NON OMNIS MORIAR
(Debreceni
búcsú prof. emeritus Devich Sándor hegedűművésztől )
(1935-2016)
Amikor utoljára
kikísértem a Nagyállomásra, az autóban végig az éppen befejeződött
kamarazenei találkozóról beszélgettünk, melyen a zsűri elnöke volt. A
tőle megszokott gesztusokkal, hangsúlyokkal és emocionális töltettel
emlegette a legjobb produkciókat. A kevésbé sikerültekről pedig úgy
nyilatkozott, mintha a szereplők mögöttünk ültek volna és tanítani akarta
volna őket. A peronon, meghallva a hangosbemondón elhangzott vaskos
nyelvtani bakit, nyelvészkedni kezdett… Miként a zenében, úgy a beszédben sem
tűrte a pongyolaságot. Nem csak ezek létezése aggasztotta, hanem az is,
ami miatt vannak. Amikor elbúcsúztunk egymástól, föllépett a vonat lépcsőjére,
de félúton megállt, visszanézett és ezt mondta:„tudod, még mindig tele vagyok
kételyekkel…”
Nem lehet
kétséges, hogy ez a szellemi ébersége is arra késztette, hogy a világhírű
Bartók vonósnégyesben eltöltött hosszú évek, évtizedek után tapasztalatait,
tudását átadja a felnövekvő muzsikus nemzedéknek és a tanításnak szentelje
további életét. Ennek egyik hozadéka volt, hogy örömmel és nyitottsággal
fogadta az Országos Dohnányi Ernő Kamarazene Találkozó és Verseny
gondolatát, melynek elindításához és fenntartásához éveken keresztül komoly,
önzetlen segítséget nyújtott. Többszörös zsűri elnökként („haza járok erre
a versenyre”), szorgalmas jegyzetelés közepette mindig arra törekedett, hogy a
szereplők ne csak okleveleket vigyenek haza, hanem fontos útravalókat is.
Ki ne emlékezne a szombat esti konzultációkra, beszélgetésekre, amikor a Liszt
Teremben őt körülállva, vagy körül ülve hallgatták a fiatal muzsikusok
őszinte, esetenként kíméletlen, de mindig jó szándékú kritikáit,
észrevételeit és előremutató javaslatait, tanácsait? E találkozások alkalmával is jól
érzékelhető volt számunkra, hogy milyen tudatosan törekedett a kottakép
helyes értelmezésére és – ezzel összefüggésben -, a rendezett hangszerkezelésre.
Ezek voltak az alapfeltételei annak, hogy az arra érdemesek útmutatásai alapján
elinduljanak azon zenei csúcsok felé, amelyeket maga is megjárt.
Mondanivalóját
mindig a bölcsesség és az egyetemleges zenei gondolkodás talaján állva
fogalmazta meg. „Hegedűt nem tanítok, de hegedülni annál inkább…”- mondta
többször is. Ez azt jelentette, hogy a tanítványoknak közvetlenül az életbe
magukkal vihető gyakorlati tudást igyekezett átadni, a csak kevesek
számára lényeges, nagy versenyművekkel való bajlódás helyett. Olyan
ismereteket, melyeket a kamarazenélés, a zenekari játék és a tanítás során
egyaránt hasznosítani lehetett.
Hat évvel
ezelőtt, a Bartók Rádióban elhangzott egy hangképes tudósítás az akkori
találkozóról. Ennek záró
gondolatmenetében Tanár Úr megemlítette, hogy a jó produkciónak az is lényeges
feltétele, hogy a kötelességtudó feladatteljesítésen túllépjenek az
előadók és magatartásukkal, sőt mosolyukkal is érzékeltessék azt,
hogy az a darab, amit éppen játszanak, miért jó. Mert ez nem szimpla
látványelem, ami csak a nézőtérre hat. Ettől a zene is másképpen
szól! Legyen ez a gondolat a Tanár Úr számunkra küldött, fontos üZENEte:
mosolyogjatok…! És emlékezzetek!
„Van gyász, mely
magában hordozza a vigasztalást. Csapás, hogy nincs, de ajándék, hogy
volt. S hogy milyen ajándék,
először most tudatosul.” /Illyés
Gyula/
Nyugodjék
békében!
Molnár Zsolt
--
Elhunyt Devich Sándor
(1935-2016) Kossuth-díjas hegedűművész, professor emeritus
-
Csillagórák. Interjú Devich Sándorral, a Zeneakadémia professor emeritusával
2015 szeptemberében (Bokor Gabriella)
(Legato 41) (Parlando 2016/1. szám)