A
kamarazene ünnepe Debrecenben
Immár
tizenharmadik alkalommal rendezte meg a Debreceni Egyetem Zeneművészeti
Kara az Országos Dohnányi Ernő Kamarazene Találkozót és Versenyt 2016.
március 4-6. között. A rendezés a korábbiakhoz hasonlóan közvetlenül a Kamarazene
Kabinet hagyományos feladata volt most is. Az eseményre nevezhettek a magyar
zenei felsőoktatásban tanuló vonós és zongorista hallgatók,
vagy éppen egy-egy műben szereplő fafúvós hangszer játékosa is.
Hagyományosan a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a nagyvárosokban
működő társintézmények hallgatói vettek-vesznek részt a versenyen,
amely minden évben tartalmas zenei élményekkel gazdagítja a hallgatóságot. Az
eseményre azért is nagy szükség van, mert az egyes helyszíneken tanuló ifjú
tehetségek számára összehasonlíttatást nyújt, demonstrálja azt a tényt, hogy
bár a magyar zenei felsőoktatás intézményei közel két évtizede nem
tartoznak össze (a vidéki képző helyek a nagy egyetemekhez integrálódtak
karként vagy intézetként), a magyar zenekultúra ügye továbbra is egy, ennek
közös, felelős szolgálata fontos kötelezettség.
A kamarazenélés
az emberi kommunikáció legnemesebb formája, útja a lélektől a lélekig
vezet, akár az előadók és a közönség viszonyát, akár az előadók
egymás közötti érzékeny, élmény dús együttműködését tekintjük. Az oktatás
napi gyakorlatában gyakran felmerül a kérdés, hogy vajon a hangszertanulás szólisztikus, egyéni képességfejlesztése és a kamarazene
folyamatos alkalmazkodást igénylő zenei tevékenysége, hangszerjátéka
miként hat egymásra a valóságban. Tapasztalatok támasztják alá a két terület
interaktivitását, érzékelhető, hogy a magas fokú hangszertudás és zenei
tehetség, képzettség egy kamarazenei formáció kiemelkedően ihletett
produkcióinak elengedhetetlen feltétele. Az igazság másik oldala pedig az, hogy
a kamarazene igényessége és állandó alkalmazkodási szükséglete visszahat az
egyes hangszerjátékosok egyéni fejlődésére is, hiszen olyan képességeket
fejleszt ki, amelyek az egyéni teljesítmények minőségét is döntően
befolyásolják. Az pedig természetes, hogy akár előadóművésznek, akár
tanárnak készül valaki, a kamarazene mindennapi szükséglet, hiszen majdani
karrierjében a zenének ez a nemes formája folyamatosan jelen lesz.
A mostani
találkozó és verseny egy szomorú eseményhez is kötődött, hiszen már nem
köszönthettük körünkben Devich Sándor
hegedűművészt, az egyetemi tanárt, a nemes lelkű embert, zsűri
elnököt, mentort, akinek a rendezvény az első pillanattól sokat
köszönhetett. Nem csak a folyamatos szakmai profil
alakításban játszott kiemelkedő szerepet, hanem értékalapú
kritikáival, humánumával, támogatásával, amelyben mindig a jó igénye dominált.
Emberi alkata nagyon nagy kincs volt, szeretni való és szerethető ember
volt közöttünk minden alkalommal, amikor találkoztunk vele. Távozása a földi
világból nagy veszteség, szelleme azonban mindannyiunkban
tovább él, és minden egyes verseny megrendezésekor felidéződnek gondolatai,
igényessége és emlékezetes, sajátos humora is.
Az idei
találkozó és verseny a Conservatory Alapítvánnyal
közös szervezésben, a Weiner Leó Alapítvány támogatásával jöhetett létre.
Kamarazene csoportokat, produkciókat hallhattunk a Zeneakadémián kívül
Miskolcról, Győrből, Szegedről és Debrecenből. A zsűri
tagjai, Nádor György zongoraművész, Devich János
gordonkaművész és Török Géza karmester nem fukarkodott a nívódíjak és a
kiemelt nívódíjak, a Dohnányi-díj és a Rektori különdíj odaítélésével.
Tevékenységük azért is köszönetre méltó, mert az igényes kritika mellett minden
produkcióban keresték a jutalmazható értéket, erényeket, tudván azt, hogy a
résztvevő fiatalok még nem kész művészek és tanárok. A díjak ebben az
értelemben az inspirációt jelentik az úton lévők számára, egyben
köszönetként is szólnak a versenyzőket felkészítő tanárok irányában
is.
A jövő
zenekultúrájának alapvető érdeke a zenepedagógia emberformáló szerepének
folyamatos hatása, a tudás átadásának lelkiismeretes erőfeszítése,
amelyben a kamarazene az őt megillető, nélkülözhetetlen és rangos
helye kiemelkedően fontos.
Kivételes különlegessége
volt a versenynek az, hogy a Liszt teremben most először rendelkezésre
állt az a Steinway D274 hangversenyzongora, amely a közelmúltban érkezett meg,
és március 1-jén hallhatta a nagyközönség első alkalommal különleges,
minőségi hangját. A felhangzó produkciók mindegyikét nagyban segítette az
új hangszer.
A március 6-án
10 órakor kezdődő díjkiosztó ünnepségen és az azt követő
gálakoncerten gyönyörködhettünk a legsikerültebb művek újbóli
megszólaltatásában a kiemelt nívódíjban részesült kamarazenei együttesek
előadásában. Az ünnepi eseményen tett bejelentés szerint várjuk a
kamarazene művelésében jeleskedőket 2017-ben is a XIV. Országos
Dohnányi Ernő Kamarazene Találkozón és Versenyen.
Az alábbiakban megtekinthető
a verseny nívódíjasainak és kiemelt nívódíjasainak, különdíjasainak névsora.
A XIII. Országos Dohnányi Ernő
Kamarazene Találkozó
és Verseny végeredménye
Nívódíjban
részesültek
(az elhangzott produkciók sorrendjében):
Debrecen:
Higi Júlia (hegedű)
Gurgel Fanny (gordonka)
Kozma Dávid (zongora)
J. Brahms: c-moll trió (op. 101) I.
Sitku Eszter
(hegedű)
Gurgel
Fanny (gordonka)
Berki Armand (zongora)
F. Mendelssohn:
c-moll trió (op. 66) I.
Miskolc:
Talsás Mariann (hegedű)
Bodor Enikő (gordonka)
Begala
Andrea (zongora)
Ny.
Rimszkij-Korszakov: c-moll trió I.
Kun Alexandra (gordonka)
Dorotovits
Ádám (zongora)
D. Sosztakovics: d-moll szonáta (op. 40)
Szeged: Farkas Erzsébet (hegedű)
Lisztes
Berta (gordonka)
Benkő
Daniella (zongora)
F. Mendelssohn: c-moll trió (op. 66) I.
Győr: Solecki Szilárd
(klarinét)
Kovács
Adél (hegedű)
Muzslai
Virág (hegedű)
G.
Horváth Barnabás (mélyhegedű)
Kirkósa Tamás (gordonka)
W. A. Mozart:
A-dúr klarinétötös (KV 581) III-IV.
Szentimrei
Noémi (hegedű)
Sándor Anita (hegedű)
Turcsányi Zsófia (mélyhegedű)
Lakatos
Sára (gordonka)
János Norbert (zongora)
Dohnányi E.:
c-moll zongoraötös (op.1) I.
Dombi
Rajmund (hegedű)
Yagi Maki (zongora)
Dohnányi E.:
cisz-moll szonáta (op. 21) I-III.
Kiemelt
nívódíjban részesültek
(az elhangzott produkciók sorrendjében):
Debrecen:
Molnár
Enikő (hegedű)
Svéd Fanni (gordonka)
Kozma Dávid (zongora)
A. Arenszkij: d-moll trió (op. 32) I.
Budapest
(LFZE):
Miranda Liu (hegedű)
Lenner Barnabás
(klarinét)
Minami Matsunaga (zongora)
Bartók Béla: Kontrasztok (BB 116) I-III.
Figyelem! Kiemelt nívódíj és
a Debreceni Egyetem Rektorának Különdíja
Molnár Dániel (hegedű)
Revoczky
Ottilia (hegedű)
Szűcs Boglárka
(mélyhegedű)
Márkus Ágnes (gordonka)
Weiner Leó: fisz-moll vonósnégyes (op.
13) I.
Deák
Sára (hegedű)
Szabó
Tamás (hegedű)
Fajd
Gergő (mélyhegedű)
Baranyai
Barnabás (gordonka)
Weiner
Leó: Esz-dúr vonósnégyes (op. 4 No. 1) III-IV.
Figyelem! Kiemelt
nívódíj és Dohnányi díj