Clara lányát öt éves korában kezdte zongorázni tanítani és tehetsége korán megmutatkozott.[3]
Wieck tanítási módszere a régi iskola táborának, ill.
képviselőinek elveire épült. A zongoratanulás első két évében kotta
nélkül és hallás után zongorázott. Csak ezt követően, már bizonyos
tevékenységek elsajátítása után, azaz a hallás- és ritmusérzék kifejlesztését
követően tértek a kottaolvasásra, amikor már az összes skálát és
akkordjait, felbontásait művelte és képes volt transzponálni 200 könnyebb
etűdöt. Csak ezután következhetett ismert zeneszerzők műveinek
interpretálása, mindenekelőtt Johann Baptiste Cramer, Muzio Clementi,
Ignaz Moscheles
etűdjeinek és Wolfgang Amadeus Mozart és Ludwig van Beethoven szonátáinak
tanulmányozása és tolmácsolása. A gyakorlás viszont nem haladhatta meg a napi
két órát. A zongorát a „lélek hangszerének” tartotta. A művészi
előadás alapvető feltételeinek a fogékonyságot, inteligenciát
és a szívet tartotta. Véleménye szerint az „akrobatikus
kezeknek győzedelmeskedniük kell a technikai nehézségek felett és
művészi lelket varázsolni az előadott zeneműnek”.[4]
Friedrich Wieck szigorú, energikus ember volt,
sőt időnként kegyetlen és kompromisszumokra nem hajló tanár,
amiről Clara naplójában tett feljegyzései is
tanúskodnak. „Apám, aki már bizonyos
ideje változást várt a gondolkodásomban, ma ismét megjegyezte, hogy még mindig
lusta, nemtörődöm és rendetlen vagyok, keményfejű és nem
következetes, és ilyen vagyok a zongorajátékban is […] a szemem láttára tépte
össze Hünten variációinak példányát
és hogy mától nem fog tanítani, nem játszhatok mást Cramer
etűdjein és Czerny trillás gyakorlatain kívül” –
olvasható Clara naplójában 1828-as keltezéssel.[5]
Mindennek ellenére Clara kilenc éves korában
már egész Mozart zongoraversenyeket és Hummel
koncertet játszott. Hamarosan megszülettek első saját kompozíciói is.
1828-ban, tehát már kilenc évesen olyan érett zongorista volt, hogy nyilvánosan
szerepelt a lipcsei Gewandhausban és két évvel
később ugyanitt adta első egész esti szóló hangversenyét. További
fellépések egész sorozata következett Németországban, majd
Franciaországban. Ebben az
időszakban jelentek meg az első kritikák is, melyekben Clara előadóművészetét
a már elismert Anne Caroline de Bellevill
művészetével hasonlították össze. Bellevill abban az időben huszonhat éves volt és Carl Czerny[6]
egyik legtehetségesebb növendéke. Viszont igényes feladatnak tűnt
összehasonlítani e két hölgy zongoraművészetét. Sajátos személyiség volt
ugyanis mindkettő. Művészetüket Robert Schumann jellemezte találóan: „Nem lehetséges őket összehasonlítani.
Egyikük a francia, másik a német iskola képvislője.
Bellevill játéka technikai szempontból sokkal
kidolgozottabb, de Clara játéka szenvedélyesebb. Bellevill billentésmódja a hallásnak kellemes, de nincs
mélyebb hatása, míg Clara tónusa a lélekbe hatol és a szívet szólítja meg. Az első a költő, a
második pedig a vers.”[7]
Clara Wieck életében
jelentős fordulatot idézett elő és lényeges hatást jelentett a híres német
zeneszerző Robert Schumann, később Clara
férje. Robert Schumann[8]
zenei karrierjét zongoristaként kezdte, épp abban az időben, amikor a
virtuóz kultusz aranykorát élte.
Zongoraművészi karrierre vágyott maga is, melynek érdekében olyan
mechanikus segédeszközöket alkalmazott a gyakorláshoz és olyan túlzott
megerőltető technikai gyakorlatokat végzett, amelyek következtében
jobb kezének negyedik ujja lebénult és így zongoraművészi pályája a kezdet
kezdetén meghiúsult. Schumann e drámai fordulat következményeként saját
műveit nem tudta bemutatni, de a sors kegyelme, hogy megismerte tanára
lányát, Clarát, aki később műveinek odaadó
és hiteles tolmácsolója lett. Mindennek következményeként (is), valamint tanára
Friedrich Wieck hatására, Schumann egy sajátos „zongorastílust” alakított ki.[9]
Műveinek nagy része programzene és mindenekelőtt irodalmi művek
inspirációjáról tanúskodnak. Zongoraművei ciklikus jellegűek, tételek
sorozata.
A tizenkilenc éves ifjú zenész gyengéd érzelmeket kezdett táplálni a
kivételesen tehetséges, még „gyermek“, Clara iránt.
Érzelmei viszont tartósnak bizonyultak és 1837-ben megkérte kezét, ami
sajnálatos módon konfliktusok egész sorát idézte elő. Clara
apja teljes mértékben ellenezte a házasságukat, sőt lányát eltiltotta a
kérőjétől. Kapcsolatuk és kölcsönös szerelmük viszont erősebb
volt és végül hosszú várakozás után 1840-ben a már sikeres harminc éves
zeneszerző feleségül vette az akkor huszonegy éves Clarát,
zongoratanárának sokoldalú zenei tehetséggel megáldott lányát. Házasságuk tizenhat
évig, a zeneszerző haláláig tartott, melyből nyolc gyermekük
született.[10]
Schumann tragikus sorsa és betegsége ellenére is mindvégig rajongva szerette
feleségét.[11]
Robert Schumann Clara személyét, alakját számos
művében is megörökítette. E művészi megnyilvánulás érzelmeiket,
őszinte szerelmüket és mély kapcsolatukat tükrözte. Schumann felesége
alakját első alkalommal az Impromtuk Clara Wieck témájára, op. 5 szám alatti művében idézte.
E kompozíció alapját, ill. témáját valójában Clara
tizennégy éves korában komponált Románca
képviseli, melyet a zeneszerző és zeneköltő e szerzeményéhez 1833-ban
vett át és dolgozott fel.[12]
A fisz moll szonáta, op. 11, melyen
Schumann 1833 – 1835 között dolgozott, szavait idézve „egyetlen szívből fakadó kiáltás utánad“ (természetesen Clara után). A Toccata, op. 7 c. műve szintén Clarának szóló
ajánlással jelent meg 1833-ban. Az 1837-ben komponált Davidsbündlertanze, op.
6-ban Clara alakját jelképezi az első tételben
bemutatott táncmotívum. A Karneval, op. 9
(Schumann egyik legismertebb és legnépszerűbb zongoraciklusa 1834 –
1835-ből) 11. tételében a szerző Chiarina cím alatt idézi Clarát, keringőformában megfogalmazva és „lángoló
vallomás” formájában. A Gyermekjelenetek, op. 15 1838-ban készült el. E tizenhárom tételes zongoraciklussal kapcsolatban Schumann a
következő gondolatait címezte Clarának: „Rájöttem, hogy semmi nem ad jobban
szárnyakat a képzeletnek, mint a feszültség, a vágyakozás valami után, ez
történt mostanában is, miközben leveledre vártam, egész kötetre valót
komponáltam – csodálatosat, bolondosat, ünnepélyeset – csak nézel majd, ha
egyszer eljátszod […] Örömöt lelsz majd bennük, de természetesen feledned kell
virtuóz mivoltodat --- Minden látható itt, könnyűek, mint a buborék […]“[13]
E gondolatok, mint ahogy a ciklus címe is félrevezetőek,
ugyanis az egyáltalán nem könnyű, sőt előadási szempontból
igényes mű nem a gyermekekről szól, hanem egy „nosztalgikusan visszaálmodott gyermekkorról –
felnőtteknek“. Ha Schumann egész életműve megsemmisült volna, az
utókor ebből az egyetlen csodálatosan átfogó kompozíciójából is
megtudhatná milyen művész volt.[14]
Clara viszonzásul férje műveinek kiváló és odaadó
tolmácsolója lett egész élete folyamán. Schumann zongoraműveinek
autentikus előadójává vált és nagy sikereket ért el. 1891-ig, tehát
hetvenkét éves koráig Európa számos országában hangversenyezett, beleértve
Pozsonyt is.[15]
Repertoárjába férje művein kívül a zongorairodalom legigényesebb
műveit sorolta be, pld. Beethoven szonátáit, többek közt az op. 106 Hammerklaviert
is. Művészetére a zongoramesterség legkiválóbb vonásai voltak
jellemzőek. Így a technikai készségek mesteri foka, a mély
előadókészség, költői szellem, kulturált és éneklő billentésmód,
a művek tartalmának hű tolmácsolása és nem utolsó sorban a
progresszív repertoár, mely segítségével a kortárs szerzők – Chopin,
Brahms és természetesen Schumann még ismeretlen műveit mutatta be.
Clara Schumann kiváló zongoratechnikájának titka a
„spórolós” ujj- és kézmozdulatok alkalmazásában rejlett, melyet apjától
sajátított el. A billentyűket nagyon közelről szólaltatta meg, inkább
érintve-nyomva őket, mint ütve. Ennek ellenére színes és gazdag
hangszínnel muzsikált. Keze átfogta a decim hangtávolságot. A pedált keveset
alkalmazta és a túlzott rubátós effektusokat is
kerülte. Mindennek ellenére a zongora hangzásának széles és színes palettáját
varázsolta a hallgatóság elé. Poetikus
zongoraművésznő volt, aki játékával a kritikusok számára vigaszt jelentett.[16]
Kiváló memóriával rendelkezett, ezért fejből adta elő a tolmácsolt
műveket. Ez ellenkezett a kor előadóművészetének
divatjával és megrögzött szokásaival. A fejből játszás ebben az
időszakban ugyanis illetlennek számított, kevésbé tisztelve ezzel a
szerzőt. Ezért Clara előadóművészetének
e részét kritikus szemmel nézték. Idősebb korára visszatért a
hagyományokhoz és a gyengülő emlékezőképessége következményeként újra
a kottából történő előadásmód híve lett.
Interpretációs művészetéről számtalan neves zenész,
művész, kritikus nyilatkozott. Liszt Ferenc 1854-ben a következő elismerő
szavakkal és gondolatokkal illette:
„Fokozott érzékenysége miatt
minden helytelen hang katasztrófát jelentene, bizonytalan szakasz
félbeszakított szimpátia, helytelen tempó nem elismert szerelem, rosszul
felfogott ritmus nagy tett megbecstelenítése, amelyet az ő felháborodott
lelke sértődésnek venne […] Lemond a saját ihleteiről, csakhogy
tolmácsolja a jóslatot, mint közvetlen tolmácsoló és hű előadó […]
Senki sem szárnyalja őt túl az igazságban, amellyel a mestereket adja
elő. Clara Schumann nem csak zongorista és
hangversenyek szervezője a szó szoros értelmében. Az ő tehetsége
nekünk világi oratórium megtestesítője. Valamiféle Peri, aki a paradicsoma
után vágyakozik a szépség ideáljának állandó misztikus érzékelésével.”[17]
Liszt Ferenc viszont nemcsak Clara Schumann
személyiségét dicsérte, de elismerően fogadta az igényes és a kor zenei
ízlésétől és szokásaitól eltérő progresszíven összeállított
repertoárját is. Magasan értékelte mindenekelőtt a nagy bécsi klasszikus,
Ludwig van Beethoven szonátáinak kivételes minőségű és szintű
tolmácsolását. Az f moll Appasszionata meghallgatása után lelkesedve adott
hangot pozitív élményének. „Középszerű
művészek túlságosan fárasztották és mérgesítették hallásunkat e mű
rideg, lelketlen ismételgetésével. Amikor viszont lehetőségünk nyílt
hallani hogyan játssza C. Schumann, a legerősebb belső lelki nyugalom
árasztott el minket. Festőnek éreztük magunkat, aki ismét meglelte a nemes
eredetit, amely hosszú ideig üldözve volt az ízléstelenül torzító másolattól.”[18]
1830-tól rendszeresen komponált is, mindenekelőtt zongora- és
kamaraműveket. 1840 után, tehát házasságkötésüket követően
erősen érződik műveiben Robert Schumann zenei nyelvének hatása.
A zeneszerzői ambíciói viszont nem teljesültek be, egyrészt zenei
tehetségének e részét túlszárnyalta zongorajátéka, másrészt a kor társadalmi
hangulata sem támogatta az e fajta női igyekezeteket. Erről 1838-ban
fejtette ki véleményét naplójában. „Valaha
azt képzeltem alkotói tehetségem van, de fel kellett hagynom e gondolattal, a
nő ne vágyakozzon komponálásra, még ha képes is lenne rá, tehát miért
kellene erre törekednem? Nagyképű lenne, még ha annak idején apám vezetett
is ehhez.“[19]
Megközelítőleg két tucat műve maradt meg az utókornak.[20]
Minden bizonnyal jóval többet komponált, melyek jelentős része
elkallódott. Élete utolsó alkotókorszakából jelentősek viszont a Beethoven
és Mozart zongoraversenyeihez írt kadenciái, mégpedig L. van. Beethoven G dur, op. 58 (1870) és c moll, op. 37 Zongoraversenyéhez (1870),
valamint W. A. Mozart d moll Zongoraversenyéhez K. 466 (1891).
Élete utolsó időszakában 1881-től férje műveit kezdte
rendszerezni és kiadni, 1878 – 1892 között pedig a frankfurti Konzervatórium
zongoratanáraként tevékenykedett. Kiváló zongoristák egész sorát nevelte ki,
közöttük több művész-hölgyet is, mint Nathalie Janoth, Fanny
Davies, Adéle Verne, Ilona Eibenschutz
és a pozsonyi származású Hermine Eissler, aki szintén egyike volt a Schumann
művek autentikus tolmácsolóinak.
Clara Schumann Wieck
1896-ban hunyt el hetvenhét évesen szinte teljesen megsüketülve. Férje mellett
temették el Bonnban. Művészete és zenei üzenete felejthetetlen értéket
képvisel az utókor számára, ill. még manapság a 21. században is.
[1] A
19. századot a zenében az előadóművészet és a virtuózok aranykorának
tartották. A zeneművészetben ez a hangszeres zene és az ének terén
egyaránt megnyilvánult. A kor kiváló férfiművészei mellett – mint Niccolo Paganini, Liszt Ferenc, Frederick Chopin, Ignaz Moscheles, Friedrich Kalkbrenner – sikeres művész-hölgyek egész sora is
beírta magát a zenetörténelembe.
Az ünnepelt énekesnők közül mindenekelőtt Marie Malibran, Cornélie
Falcon és nem utolsó sorban Guiditta Pasta nevét említjük, aki a korabeli kritikák alapján a
tökéletes romantikus énekstílust testesítette meg. De idézhetjük kiváló
zongoraművésznők egész sorát is. Említést érdemel mindenekelőtt Clara Schumann és tehetséges hölgy növendékei, mint pld. Natalia Janoth, Fanny Davies, Ilona Eibenschutz.
Mesterfokú előadóművészetről tettek tanúbizonyságot
Liszt Ferenc növendékei is, így Sophie Menter, Anna Mehlig, Adele aus
der Ohe, Vera Timanova,
Julie Rivé King, továbbá Theodor Leschetizky tanítványai – Fannie Bloomfield Zeisler, Anna Nikolajevna Jesipova. A zongoraművészet egyéni hangulatát
képviselte Tereza Careńa,
továbbá Marie Pleyel
(a francia zeneszerző Hector Berlioz
titkos ihletője) és az
úgyszintén francia művésznő, zeneszerzőnő Cécile Chaminade is
e „névsorba“ tartozik. (Lásd még: TÓTH-BAKOS, Anita: Cécile Chaminade munkássága. In: Nőképek kisebbségben II.
Phoenix Library, Bratislava 2014, s. 45-47)
[2] Wieck,
Johann Gottlob Friedrich (1785 – 1873): német zenepedagógus, zongoratanár.
Zongoragyárat és kottakölcsönzőt alapított Lipcsében, amit hamarosan
kénytelen volt bezárni. Két lánya – Clara és Marie – zongoraoktatásával olyan
hírnévre és elismerésre tett szert, hogy életét kizárólag a zongoratanításnak
szentelhette. Robert Schumann és Hans von Bülow is a tanítványai közé
tartoztak.
[3] A Wieck házaspár sajnálatos módon ebben az időben vált
el. Majd Clara apja öt évvel később 1829-ben
újra megnősült és ez beárnyékolta Clara boldog
gyermekkorát.
[4] ČIEFOVÁ, Martina: Klavírne umenie v Bratislave v 19. storočí. Nitra :
KH PF UKF, 2008, 41. o.
[5] STAROSTA, Miloslav: Kapitoly z dejín klavírneho umenia a pedagogiky klavírnej
hry. Bratislava : VŠMU, 2000., 52. o.
[6] Czerny, Carl (1791 – 1857): osztrák
zongorapedagógus, zongoratanár. Ludwig van Beethoven növendéke volt 1801 –
1803 között. Már egészen fiatalon elismert zongoratanárrá vált és olyan kiváló
zongoristákat nevelt ki, mint Liszt Ferenc, Theodor Leschetizky,
Theodor Kullau. Fontos szerepet játszott J. S. Bach
és L. van Beethoven zongoraműveinek népszerűsítésében. Több mint 1000
művet komponált, de az utókor számára mindenekelőtt a pedagógiai célú
technikai gyakorlatai, zongoraetűdjei maradtak jelentősek.
[7]
STAROSTA, Miloslav: Kapitoly z dejín
klavírneho umenia a pedagogiky klavírnej hry. Bratislava : VŠMU,
2000., 52. o.
[8] Robert Schumann (1810 – 1856):
német zeneszerző. Előbb jogi tanulmányokra iratkozott be a lipcsei
egyetemre, de Paganini egy frankfurti koncertjének hatására végleg a zenei
pálya mellett döntött. 1830-ban került Friedrich Wick
zongoratanárhoz, de zongoratanulmányait rövid időn belül kénytelen volt
befejezni jobb kezének gyógyíthatatlan sérülése következtében. 1834-ben
megalapította a Neue Zeitschrift für
Musik herausgegeben durch einen Verein
von Künstlern und Kunstfreunden
c. folyóiratot, melyet 1944-ig szerkesztett. Írásaiban a német zenei világnak
bemutatta és népszerűsítette a haladó szellemű kortársai
művészetét, mint pld. Frederick Chopint vagy Johannes Brahmsot. Barátja,
Felix Mendelsson-Bartholdy meghívására tanított az
újonnan megalapított lipcsei Konzervatóriumban, 1844-től Drezdában a Liedertafelt vezette, 1850-ben elvállalta a düsseldorfi
városi igazgatói állást. Tiszteletére 1910-ben létrehozták a Schumann
Társaságot, amely ma is működik Zwickauban.
[9] Wieck legjelentősebb hatása
abban nyilvánult meg, hogy megismertette Schumannal
J. S. Bach és L. van Beethoven művészetét, amely későbbi zenei
nyelvében jelentős mértékben meg is nyilvánult. „A középső szólamok gondos vezetése, az imitációs szerkesztés
gyakorisága Bach hatására vall, a motivikus dolgozásmód
Beethoven öröksége.“ In: PÁNDI,
Mariann: Hangversenykalauz. IV. Zongoraművek. Budapest : Hatágú Síp Alapítvány, 1995,
197. o.
[10] A nyolc gyermekből kettő – lánya Julia és fia
Felix – még Clara Schumann élete folyamán elhunyt.
[11]
Schumannál egyre intenzívebben jelentkeztek a végzetes lelki betegség jelei.
Hallucinációk gyötörték. 1854-ben egy roham következtében a jeges Rajnába
ugrott. Ezt követően saját kérésére elmegyógyintézetbe vonult Endenichbe.
Itt hunyt el két évvel később 1856-ben negyvenhat évesen.
[12] Később, 1850-ben Schumann e szerzeményét átdolgozta
és újra kiadta. Megváltoztatta a variációk számozását, egyet kihagyott és egyet
utólag beiktatott.
[13] PÁNDI,
Mariann: Hangversenykalauz. IV. Zongoraművek. Budapest : Hatágú Síp Alapítvány, 1995. 206 –
207. o.
[14] U. o.
[15] Clara Schumann két alkalommal
hangversenyezett Pozsonyban. Először 1856. február 14-én a Duna utcai
Schmidt Károly Zongoraszalonban, ahol Beethoven, Schumann, Chopin, Mendelssohn-Bartholdy és Schumann műveket adott
elő. Második alkalommal pedig tíz évvel később 1866. április 2-án és
repertoárjába Beethoven, Schubert, Hiller, Chopin, Mendelssohn-Bartholdy
műveket sorolt be, valamint Schumann Karnevál
op. 9 c. zongoraciklusát. A Pressburger Zeitung
hasábjain lelkes és elismerő kritika látott napvilágot, mely szerint: „Clara Schumann
korunk legnagyobb zongoravirtuóza. Játéka nemcsak tökéletes, de egyben
zseniális, teljes egészében átgondolt, valóban művészi. Nemcsak kerek és könnyed mint Karlkbrenner játéka,
nem is szentimentális, mint Liszt játéka, nem tűnik ki bizarrságával sem,
mint Chopin játéka. Ez igazából elsöprő zsenialitással felélesztett játék,
amelynek a technikai tökéletesség szerves részét képezi.“ In:
ČIEFOVÁ, Martina: Klavírne umenie
v Bratislave v 19. storočí. Nitra : KH PF UKF, 2008, 42 –
46. o.
[16] STAROSTA,
Miloslav: : Kapitoly z dejín
klavírneho umenia a pedagogiky klavírnej hry. Bratislava : VŠMU, 2000,
56. o.
[17] ČIEFOVÁ, Martina: Klavírne umenie v Bratislave v 19. storočí. Nitra :
KH PF UKF, 2008, 42. o.
[18] U. o. 43. o.
[19] STAROSTA, Miloslav: : Kapitoly z dejín klavírneho umenia a pedagogiky klavírnej
hry. Bratislava : VŠMU, 2000, 54. o.
[20] Clara Schumann
fennmaradt szerzeményei: Quatre Polonaises
pour le pianoforte, Op. 1. (1831); 9 Caprices en forme de valse pour le piano,
Op. 2 (1832); Romance variée
pour le piano, Op. 3 (1833); Walzer für Gesang und Klavier (1834); Valses
romantiques pour le piano, Op. 4 (1835); Quatre pieces caractéristiques, Op. 5 (1. Le Sabbat;
2. Caprice ŕ la Boléro;
3. Romance: 4. Ballet
des Revenants, (1835); 6 Soirées
musicales, Op. 6: 1. Toccatina a moll; 2. Nocturno F dur; 3. Mazurka g
moll; 4. Ballada d moll; 5. Mazurka g moll; 6. Poloneze
a moll (1836); Konzert für Klavier a moll, Op. 7
(1836) fűr Variations
de concert pour le pianoforte,
sur la Cavatine du Pirate, de Bellini, Op. 8, Impromptu
G dur. Souvenir de Vienne.
(1837), Scherzo d moll No. 1, Op. 10. (1839) ; Trois Romances pour le pianoforte, Op. 11: 1. es moll Andante; 2. g moll
Andante; 3. a moll Moderato. (1840; Am Strande.
(1841); 3 Lieder: Zwőlf
Gedichte aus F. Rűckert's Liebesfrűling
fűr Gesang und pianoforte von Robert und Clara Schumann, Op. 12: 2. Er
ist gekommen in Sturm und Regen; 4. Liebst du um Schönheit; 11. Warum
willst du and’re Fragen? (1841); Die gute Nacht, die ich dir sage. (1841), Sonate für Klavier g moll (1842); Sechs
lieder mit begleitung des pianoforte, Op. 13: 1. Ihr
Bildnis. Ich stand in dunklen Träumen;
2. Sie liebten sich beide; 3. Liebeszauber; 4. Der Mond kommt
still gegangen; 5. Ich hab’in deinem Auge; 6. Die stille Lotusblume. (1843); O
weh des Scheidens, das er tat. (1843); Impromptu E dur (1844);
Scherzo c moll
No. 2, Op. 14 (1845); Quatre pičces fugitives, Op. 15: 1. Larghetto F dur; 2. In poco agitato
a moll; 3. Andante espressivo D dur;
4. Scherzo G dur (1845); III Praeludien
und fugen für das pianoforte, Op. 15
(1845); Trio für pianoforte, violine und violoncello, Op. 17 (1847); Mein
Stern dal Friederike Serre
versére. (1848); Variationen für das pianoforte
über ein thema von Robert Schumann, Op. 20. (1854); Drei romanzen für pianoforte, Op. 21.
(1855); Drei romanzen
für pianoforte und violine, Op. 22. (1855); Sechs
lieder aus jucunde von Hermann Rollet,
Op. 23: 1. Was weinst
du, Blümein?; 2. An einem lichten Morgen; 3. Geheimes Flüstern; 4. Auf einem grünem
Hügel; 5. Das ist ein tag; 6. O lust, O lust. Dedicated to Livia
Frege. (1855); Impromptu
(1885);