RECENZIÓ A SZAKPEDAGÓGIAI
KÖRKÉP III. KÖTETÉRŐL
Művészetpedagógiai
tanulmányok, ELTE, Bp., 2015.
(http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMK_4.pdf)
A
2015-ben megjelent, Bodnár Gábor és Szentgyörgyi Rudolf által szerkesztett
művészetpedagógiai tanulmánykötet részeit tematikusan három részre
osztották a könyv összeállítói: az első rész a zenepedagógiával, valamint
az ide beillesztett médiapedagógiával foglalkozik, a második rész színház- és
drámapedagógiával, a harmadik pedig a vizuális nevelés pedagógiájával.
A részletgazdag tanulmányokból kirajzolódó közös jegy: a
művészetpedagógia nagy kompromisszumok árán tudja fenntartani magát, a
létjogosultságáért küzd annak minden ága.
Az
ének-zene oktatás helyzetéről Bodnár Gábor elgondolkodtató összefoglalót
ad. Ennek a tárgynak a szocialista állami berendezkedés – abból a szempontból,
hogy preferálták a tárgy oktatását – kedvezett. A piacgazdaságba való
áttérésnek és a nyugati nyitásnak kedvezőtlen következményei lettek a
tárgy életében, Bodnár Gábor szavaival élve: „A társadalom a maga módján gyerekes bosszút
állt az egykori állami kedvencen.” Kodály országában a tanulók zenei
teljesítménye jelentősen leromlott, a követelmények minimálisra
redukálódtak (érdekesség, hogy a közoktatás ének-zene tanárainak képzése
Budapesten például az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karára
került, kis kakukkfiókának egy egészen más típusú tudományos közegbe). Holott a
tanárok munkája egyre nehezebb, hiszen a közoktatásban való ének-zene órák
csökkenése, presztízsvesztesége következtében kénytelenek a képzetlenebb
hallgatóknak is helyt adni, és őket a képzés folyamán a szakmailag elvárt
színvonalra eljuttatni. A tanulmány sorra veszi a tanszék 30 éves történetét,
melyből kitűnik, hogy a tanárok részéről a szakmai színvonal
megtartása nagy erőfeszítéseket követelt: a mindenkori „rendszerhez”, a
követelményhez való állandó igazodás jellemezte ezeket az éveket, akár egy kis
alagsori pincében kellett is hangot képezni, akár jelentős túlórákat kell
a tanszéken eltölteniük, akár kottát alig olvasó hallgatókkal bíbelődniük.
Az ELTE
BTK Zenei Tanszéke a Zeneakadémia iránt szakmailag hűséges, az ELTE iránt
pedig mélyen elkötelezett, e két szülőnek próbál megfelelni. Minden vágya,
hogy ne mostoha, megtűrt gyermek lehessen, hanem szeretett, támogatott,
akinek sokfélesége a legnagyobb előnye.
Bodnár
Gábor tanulmányát „keserédesen”, de bizakodva zárja, reméljük, hangját
meghallják e sorok olvasása közben is.
Czakó
Dóra tanulmánya egy pozitív együttélést mutat be, a Zenei Tanszék, és a Psalmus
Humanus Művészetpedagógiai Egyesület közös
szakmai tevékenységének bemutatásával. Az egyesület célja a tehetség komplex
fejlesztése, mely a művészetben nem a határvonalakat keresi, hanem épp az
érintkezési felületeket, erre építi programjaikat. Czakó bemutatja
tanulmányában a Kodály szellemében kifejlesztett pedagógus továbbképzési
programot, melynek fő célja a tehetséggondozás.
Az
óvodai zenetanítást az „idegen nyelv” tanításával vonja párhuzamba, a zenét
segítségnek tekinti, bármely idegen nyelv elsajátítatásához. A tanulmány
szerzője kiemeli az angol énekoktatás college-rendszerét, az utóbbi
évtizedek oktatásbeli gyakori koncepcióváltásából való kitörési lehetőséget
többek között az általa javasolt angol példából merített együttműködési
modellben látja.
Szijártó
Imre a médiaműveltség fejlesztésének módszertanával foglalkozott. E
tanulmány alapvetése, hogy a tanulók ismereteik javát mozgóképekből
szerzik, tehát a mozgóképértés fejlesztésére van szükség. Erre a fejlesztésre a
magyar, rajz, és földrajz órákon lát lehetőséget, minderre a kerettantervi
tartalmakat figyelembe véve ajánl koncepciót. Az itt ajánlott javaslatai
valószínűleg egy IKT eszközökkel jól felszerelt iskolában tanító szakos
pedagógusnak már eszébe juthattak, ha nem, ebből a tanulmányból meríthet
ötleteket, hisz az pontról pontra végigveszi e három tárgy lehetséges
médiaműveltséget építő területeit.
A
kötet második fejezete a drámapedagógiával foglalkozik. A drámapedagógia egyre
inkább feltörő területe a művészetoktatásnak. A veszprémi egyetemen
már lehet drámapedagógiát akár mesterszak keretein belül is tanulni, de
tanfolyamokon is találkozhat ilyen képzéssel egy tanár, sőt a szakirodalma
is egyre bővül.
Eck Júlia neve a
magyartanárok között ismerősen cseng, az irodalmat élővé, élménnyé
teszi a drámajátéknak a tanításba való beemelésével. Felhívja a figyelmünket,
hogy ha jól ismerjük a diákjainkat, fejlesztésükkel a diákok megélhetik az
adott problémakört, amivel a műalkotás foglalkozik, a kreativitás teret
kap, játékos úton történik a tanulás, ami nagyfokú tanulói aktivitást
eredményez, és csoportos élményt ad. Eck Júlia
tanulmányában számos drámajátékot említ, csoportosítja ezeket a pedagógus
céljának megfelelően. A csoportépítő játékoktól, a közösség igényeit
kiszolgáló játékoktól kezdve, a tanulást, a megértést segítő játékokon át,
mindenre van módszere, s mindemellett nem felejt el képesség és
készségfejlesztésben való elvárásokat sem. Játékokkal művet elemez, önálló
alkotásokat vár el, irodalomtörténetet tanít. Így többféle ingerrel „támadja”
meg a tanulók komfortzónáit. Az irodalomóráknak is hasznos színfoltjai lehetnek
ezek a gyakorlatok, nyilván a szöveggel való találkozás mellett.
Bethlenfalvy Ádám
tanulmányában az alkalmazott színház fogalmát négy típusba különíti el:
szabályjátékok, gyermeki „mintha”-játék vagy
dramatikus játék, színház, azaz színjátszás, valamint tanítási dráma. A
típusokat formákra bontja, rendszerezi, vállalt célja, hogy körképet adjon a
témáról, ennek a céljának eleget is tesz.
Bujtor
Anna a Petőfi Irodalmi Múzeumban való drámapedagógiát mutatja be. A
tanulmány rendkívül izgalmas képét festi fel annak, mennyire beleillik a múzeum
életébe a drámapedagógia.
A
múzeum kiállításaival is igyekszik megfelelni az elvárásoknak, pedagógiájával
pedig kiszolgálja a gyerekek igényeit. A Petőfi-kiállítás játékainak
segítségével egy olyan Petőfi kép elevenedhet fel, amely árnyalja az
iskolában tanult Petőfi képünket, valamint a személyes bevonódás a
márciusi események megértését, a korabeli társadalom megismerését is
elősegíti. Petőfi színészi ambíciói is közelebb kerülnek számunkra a
programban való részvétel során. Bujtor Anna rengeteg játékot felsorol a
tanulmányában, melyek elmélyítik, élményszerűvé teszik a forradalmi
eseményekről való tudásunkat is azáltal, hogy szerepekbe kerülnek a
gyerekek, sőt, akár egy egész Petőfi-tárgyalásnak is részesei
lehetünk.
Balázs
Zoltán és Tarjánné Takács Katalin a Maladype Színház
színházi nevelési programját mutatja be, Schilling Árpád pedig a Krétakör
edukációs programjait. Bár mindkét tanulmány megteszi, de szerencsére egyik
társulatnak sincs szüksége önmaga bemutatására, a számtalan elismerés, és
nézői érdeklődés épp elég hitelt ad nekik, a köztudatban már az
iskoláskorúak között is ott vannak. Színházi nevelési programjuk méltó mindkét
társulathoz. Míg Eck Júlia a tanítás felől,
addig a két társulat a színház felől közelít a színházi nevelés felé, a
két irány találkozása a drámapedagógiában elképesztő eredmény.
A
vizuális kultúra tanításának éppolyan története van, mint a zene tanításának,
és éppolyan hányatott mindkét terület sorsa is. Kárpáti Andrea tömören
végigvezeti a vizuális nevelés korszakait, mely számos ponton párhuzamba
állítható az ének-zene oktatásáéval. Jelenleg a vizuális kultúra tantárgy is a
kevés óraszám problémájával küzd, valamint az iskolák jellemzően alul
felszereltek, a tankönyvellátás is nehéz feladat e területen. Kárpáti Andrea
szerint a mai posztmodern „művészetoktatás” kifejezés sajnos
idézőjelet kíván, ugyanis tananyagba emeli a közönségest, köznapit is, nem
szelektál, vagy nem jól szelektál. Az ifjúság szubkultúráját bevonva cél egy
közös pedagógiai eszköztár kialakítása, mely él a digitális vizuális világ
identitást meghatározó eszköztárával. Fontos lenne továbbá a mindenkori kortárs
művészet értésére, befogadására való pedagógiai segítség is, a
multikulturális művészetpedagógiába lehetne kapaszkodni. A rajztanár
feladatának meghatározásául a tanulmány számos utat kínál, érdemes lenne az
egyik irányba elindulnia az említett szakterületnek.
Az
egésznapos iskola koncepciója lehetőséget
nyújtott egy komplex művészeti nevelés programfejlesztésének
kidolgozására. Pallag Andrea írása tisztázza az ilyen irányú fejlesztés következményeit: a kutatás eredménye, hogy csak
akkor lehet a tanórán kívüli fejlesztés sikeres, ha a művészet, mint a
fejlesztés eszköze van jelen a folyamatban, például a kreativitás, szociális
kompetencia vagy az esztétikai érzékenység kialakításához vezető úton. A hatásmérés
eredményei szerint a program sikeresen javított a tanulók egymással való
együttműködésében, az önértékelésükben, sőt az iskolai eredményeket
is javította.
Kárpáti
Andrea az integratív esztétikai nevelés kapcsán felhívja az olvasó figyelmét:
az integráció pedagógiai szemlélet is, nemcsak tantervszervezési modell. A
tantárgyi határok feloldását bár nem szorgalmazza, de a művészetek és a
tudomány kapcsolódási pontjainak iskolai megjelenítésére törekszik.
Kiemelkedő törekvések a képzőművészet és a zenei integráció
között már a 20. században is megjelentek – ilyen az
ELTE-BTK és a MOME közös kísérlete.
Zombori
Béla tanulmányában a rajz OKTV-t ismerteti, a verseny szerkezetét, menetét
mutatja be kifejezetten izgalmas olvasmányt nyújtva ezzel az olvasónak, hiszen
a beküldött művek képeit közzéteszi, s elemzi is írásában, így a versenybe
a szakértő szemével pillanthatunk bele.
A
kötet gazdag, sokrétű tematikája arról győz meg, hogy sokan,
sokféleképpen, de nagy intenzitással dolgoznak, elmélkednek az oktatás
eredményesebbé tételéért. Csak remélhetjük, hogy az iskolában a diákokat a
gyakorlatban tanító kollégáknak jut idejük, energiájuk nemcsak ezeknek a
tanulmányoknak az elolvasására, hanem egy-egy – általuk érdemesnek vélt –
ötlet, megoldási javaslat módszer kipróbálására.
Németh Eszter