MŰVELŐDÉSTÖRTÉNETI
KINCSESTÁR – 1980
BUDAPESTI KÓRUSOK
TANÁCSA IFJÚSÁGI
KÓRUSOK II. PARLAMENTJE
Rövidített jegyzőkönyv
és határozatok
1980. február 23.
Kiadja: BUDAPESTI
MŰVELŐDÉSI KÖZPONT –
BMK
Oldalszám: 82
Méret: 14×20 cm
HELYSZÍN: Budapesti
Művelődési Központ
1119 Budapest, Etele út 55
Rendező szerv: a BUDAPESTI KÓRUSOK TANÁCSA
Megjelent: kézirat
gyanánt 600 példányban.
(Egyes hozzászólások szó szerint magnetofonról
leírva kerültek a jegyzőkönyvbe- ezzel is érzékel-
tetve a felszólalások spontán jellegét, néha
szubjektív hangvételét. Néhány résztvevő újra-
fogalmazva küldte meg hozzászólását
a kiadvány számára.)
Napjaink zenei szakemberei előtt is példamutató
lehet a rendezvény résztvevőinek felkészültsége, szakszerűsége és a
különböző iskolatípusokra-, és korosztályokra „szabott” differenciált
szakmai javaslatai. (A szerk.)
A tanácskozásra meghívást kapott (összesen mintegy 180
érdekelt szakember):
Az általános iskolai ének-zene
munkaközösségek vezetői, kerületenként egy-egy általános iskolai
kórusvezető, a gimnáziumok kórusvezető tanárai, a szakközépiskolák és
szakmunkásképző intézetek kórusainak vezetői, az
egyetemek-főiskolák kórusainak művészeti vezetői és ifjúsági
titkárai, a művelődési házakban működő ifjúsági kórusok
karnagyai és ifjúsági titkárai.
Meghívást kapott még a Budapesti Kórusok Tanácsa öt
szekciójának vezetője, azok helyettesei, a BKT Elnökségének valamennyi
tagja, a Fővárosi Tanács Művelődésügyi Főosztálya a SZBT, a
KISZ Budapesti Bizottsága, az Országos Pedagógiai Intézet, a Fővárosi
Pedagógiai Intézet, a Szakoktatási Pedagógiai Intézet, a KÓTA, a Magyar
Úttörők Szövetségnek Budapesti Elnöksége képviselője.
A TANÁCSKOZÁS ELNÖKSÉGE
Venczel István, Budapest Főváros Tanácsa VB
Művelődésügyi Főosztálya helyettes vezetője, a Budapesti
Kórusok Tanácsának elnöke, Szőnyi Erzsébet tanszékvezető egyetemi
tanár, a Budapesti Kórusok Tanácsa (BKT) alelnöke
Maróti Gyula a KÓTA főtitkára
Dobray István egyetemi docens, a BKT titkára
Székely Miklós, a BKT Ifjúsági Bizottságának
vezetője
Forgács István, a KISZ Budapesti Bizottsága Agit.
Prop. és Kulturális Osztályának vezetője.
A SZEKCIÓK VEZETŐSÉGE
Általános iskolai szekció:
Vezeti: Ördög László vezető szakfelügyelő
Elnök: Szőnyi Erzsébet tanszékvezető
egyetemi tanár
Társelnök: Jánosa Edit Budapesti Úttörőszövetség
Gimnáziumi szekció:
Vezeti: Csik Miklós tanár
Elnök: Anker Albert szakfelügyelő
Társelnök: Forgács István KISZ Budapesti Bizottság
osztályvezetője
Szakközépiskolai szekció:
Vezeti: Székely Miklós tanár
Elnök: Tóth István vezető szakfelügyelő
Társelnök: Kónya Valéria, a KISZ Budapesti Bizottság
munkatársa
Szakmunkásképző intézeti szekció:
Vezeti: Szabó Sándorné SZPI osztályvezető
Elnök: dr. Bak András szakfelügyelő
Társelnök: Bércesi Győző SZBT politikai
munkatárs
Művelődési házi ifjúsági kórusok szekciói:
Vezeti: Cseszka Edit szakfelügyelő
Elnök: Kis Benedekné Budapesti Művelődési
Központ (BMK)
Társelnök: Bosnyák Péter SZBT politikai munkatársa
Főiskolai és egyetemi kórusok szekciója:
Vezeti: Timár Imre főiskolai tanár
Elnök: Dr. Baross Gábor ELTE osztályvezetője
Társelnök: Monostori Károly KISZ Budapesti Bizottság
osztályvezető helyettese
Pontban 8.30-kor Venczel István elnök megnyitotta a
II. Ifjúsági Dalos-parlamentet.
Egyben két protokolláris kötelezettségének tett
eleget: a következő szavakkal:
„Először, mindnyájunk nevében tiszta szívből
gratulálok Maróti Gyula elvtársnak, aki a héten kapott magas kormánykitüntetést
abból az alkalomból, hogy kérésére nyugdíjba vonult, és március 1-től
másnak adja át a stafétabotot.
/taps/ Ez a lelkes taps korábbi munkájának, a
kórusmozgalom érdekében kifejtett tevékenységének és méltó kitüntetésének szól,
mi pedig aggodalommal várjuk, hogy ki lesz az utódja, hogy a munka ugyanolyan
jól folytatódjék, mint az elmúlt tíz év alatt.”
Másodszor az elnök gratulált A KISZ Budapesti
Igazgatóságának és a Budapesti Kórusok Tanácsa Ifjúsági Bizottságának az egy héttel korábban, február 13-án, a
Sportcsarnokban tartott hangversenyéhez. (...) „Nagyon felemelő érzés volt
hallgatni, amint kétezer fiatal egyszerre énekelt. Ez az esemény számomra azt
bizonyította, hogy énekkari mozgalmunknak az iskolában rakjuk le széles
alapjait, amire további
munkánkat építhetjük.”
A tanácskozás első előadójaként szólt:
DOBRAY ISTVÁN (Részletek az előadásból)
(…) Reméljük, e tanácskozás nem tágítja a problémák
sorát / nem hallgatva el az akadályokat /, hanem tapasztalatcsere lesz,
számadás arról, hogy egyrészt mit tettünk, tehettünk két év óta
önerőből, másrészt mit tettek, tehettek állami és társadalmi
szerveink az I. parlamenten elhangzott javaslatok megoldása, az ifjúsági
kórusmozgalom fejlesztése terén.
Mi az, amiben előreléptünk?
A BKT-on belül megerősödött Ifjúsági
Bizottságunk, és jelentős munkatervi feladatokat vállal az idei tanévben.
Valamennyi iskolatípus érdekeit 1-1 tanár képviseli benne. Új bizottságunk a
Szervezési és Propaganda Bizottság kapcsolatot teremtett valamennyi kerülettel.
Valamennyi ének-zenei munkaközösség vezetőt sikerült e bizottságba
bevonni. (…)
Időszerű kérdések, megoldandó feladatok
1.) Fel kellene mérni ének-zenei nevelésünk
jelenlegi szintjét, annál is inkább, mert a karének színvonala e munka
függvénye, Kérdések: Milyen készségekkel hagyják el tanulóink az iskolát?
Reálisak-e a követelményeink? A zenei nevelés hatása miben és hogyan
jelentkezik tudásban, műveltségben, igényekben? Nem a BKT feladata ezek
elemzése, de szeretnénk, ha az OPI, a FPI, a szakfelügyelet e kérdésekre
választ keresne, miután a karének szakmai, művészi színvonalát nagyban
befolyásolja és meghatározza az énekes képzés mindennapi munkája, eredményessége.
2.) Szeretnénk igazgatóink, tantestületeink
énekkari érdekeltségét növelni. Ezért kérjük a Művelődési
Főosztályt, adjon ki módszertani levelet, ajánlást, intézkedést az
általános iskolai, gimnáziumi igazgatók számára is – a szakközépiskolai
énekkarok szervezésének tárgyában kiadott intézkedéshez hasonlóan – azzal, hogy
minden kerület igazgatói szinten vizsgálja meg a karének szervezési, tartalmi
és közművelődési helyzetét és tisztázzák a tanulók részvételének, a
tantestületek és vezetők érdekeltségének kérdéseit.
3) Folyamatos feladatunknak tartjuk:
a.) a magunk eszközeivel segíteni, hogy azokban az
iskolákban, ahol még nincs, szervezetten kapjon helyet az ének-zenei nevelés, a
művészeti nevelés részeként,
b.) új kórusok létesítését /elsősorban szakközépiskolában,
szakmunkásképző intézetekben, kollégiumokban),
c.) a meglévő kollégiumok
stabilizálását, szakmai segítését, a vezetők továbbképzése útján,
d.) megkeresni az utánpótlás
intézményen belüli módjait, valamint az intézményeket elhagyó tanulók átlépésének,
irányításának, megtartásának módszereit, az ifjúsági és felnőtt
kórusmozgalom kapcsolatának további lehetőségeit,
e.) továbbra is szorgalmazzuk az
énekkari közösségi élet, a belső élet gazdagításának jó módszereit, hogy
ezzel is az éneklés örömét, a szerzett élmények tartósságát biztosítsuk,
f.) az ifjúsági kórusmozgalom
fejlesztésének munkatervi programjáról, eddigi eredményeinkről Székely
Miklós az Ifjúsági Bizottság elnöke fog még beszámolni.
Mindent összefoglalva e tanácskozás is megerősít
valamennyiünket abban, hogy érdemes időt, munkát – sőt életet –
áldozni a zene személyiséget, embert formáló hatásának bizonyítására,
érvényesítésére.
SZŐNYI ERZSÉBET
Kedves
Kollégák!
Nem volt szándékom szót kérni, mégis úgy érzem, hogy
egyetlen gondolattal foglalkoznom kell itt.
Külföldön, amikor előadásokat tartottam,
egyetemeken tanítottam, a kérdések és a hozzászólások közül soha nem maradt el
a megjegyzés „jó, jó, ez mind nagyon szép, de hát Magyarországnak könnyű,
mert van egy Bartókja és egy Kodálya”. Most szép kerek, 100. évforduló
következik 1981 és 1982-ben, ezt a lehetőséget, ezt a nevelési eszközt
semmi esetre sem hagyhatja ki a kórusmozgalom. Az ünneplést ne engedjük át
teljesen csak az állami szerveknek, hogy bélyeggel, emlékülésekkel, és plakátokkal
hívják fel a tízmillió magyar figyelmét arra, ami kultúránk legfőbb,
legtermékenyebb értékeit jelenti. A mi munkánk legfontosabb része az, hogy itt
ezekben a kissejtekben az ifjúság számára továbbadjuk ezt a nagy örökséget.
Az lenne a javaslatom, hogy – bár már eléggé
késlekedve – kezdjük el a munkánkat mi is. A centenáriumok ünneplésére már
megalakultak a különböző állami bizottságok, és megtörtént már mindenfajta
előretervezés, de nekünk iskolákban dolgozóknak nincs olyan nagy szükségünk
anyagi tervek készítésére. Rajtunk múlik minden. Tekintsük a ’80/81-es tanévet
a magunk számára évfordulós esztendőnek, és ünnepeljük a magunk
eszközeivel Bartók születésének 100. évfordulóját, és a ’82-es naptári évet
szenteljük Kodály Zoltán emlékének. Maga az évforduló a naptári év végén lesz,
és ez lehetőséget ad arra is, hogy újra az egész tanév tartalmi
meghatározója legyen az ünneplés. Sok olyan ötlet születhet meg ez idő
alatt a jelenlévők részéről, amely új utakat mutathat az egész
kórusmozgalomnak. Hiszen, ha szétnézek, most kulcsembereket látok itt mindenütt
magam körül, olyanokat, akik tényleg meghatározzák és egy kicsit magukban is
hordozzák a budapesti kórusmozgalom sorsát, perspektíváját. Kezükre van bízva
az, hogy ezekből az évfordulókból mi lesz, nevelési lehetőség-e vagy
csak üres ünneplés, hivatalos megemlékezés.
Szeretném arra felhívni a figyelmet, hogy az Ének-Zene Tanításban olvastam Bárdos Lajos új kiadványáról,
amely az összes Bartók gyűjtötte népdalokat a Bartók-oeuvre-ön keresztülteszi
hozzáférhetővé. Tehát azok az iskolai kórusok, amelyek nem képesek arra,
hogy a Ne menj el-t elénekeljék – bár azt hiszem ilyen már Budapesten
nincs – azok el tudják énekelni azt a népdalt, ami a Mikrokozmosz 4.
füzetében zongorakísérettel szerepel, és akkor már a Mikrokozmoszt ismerik meg.
Tehát ilyenformán teljesen kinyitjuk a kaput a Bartók- művek előtt
is.
A közelmúltban volt a Magyar Kodály Társaság
elnöki ülése, és ott abban döntöttünk, hogy ugyanúgy fogjuk támogatni a Bartók
évfordulóra való felkészülést, mint ahogy a nevében rejlő Kodály
Társaság a Kodály-évfordulót szorgalmazza. Ezzel is hangsúlyozni kívánjuk,
hogy Bartók és Kodály neve és személye elválaszthatatlan a magyar
kultúrtörténetben. Azt se feledjük el, hogy amennyivel nehezebb lesz Bartók
műveket széles körben, országszerte énekeltetni, annyival könnyebb lesz
Budapesten ezt megvalósítani, és Budapest például szolgálhat az országnak, hogy
hogyan kell erre az évfordulóra felkészülni. Éppen ezért szeretném
hangsúlyozni, hogy a Bartók- ünnepségek szolgálhatnak majd nagyon sok hasznos
gyakorlati tapasztalattal a már könnyebb Kodály-ünnepségekhez mindenhol. Mert,
ha a Bicinia első füzetéből valaki elénekli azt, hogy Ez a
lábam, ez, ez, ez... az is letett valamit a Kodály-évfordulóra, vagy ha egy
iskola lapról éneklési versenyt rendez. De Bartók emlékének áldozni egy fokkal
nehezebb, és éppen ezért is lenne szükség arra, hogy Budapest ebben elől
járjon, Épp ezért javasolnám, hogy próbáljuk átgondolni – egyéni kezdeményezés
alapján – melyik iskola vagy iskolatípus érzi hivatottnak magát arra, hogy
kihívja a többi, vele egyenrangú iskolákat egy-egy ilyen bemutatóra vagy
versenyre, amelyet az 1980/81-es tanévben meg lehetne rendezni, és a ’82-es naptári
évben befejezni.
Saját kezdeményezésből, központi irányítás nélkül
mindenki többet tehetne így az évfordulókért, mintha a kórusmozgalom számára
szerveznek hivatalosan egy nagy alkalmat, ahol a legjobb kórusok a Zeneakadémia
Nagytermében például végigéneklik Bartók összes egynemű karait, mert
tudom, hogy ilyen tervek is készülnek. A lényeg inkább az, hogy abban a XXI.
kerületi iskolában is legyen ugyanolyan hangulata annak a Bartók-évfordulónak,
mint a Zeneakadémia Nagytermében, vagy a Népköztársaság úton az Operaházban
vagy a Magyar Televízióban.
Ez csak az egyik része a kérdésnek, nevezetesen, hogy
a Kodály Társaság felhívása hamarosan meg fog jelenni, amelyben kérik az
ötleteket az ünnepségek gazdagításához. Úgy érzem, nem kell különösebben
hangsúlyozni, hogy mindannyiunk életében csak egyszer van ilyen nevezetes
évforduló, centenárium. Most kell megragadni, hogy ez a nemzedék valamit
profitáljon is belőle. Sokszor ellene vagyunk a kampányszerű
megnyilvánulásoknak, helyesen, mégis most úgy érzem, hogy az egész
kórusmozgalomnak nagy hasznára válna egy ilyen tartalmas- értékes kampány,
nagy lendületet adhatna az egész nevelési tevékenységnek.
Beszámoló a szekciók munkájáról
ÁLTALÁNOS ISKOLAI SZEKCIÓ
Vezető: Ördög László (Részlet)
Változatos, őszinte kép alakult ki az általános
iskolai szekcióban a kórusok helyzetéről. Mindenki egyetértett abban, hogy
az énekkarok színvonala elválaszthatatlan az énekórákon kifejtett munkától. A
dalok pontos, a tartalomnak megfelelő átélt, kifejező, szép éneklését
már az órákon kell megalapozni. Fontos ez azért is, mert azoknak a gyerekeknek,
akik különböző okoknál fogva nem tagjai az énekkarnak, ez az egyedüli
szervezett lehetőségük a szakember vezette éneklésre. A kottaolvasás
minimumának elsajátítása éppoly fontos, mint a kétszólamúság megalapozása, vagy
a rendszeres hangképzés. E tevékenységek nem korlátozódhatnak a kóruspróbákra.
Itt inkább az órák eredményeit kell felhasználni és továbbfejleszteni. E
vonatkozásban merült fel a továbbképzés
GIMNÁZIUMI SZEKCIÓ
Vezető: Csík Miklós (Részlet)
A szekcióban 17 gimnáziumi énektanár vett részt.
Néhány iskola énekkarát ifjúsági vezetők is képviselték. Hiányoltuk, hogy
az ifjúsági vezetőség nem kapott hivatalos meghívást.
A megbeszélésen 11 gimnáziumi énekkar vezetője
szólalt fel. Felszólalásukban elmondták az énekkari munka akadályait, de
eredményeit is.
A szekcióülés az alábbi határozatokat hozta:
1./ Teljes erővel támogatjuk azokat az
előkészületeket, amelyek Bartók Béla, majd Kodály Zoltán születésének 100.
évfordulójával kapcsolatosak. Az énekkari fellépéseken kívül olyan alkalmakat
is keresünk, amelyek a nem karénekes diákokat is megmozgatják a közös éneklésen
keresztül.
2./ Egyetértéssel támogatjuk a Budapesti KISZ
Bizottság felhívását a különböző hazafias és politikai jellegű
ünnepélyek énekes megünneplésére. A sikeres lebonyolítás érdekében kérjük, hogy
a KISZ Bizottság úgy tervezze meg az egyes énekkarok részvételét, hogy
forgószínpadszerűen kapjanak meghívást az egyes énekkarok, figyelembe véve
az arányos és egyenletes kialakítható részvételt. Kérjük, hogy a tervezetüket
az esedékes tanév kezdetéig készítsék el.
Javaslataink a következők:
1./ Mélységes aggodalommal tölt el bennünket, hogy a
gimnázium IV. osztályában néhány év múlva megszűnik az énekóra. Ez a tény nem
csak az énekes esztétikai nevelés hatékonyságát csökkenti, hanem nagy problémát
okoz a gimnáziumi énektanárok óraszámát illetően is. Ugyanakkor a
budapesti gimnáziumokban – egyetlen kivételével – az igazgatók nem tervezték be
a fakultációs órakeretbe a kötelezően választható tárgyak közé az éneket.
Tekintettel arra, hogy az iskolákban szervezhető fakultációs csoportoknak
meghatározott száma van, ezért kérjük, hogy központilag engedélyezzék
egy fakultációs csoport többlettel az ének-zene tárgy tanítását is /
lehetőleg pedagógiai ismeretekkel párosítva/ olyan gimnáziumokban, ahol a
személyi és tárgyi feltételeket biztosítják az igen eredményes munka
lehetőségét. A pedagógiai ismeretekkel való párosítás különösen azért
volna fontos, mert így a pedagógiai jellegű felsőoktatási
intézményekbe olyan fiatalok kerülnének, akik zeneileg képzettek és
műveltek.
2./ Az énekkari munka szempontjából a szabad
szombat bevezetése igen nagy gondot jelent az ilyen munkarend szerint
tanító gimnáziumokban. Tekintettel arra, hogy a közeljövőben meginduló
fakultációs csoportok az órarend megtervezésében további nehézségeket fognak
okozni, kérjük, hogy a szabad szombatot ne vezessék be kötelezően a
gimnáziumokban, mert nem lehet biztosítani a hatékony és eredményes énekkari
munka alapvető feltételeit.
3./ A budapesti gimnáziumi igazgatók egyik
értekezletén a közeljövőben kapjon lehetőséget a szakfelügyelet, hogy
az énekkari életről, nevelési értékeiről, feladatairól, problémáiról
és az énekkari munka zavartalan feltételeinek biztosításáról kifejthesse
álláspontját és gyakorlati tanácsokat adjon.
4./ A BKT Ifjúsági Bizottsága a KISZ tervezete alapján
készítsen átfogó javaslatot a különböző közös éneklési alkalmak konkrét
lebonyolítására. Kapjon lehetőséget minden középiskolai énekkar – saját
képességei alapján –, hogy részt vehessen az ilyen megmozdulásokon.
5./ A Budapesti KISZ Bizottságot arra kérjük,
ismételten hívja fel a figyelmet arra, hogy az énekkari tagok – tekintettel az
önkéntességre – a KISZ-vállalás keretében teljesítsék énekkarban való
részvételüket.(…)
MŰVELŐDÉSI HÁZAK IFJÚSÁGI
KÓRUSAINAK SZEKCIÓJA
Vezető: Cseszka Edit
1. Kerületenként
változó a kép, de sajnos nagyobb százalékban probléma, hogy kerületi
amatőr együttesek nagyon kevés szereplési lehetőséghez jutnak. Ez a
fenntartó szervek problémája.
3. Néhány
kórusnál felmerült az, hogy fellépés centrikusak. Megfeledkeznek a közösség-formáló
erejéről.
4. Javaslat:
a.) a testvérkórus mozgalom támogatása és
kiszélesítése,
b.) nagyobb rendezvényeken kívül egyéb fellépési
lehetőségek megteremtése, kiállítások, névadók
c.) ifjúsági kórustábor szervezése
d.) ifjúsági kórusok találkozója
5. Szeretnénk
részt venni a Bartók és Kodály centenáriumi rendezvényen. Sőt ez ügyben
szeretnénk kórustalálkozót szervezni./taps/
Szőnyi
Erzsébet, Erkel-díjas zeneszerző,
tanszékvezető
egyetemi tanár 60. születésnapjának tiszteletére rendezett
ünnepi hangversenyek műsorából
Cseszka Edit az 1987. március 9-i
Kodály hangversenyen (KÓTA 1987/5.)
--
(Parlando 2015/5. szám)
--
A
könyvről készült recenzió jelen számunkban olvasható!