Lindner András
Művészportrék - Vallomások
(Gramofon
Könyvek, 2015)
Amikor
gyűjteményes kötetben jelennek meg korábban folyóiratokban közölt írások,
mindig az a mese jut eszembe, amely arról szól, hogy parányi kis orgonavirágok
oly módon tudták felhívni magukra a figyelmet, hogy fürtökbe tömörültek.
Tekinthető ez tanmesének csakúgy, mint példázatnak – mindenesetre ugyanez
vonatkozik a rövid lélegzetű írások (olvasásának) lélektanára is. Mert még
a szép kiállítású periodikák is, amelyeket érdemes (régebben: szokás volt)
gyűjteni, inkább csak a lehetőségét kínálják az újraolvasásnak – ha
pedig konkrétan keresnénk valamit, ritka az olyan eset, amikor
energiát-türelmet nem kímélve addig lapozzuk az évfolyamokat, ameddig meg nem
találjuk…
A
Gramofon folyóiratban 2000 februárja és 2003 szeptembere között jelent meg az a
16 interjú, amelyekben Lindner András kérdezte a hazai (néha akár nemzetközi)
opera- és koncertélet értékes művész-egyéniségeit. Az előszóban a
főszerkesztő (s egyszemélyben felelős
kiadó) Retkes Attila előrebocsátotta, hogy az eredeti közlésen semmit sem
módosított, s ezt azzal indokolta, hogy valamennyi interjút fontos
kordokumentumnak tekinti. Mentegeti ezzel azt a „következetlenséget”, hogy
néhány beszélgetésnek van bevezető szövege, míg másoknak nincsen –
tükrözve az egykori rovatszerkezetet. Nos, ez a legkevésbé sem zavarja az
olvasót. Az egyes művészek részletező életrajzi adatainak
felsorolását sem lenne indokolt számon kérni a későbbi megjelenéskor,
hiszen az adatoló kiegészítések/mellékletek másfajta olvasói hozzáállást
feltételeznének. S valljuk meg, aligha lenne ildomos bibliográfiai
forrásanyaggá minősíteni a beszélgetés-folyamot, annál is inkább, mivel
nemegyszer olyan művészt is sikerült mikrofon közelben megszólalásra
bírni, aki nem, vagy általában nem szívesen vállalkozik hasonló feladatokra.
A
kettős cím maximálisan indokolt: a beszélgetésekben többnyire éles
kontúrral kirajzolódik egy-egy művész emberi és szakmai portréja, ugyanakkor
a személyes szempontok, egy-egy döntés meghozatalának indítékai, egy-egy kész
helyzet elé állítás viselkedési alternatívái olyasfajta többletet adnak,
amelyhez hasonlót külső szemlélő aligha tudja hitelesen felmutatni.
Lindner
András remek beszélgetőpartner. Érezhetően „felkészült”
beszélgetőtársaiból, s mivel nyilvánvalóan az volt a beszélgetések célja,
hogy az elhangzottak az érdeklődők széles táborához eljussanak, nem
vethetjük a szemére, hogy néha „felmondta” pályájának emlékezetes eseményeit,
repertoárjának kiemelkedő mozzanatait a művészeknek. Hiszen ott és
akkor ezzel a tudással beavatottságból vizsgázott ő maga is, és
feltehetően így tudta elnyerni a zárkózottabbak bizalmát is.
Hogy
annakidején mikor-miért kire került épp sor, voltaképp közömbös.
Valószínűleg senki sem csinált presztízskérdést abból, hogy kik
előzték meg Lindner mikrofonjánál – az sem biztos, hogy valamennyien
(rendszeres) olvasói lettek volna az 1996-ban alapított Gramofonnak. Utólag is
nagy erénye Lindner riporteri tevékenységének, hogy nem sztereotípiák mentén
dolgozott; ahány egyéniség, annyiféle odafordulás (nyilvánvalóan a
megkérdezettek sem a korábban megjelent beszélgetések tanulságait kamatoztatva
vállalták az önarckép-jellegű gesztusokat).
Az
olvasók többségének e művészeknek csupán közvetett megismerésére van
lehetőségük (sokaknak már életkorukból adódóan is lehetetlen lett volna a
személyes találkozás). Minden vallomáshoz egy-egy kép járul –
művészportré, vagy a magánemberé (van, akit operai jelenetben látunk,
partnerrel). A fénykép: időtlenítő hatású –
a rég elhunyt is fiatalon mosolyoghat rajta, ránk. Ennyiből (és korántsem
valamiféle filologizáló pedantériából) a kötetben nem tartottam volna
feleslegesnek a születési (és az időközben sajnálatosan bekövetkezett
halálozási) dátumok feltüntetését. Mert valamely pálya iránt érdeklődve
érdemes tallózni a világhálón – egy-egy évszám kedvéért aligha kérdezi meg
valaki akár csak az okostelefonját is…
Az
interjúalanyok között túlnyomó többségben vannak az operaénekesek (a kötetbeli
sorrendet követve: Sándor Judit, László Margit, Tokody
Ilona, Molnár András, Sólyom-Nagy Sándor, Ágai Karola
– őt hadd írjam i-vel, miként ő maga is szokta írni! – Ilosfalvy Róbert, Szecsődy
Irén, Bartha Alfonz és Kováts Kolos), mellettük két hegedűművész
(Kovács Dénes és Varga Tibor), egy gordonkaművész (Banda Ede) és egy
zongoraművész (Rév Lívia) tartozik a megkérdezettek közé, s a sort záró
két opera-közeli személyiség, a rendező Békés András és a karmester Kovács
János.
Jó a
vastag kottafüzetnyi terjedelmű könyvecskét olvasni, rövid időre
betekintést nyerni egy-egy művész életébe – de minden hitelességre
törekvő dokumentarista pontosság tiszteletben tartásával is felszisszen a
zongorista-olvasó, ha azt olvassa, hogy a pillanatra kikapcsoló kontroll
hatására bántó tárgyi tévedés hangzik el, s kerül megörökítésre. Mert az Este a
székelyeknél aligha tulajdonítható Kodálynak…
Fittler Katalin