Az I. Budapesti Csellóegyüttes Fesztiválról
(Rácz Aladár AMI, 2016. február 29.)
A cél az volt, hogy közösen, csak csellisták
5-től 12 főig szólaltassanak meg műveket, műfaji
megkötöttség nélkül, de annál nagyobb örömet lelve benne. A
közösségformálástól, az együtt zenélésig, a felelősségvállalástól az
összefogásig, ezek voltak a legfőbb célok. A budapesti gordonkatanárok és
tanítványaik elindultak egy nagyon jó úton. A
rendezvényen 93 növendék szerepelt, 10 fővárosi zeneiskolát képviselve, 19
felkészítő tanár munkáját dicsérve.
A Fesztiválon elhangzott Kovácsikné Falvay Edit gordonkatanár, szaktanácsadó
(Tóth Aladár Zeneiskola), dr. Déri György
gordonkaművész-tanár (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és
Széchenyi István Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Intézet) és Bántai Erzsébet gordonkatanár (Szabolcsi Bence
Zeneiskola, a felkészítő tanárok egyike) gondolatait olvasóink szíves
tájékoztatásul közzé tesszük:
Kovácsikné Falvay Edit:
Szeretettel köszöntök mindenkit ezen a szép napon.
Miért szép ez a nap? Ennek nagyon sok oka van. Először is, amikor
elkezdtük ennek a fesztiválnak a megszervezését, mintha csak megfogadtuk volna
Miniszterelnök Úr tegnapi évértékelőjében elhangzottakat miszerint: most
lehet cselekedni, most lehet alkotni és most van értelme bátornak lenni.
Ugyanis nem kis bátorságot, alkotóerőt és igen sok cselekedetet kell
mindenki részéről bele tenni egy ilyen rendezvény megvalósításba. Nem volt
még cselló együttes fesztivál a tanszak életében. Itt szeretném megköszönni a
felkészítő tanárok és a növendékek munkáját, valamint a szülők
támogatását, segítségét. Nem véletlen a helyszín sem, aminek a magam
részéről nagyon örülök. A fesztivál időpontja a névadó Rácz Aladár
születésnapját követő nap. Rácz Aladár 130 évvel ezelőtt született,
így ez a rendezvény lehet a jubileumi év első jelentős eseménye.
Mivel mindig, minden, mindennel összefügg, szeretném azt elmondani, hogy Saint-Saëns
annak idején Rácz Aladárt a cimbalom Liszt Ferencének nevezte. Déri György
pedig szombaton a Pesti Vigadóban Saint-Saëns Csellóversenyét játszotta
nagy sikerrel. De miért is tudunk most itt fesztivált rendezni? Azért, mert
annak idején Takács Istvánné, Judit Asszony megalapította a zeneiskolát - köszöntsük
őt nagy tapssal-, majd a következő igazgató Varga György - kérem,
tapsoljuk meg őt is - regnálása alatt ebbe az épületbe költözött a
zeneiskola. Valamint annak a csellista műhelymunkának, amit itt Billédi Ottilia alapozott meg
tanszakvezetőként – tapsoljuk meg őt –, hogy ez a rendezvény
megvalósul-hasson Tomhauser Noémi segítségével,
álmának megvalósulásaként.
Köszöntöm Kovács Katalint a KLlK
XVI. tankerületének igazgatóját. A „Törley Szalon” képviseletében Jankovich Júlia művészettörténészt, a kerületi újság
szerkesztőjét Szabó Rékát. A fesztivált ne csak szavakkal, hanem zenével
is nyissuk meg, hallgassuk meg a Harmónia cselló együttes műsorát.
dr. Déri
György:
Drága egykori professzoromat, Banda Edét 20 évvel
ezelőtt meghívtam a Budapesti Csellóegyüttes
alakuló koncertjére, a Nemzeti Galériába. Már javában próbáltunk, nagy volt a
lelkesedés, így váratlan hidegzuhanyként ért, amikor Tanár úr a meghívásra a
következőt mondta - s éreztem, hogy tulajdonképpen próbál nem nagyon
megbántani: “12 cselló? Az borzasztóan unalmas lehet egy fél óra után!…”
Enyhítendő a hatást - nyilván látta,
mennyire leforrázott a kommentárja -, mesélt arról, hogy akár egy zseniális alt
énekesnőt is milyen fárasztó másfél óráig hallgatni egy koncerten, s talán
más példákat is felhozott, de a baj már megtörtént: elbizonytalanodtam: vajon
tényleg reménytelen-e az egyébként is meglehetősen egyedi vállalkozás.
Aztán eljött a hangversenyre és utána szerencsére megváltozott a véleménye,
bennem azért azóta is ott a kétség tüskéje: vajon
lehetséges egyáltalán életképes csellózenekart életre hívni és életben tartani?
Gondolom, a mai nap elég csattanós válasz a
bizonytalanságokra. Sajnos nekem azelőtt kell az élményeimet leírnom, hogy
megtörténtek volna. Tudom, előfordult már, hogy akár egy koncertkritika is
elkészülhet az előadás hiányában, én azonban nem vagyok ennyire merészen
tehetséges, így inkább megpróbálom összefoglalni a saját tapasztalataimat és
emlékeimet a Csellóegyüttessel kapcsolatban, amiben
remélhetőleg mindenki talál majd valami használhatót a saját munkájával
kapcsolatban.
Azt, hogy a csellóegyüttes,
mint műfaj nehéz, nem hiszem, hogy különösebben bizonygatnom kellene,
különösen a jelenlévők számára, ugyanakkor, ha kicsit is alaposabban
belegondolok, az is nyilvánvalóvá válik, hogy ordas nagy közhely. Számos,
mondjuk úgy eufemisztikusan, hogy ritka műfajt próbálgattam az elmúlt
évtizedek alatt, a hegedű-cselló duótól a klarinéttrión keresztül a csellóegyüttesig, s egyiket sem lehet könnyűnek
nevezni. Azonban, ha nem állok meg itt és a többi, hagyományosabb formációra
gondolok, vajon a klasszikus zongoratrió, vagy a vonósnégyes mennyivel
számítana könnyebbnek? Úgy értem, ha komolyan csinálunk valamit, akkor
előbb-utóbb mindenhol ugyanazokkal a problémákkal találkozunk, mint az
intonáció, a ritmikai egység - azaz, hogy “együtt vagyunk-e”, és a zenei
elképzelések egyeztetése, megvalósítása, némileg durva egyszerűsítéssel.
A kérdés tehát alighanem úgy merülhet fel,
hogy vannak-e műfajspecifikus nehézségei a csellóegyüttesnek, vagy a manapság egyre divatosabb
bármilyen homogén összeállítású zenei csoportoknak, amilyen mondjuk egy
gitárzenekar, egy fuvolakvártett, vagy egy szaxofonegyüttes, s még sorolhatnánk.
Egyvalami biztosan, s ezt még akkor is bátran
kijelenthetjük, ha bármelyik, előbb emített,
szintén szegényes irodalommal bíró zsánerrel vetjük össze. Ez pedig a repertoár
- és itt most természetesen az eredeti, ilyen hangszerelésű darabok
repertoárját értem - meglehetősen korlátozott volta. Ez a fajta
szegényesség azonban más jellegű, egyrészt hosszú évek munkájával
meglehetősen impozáns repertoárt sikerült gyűjteni mind
klarinéttrióra, mint hegedű-cselló duóra, s bár ezek többnyire kevésbé
ismert kismesterek munkái, azonban mindkét műfaj dicsekedhet igazi
remekművekkel is: számos nagy szerző kirándult ezekre a tájakra, most
talán csak Beethoven és Brahms trióira, Kodály és Ravel Duóira utalnék.
Ellenben csellóegyüttesre - legyen szó 4,5,6, vagy
akár 12 csellóról, igazából szinte csak a gordonkás szerzők készítettek
eredeti darabokat. S bármennyire is szeretjük Poppert, Davidovot,
vagy akár Fitzenhagent, ők sajnálatos módon nem
tartoznak a hivatalos zeneszerzési kánon első vonalába.
Ugyanakkor persze ez a hátrány akár
előnnyé is változtatható, hiszen az eredeti darabok hiánya gyakorlatilag
szabad kezet ad az átiratokhoz, melynek csak a létszám és a technikai
nehézségek szabnak határt. No meg az átíró személye. A Budapesti Csellóegyüttes 20 éve alatt egyfajta hallgatólagos
közmegegyezés volt, hogy majdnem mindenki kipróbálta magát ebben a tagok közül,
így aztán repertoárunk örvendetesen kibővült a barokktól a klasszikán és
romantikán át egészen a könnyűzenéig, s egyben az is kialakult, kinek
melyik stílus átültetéséhez van a legjobb érzéke. A repertoár-bővítés másik
útja, ahogy a mai nap résztvevőinél is egyértelmű, az új darabok
elkészültének elősegítése, rendelése, sőt alkalmanként írása. Így
kerülhetünk bele a (zene)történelembe. A kortárs
zeneszerzőket saját tapasztalatom szerint nem volt nagyon nehéz rávenni,
hogy 12 csellóra komponáljanak, egészen hihetetlenül széles spektrumú zenéket
kaptunk, szimfonikus hangzású tételtől 9 szólamú fúgán át kamarazenekari
szvitig, a XX.-XXl. század
nemcsak a szólócselló repertoárját bővítette ki.
Amikor elindítottuk a Csellóegyüttest,
a cél inkább egy elsősorban kamarazenekari hangzás kialakítása volt, ezt
tükrözte mind a darabok kiválasztása, mind a munka és összeállítás. Próbáltuk
kihasználni, hogy a gordonka hangterjedelménél fogva sokkal alkalmasabb
zenekari hangzás elérésére, mint bármilyen más azonos hangszerekből álló
társaság, felállásunk így a klasszikus mintát követve első-második
hegedű, brácsa, cselló - és egy nagybőgő imitációjára
törekedett, s ebből igen hamar nyilvánvalóvá váltak a csellóegyüttes
további nehézségei. Kedvenc hangszerünk ugyanis nem véletlenül alakult olyanná,
ahogy ma ismerjük. Igaz, amint szeretjük is hangoztatni, hogy a gordonka hangja
hasonlít a legjobban az emberi hangra, de paradox módon éppen ez a tulajdonsága
nehezíti meg a zenekari hangzás elérését. Ezt a legegyszerűbben úgy tudom
leírni, hogy a csellóhang túl szép és olvadékony, s az igazán
hangszerszerű középlágénál feljebb hajlamos
visítani és erőtlenné válni, alatta viszont dörmögő és kivehetetlen.
A szólamok sem válnak úgy külön, mint amikor különböző hangszercsoportok
játszanak különböző zenei anyagot, a hangzás hajlamos túlságosan homogénné
válni, nem éppen jó értelemben. Az igazi hangzásbéli egyensúly megtalálása
sokkal több és sokszor alapvetően másféle ravaszságot, trükköt - egyszóval
munkát - igényel, mint egy hagyományos együttesnél.
Talán ennél is súlyosabb probléma, hogy a
feladatok, a szólamok játszási nehézségei sem azonosak. Ahogy a mai nap
résztvevői közül is sokan tapasztalhatták, az első szólam hegedű
fekvéseihez képest a basszus óhatatlanul egyszerűbb feladatra kényszerül,
s ez a próbafolyamatban feszültségekhez vezet, mert az első szólamoknak
sokkal több gyakorlásra, szólampróbára van szükségük, ugyanazért a gázsiért.
Húsz évbe telt, mire kialakult az a fajta munkamegosztásunk, hogy most már
cserélgetjük az első és második szólamot magunk között, egy koncert alatt
is, hogy ne mindig ugyanazok húzzák a rövidebbet.
A zenekarokban kialakuló hierarchia szintén a
hangszerek különböző tulajdonságaiból ered. Más a funkciója egy fúvósnak,
mint egy vonósnak, egy kürtösnek, mint egy fagottosnak, egy ütősnek, mint
a koncertmesternek. A csellóegyüttesben azonos
hangszeresek játszanak, ezért próbáltuk kezdetben az abszolút demokrácia
alapján kialakítani a próbarendet, amiből persze inkább próbakáosz lett,
mert bár nyilvánvalóan hasznos az, ha mindenki hozzáteheti a saját gondolatait,
ötleteit, elképzeléseit a “nagy egészhez”, ez a fajta egyenlőség azonban
időnként finoman szólva is kaotikus helyzeteket eredményezett. Mindazonáltal
ezeken a kezdeti tanulófázisokon minden újonnan létrejövő együttesnek át
kell esnie, mint a kisgyereknek az immunerősítő betegségeken. Nálunk
talán ez a természetes kiválasztódás.
A nagytestű vonóshangszer
megszóltatásából eredő késve elinduló hangok, s az ebből eredő
folyamatos pontatlanságok, az “egy csellónál csak két cselló hamisabb” nem
teljesen légből kapott problematikája mellett a legnehezebben körülírható
problémát sokszor az jelentette, amikor 12 szólista próbálta meg egyéniségét,
frusztrációit, türelmetlenségeit - többnyire sikertelenül - levetkőzni.
Sokszor hallani a panaszt a nagy pesti zenekaroktól, hogy a frissen végzett
zeneakadémisták nem felelnek meg a próbajátékokon, mert úgymond az Akadémián
szólistaképzés folyik, a növendékeknek fogalmuk sincs, mit és hogyan kell
csinálni egy zenekarban. Ennek nyilván van némi alapja, azonban biztosan nem ad
teljes magyarázatot. Az, hogy a hangszeres hallgatók
képesek megtanulni teszem azt Paganini etüdöket és a
Brahms hegedűversenyt, biztosan nem teszi őket alkalmatlanabbá a
zenekari játékra, mintha kizárólag a szólamok nehéz állásait bifláznák éveken
át. Mark Twain: Egy jenki Arthur király udvarában című
regényében írja, hogy a 6. századi Angliában kialakított mesebeli demokráciában
a hirtelen élettér nélkül maradt arisztokrácia mennyire nem találta a helyét, s
ahogy megfogalmazza, csak egy állás maradt számukra, a gyors és gépírói
titkárnőé, de az sem tökéletesen, mert kórosan próbálták mindig kijavítani
főnökeik stílusát. Nos, valami efféle probléma biztosan van, ha nem is
feltétlenül az oktatásban, hanem a lelkünkben, mert a csellóegyüttesben
is mindenki szívesebben kritizálta a többi szólamot, mint saját magát. Nem
mondom, hogy nincs ebben némi logika, hiszen általában jobban látjuk-halljuk a
többieket, mint saját magunkat, de a lényeg az együttműködésre való
alkalmasság részbeni hiánya. Az elképzelt demokrácia abból állt volna a
munkamenetben, hogy elsősorban mindenki a saját szólamát próbálja
tökéletesíteni, s nem a pokolba vezető jóindulattal pátyolgatni a másikat.
Hiszen, ha mindig mindenki a másikban keresi inkább a hibákat - akkor talán már
nem is csellóegyüttesről beszélünk.
A legnagyobb nehézséget azonban mindig a
logisztika jelentette. 12 ember és ugyanannyi – vagy egy nagybőgővel
több – hangszer utaztatása szinte felfoghatatlanul bonyolult és drága feladat.
Egy vonósnégyes vidáman elutazgat egy közepes méretű személyautóban, a csellókvártettnek ugyanehhez már kisbuszra van szüksége. 25
repülőjegy áráról most csak említést teszek - talán nem véletlen, hogy nem
sokat turnéztunk, amikor igen, akkor viszont nagy buszokkal. Mégis életem egyik
legnagyobb élménye is egy ilyen úthoz kötődik, a háborúból éppen felocsúdó
félig romos, részben újjáépített Boszniában, szarajevói koncertünk több okból
marad emlékezetes. Az utazás maga is kalandos volt, szétlőtt falvakon át,
bombatölcséres utakon billegett velünk végig az autóbusz. Nekem az utak mentén,
a parkokban, de tulajdonképpen bármilyen apró kis zöld területen az
elképesztő mennyiségű fejfa és síremlék látványa égett legdurvábban a
memóriámba, de Szarajevóban hihetetlen életerő pezsgett, rengeteg fiatal
volt az utcákon, zsúfolásig telt ház előtt játszottunk a koncertünkön, és
a sírva tapsoló közönség végtelenül hálás volt, alighanem bármiért, ami kaptak
tőlünk.
Bántai
Erzsébet:
Mégis van, ami nincs (nem szokott lenni), avagy A kincs, ami van* — Az
I. Budapesti Csellófesztiválról
Mi
az, ami van?
Idő, közös idő, egymásra
figyelés, odaadás, jófajta küzdelem, munka, különböző szinten (vagy életkorban)
levők együttműködési képessége azáltal,
hogy
mindenki a neki megfelelő helyen van.
Mindennek eredményeképpen pedig egymást,
és a hallgatóságot is inspiráló, további ötleteket adó közös muzsikálás, közös
öröm.
Nincsenek
díjak, helyezések, de van MINDEN résztvevő növendék
és
MINDEN felkészítő tanár számára egy gondosan összeállított, értékeket
tartalmazó ajándékcsomag, melyet tanár, diák egyaránt személyesen vehet át
Déri
Györgytől, a fesztivál védnökétől.
Van
minőségi, ingyenes büfé a résztvevőknek, és pár nappal a fesztivál
után,
minden kolléga számára hozzáférhető kiváló minőségű fotók
VALAMENNYI
résztvevő együttesről.
Náluk
van a kincs. Köszönet érte, hogy megmutathatták.
* József Attila egyik töredéke: “Sokan voltak és körülvettek
álmomban engem s kinevettek:
„Hehe, hát ennél van a
kincs,
ami
nincs?”