for Kids – korongszaporítás
Lemezcégek
régi, bevett gyakorlata, hogy meglévő felvételkészletük zenei anyagából
speciális szempontú válogatásokat hoznak létre, különböző
kedvezményezettek szempontjainak szem előtt tartásával. Lehet ily módon
szerzőt (különböző műfaj kompozícióiból összeválogatott
műsorral), előadót (különböző komponisták darabjainak
előadójaként) reflektorfénybe helyezni, természetesen azzal a nem titkolt
céllal, hogy bestsellert hoznak létre, az életre galvanizált
érdeklődésű potenciális vásárlók közreműködésével. Vannak műfaj-centrikus válogatások (indulóktól a táncokon át a
bölcsődalokig, vagy épp ciklikus művek kiválasztott tétel-típusából
összeállított hallgatnivalók) és természetesen nem maradhat ki a szempontok
közül a mindenkori legifjabb generáció sem, a „kid” nehezen behatárolható
életkorú, de mindenképp a hallgatóság-utánpótlást biztosító célcsoportja sem.
A Warner
Classics népszerű hallgatnivalót kínáló insp!ration sorozatán belül több korong jelent meg „for Kids” ajánlással.
Az egyik
korongnak címet is adtak: „Es war einmal…”,
vagyis, „Once Upon A Time…”, tehát, „Hol volt, hol nem volt…”.
A
műsor ígéretesen kezdődik Engelbert Humperdinck
két zenekari szvitjével. Az első a zeneszerzőnek annakidején
világsikert jelentő Jancsi és Juliska (az 1893. december 23-án a weimari Udvari Színházban bemutatott opera elismerésre
méltó gyorsasággal jutott el fővárosunkba – a magyar bemutatóra 1895.
február 2-án került sor, s két éven belül eljutott az 50. előadásig,
amelyet személyes jelenlétével megtisztelt a szerző is), a második a
Csipkerózsika (a Dornröschen ősbemutatójára
1902-ben került sor Frankfurt am Mainban). A Royal
Filharmonikus Zenekar Rudolf Kempe-vezényelte 1962-es
felvételét digitális utómunkákkal korszerűsítették, a Bambergi
Szimfonikusok 1992-es előadását Karl Anton Rickenbacher
vezényelte. Aztán meglepő fordulat következik a műsorban, Jacques
Offenbach operettjének két részletével. A Kékszakáll nyitányát a Birminghami
Szimfonikus Zenekar Louis Frémaux vezényletével
szólaltatja meg (1972-es felvétel 1990-es digitalizált verziója), majd Fleurette és Saphir duettje
következik (Barbara Hendricks, Gino
Quilico, a Lyoni Opera Zenekara, vez.: Lawrence Foster –
1994-ből). A történet (amelyet marionett báb operettként a Budapest
Bábszínház is műsorra tűzött) korántsem zsenge korúaknak készült.
Igaz, ők is élvezhetik, jobbára ösztönösen a szellemes, ironikus fordulatokat,
hiszen feltételezhetően nem ismerik a parodizált eredetiket – de kár
idejekorán hozzászoktatni ahhoz a gyerekeket, hogy figyelmen kívül hagyható az
énekelt szöveg (elég, ha erre az érthetetlen szövegmondás kényszeríti majd
őket…). A nagykorúsító közjáték után megint
mese-történet, Hamupipőke. Jules Massenet ritkán
hallható operájából a hercegnők keringője gyerek-közönséget is
elvarázsoló muzsika (a Royal Filharmonikusok dirigense ezúttal Sir Thomas Beecham, az 1959-es felvételt 2002-ben digitalizálták).
Aztán továbbra is Hamupipőke, két részlet Rossini operájából. A nyitány
interpretációja legfeljebb a művel ismerkedőket elégítheti ki, a
Stuttgarti Rádió Szimfonikus Zenekarából aligha hozta ki a maximumot Gianluigi Gelmetti. Semmivel sem
menthető, hogy elsikkad az a szellemesség és humor, amely áthatja az opera
egészét. Ugyanabban az évből, 1992-ből származik az opera live-felvétele, amelyből a Fináléval ér véget a korong
műsora. Az ilyen részletekkel lehet szemléltetni az élő-felvételek
közreadásának értelmét és indokolatlanságát. A remek szólistákhoz méltatlan a
kíséret, Roger Norrington korántsem tudta irányítani
a közreműködő amerikai (korántsem profi) együtteseket. Pezsgés és
pontatlanság, korántsem csupán a megkomponált imbroglio
kifejezésére (annál is inkább, mivel ekkorra már elértünk a végkifejlethez), ám
ahhoz kétségkívül elég, hogy lekösse a figyelmet.
Olyan
összeállítás, amelyhez nehéz lenne javaslatot tenni a hallgatóság ideális
életkorára – felnőtt-irányítással mindenképp hasznos lehet, s olyan
foglalkozásoknál is, amelyek során zenehallgatás közbeni rajzolásra késztetik a
gyerekeket.
(825646019861)
A
műsort olvasva legalább ennyire gyerekközpontú a „Klassik
Hits” címet viselő korong, amelyen olyan
kompozíciók szerepelnek, amelyek bármelyikét felnőtt-kommentár nélkül is
tudja élvezni a fiatal hallgató. Leginkább azért, mert sem az egytételes
darabok, sem a ciklikus művek egyetlen tétele sem haladja meg a négy perc
időtartamot. Tehát, a számok rövidsége még a történeti zenék iránt kevés
érdeklődést és türelmet mutatóknak is kedvez. Tánctétellel kezdődik a
program Nyikolaj Rimszkij-Korszakov Hópelyhecskéjéből, majd hirtelen
fordulattal Leopold Mozart Gyermekszimfóniája csendül fel, aztán vissza a 19.
századba, Csajkovszkij Diótörőjének II. felvonásbeli Divertissement-jának
hat táncához.
Folyamatos
végighallgatásnál furcsa ez a stiláris oda-vissza ugrás, annál is inkább, mivel
így a Londoni Filharmonikusok (vez.:
Sir Adrian Boult) és a Royal Filharmonikusok (vez.: André Previn) között az Academy of St. Martin-in-the-Fields
(vez. Sir Neville Marriner) egészen más hangzásideálja kap helyet. A
folytatás afféle francia zeneirodalmi antológia. Gabriel Fauré
eredetileg zongora négykezesnek komponált Dolly-szvitjét Henri Rabaud hangszerelésében adja elő a Francia
Rádiózenekar (vez.: Sir Thomas Beecham),
majd Ličge Zenekara, Paul Tortelier
vezényletével szólaltatja meg Gabriel Piernč
muzsikáját, A kis ólomkatonák indulóját. Georges
Bizet: Gyermekjátékok-szvitje előtt, amelyet a zenekari hangszínek teljes
pompájával szólaltat meg a Francia Nemzeti Zenekar (vez.: Seiji Ozawa),
zongoramuzsikát hallunk, Debusytől a Children’s Cornert. A magyar
címmel Gyermekkuckóként ismert sorozat a zeneiskolák felsőbb
osztályosainak és a középfokon zongorázni tanulóknak a repertoárjába tartozik,
így fokozott felelősséggel jár annak az interpretációnak a kiválasztása,
amely így megannyi ifjú zongoristához is eljut. Kétes értékű a kiadói
döntés: Dame Moura Lympany
játéka korántsem állítható eszményített példaként a növendékek elé. Inkább
felnőttek szakmabeliek számára érdekes a 77 éves pianista Debussy-játéka.
Az időben változó ízlés kortünetének lenyomata, ami nem tanulságok
nélküli, de kétségkívül távolságot tart napjaink hangzás-elképzelésétől.
(825646109838)
A Warner
kínálata – immár az insp!ration-sorozat
keretein kívül egy kétkorongos album, Music for KIDS
címmel, címlapján nagy tubát megszólaltatni próbáló kislánnyal. Téved, aki
ennek alapján gyerekek számára is elérhető repertoárban reménykedik. Ez a album nem több, mint többé-kevésbé népszerű (de
mindenképp könnyen befogadható) darabok, műrészletek, tételek
egymásutánja, korántsem a végighallgathatóság szempontjának figyelembevételével.
Szerkesztő-múltamból a gyakorlatban megélt tapasztalatom, hogy nincsenek
üdvözítő szempontok általános tetszésre számító összeállításhoz, de a
koncepciótlanság észrevételéhez nem kell semmiféle speciális rutin. Zongora-zenekar váltakozás háromszor, utána gitár, zenekar,
majd ismét zongora és zenekar egymásutánja ismét háromszor, aztán egyzongora, kétzongora,
újdonságként énekhang közreműködése (Éj királynője áriája), végül
zongora. Elrettentésül annyit, hogy a Wohltemperiertes
Klavier I. kötetének C-dúr prelúdiuma után a Sacre (Sztravinszkij) kétperces részlete robban, a
folytatásban Daquin Kakukkját Rimszkij-Korszakov
Dongója követi – vagy egy másik szelet: az Éj királynője kétségkívül
hatásos áriája után (Natalie Dessy,
a Felvilágosodás Korának Zenekara, vez. Louis Langrée) Rameau g-moll szvitjének egy tétele csendíti ki a
korong műsorát.
A
második válogatásban ennyi „rendszer” sem fedezhető fel – zenekari
részletek adnak ízelítőt a Péter és a farkas (Prokofjev) zenés
meséből, az Állatok farsangjából (Saint-Saëns)
két tételt követően Ibert Kis fehér csacsija
baktat elő zongorán… A négykezes irodalmat Fauré Dolly-szvitje képviseli, két tételt hallunk Schumann Kinderszenenjéből (Gyermekjelenetek), a
Debussy-daraboknak viszont egyike sem a Gyermekkuckóból került ide. A
zongoradarabok sorozat nem tűnt túl jó ötletnek – anélkül, hogy összemérni
akarnánk, a különböző előadók eltérő ismertségű
(és színvonalú) műsorszámai – a korong végighallgatása során - nem tudnak
önmagukban érvényesülni, mondhatni, kioltják egymás hatását. Aldo Ciccolini visszatérő
Debussy-játéka sem bizonyul örömforrásnak. Afféle franciakörkép-kiteljesítés
indokolhatja csak, hogy Delibes Lakméjának részlete
hoz új színt a hallgatnivalóba (Natalie Dessay, Delphine Haidan, Orchestre du Capitole de Toulouse, Michel Plasson).
A zenehallgatásba belefáradó leginkább a műsor végé érzi
„megtervezettnek”: Debussy: Clair de Lune, Chopin: Berceuse, Brahms: Wiegenlied. A zárószám, Thomas Hampson
előadásában, Geoffrey Parsons
zongorakíséretével, a második korong legemlékezetesebb műsorszáma.
Ezúttal
a gyermek-centrikusságnak azt az „ismérvét” sem fedezhetjük fel, hogy a
részletek rövidségével a gyermeki figyelem terjedelméhez akarna alkalmazkodni.
Olyan fiatalok számára adhat többletet (információt, élményt, ismeretet),
akiknek már vannak zenei élményei-tapasztalatai, tehát, a felcsendülő
zenék egyikét-másikát tudják valamihez kapcsolni.
Önmagában, hallgatnivalóként (márpedig ez lenne a legfőbb cél, s a
„komolyzene” megszerettetése, legalábbis az iránta valói érdeklődés
felkeltése) vitatható értékű. Ahhoz viszont, hogy ki-ki felfedezzen
magának valami kedvenc muzsikát, kétségkívül gazdag választékot kínál.
(0825646020393)
Fittler Katalin