"A jótól, a nagyon
jóig..."
Interjú Kovács Lóránt professzorral, Aurčle Nicolet-ra
emlékezve
Már halála napján több európai fórumon, elsők
között az SRF (Schweizer Radio und Fernsehen) honlapján az életművét
méltató cikk jelent meg a világhírű művészről, ami hűen
tükrözi azt a tiszteletet és szeretet, mely Nicolet-t egész pályafutása alatt
övezte.
Kivételes egyéniség volt.
Nemcsak művészi kvalitásai okán, hanem örökké
vidám, szenvedélyes személyisége miatt is, amely magával ragadó volt mindenki
számára, aki csak találkozott vele.
2004-ben magam is játszhattam a mesternek a
Zeneakadémián tartott kurzusán. Temperamentuma, segítő, irányt mutató
tanai hihetetlen lendületet és energiát adtak a további munkámhoz.
Lehengerlő stílusával „láttatta” a darabokat, ahogy szinte képeket rajzolt
szavaival az adott műről. Elsődleges volt számára A HANG és ami
azt megalapozza, a légzéstechnika.
Kovács Lóránttal, a Zeneakadémia professzorával
megannyi közös élményük volt, jól ismerték egymást, több ízben zsűriztek
együtt, ezért nagyon örültem, amikor tanár úr elfogadta kérésemet, hogy
meséljen mindezekről.
-
Hogyan emlékszik
az első személyes találkozásra?
Nicolet-val 1964 szeptemberében, a müncheni versenyen
találkoztam először. Az egyéni kiértékelésnél elmondta, hogy milyen hangképzési
problémákat érez nálam, és felajánlotta, hogy szerez számomra egy német (DAAD)
ösztöndíjat. A következő évben ezt meg is kaptam, s miután megnyertem a
budapesti versenyt, és már az ÁHZ tagja voltam, lelkesen készültem hozzá.
Sajnos politikai okokból (öcsém akkor disszidált) bevonták az útlevelemet, és
csak 1968 tavaszán jutottam el Freiburgba, ebbe a gyönyörű középkori
városba, a Schwarzwald fenyvesei közé.
-
Az első
közös óra alkalmával mire hívta fel a figyelmét fuvolajátéka kapcsán?
Egy hét várakozás után, mialatt sikerült megismernem a
város műemlékeit, megérkezett japán turnéjáról, és azonnal játszhattam
neki. Hosszú ideig csak hallgatott, majd hozzám lépett, és megfogta a torkomat.
„Mit csinálsz itt?” - kérdezte.
Fogalmam sem volt, hogy mit csinálok a fuvolázáson
kívül.
„Miért szorítasz, és miért nem engeded szabadon
áramolni a levegőt?”
Le voltam taglózva, hogy „csak” ennyiről lenne
szó? Már 15 éve rosszul fújok? Elfelejtettük volna a természetes ki-be légzést?
Amint magamhoz tértem a kábulatból, hamar rájöttem, mennyivel könnyebb az élet,
mennyivel könnyebb a gyakorlás, és az egész fuvolázás! Hartai tanár úr százszor
is megmutatta, hogy így kell hogy szóljon, de mellette azt is mondhatta volna,
hogy eredj át a szomszéd terembe, ahol az énektanárok évszázadok helyes
légzéstechnikájával tanítanak. Mentségére legyen mondva, s ezt is Nicolet-tól
hallottam, hogy amikor egy alkalommal erről a kérdésről diskurált
Moyse mesterrel, ő is csodálkozva mondogatta, hogy tényleg történik ott
valami fújás közben!
-
1968-ban Nicolet
mesternél több hónapot töltött. Hogyan teltek a kinti hetek és mennyire voltak
tematikusak az órái?
Órabeosztása, tanítási rendszere teljesen más volt,
mint az itthoni. Mindjárt az elején egy hétre felköltöztünk a svájci hegyek
egyik hatalmas, évszázados alpesi házába, ahol reggeltől estig közös
órákat tartott tanítványainak. Zongora nem volt, tehát főleg
etűdöket, zenekari szólókat és szóló darabokat játszottunk. Állandóan
cigizett, de minden hangra odafigyelt. Az egyik délutánt azzal zárta, hogy
másnapra mindenki megtanul fejből egy kisorsolt Telemann szólófantáziát.
Én a C-dúrt húztam, és egyedül én tudtam eljátszani a következő
délelőtt. Fúvósok számára ismeretlen volt a kotta nélkül tanulás.
A fárasztó napokat hatalmas fondue vacsorákkal zártuk.
Freiburgban egy hétre előre kitett egy órarendet,
ahova tetszés szerint írhattuk be magunkat. Volt, aki naponta kért órát, és
olyan is, aki csak kéthetente egyszer. Erkölcsiségéről szól, hogy azonnal
hazaküldte amerikai tanítványát, amikor drogozáson kapták. Minden nap
Baselből jött, reggel 7-kor kezdett, de előtte már egy órát ott
skálázott.
-
Mennyire volt
meghatározó ez az út és az ott töltött idő a későbbi munkásságában,
pályafutásában?
Amint hazatértem, azonnal nekiláttam, hogy mindenkivel
megosszam a nála tanultakat. Az első országos fuvolás találkozón hamar
kiderült, hogy mennyire fontos a helyes légzés megismerése és tanítása. Amikor
a rekeszizom fontosságáról beszéltem, sokan azt kérdezgették, hogy a hasunkból
kell fuvolázni? Még az sem volt tudatos, hogy hol helyezkedik el a rekeszizom!
Felkért zeneiskolások részvételével különböző gyakorlatokon mutattam be,
hogyan lehet tudatosítani a rekeszizom elhelyezkedését és egyben
aktivizálni is renyheségét.
-
Hányszor sikerült
Magyarországra hívni? Minden alkalommal tartott kurzust, vagy volt úgy, hogy
csupán egy-egy koncert erejéig maradt?
Az Országos Filharmóniánál kijártam (nem volt
könnyű, mert ott csak Rampal-t ismerték!), hogy Budapestre hívják egy
koncertre. Akkorra szerveztem a második országos találkozót és továbbképzést,
amelyre el is jött, és megerősítette mindazt, amit én is megpróbáltam
továbbadni. Tőle természetesen mindenki azonnal elfogadta (senki sem
próféta…), és számomra ez volt a legfontosabb! Ez a találkozás hatalmas
lendületet adott az egész magyar fuvolaoktatásnak! Zeneakadémiai koncertjén
Prokofjev D-dúr szonátáját, és Schubert Trockne Blumen című művét
játszotta. Helyzetét nem könnyítette meg a fiatal zseni, Kocsis Zoli
közreműködése, aki hatalmas dinamikájával emberfeletti teljesítményre
késztette!
A későbbiekben szerencsére többször is hallhattuk
játékát, és ilyenkor minden alkalommal szakított időt tanítványaink
meghallgatására is. Legtöbbször nálunk lakott Pesten, majd Szentendrén, ahol
Simon Jumival (Simon Albert karmester, zenepedagógus, a szerk.) is összeismertettem. Kettejük érdeklődése teljesen
más volt: Nicolet a Debussy-Sztravinszkij, míg Jumi a Liszt-Bartók vonalat
istenítette. Jó volt hallgatni őket!
-
Mi volt a
véleménye a magyar fuvolaoktatásról?
Nem győzte dicsérni egész zeneiskolai
rendszerünket, a tehetségesebbek kiválasztását, a sok koncert, és
megmérettetési lehetőséget. Szinte egyedülállónak nevezte a középfokú
művészetoktatás felépítését. Felsőfokú tanítványaink pedig már a világ
legrangosabb versenyein bizonyították nagyszerűségüket. Sokat megismert,
és szeretett közülük, de Garzuly Annát különösképp sokra tartotta, Szabó
Rozikát meg a legnagyobbak közé helyezte!
- Egy interjú alkalmával
Nicolet viccesen megjegyezte:„ A fuvola egy könnyű hangszer mindenki
számára. Gyorsan sokan tudnak játszani, de az út a jótól a nagyon jóig nagyon
hosszú.” A közös zsűrizések alkalmával, milyen kritériumok voltak számára
fontosak? A hang, az előadásmód, a stílusérzék?
Talán úgy tudnám legjobban érzékeltetni tanítási
világnézetét, ha elmesélném, hogyan tanította Debussy Syrinx című remekét.
Könyvet írt erről a rövid kis darabról, minden hangját kielemezve. Nekem
is egy teljes órán át azt magyarázta, hogy itt már nincs tonalitás, hanem „B”
központi hangra épül az egész, és két egész-hangú skála szerepe az elején
meg a végén, meg a kötések és a dinamika fontosságát emelte ki. Amikor
alkalmam volt a későbbiekben Rampal óráit hallgatni Párizsban, ő
Ovidius Átváltozások című művéből idézte Pán alakját, és
lelkendezett a nimfák után sóhajtozó rengeteg festményért, szobrászati
alkotásért és a csodás költeményekért! Egy szó nem volt hangnemről és
kötésekről! Úgy érzem, hogy egyformán fontos mindkét megközelítés, és
Debussy számára az egyik csak eszköz volt, hogy megjeleníthesse az örök
vágyakozást.
Amikor Nicolet egy versenyen zsűrizett, csak az
összhatás érdekelte. Hangideálja a két nagy iskola elvárásainak ötvözése volt,
a se túl levegős, se túl koncentrált, de mindenképpen nagy
vivőerejű, csengő hang volt! Pontszámait, másokkal ellentétben,
soha nem változtatta meg, biztosan ítélt!
-
Mesélt Önnek a
családjáról, gyermekeiről?
Első feleségéről, és az első
házasságából született gyerekeiről nem sokat mesélt, de második
feleségével Christiane-nal, aki tanítványa volt, örökbe fogadtak egy koreai
árva kisfiút, akit szörnyű, siralmas állapota miatt Jeremy-nek,
Jeremiásnak kereszteltek. Három-nyelvű, igazi svájci nevelést kapott, de a
gének erősebbnek bizonyultak és megtalálhatatlanul eltűnt. Nemsokára
megszületett kislányuk, Jael, aki brácsás lett, és vele jó kapcsolatot ápolt.
-
Nicolet
világhírű tanítványa, Emanuel Pahud, 2009-ben adott interjút nekem, ekkor
úgy nyilatkozott, hogy számára „Budapest akomolyzene központja, Bécs és Prága
mellett”. Nicolet hogyan vélekedett a rendszerváltozás előtti
Magyarországról?
Az egyik franciaországi nyaralásunk alkalmával
meglátogattuk közép-franciaországi tanyáján, ahol nagy barátságban volt a
környék egyszerű gazdájával, akinek a későbbiekben egy traktort is
ajándékozott. Imádta a kommunizmus eszméit, és nekem többször is elmondta, hogy
legyek boldog, hogy egy ilyen nagyszerű rendszerben élhetek! Amikor
Moszkvában vendégszerepelt, mindig a legszebb szállodákban lakott, és a
városból is csak a szépet láthatta. Elhitte, hogy ott megvalósult mindaz, amit
a francia forradalom kitűzött! Amikor elmondtam neki, hogy mennyi a
fizetésem az ország első zenekarában, mint szólófuvolás, nem akarta
elhinni! Könnyű Svájcban, ottani fizetéssel, és honoráriumokkal
kommunistának lenni, gondoltam!
-
Beszélgetéseik
alkalmával említette-e, hogy melyik zenei érát szerette a legjobban, vagy épp
melyik fuvoladarab volt a legkedvesebb a számára?
Kedvence Bach volt, de már akkor lelkendezett a modern
darabokról is. Japánban az összes Bach szonátát kérték tőle minden
turnéján, de ő kikötötte, hogy mindkét félidőben egy-egy modern
művet is eljátszik. Imádta Prokofjevet, és az új orosz műveket, a XX.
századi francia darabokat, de leginkább Debussy-t, akinek trió szonátáját
mindenkinek meg kellett ismernie. A modern művek között első helyen
szerepelt Boulez Szonatinája, és az egyre gyarapodó japán fuvolairodalom.
Nagyon sok szóló művet játszott. Megtanulta, és használta is az összes
modern effektust, a körkörös légzést, de a legszörnyűbb hanghatásokat is.
-
Összegzésképp,
hogyan látja Aurčle Nicolet személyisége, tanai, milyen hatással volt a hazai
fuvolaoktatásra?
Ma is úgy érzem, hogy a magyar fuvolaoktatás akkoriban
induló népszerűségén Nicolet nagyot lendített, igazán lelkesítő és
erőt sugárzó tanításaival sokakat lelkesített. Méltán került Rampal
mellett ő is a Zeneakadémia Halhatatlan Művészeinek könyvébe.
Aurčle Nicolet és dr. Batta András
Illés Eszter
A fotók forrása: Kovács Lóránt
Mozart / Gluck /
Haydn
Münchener Bach Orchester
conducted by KARL RICHTER
Recorded 1962
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791)
Flute Concerto no.
I. Allegro maestoso (at 0:10)
II. Adagio ma non troppo (at 10:35)
III. Rondeau: Tempo di Menuetto (at: 19:27)
Flute Concerto in G Major by Giuseppe Tartini
Aurčle Nicolet, flute
Festival Strings Lucerne
Rudolf Baumgartner, conductor
Carl Nielsen - Flute Concerto (1926
Carl Nielsen
Flute Concerto
Aurčle Nicolet, flute and the Leipzig Gewandhaus Orchestra conducted by Kurt
Masur